1
Vraag
2
Reacties
wicoheemskerk

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Smart wifi nodig voor slimme rookmelders?

Beste,

Ik heb all-in-one van Ziggo.

Mijn hoofd router is een technicolor-tc7210

Daarnaast hebben wij op zolder nog een wifi booster Ziggo TP-link C7

 

Vandaag 26 mei 2022 ontvang ik een nieuwsbericht over slimme" rookmelders, die ik dan met de
TP-Link Tether en Deco App zou kunnen koppelen.

Beide apps kunnen echter geen verbinding maken met de router en of de booster.

Het lijkt erop dat beide apparaten deze slimme functionaliteit niet ondersteunen.

 

Ik zou mijn huidige rookmelders voor slimme rookmelders willen vervangen, maar dan moet ik wel zeker weten dat mijn netwerk thuis deze slimme rookmelders ook ondersteund en dat ik dan via de app berichten krijg.

 

Hebben jullie hier ervaring mee en wat moet ik aan Ziggo voorleggen om dit opgelost te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wicoheemskerk "Zij gaven aan dat ik voor slimme brand/rook melders over moet stappen naar:

- een Mediabox Next in plaats van mijn huidige Mediabox XL

- een nieuw modem in de meterkast (wit smartwifi modem) ipv de huidige technicolor-tc7210

- 3 smart Wifiboosters (TP-Link Deco M4) in bruikleen (in plaats van de huidige Ziggo TP-Link C7 op zolder."

 

Ik zou niet weten wat je Mediabox XL ermee te maken heeft en een Next.

De Next gebruikt wel heel veel minder stroom dan de Mediabox XL, de besparing kan met de huidige energieprijzen oplopen tot € 180,00 per jaar, afhankelijk van je stroomprijs.

De Mediabox XL gebruikt grofweg 4 maal de energie van een Next.

 

Ook de TC7210 kan prima slimme apparatuur aan, je hebt een stabiel wifi netwerk nodig en dat heeft de TC7210.

Op de TC7210 kun je Deco's gebruiken, maar als je toch een SmartWifi modem zou krijgen, dan zou ik de zeskantige SmartWifi pods gebruiken, die werken samen met het modem en zijn uitermate stabiel en hebben betere specificaties dan de Deco's.

 

Maar even over je keuzemogelijkheden.

Als je tevreden bent over het huidige functioneren van alles, waarom zou je dan willen wijzigen met diverse uitdagingen tot gevolg?

Als de TC7210 niet meer bruikbaar is en/of de mediabox XL stopt ermee, dan kun je altijd nog beslissen 🙂

Bekijk in context

Uitgelicht
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Reacties
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

@wicoheemskerk In de Community Update van afgelopen donderdag staat de titel: "Slimme rookmelders: verplicht per 1 juli 2022". Zoals @rvk1 al  schreef is dit feitelijk onjuist. En dit is dan ook een persoonlijke fout van mij want ik heb deze titel in de Community Update er tussendoor laten glippen.

 

Dus mocht je wel kiezen voor slimme rookmelders, laat je dan niet leiden door de verkeerde kop in de Community Update. 

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke rookmelders zijn dit precies?

wicoheemskerk
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bert, deze moet ik nog kopen. Wij hebben nu nog oude rookmelders die alleen een lampje hebben en heel hard piepen.

Wij willen, conform het bericht van Ziggo, nieuwe slimme rookmelders kopen die voldoen aan:

Je rookmelder moet voldoen aan de NEN-14604 en een CE keurmerk hebben. Neem deze informatie in je op en pas op voor vage merken en rookmelders die TE goedkoop zijn. Deze kunnen soms niet zijn voorzien van NEN-14604 of de CE keurmerk.

Alvorens dit te doen, wil ik ook zeker zijn dat mijn thuisnetwerk dit allemaal ondersteund. 
Mijn huidige technicolor-tc7210 (uit 2016) en wifibooster Ziggo TP-link C7 (uit 2018)

rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

Ik vond het een ZEER MISLEIDENDE mailing van Ziggo.

Er staat met grote letters "Slimme rookmelders: verplicht per 1 juli 2022"

 

Ik kan je verzekeren.... Het is niet verplicht SLIMME rookmelders neer te hangen.

 

De kans is groot dat jouw oude rookmelders met lampje en hard piepen ook al voldoen aan de NEN-14604 norm en CE keurmerk hebben. (Dat kun je natuurlijk online controleren door op het merk/type te zoeken)

 

Edit: Ik zie inmiddels dat het woord "Slimme" uit de titel van het artikel is gehaald.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Volgens mij kun je slimme rookmelders met alle wifi koppelen, want die slimme rookmelders hebben hun eigen app.

