Architect_Kev

Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

SmartWifi Modem (zwart) DNS server

Hey community,

Ik heb zojuist op het wifi modem de DNS server aangepast van de standaard ziggo DNS naar cloudflare DNS echter lijkt deze niet te updaten.

Architect_Kev_0-1668016693875.png

Architect_Kev_1-1668016753102.png

 

 

IPv4 DNS had ik afgelopen vrijdag als aangepast IPv6 zojuist.

Enig idee of dit een bug kan zijn in de software?

hoop te horen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De DNS-servers die worden vermeld op de pagina Beheer, Informatie zijn de servers die de eRouter ontvangt op de WAN-interface. Dit staat los van de DNS-servers die in het LAN worden verspreid met de aangepaste instellingen. Normaliter worden binnen het LAN wel dezelfde DNS-servers verspreid, maar dit zou door de aangepaste configuratie moeten worden overschreven.

 

Verder werkt ipconfig /release en ipconfig /renew alleen voor IPv4, voor IPv6 zijn er aparte opties (/release6 en /renew6).

 

Om de DNS-servers zichtbaar te maken in ipconfig, moet ipconfig /all gebruikt worden.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Wat gebruikt je (windows) computer als DNS, 192.168.178.1 of de opgegeven ziggo DNS servers.

Je kan een cmd box op je computer openen en de volgende commando’s uitvoeren:

ipconfig /release

ipconfig /renew

De computer krijgt dan opnieuw een ipadres en gateway en DNS settings. Of herstart je computer en/of andere apparaten die op het modem zijn aangesloten.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik heb daar ook nog de ziggo dns staan

Internet informatie.png

 

echter de apparaten krijgen gewoon de ingestelde dns mee

 

robinjoo19_1-1668018781687.png

 

** Moderator edit: IPv4 adres verwijderd ivm privacy **

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De DNS-servers die worden vermeld op de pagina Beheer, Informatie zijn de servers die de eRouter ontvangt op de WAN-interface. Dit staat los van de DNS-servers die in het LAN worden verspreid met de aangepaste instellingen. Normaliter worden binnen het LAN wel dezelfde DNS-servers verspreid, maar dit zou door de aangepaste configuratie moeten worden overschreven.

 

Verder werkt ipconfig /release en ipconfig /renew alleen voor IPv4, voor IPv6 zijn er aparte opties (/release6 en /renew6).

 

Om de DNS-servers zichtbaar te maken in ipconfig, moet ipconfig /all gebruikt worden.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

De IPv6 opties was ik me nog niet bewust van. Handig om te weten.

Architect_Kev
Topicstarter
Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

bedankt voor de info,

ik wist niet dat dat de meegeleverde info was.

je leert elke dag nog bij. 🙂

blijft wel appart dat hij alsnog de ziggo DNS meestuurt

Architect_Kev_0-1668022601150.png

 



trouwens @MR_CHIP ik zou beide screenshots even opnieuw masken, je externe IPv4 is zichtbaar. standaard gateway van zowel IPv4 als IPv6 zou ik ook even masken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

blijft wel appart dat hij alsnog de ziggo DNS meestuurt

 

dat is in een latere software versie opgelost

 

 

en bericht kan ik niet meer bewerken

Architect_Kev
Topicstarter
Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

fijn dat in een latere softwareversie enkel je 2 eigen gekozen DNS servers hebt ipv je eigen 2 gekozen + Ziggo's DNS servers. 

vervelend dat je hem niet meer kan bewerken hopelijk kan een mod ze even verwijderen aangezien dit toch in het archief komt te staan uiteindelijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik zie wel dat de DNSv6-servers nog niet meegestuurd worden, of ze zijn nog niet opgehaald door de PC (dat gaat via DHCPv6). Misschien komt dit door de Ziggo DNS-servers die nog worden meegestuurd?

Architect_Kev
Topicstarter
Level 7
  • 140Posts
  • 6Oplossingen
  • 38Likes

DHCP van IPv6 stond op SLAAC en niet op DHCPv6. na dit verandert te hebben maakt t nog geen verschil. wellicht in de toekomst met een update dat het gefixt wordt.

wat jij zegt over dat de ziggo DNS meegestuurd wordt zou best kunnen kloppen. hij kan wellicht maar maximaal 4 DNS servers accepteren.

Wellicht dat hij daarom de IPv6 DNS niet doet binden omdat hij al 4 DNS servers gebruikt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De DHCPv6-server kun je op stateless ingesteld laten. De DNSv6-servers worden altijd via DHCPv6 verspreid, ongeacht deze instelling, welke alleen betrekking heeft op de manier waarop IPv6-adressen worden toegewezen. Bij SLAAC neemt de client alleen de /64-prefix over van de router via RA en bouwt zelf de andere helft van de GUA op, bij stateful DHCPv6 wordt de volledige GUA door DHCPv6-server toegewezen. Dit laatste is minder compatibel dan SLAAC.

Uitgelicht topic