1
Vraag
2
Reacties
Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Smart WiFi - “Never change a good running system” ?

Gisteren en eergisteren even met WiFi aan het stoeien geweest en de nieuwe Smart WiFi app op mijn iPad geïnstalleerd.

Ik heb met de app eerst alle vetrekken in de woning en in de tuin de WiFi sterkte gemeten en de uitslag was uitstekend, maar alleen de zolder en de tuin was iets minder en vermelde als uitslag goed op de app.

Daarna heb ik de app mijn beide SSID namen (2,4 en 5 Ghz) laten samenvoegen tot een netwerk. (Mocht je WiFi Pods willen aanschaffen ben je verplicht tot samenvoegen).

Na alles netjes te hebben aangepast en voor de zekerheid het modem een keer opnieuw te hebben opgestart heb ik met Ziggo speedtest de vertrekken enkele keren getest.

Wat schept mijn verbazing op zolder die voorheen niet snel maar wel goed was, zo heb ik er nu helemaal niet of slechte internet verbinding.
De zitplek in onze tuin gaf nu ook veel mindere resultaten dan voorheen en TV kijken met ZiggoGo viel ook tegen door momenten van matige beeldkwaliteit.

De iPad op de slaapkamer gebruiken viel ook enigszins tegen en soms laden de internet pagina’s wat trager.

De dag erna nog wat getest, maar het resultaat bleef het zelfde en ik heb het idee dat de internetsnelheid wat inkakt op plekken in huis die wat verder van het modem (meterkast) verwijderd zijn.

voorheen was het toch wat stabieler en beter en heb toch maar besloten om het WiFi netwerk weer te splitsen in twee afzonderlijke SSID namen zoals voorheen (alleen mijn printer gebruikt 2,4Ghz) en andere instellingen in het modem weer naar mijn eigen instellingen teruggezet.

Het resultaat was daarna weer als vanouds oftewel stukken beter.

De Smart WiFi app heb ik maar weer verwijderd.


Ik ben maar een leek maar ik zie geen enkel voordeel in het samenvoegen van beide netwerken.

We zijn hier een twee persoons (senioren) huishouding met 2 iPads, 2 iPhones, 2 Smart TV’s en een printer op het WiFi netwerk (de PC en de Next zijn bekabeld aangesloten)

De printer kan eventueel ook via USB aan de printer hangen dan kan ik 2,4Ghz uitschakelen in het modem, maar dat laat ik maar zo om te kunnen blijven printen vanaf een iPad.

 

Als de experts hier mij kunnen overtuigen om Smart WiFi app en instellingen wel te gebruiken dan hoor ik het graag, anders denk ik toch maar “Never change a good running system” 😉

 

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

if it ain't broke, don't fix it - is ook 1 van mijn lijfspreuken.

 

De SmartWifi app is alleen interessant als je meerdere wifiboosters hebt als zijnde de wifibooster via de stroom en de Compal witte wifibooster, dan zet je heel je systeem, 2,4 en 5 GHz, op 1 SSID naam en dat kan handig zijn, de kanalen springen automatisch in de loop van de tijd naar de beste kanalen.

Maar alleen als je apparatuur daar heel goed mee om kan gaan.

Hier waren b.v, verschillende SSID namen ook veel effectiever.

Net als ik, zou ik in jou geval de SmartWifi app niet gebruiken.

 

De SmartWifi app samen met de Connect box en met de WifiPods werkt als een dolle, waar de bovenstaande configuratie hier niet goed werkte met 1 SSID naam voor alles, heb ik nu, in geen 17 jaar wifi zo'n stabiele wifi gehad met alle verschillende apparaten en dat al een aantal maanden.

De Connect box is met de WifiPods 1 mesh systeem met 1 SSID naam en het modem en de pods nemen de verbinding van elkaar over zonder een verbinding te verbreken, hooguit een korte hapering als je beeldbelt en je loopt langs de drie verschillende wifipunten van voor in het huis tot achter in de tuin.

Maar if it ain't broke, don't fix it.

 

SmartWifi van Ziggo | altijd en overal in huis of op de zaak perfecte wifi

En lenen/huren is het handigst en geeft garantie zolang je ze huurt.

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Buurman dan werkt het fast roaming en bandsteering protocol niet correct. Daar komt het simpel gesteld op neer. Als je verder weg bent op zolder moet smart wifi tegen jouw telefoon of tablet zeggen vanaf hier verder via 2,4 ghz. Zodoende hoeft je zelf geen andere verbinding te kiezen. Een redelijk recente telefoon kan dat zelf ook goed bepalen.

 

De app is in mijn ogen eigenlijk alleen nuttig voor de minder technische aangelegde klanten. 

 

Bekijk in context

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Thanks voor de snelle duidelijke uitleg 👍

ik laat de instellingen maar zoals het was.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

if it ain't broke, don't fix it - is ook 1 van mijn lijfspreuken.

 

De SmartWifi app is alleen interessant als je meerdere wifiboosters hebt als zijnde de wifibooster via de stroom en de Compal witte wifibooster, dan zet je heel je systeem, 2,4 en 5 GHz, op 1 SSID naam en dat kan handig zijn, de kanalen springen automatisch in de loop van de tijd naar de beste kanalen.

Maar alleen als je apparatuur daar heel goed mee om kan gaan.

Hier waren b.v, verschillende SSID namen ook veel effectiever.

Net als ik, zou ik in jou geval de SmartWifi app niet gebruiken.

 

De SmartWifi app samen met de Connect box en met de WifiPods werkt als een dolle, waar de bovenstaande configuratie hier niet goed werkte met 1 SSID naam voor alles, heb ik nu, in geen 17 jaar wifi zo'n stabiele wifi gehad met alle verschillende apparaten en dat al een aantal maanden.

De Connect box is met de WifiPods 1 mesh systeem met 1 SSID naam en het modem en de pods nemen de verbinding van elkaar over zonder een verbinding te verbreken, hooguit een korte hapering als je beeldbelt en je loopt langs de drie verschillende wifipunten van voor in het huis tot achter in de tuin.

Maar if it ain't broke, don't fix it.

 

SmartWifi van Ziggo | altijd en overal in huis of op de zaak perfecte wifi

En lenen/huren is het handigst en geeft garantie zolang je ze huurt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Buurman dan werkt het fast roaming en bandsteering protocol niet correct. Daar komt het simpel gesteld op neer. Als je verder weg bent op zolder moet smart wifi tegen jouw telefoon of tablet zeggen vanaf hier verder via 2,4 ghz. Zodoende hoeft je zelf geen andere verbinding te kiezen. Een redelijk recente telefoon kan dat zelf ook goed bepalen.

 

De app is in mijn ogen eigenlijk alleen nuttig voor de minder technische aangelegde klanten. 

 

Buurman
Topicstarter
Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Thanks voor de snelle duidelijke uitleg 👍

ik laat de instellingen maar zoals het was.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@RoWi. "De app is in mijn ogen eigenlijk alleen nuttig voor de minder technische aangelegde klanten."

 

En noodzakelijk voor het gebruik van de wifipods om ze te installeren en te kunnen zien welk apparaat met welke pod verbonden is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic