1
Vraag
2
Reacties
Ritger

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Smart wifi 2,4 Ghz en 5 Ghz splitsen

Ik wil een gastnetwerk voor mijn IoT instellen. Maar al mijn Iot is onder het vorige modem geinstaleerd. Waarschijnlijk allemaal nog op 2,4 Ghz.

Nu wil ik mijn gast netwerk op 2,4 Ghz laten draaien maar dat is niet mogelijk omdat ik een smart wifi modem met wifi pods heb. 

Is er een manier om toch 2,4 Ghz te laten draaien?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

makkelijkst is om zelf een los acces point aan je modem te verbinden (denk aan een losse deco bijv), deze in te stellen als alleen 2.4 netwerk. dan zit je niet te prutsen met pods+modem 🙂

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij gebruik van de SmartWifi pods is het niet mogelijk om gescheiden SSID's voor 2,4 en 5 GHz in te stellen of de radio-instellingen aan te passen. Dit wordt afgedwongen door de instelling 'Kanaaloptimalisatie'. Je zou een extra access point kunnen installeren en deze specifiek voor de IoT-apparaten configureren.

 

Zoals @Bert hieronder aangeeft zou het wel mogelijk zijn om de gast-SSID alleen op 2,4 GHz te laten uitzenden. Hiervoor wordt wel een apart LAN/subnet gebruikt (er staat mij iets bij van 192.168.101.0/24) met vermoedelijk ook client isolation en communicatie naar het primaire LAN geblokkeerd. Dat kan een probleem vormen voor IoT. Tenslotte zou de gast-SSID alleen door het SmartWifi modem worden uitgezonden, niet door de SmartWifi pods.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Toevoeging van tekst in de regel hieronder.

 

Ik heb ervaren dat op de SmartWifi modems van Ziggo, het gastnetwerk altijd op 2,4 GHz draait, ook met de SmartWifi pods in gebruik.

 

Heb je deze stappen gevolgd? 

Wifi-gastnetwerk instellen via de app of handmatig in het modem | Klantenservice | Ziggo

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

*** aangepast***

 

Zoals @Bert  zei Gastennetwerk kan alleen via modem en niet via de Pods. Dit wist ik niet, heb ze te kort gebruikt. 👍

 

Zoals @tobiastheebe  de Smart Wifi Pods gebruiken maar 1 netwerk en daarvan pakken ze het sterkste signaal.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Dave! Het gastnetwerk werkt niet met de SmartWifi pods, het gastnetwerk gaat alleen aan alleen op het modem, ook met de SmartWifi pods in gebruik.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Heb ze te kort gehad wegens de problemen met data en Vodafone, maar in de Smart web app staat wel iets van Gastennetwerk, dat is dus het Modem die je aanzet ipv de Pods.

 

Goed te weten, dank je @Bert 😊

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

makkelijkst is om zelf een los acces point aan je modem te verbinden (denk aan een losse deco bijv), deze in te stellen als alleen 2.4 netwerk. dan zit je niet te prutsen met pods+modem 🙂

Ritger
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor alle tips. Ik heb een accesspoint geinstaleerd met alleen een 2,4 Ghz wifi netwerk.  Die had ik nog en eigenlijk was die vervangen door de wifi pods. Gastnetwerk op alleen 2,4 Ghz zetten lukt niet op de smart wifibox , de melding "niet mogelijk met wifipods" bleef terug komen.

 

Bijna alle apparatuur weer kunnen instaleren, lekker klusje met dit weer was toch te warm om buiten te zitten. 🙂

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Ritger Het gastnetwerk zoals je hieronder in kunt stellen staat altijd op 2,4 GHz en er zijn verder geen instellingen voor 2,4 en/of 5 GHz in je gastnetwerk.

 

Natuurlijk kun je wel opgeven welke wifinaam/SSID je gastnetwerk moet hebben en je kunt zelf je beveiligingssleutel opgeven.

 

Als je inlogt in je modem, dan kun je op de Home pagina je gastnetwerk instellen:

 

Bert_0-1686513917585.png

 

Of in de SmartWifi app:

 

Bert_1-1686514042605.png

 

Of in de SmartWifi Web: https://smartwifiweb.ziggo.nl 

 

Bert_3-1686514258869.png

 

Bert_4-1686514301483.png

 

Bert_5-1686514417166.png

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic