1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Wes181

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Slechtere prestaties na nieuw aop

Dag allen, onlangs ben ik verhuisd naar een voor mij nieuwe woning. Daar trof ik een verouderd AOP aan. Nadat ik alle nieuwe Ziggo apparatuur had aangesloten heb ik een monteursafspraak gemaakt om het AOP te vervangen. Alles werkte goed, modemwaardes waren prima, dus dit was meer uit voorzorg. Vandaag is de monteur geweest voor de plaatsing van een nieuw AOP. Alles leek te werken tot een uur of 3 na de afspraak het internet eruit knalde en ik na 2x het modem opnieuw opstarten pas weer verbinding had. Later deze avond gebeurde dit nog een keer. Een blik op de down- en upstream waardes vertelt mij dat deze zijn verslechterd. Met het oude AOP had ik gewoon goede waardes, Alles rond de 7 á 8. De nieuwe waardes wijken verder af. Bovendien heb ik maar 1 upstream kanaal. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en nog belangrijker, wat kan de oplossing zijn. Zie foto's van het aop en nieuwe modemwaardes in de bijlagen

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35232Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

Gelet op de nieuwe signaalwaarden lijkt er 20~25 dB aan demping te zijn ontstaan (dit is gelijk aan een verzwakking van 99%), waardoor het modem op uiterst hoog vermogen moet zenden en 3/4 ATDMA-kanalen + OFDMA zijn uitgevallen. Vermoedelijk is de huisaansluitkabel niet correct aangesloten in het nieuwe AOP, er kan echter ook sprake zijn van kabelschade. Een nieuwe monteursafspraak is de gewenste vervolgstap.

Bekijk in context

8 Reacties 8
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35232Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

Gelet op de nieuwe signaalwaarden lijkt er 20~25 dB aan demping te zijn ontstaan (dit is gelijk aan een verzwakking van 99%), waardoor het modem op uiterst hoog vermogen moet zenden en 3/4 ATDMA-kanalen + OFDMA zijn uitgevallen. Vermoedelijk is de huisaansluitkabel niet correct aangesloten in het nieuwe AOP, er kan echter ook sprake zijn van kabelschade. Een nieuwe monteursafspraak is de gewenste vervolgstap.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79219Posts
  • 5358Oplossingen
  • 23731Likes

Even voor de zekerheid.

Haal de kabel los van het AOP en het modem en maak het weer goed vast, draai de stekker in het AOP een keer heen en weer en druk de kabel op het modem goed ver over de aansluiting tot het niet verder gaat.

Wes181
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor de snelle reacties. @Bert ik heb de coax kabel aan beide kanten losgehaald en goed vastgemaakt, maar dit heeft niet geholpen. Ik zal dus zoals @tobiastheebe aangaf een monteursafspraak maken.

Wes181
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Nadat ik even het AOP open heb gemaakt en aan de kabel heb gezeten kom ik op een stuk betere waardes. Zijn deze nu prima of is het nogsteeds verstandig om een monteur te regelen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79219Posts
  • 5358Oplossingen
  • 23731Likes

Als je die al besteld hebt, gewoon laten komen, alleen aan de kabel zitten kan het iets verbeteren, maar je moet het zeker weten.

Bij mij was een schroefje dol gedraaid van de kern en kwam telkens de storing terug tot er een nieuw AOP geplaatst was.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35232Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17733Likes

In dat geval was de kabel inderdaad niet correct afgemonteerd/afgewerkt en is het zeker aanbevolen om de monteursafspraak door te laten gaan ondanks dat het probleem voor nu verholpen is (de huidige waarden zijn prima).

Judith
Community Moderator
Community Moderator
  • 1546Posts
  • 159Oplossingen
  • 741Likes

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe woning @Wes181 ! Je verwacht natuurlijk dat na het vervangen van het AOP in je nieuwe woning de verbinding loopt als een zonnetje. Wat jammer dat dit niet het geval bleek te zijn. Fijn dat je ons hierover hebt bericht, welkom!  Tobias en Bert hebben je al goed op weg geholpen, helemaal geweldig. Ik zie dat er er op dit moment (nog) geen afspraak ingepland staat met een monteur. Vind je dat op dit moment niet nodig dan is dat natuurlijk prima, mocht je alsnog een afspraak in willen plannen laat het ons weten, dan pakken we de agenda er bij! 

Wes181
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik had inderdaad nog geen afspraak gemaakt. Tot op heden is mijn internet stabiel en zijn de modemwaardes ook nog prima. Ik zal voor nu dus aankijken of alles goed blijft werken. Het lijkt er dus op de inderdaad de kabel niet goed was afgemonteerd op het AOP. Mocht er iets in stabiliteit veranderen zal ik toch nog een monteur boeken. Bedankt voor de hulp!