1
Vraag
2
Reacties
rijan070

Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Slechte werking ziggo modem

Ik heb vorig jaar eens een vraag gesteld naar aanleiding van een slecht werkende modem. Ik heb toen veel contact gehad met medewerkers van de klantenservice en van vele techneuten op deze community. Ik heb voor de duidelijkheid vele monteurs gehad, die het gehele probleem niet hebben kunnen oplossen. Er zou ook een netwerkspecialist gestuurd worden, om de wijk aansluiting te controleren, maar bleek helaas een normale monteur te zijn geweest. Hij heeft wel in de wijkaansluiting gekeken, maar geen metingen gedaan. Ze hebben me een nieuwere type connectbox laten gebruiken, maar deze wekte nog slechter.

 

Nu sinds 2 weken valt mijn verbinding constant uit…. dan is mijn wifi signaal uit de lucht, dus moest mijn mobiele provider gebruiken…...SLECHT verhaal. Ik loop al ruim 4 jaar te kloten met ziggo, maar ben nu dus nog geen steek verder gekomen.

 

Nu dacht ik vanavond...ik zal eens de netwerkstatussen na zien en zie al gelijk een probleem in het signaal.

Zij die mij in het verleden hier te woord hebben gestaan, hadden aangegeven dat het vermogen rond de 5 zou moeten zitten, ik haal dat dus niet,!!!!
 
 
 
In mijn modem zie ik ook regelmatig de tekst CRITICAL staan, kan iemand me uitleggen wat er aan de hand is???

Overigens had ik deze week contact met de klantenservice, maar mijn probleem zal pas verholpen worden na de corona...ehhhh kan nog wel een jaar duren voor dat er een vaccin is

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Dat klopt. Dat is helaas hoe wifi werkt... Helaas hebben ze in de jaren 1980, toen wifi het levenslicht zag, niet kunnen inschatten dat wij dit gezamenlijk zo intensief zouden gebruiken. Dat heeft zo zijn nadelen. Deze website geeft je wat meer informatie over de werking van wifi. Misschien zou je eens een mesh netwerk kunnen overwegen: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

 

Ik denk trouwens dat je initiële probleem puur met wifi te maken had en niet een bekabeld issue. Als je zorgt dat je de wifikanalen zo nu en dan controleert dan zal het nu denk ik wel prima werken verder. 

Dus de eindconclusie: geen slecht werkend modem, geen beroerd signaal maar wat voor jou individuele situatie verkeerde instellingen. 

Groeten, Christiaan 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 57823Posts
  • 3855Oplossingen
  • 14150Likes

Hoi @rijan070 de normaal waarden voor je modem zijn:

Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV 
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Onvoldoende: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

 

Dus rond de 0 is perfect.

 

Ik leg je probleem bij een Ziggo moderator neer, zij kunnen dieper in het modem kijken.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Gianna
Community Moderator
Community Moderator
  • 2553Posts
  • 179Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @rijan070 , 

Begrijpelijk dat je hiervoor graag een oplossing wilt. De collega welke je hebt gesproken op 29 mei kon toen nog geen monteur aansturen gezien de aangescherpte maatregelen rondom een monteursafspraak in verband met Corona.  Deze maatregelen zijn inmiddels een beetje versoepelt. Informatie hierover vind je op deze pagina.  Het is niet het geval dat je het hele virus moet uitzitten voordat er een monteur ingepland kan worden, want dat kan inderdaad nog wel jaren duren. 

Ik begrijp dat de problemen die je momenteel ervaart spelen met de wifi verbinding sinds 2 weken. Dat klopt? De bekabelde verbinding is wel stabiel en werkt wel naar behoren? Of ervaar je hier momenteel ook problemen mee? 

Als ik het signaal vanaf hier naar het modem en in de wijk uitlees ziet dat er goed uit en kan ik hier zo niks raars in vinden. Ik begrijp dat er in het verleden al vaker monteurs zijn geweest. Wanneer is de laatste monteur exact geweest? En zou je met ons ook nog een foto van je hoofdaansluiting kunnen delen, zodat we weten hoe dit eruit ziet? 

ArChie.DVB

Stamgast
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
rijan070 wrote:

Nu sinds 2 weken valt mijn verbinding constant uit…. dan is mijn wifi signaal uit de lucht, dus moest mijn mobiele provider gebruiken…...SLECHT verhaal. Ik loop al ruim 4 jaar te kloten met ziggo, maar ben nu dus nog geen steek verder gekomen.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je het zolang vol gehouden hebt. Zijn er geen alternatieven waar je (deels) naar over zou kunnen stappen? VDSL of glasvezel hebben over het algemeen stabielere verbindingen dan kabel.

 

rijan070 wrote:

Zij die mij in het verleden hier te woord hebben gestaan, hadden aangegeven dat het vermogen rond de 5 zou moeten zitten, ik haal dat dus niet,!!!!

Rond de 0 dBmV is zoals Be rt ook al aangaf een prima waarde. Jouw modem zit bij de lage downstream frequenties wat boven die 0 dBmV en bij de hoge frequenties iets onder die waarde. Dat is een normale scheefheid. Qua downstream signaal sterkte is er dus niets aan de hand.

 

Ook qua upstream signaalsterkte ziet het er netjes uit.

 

rijan070 wrote:
   In mijn modem zie ik ook regelmatig de tekst CRITICAL staan, kan iemand me uitleggen wat er aan de hand is???

Je hebt een Arris Connectbox waarvan jammer genoeg bekend is dat dit geval nogal klooit met log meldingen waardoor meldingen verdwijnen of überhaupt niet gelogd worden. Helaas helpt dat niet bij het onderzoek naar de oorzaak van jouw problemen. De critical T3 meldingen zijn een aanduiding dat het ranging proces tussen modem en CMTS niet volgens het DOCSIS protocol verloopt waardoor tijdelijk één of meerdere upstream kanalen niet bruikbaar zijn totdat het modem het gebruik van deze upstream kanalen heeft hersteld.

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Het probleem is bekabeld en via wifi

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
ArChie.DVB wrote:
rijan070 wrote:

Nu sinds 2 weken valt mijn verbinding constant uit…. dan is mijn wifi signaal uit de lucht, dus moest mijn mobiele provider gebruiken…...SLECHT verhaal. Ik loop al ruim 4 jaar te kloten met ziggo, maar ben nu dus nog geen steek verder gekomen.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je het zolang vol gehouden hebt. Zijn er geen alternatieven waar je (deels) naar over zou kunnen stappen? VDSL of glasvezel hebben

over het algemeen stabielere verbindingen

dan kabel.

Hier in mijn regio, hebben ze helaas nog geen snellere verbinding. De hoogste aanbieder is ziggo met voor mij een snelheid tussen 200 en 250. Zou ik overstappen naar een andere provider val ik terug naar maximaal 20

 

rijan070 wrote:

Zij die mij in het verleden hier te woord hebben gestaan, hadden aangegeven dat het vermogen rond de 5 zou moeten zitten, ik haal dat dus niet,!!!!

Rond de 0 dBmV is zoals Be rt ook al aangaf een prima waarde. Jouw modem zit bij de lage downstream frequenties wat boven die 0 dBmV en bij de hoge frequenties iets onder die waarde. Dat is een normale scheefheid. Qua downstream signaal sterkte is er dus niets aan de hand.

 

Ook qua upstream signaalsterkte ziet het er netjes uit.

 

rijan070 wrote:
   In mijn modem zie ik ook regelmatig de tekst CRITICAL staan, kan iemand me uitleggen wat er aan de hand is???

Je hebt een Arris Connectbox waarvan jammer genoeg bekend is dat dit geval nogal klooit met log meldingen waardoor meldingen verdwijnen of überhaupt niet gelogd worden. Helaas helpt dat niet bij het onderzoek naar de oorzaak van jouw problemen. De critical T3 meldingen zijn een aanduiding dat het ranging proces tussen modem en CMTS niet volgens het DOCSIS protocol verloopt waardoor tijdelijk één of meerdere upstream kanalen niet bruikbaar zijn totdat het modem het gebruik van deze upstream kanalen heeft hersteld.

 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
rijan070 wrote:

Het probleem is bekabeld en via wifi

Even voor de volledigheid:  wat heb je voor eigen apparatuur verbonden met het modem?

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:
rijan070 wrote:

Het probleem is bekabeld en via wifi

Even voor de volledigheid:  wat heb je voor eigen apparatuur verbonden met het modem?

Bekabeld: 2x pc

Wifi: tv, 2 smartphone, printer, tv

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
rijan070 wrote:
Huizinga wrote:
rijan070 wrote:

Het probleem is bekabeld en via wifi

Even voor de volledigheid:  wat heb je voor eigen apparatuur verbonden met het modem?

Bekabeld: 2x pc

Wifi: tv, 2 smartphone, printer, tv

Prima. Wifi instellingen nog steeds standaard of heb je de 2,4 en 5GHz SSID's al uit elkaar gehaald en de wifikanalen vast gezet?

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:
rijan070 wrote:
Huizinga wrote:
rijan070 wrote:

Het probleem is bekabeld en via wifi

Even voor de volledigheid:  wat heb je voor eigen apparatuur verbonden met het modem?

Bekabeld: 2x pc

Wifi: tv, 2 smartphone, printer, tv

Prima. Wifi instellingen nog steeds standaard of heb je de 2,4 en 5GHz SSID's al uit elkaar gehaald en de wifikanalen vast gezet?


Nee, deze staat gewoon als standaard ingesteld.

Sinds paar dagen werkt mijn printer niet meer op de wifi, het wifi-signaal is erg zwak.

