BasN.
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Smart Wifi Pod uber traag

Ik sinds vorig week Giga internet met bijbehorend modem. Ik haal hiermee 940 mbps vast en rond de 400 mbps via 5Ghz WiFi, echt heerlijk snel. Nu heb ik dit gisteren uitgebreid met een Smart Wifi Pod, de installatie ging prima en ik heb nu boven op de gang ook volle streepjes.

 

Echter onder aan de trap heb ik dus 400 mbps maar bij de Smart WiFi pod maar 20 mbps.... Dat lijkt me rijkelijk weinig voor een mesh netwerk. Wat zou hier mis kunnen zijn? Ze zijn net nieuw en de helpdesk weet er nog niks van (zit thuis te werken en heeft ze nog nooit gezien). Ik heb alles gereset, opnieuw opgestart etc. 

 

Als iemand andere of dezelfde ervaringen heeft hoor ik het graag!

 

 

2 Geaccepteerde oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo, deze ochtend een paar uur lang geholpen door Serkan. Met zijn uitstekende kennis en tooling hebben we uiteindelijk de pods werkend gekregen. Het blijkt dat de connectie niet altijd zomaar goed te maken is vanuit een meterkast en door het plafond. Met herpositionering lukt het wel maar dat was voor mij niet de ideale oplossing helaas. Toch bedankt Ziggo voor deze leuke test en goede ondersteuning!

Bekijk in context

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

@BasN. De retour verwerking kan tot een paar weken duren, afhankelijk van de hoeveelheid die binnenkomt.

Dat kunnen er zo een paar honderd tot een paar duizend per dag zijn.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

In eerste instantie heeft het mesh netwerk een uur nodig om alles in balans te brengen.

Binnen 24 uur zou het dan nog een stuk beter moeten zijn.

Hierna wordt iedere nacht de verbinding aangepast aan de situatie.

 

Mogelijk dat nu je apparaat nog verbinding had met het modem, omdat het mesh systeem nog niet optimaal actief was.

 

Hier heb ik 600+ Mbit/s op een bedrade pod en op een pod 12 meter vanaf het modem met alleen een dun muurtje ertussen nog 250 Mbit/s en via diezelfde pod ook nog 8 meter verder in de tuin 250 Mbit/s.

Steefb
Expert
Expert
  • 9757Posts
  • 1774Oplossingen
  • 3010Likes

 

SmartWifi van Ziggo - Perfecte wifi met slimme wifi-versterkers

 

 

Verdeling naar gebruik

Het modem verdeelt de wifi slim onder de apparaten. Elk apparaat in huis krijgt de snelheid die het nodig heeft.

 

Werken je apparaten goed, dan doet dus de smart wifi zijn werk.

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ok bedankt! Bij slechts 5m van het modem. Dan even geduld dus, en als het zichzelf niet oplost zou het aan de pod zelf kunnen liggen.

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dan zou mijn 5Ghz phone toch meer moeten trekken als 20 mbps uit die pod?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

Haal de pod eens uit de stroom en laat hem opnieuw opstarten, mogelijk dat dan de verbinding opnieuw en beter wordt opgebouwd.

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Al meerdere keren opnieuw opgestart (incl modem). Ook ander stopcontact iets verder weg geprobeerd. Toen ging het naar 5 mbps. 

 

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Volgens mij doet het ding geen 5Ghz, ik haal maar 70 mbps vlakbij het modem. Zou hij defect zijn?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 2190Posts
  • 213Oplossingen
  • 467Likes

Hallo @BasN. en welkom terug op de Community! Zuur dat de pods nog niet optimaal werken na de tips van @Bert. In dit geval is het inderdaad de moeite waard om de pod eens onder de loep te nemen. Ik zie dat je vanochtend contact hebt gehad en dat er een monteur staat gepland. Fijn! Laat je ons weten hoe het hierna gaat?

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ga ik zeker doen, mijn vermoeden is dat de 5Ghz niet werkt in de pod. Ik haal alleen snelheden in de 2,4 range

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

Of de onderliggende verborgen backhaul wifi verbinding vanuit het modem naar de pod is op 2,4 GHz in plaats van 5 GHz, dat heb ik ook al wel eens voorbij zien komen.

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Kan ik dat zelf oplossen? In de UI van het modem kan ik niks met die pods toch?

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

@BasN. Nee, dat kun je zelf niet zien of oplossen, sommige moderators kunnen dit in de achtergrond zien gebeuren.

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 1560Posts
  • 206Oplossingen
  • 266Likes

Dag @BasN.! De monteur is gisteren langs geweest zie ik en helaas lijkt de SmartWifi Pod defect te zijn als ik zijn afmelding mag geloven 😞 In het systeem zie ik dat je zojuist contact hebt gehad met onze klantenservice en dat een nieuwe Pod voor je is besteld. Houd je ons op de hoogte hier?

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Erik,

 

Ik heb voor de snelheid zelf maar even een 2e besteld, vandaag ontvangen, maar die geeft ook maar 20 mbps. Mijn conclusie is dat het gewoon een hele trage powerline oplossing is. Mijn oude Devolo geeft op het zelfde stopcontact 200 mbps 5Ghz wifi. Ik ga ze lekker terug sturen, het product ziet er leuk uit maar het moet ook snelheid leveren.

Dennis84
Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Er moet dan een ander probleem zijn. Ik heb deze pods ook en de snelheid is gewoon erg goed. Ik heb het 300mbit pakket en ik heb overal in huis tussen de 200 en 260 mbit. Op de begane grond zelfs gewoon 300 met Speedtest op iphone en laptop. Moet er wel bij zeggen dat ik in totaal 4 pods heb. 1 bekabeld aan het modem (meterkast), 1 woonkamer, 1 op eerste verdieping en 1 op zolder.

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dat heb ik nog niet geprobeerd 1 bekabeld aan het modem. Dat zou wel eens kunnen werken....

BasN.
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Wel raar dat de monteur hier niet op heeft gewezen

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 47590Posts
  • 2879Oplossingen
  • 10483Likes

@Dennis84 "1 bekabeld aan het modem (meterkast)"

 

Heb je in de meterkast, en de wifi van het modem aanstaan en een pod?

Dennis84
Meedenker
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Bert 

Ja dat klopt. Dat is zo ingeregeld door ziggo. Zij hebben de pods aan het werk gekregen, via de app lukte niet (zie mijn eigen topic).  Heb nu al een tijdje niks meer geëxperimenteerd, maar enige tijd terug zorgde het verwijderen van utp kabel uit de pod ervoor dat alle pods geen verbinding meer maakten. Op de een of andere manier moet de eerste pod bekabeld. In mijn optiek onzin aangezien de Connect Box als primaire pod zou moeten kunnen dienen.

Uitgelicht topic