Jolanda Banus

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Slechte wifi

Ik heb sinds kort internet van Ziggo. Mijn wifi werkt echter slecht. Vaak geen verbinding en meestal ook traag. Nu las ik op internet dat dit opgelost zou kunnen worden door de 5 GHz frequentie te gaan gebruiken.

 

Zou iemand uit kunnen leggen hoe ik dat moet instellen?

2 Reacties 2
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Moderne laptops, tablets en telefoons zijn vrijwel altijd geschikt voor 5 GHz en verbinden meestal ook automatisch op die frequentieband indien de signaalsterkte toereikend is. In tegenstelling tot 2.4 GHz, is 5 GHz geschikt voor snelheden van meer dan 100 Mbps, tot circa 800 Mbps. Nadat je inlogt op de Connect Box, kun je bij 'Verbonden apparaten' per apparaat zien met welke frequentieband dit verbonden is. Ik vermoed echter dat er iets anders speelt dan een WiFi-probleem.

 

Ter controle van de installatie en het inkomende/uitgaande signaal:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @Jolanda Banus en een heel warm welkom op de Community! Zoals @tobiastheebe aangeeft staat de 5GHz op de Connectbox al aan, en apparaten kiezen zelf of ze hier mee verbinden of met de 2.4 Ghz 🙂 Soms wordt 5GHz niet ondersteund door wat oudere apparaten. 

Zou je voor ons de gegevens kunnen delen waar door @tobiastheebe om wordt gevraagd? Dan kunnen we even verder kijken of er geen andere oorzaak is voor de traagheid en instabiliteit van de verbinding die je ervaart. 

Uitgelicht topic