Ik zie niet het verband met de TP-Link Tether en Deco App.

Om de Deco app te kunnen gebruiken moet je Deco wifi apparatuur hebben en TP-Link Tether maakt alleen verbinding met TP-Link apparatuur b.v. TP-Link router hebben die daarvoor geschikt is.

Het modem van Ziggo staat hier volledig buiten.

Als je al Deco's of eigen router wil gebruiken, dan moeten die met een netwerkkabel aangesloten worden op je modem, de wifi van het modem moet uitgezet worden en zijn de Deco's en je eigen router de wifi verbindingen die je hebt en die kun je bedienen met de app die daarbij hoort.

 

Bij een Connect box hoort de Ziggo SmartWifi app in combinatie met de zeshoekige SmartWifi pods of de witte wifiboosters en boosters via de stroom en daar kun je ook de slimme rookmelders aan verbinden.

wicoheemskerk
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Allen,

Ik heb vandaag ook nog met Ziggo helpdesk gebeld.

 

Zij gaven aan dat ik voor slimme brand/rook melders over moet stappen naar:

- een Mediabox Next in plaats van mijn huidige Mediabox XL

- een nieuw modem in de meterkast (wit smartwifi modem) ipv de huidige technicolor-tc7210

- 3 smart Wifiboosters (TP-Link Deco M4) in bruikleen (in plaats van de huidige Ziggo TP-Link C7 op zolder.


Omdat de Mediabox Next de opgenomen uitzendingen en te bekijken films over het internet ophaalt (in plaats van via de coax bij de Mediabox XL) moet één van de Deco's bij de Mediabox Next gezet worden (ik kan niet eenvoudig een netwerk naar de tv trekken, anders dan 20m langs plinten en deuren).
Eén van de Deco's kan dan via de netwerkkabel op de eerste verdieping met het modem gekoppeld worden en vandaar uit de Deco op zolder en in de woonkamer (de Deco bij de tv) koppelen.

 

Ik twijfel nu even of ik al deze veranderingen nu wel door moet laten gaan. Over de huidige situatie zijn wij eigenlijk tevreden, maar werden door de "verplichte slimme brand/rook melders" op het verkeerde been gezet. Onze huidige rookmelders voldoen aan de NEN-14604 en hebben een CE keurmerk. 

 

Vooral het verschil tussen de Mediabox XL en de Next mbt het terugkijken van opnames via coax of wifi zet ons aan het twijfelen. Bij de beschrijving van de Next staat nadrukkelijk: "Sluit deze box aan met de coaxkabel én op je modem met een internetkabel en dan heb je de snelste en meest stabiele verbinding."

Hebben jullie nog een advies of mening over het bovenstaande?

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wicoheemskerk "Zij gaven aan dat ik voor slimme brand/rook melders over moet stappen naar:

- een Mediabox Next in plaats van mijn huidige Mediabox XL

- een nieuw modem in de meterkast (wit smartwifi modem) ipv de huidige technicolor-tc7210

- 3 smart Wifiboosters (TP-Link Deco M4) in bruikleen (in plaats van de huidige Ziggo TP-Link C7 op zolder."

 

Ik zou niet weten wat je Mediabox XL ermee te maken heeft en een Next.

De Next gebruikt wel heel veel minder stroom dan de Mediabox XL, de besparing kan met de huidige energieprijzen oplopen tot € 180,00 per jaar, afhankelijk van je stroomprijs.

De Mediabox XL gebruikt grofweg 4 maal de energie van een Next.

 

Ook de TC7210 kan prima slimme apparatuur aan, je hebt een stabiel wifi netwerk nodig en dat heeft de TC7210.

Op de TC7210 kun je Deco's gebruiken, maar als je toch een SmartWifi modem zou krijgen, dan zou ik de zeskantige SmartWifi pods gebruiken, die werken samen met het modem en zijn uitermate stabiel en hebben betere specificaties dan de Deco's.

 

Maar even over je keuzemogelijkheden.

Als je tevreden bent over het huidige functioneren van alles, waarom zou je dan willen wijzigen met diverse uitdagingen tot gevolg?

Als de TC7210 niet meer bruikbaar is en/of de mediabox XL stopt ermee, dan kun je altijd nog beslissen 🙂

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

@wicoheemskerk In de Community Update van afgelopen donderdag staat de titel: "Slimme rookmelders: verplicht per 1 juli 2022". Zoals @rvk1 al  schreef is dit feitelijk onjuist. En dit is dan ook een persoonlijke fout van mij want ik heb deze titel in de Community Update er tussendoor laten glippen.

 

Dus mocht je wel kiezen voor slimme rookmelders, laat je dan niet leiden door de verkeerde kop in de Community Update. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic