Myquai

Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Smart Wifi: Android automatisch omschakelen naar sterkste signaal

Hallo, ik heb Smart Wifi geïnstalleerd en naast de (witte) modem zijn er 2 Wifibooster access points. Alles werkt in Smart Wifi. Wat niet lukt is mijn Android telefoon(s) automatisch te laten omschakelen naar het sterkste signaal. Moet handmatig wifi in- en uitschakelen om het sterkste signaal te krijgen. Kan dit ook automatisch?

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Welke 2 Wifibooster access points heb je in gebruik?

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bekabelde witte Ziggo Wifiboosters zoals cbn model AP7465CE-ZG

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Welke Android telefoons heb je in gebruik?

 

Hier hetzelfde fenomeen gehad met een Android telefoon en andere wifi apparatuur, die konden niet tegen alles op 1 wifinaam/SSID.

Hier heb ik toen 2,4 en 5 GHz een verschillende wifinaam/SSID gegeven en de verschillende wifipunten ook nog een andere wifinaam/SSID en op een ander kanaal om alles makkelijk te laten overspringen en het een aantal jaren zo gelaten.

 

Het hangt dus van de apparatuur af die een wifi verbinding heeft, hoe snel overgesprongen wordt.

Dat heeft te maken met het feit of die apparatuur een Fast Wifi Roaming functie heeft en met dezelfde namen om kan gaan van 2,4 GHz en 5 GHz.

 

Inmiddels zijn die niet meer in gebruik en nu werkt alles nu wel met alles op 1 wifinaam/SSID.

 

Het is vooral uitproberen wat voor je apparatuur het beste werkt.

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Samsungs S6, S9, en A51. Alle reageren hetzelfde (schakelen niet automatisch). Ziggo service heeft al de modem settings 'geoptimaliseerd' om dit op te lossen - maar geen succes. De toestellen switchen niet automatisch. Kan ook geen Fast Wifi Roaming functie vinden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik weet dat niet voor Samsung telefoons.

 

"Kan ook geen Fast Wifi Roaming functie vinden."

Dat is mogelijk ook de oorzaak van het het probleem, mogelijk zit die er in het geheel niet in.

Die functie hoeft niet te te vinden te zijn in instellingen, maar je kunt het wel merken aan het gedrag als die er wel in zit.

 

Ik heb eerder Microsoft Windows telefoons gehad en die konden er wel mee omgaan, ook Pro laptops.

Later met een paar Android telefoons weer niet en niet met andere laptops om te testen, weer niet.

 

En nu met een Nokia 7.1 en Nokia 5.4 telefoons en Pro laptops weer wel.

 

Het is vooral uitproberen wat voor je apparatuur het beste werkt.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @Myquai! Jammer dat je continu zelf de wifi moet omschakelen. Kan mij goed voorstellen dat je daar niet echt zin in hebt. Fijn dat Bert je hier al bij heeft geholpen. Is het inmiddels al opgelost of heb je een manier gevonden die voor je telefoons het beste werkt? 

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee, niet echt opgelost. Het lijkt er wel op dat hij wel schakelt als ik bij de modem kom. Van modem (beneden) naar access point (boven) schakelt niet, van access point naar modem schakelt wel? Kan ik ergens zien wel access point gebruikt wordt?

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hmm dat is wel gek. Je kunt niet zien met welk punt hij verbonden is, aangezien alles dezelfde netwerk naam heeft. Heb je alles wel geïnstalleerd op deze manier?

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nee, niet op 'deze' manier. Heb Smart Wifi geïnstalleerd.

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi, ik kan in de modem (192..........) zien, bij verbonden apparaten, of de telefoon op de modem staat of via ethernet (boosters) verbonden is. Hij schakelt inderdaad als ik van boven (boosters) naar beneden (modem) ga.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Myquai  schreef:

Samsungs S6, S9, en A51. Alle reageren hetzelfde (schakelen niet automatisch). Ziggo service heeft al de modem settings 'geoptimaliseerd' om dit op te lossen - maar geen succes. De toestellen switchen niet automatisch. Kan ook geen Fast Wifi Roaming functie vinden.


Fast roaming zal bij de specificaties staan als 802.11 r

Helaas ontbreekt op de Connectboxen de optie om een grens in te stellen hoe snel er gewisseld moet worden. In oudere en zelfs nieuwere smartfoons is deze optie vaak verstopt bij de ontwikkelaars instellingen. 

 

Er is voor android wel een app beschikbaar. De apparaten bepalen in principe zelf welk toegangspunt het beste is. Voor Fast roaming is het van belang dat elk wifi punt dezelfde ssid en wachtwoord heeft en bij voorkeur niet hetzelfde kanaal.

 

Meer info hier.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Met de SmartWifi app kun je mogelijk zien met welke je verbonden bent.

Ziggo SmartWifi - Apps op Google Play

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Myquai het is soms even proberen en zelfs puzzelen. Heb je nog iets gehad aan de handige tips van @Bert en @RoWi? Ook als je het hebt weten op te lossen: deel die ervaring gerust, voor ons en de toekomstige lezers is dat erg nuttig! 🙂

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Veel reacties gezien. Mijn dank. Van @Rowi heb ik geleerd: 'Helaas ontbreekt op de Connectboxen de optie om een grens in te stellen hoe snel er gewisseld moet worden'. Wat ik al vermoedde. Er zijn wel apps voor om de triggers wel in te stellen (heb ik niet geprobeerd). @Bert zegt dat je met de SmartWifi app kunt zien welk apparaat met welk point verbonden is. Bij mij lukt dat niet. De SmartWifi app blijft zeggen dat de tel. verbonden is met de modem, ook als deze met de booster is verbonden. Ben zo wie zo niet blij met de SmartWifi app. Erg traag (3 - 5 min) en regelmatig errors (kan niet verbinden). Je kunt ook niets instellen, alleen apparaten uitschakelen en met heel veel moeite weer inschakelen. Dit verkoop praatje: 'Het modem kiest automatisch het beste wifi-punt voor de beste verbinding' werkt dus niet goed. Kortom ik heb er genoeg energie ingestoken en schakel af en toe Wifi even in en uit voor een optimaal resultaat. In een separaat bericht zal ik mijn verhaal kort samenvatten.

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zoals gezegd hierbij een samenvatting van mijn ervaringen met de Wifiboosters en de SmartWifi app.

Ik heb een witte connector box (met door Ziggo) aangepaste software en twee bekabelde Ziggo Wifi booster (witte 'sigarendozen'). Mijn modem staat in de meterkast (beneden) en de boosters op de logeerkamer en op de studeerkamer (boven). De twee aangesloten boosters werken goed en ik heb 180 - 240 Mbps, zowel boven als beneden. Wat lastig was dat ik steeds handmatig om moest schakelen. Dacht slim te zijn door de boosters een zelfde SSID te geven en verschillende kanalen in te stellen. Helaas, nog steeds handmatig omschakelen noodzakelijk. Toen kwam de Ziggo SmartWifi app met de slogan: 'Het modem kiest automatisch het beste wifi-punt voor de beste verbinding'. Hoera dacht ik, dat zoek ik. SmartWifi succesvol geïnstalleerd (wel nogal traag) en ik zie een modem en 2 Wifi access points. Vervolgens met mijn Samsung telefoons (S6, S9 en A51) wat metingen gedaan met de Speedtest. Conclusie SmartWifi schakelt niet automatisch en ziet ook niet als een apparaat met een booster is verbonden. Ik kan de verbinding met de booster wel zien bij inloggen in de modem (192......). Contact hierover gehad met Ziggo service die mijn modem instellingen heeft 'geoptimaliseerd', zonder succes. Handmatig omschakelen blijft een must, al schakelt hij wel regelmatig als ik van boven (boosters) naar beneden (modem) ga. Andersom dus nooit. De vele reacties in de Community (mijn dank) hebben ook geen betere oplossing opgeleverd. Wifi dan maar af en toe even in-uit schakelen. Erbij te vermelden is dat de 'overlap' tussen het modem en de boosters nogal groot is (200 Mbps versus 20-50 Mbps).

De SmartWifi app heeft mij helaas teleurgesteld, en weer andere ('trigger') apps toevoegen trekt mij ook niet.

Succes ermee.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Myquai je hebt geen pods correct? 

De witte accespunten (Boosters) zijn waarschijnlijk bedraad verbonden met de Connectbox. De connectbox denkt dan dat elke apparaat al is deze via wifi verbonden met een booster gewoon bedraad is verbonden. De vraag is waarop baseert de app zijn gegevens, dat is mij onbekend.

 

Ik heb die smart wifi app al wat eerder bekeken voor de introductie van de pods en dat reclame email bericht over Smart wifi. Ik heb die draak meteen weer verwijderd. Er zijn legio andere wifi apps die net zoveel en meer bieden.

 

Dat beste punt zal naar ik verwacht enkel werken met de Pods, ik vraag mij sterk af of de witte boosters wel het mesh protocol ondersteunen. Op de Smart wifi pagina worden enkel de Connectboxen en de Pods genoemd zover ik weet. 

 

 

Myquai
Topicstarter
Level 2
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Inderdaad, als ik overschakel op een boosters ziet de modem (192....) dat het apparaat verbonden is met ethernet. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Myquai  schreef:

Inderdaad, als ik overschakel op een boosters ziet de modem (192....) dat het apparaat verbonden is met ethernet. 


Dat klopt, een access point, wat verbonden is met het modem met een kabel, dan ziet het modem alles wat via die kabel verbinding heeft, als met een kabel verbonden aan het modem.

 

"ik vraag mij sterk af of de witte boosters wel het mesh protocol ondersteunen."

Nee, dat doen ze niet, de SmartWifi app zet alleen van het modem en de wifiboosters de SSID naam hetzelfde voor de 2,4 en 5 GHz.

 

"@Bert zegt dat je met de SmartWifi app kunt zien welk apparaat met welk point verbonden is."

Ik schreef: "Met de SmartWifi app kun je mogelijk zien met welke je verbonden bent."

 

Het overspringen met de wifiboosters hebben zo hun problemen wat ook met de apparaten te maken kan hebben die de wifiverbinding moeten maken.

 

Daarom schreef ik eerder: "Welke Android telefoons heb je in gebruik?

 

Hier hetzelfde fenomeen gehad met een Android telefoon en andere wifi apparatuur, die konden niet tegen alles op 1 wifinaam/SSID.

Hier heb ik toen 2,4 en 5 GHz een verschillende wifinaam/SSID gegeven en de verschillende wifipunten ook nog een andere wifinaam/SSID en op een ander kanaal om alles makkelijk te laten overspringen en het een aantal jaren zo gelaten.

 

Het hangt dus van de apparatuur af die een wifi verbinding heeft, hoe snel overgesprongen wordt.

Dat heeft te maken met het feit of die apparatuur een Fast Wifi Roaming functie heeft en met dezelfde namen om kan gaan van 2,4 GHz en 5 GHz.

 

Inmiddels zijn die niet meer in gebruik en nu werkt alles nu wel met alles op 1 wifinaam/SSID.

 

Het is vooral uitproberen wat voor je apparatuur het beste werkt."

 

Nu gebruik ik de pods en het mesh systeem bepaalt het overstappen en niet de apparaten die de verbinding zoeken en dat gaat hier prima.

De witte wifiboosters zijn losse access points en het modem.

De pods zijn samen met het modem één mesh systeem.

Uitgelicht topic