 

Als ik op bed lig, is het signaal op mijn smartphone ook laag. De modem staat 1 vloer lager (t.o.v. mijn hoofdeind en de vloer is van hout en niet van beton)

 

Ik ben zojuist een speedtest aan het uitvoeren op mijn smartphone, 2 mtr van mijn modem vandaan. Wat een trieste uitslag. Download: 15,7 Mbps en Upload: 23,7 Mbps
Normaal haal ik met mijn smartphone DL:220 Mbps en UL rond de 23 Mbps

 

Dat er wat aan de hand is mag duidelijk zijn.

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Goedenavond, 

Ja, je hebt waarschijnlijk last van andere wifi netwerken in je omgeving. Je wifi goed instellen zal dat waarschijnlijk oplossen.

Even inloggen op het modem met het gateway adres (staat op het modem en is meestal http://192.168.178.1). Hierna de ssid's (wifi netwerknaam) aanpassen. Bijvoorbeeld: op 2,4 ghz geef je 'mijn wifi' als naam en het 5 ghz noem je dan 'mijn wifi 5g'.

Hierna download je een app zoals bijvoorbeeld Wifi Analyzer op je telefoon en controleert de wifi drukte in je omgeving. Met name welke wifikanalen het minst bezet zijn is hier belangrijk. Op basis hiervan kan je de wifikanalen in het modem op een vast kanaal zetten in plaats van de automatische optie die standaard is in het modem. Dit instellen gaat op dezelfde manier als het aanpassen van de SSID'S. 

Dat zou je wifi een stuk stabieler moeten maken. 

Groeten, Christiaan 

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:

Goedenavond, 

Ja, je hebt waarschijnlijk last van andere wifi netwerken in je omgeving. Je wifi goed instellen zal dat waarschijnlijk oplossen.

Even inloggen op het modem met het gateway adres (staat op het modem en is meestal http://192.168.178.1). Hierna de ssid's (wifi netwerknaam) aanpassen. Bijvoorbeeld: op 2,4 ghz geef je 'mijn wifi' als naam en het 5 ghz noem je dan 'mijn wifi 5g'.

Hierna download je een app zoals bijvoorbeeld Wifi Analyzer op je telefoon en controleert de wifi drukte in je omgeving. Met name welke wifikanalen het minst bezet zijn is hier belangrijk. Op basis hiervan kan je de wifikanalen in het modem op een vast kanaal zetten in plaats van de automatische optie die standaard is in het modem. Dit instellen gaat op dezelfde manier als het aanpassen van de SSID'S. 

Dat zou je wifi een stuk stabieler moeten maken. 

Groeten, Christiaan 


Dank je Christiaan, 

Ik heb het kanaal veranderd mbv Wifi Analyzer en daarmee is mijn DL: 232 Mbps en UL: 25,1 Mbps. Maar daarmee is mijn Wifi dus verbeterd en Bedraad zal dat geen verbetering opleveren.


Mijn printer werkt weer, daar ben ik wel blij mee.

 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

1 Ding tegelijk 😉

@Gianna Ziggo gaf al aan dat de signaalwaardes verder in orde waren. Heb je het modem al een keer gewoon opnieuw opgestart? Even uitschakelen en na 30 seconden weer aan zetten. Na max 15 minuten zou het modem weer online moeten zijn.

Mocht dat al gedaan zijn dan zou je een fabrieksreset kunnen proberen. De resetknop achterop je modem 30 seconden ingedrukt houden. Hierna heeft het modem maximaal een uur nodig hebben om weer op te starten. In dit geval moet je hierna wel je wifi weer opnieuw instellen. 

Groeten, Christiaan 

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:

1 Ding tegelijk 😉

@Gianna Ziggo gaf al aan dat de signaalwaardes verder in orde waren. Heb je het modem al een keer gewoon opnieuw opgestart? Even uitschakelen en na 30 seconden weer aan zetten. Na max 15 minuten zou het modem weer online moeten zijn.

Mocht dat al gedaan zijn dan zou je een fabrieksreset kunnen proberen. De resetknop achterop je modem 30 seconden ingedrukt houden. Hierna heeft het modem maximaal een uur nodig hebben om weer op te starten. In dit geval moet je hierna wel je wifi weer opnieuw instellen. 

Groeten, Christiaan 


De fabrieksreset heb ik al eens toepast, zonder enig resultaat.

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Gewoon nog een keer doen. Baat het niet dan schaad het niet. Kijk het dan even een paar dagen aan en kom hier even terug met het resultaat. 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Mocht je dan nog steeds issues hebben plaats hier dan even je signaalwaardes en foto's van je modem aansluiting en AOP. 

Groeten, Christiaan 

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:

Mocht je dan nog steeds issues hebben plaats hier dan even je signaalwaardes en foto's van je modem aansluiting en AOP. 

Groeten, Christiaan 

Huizinga wrote:

Gewoon nog een keer doen. Baat het niet dan schaad het niet. Kijk het dan even een paar dagen aan en kom hier even terug met het resultaat. 


Ik heb zojuist een fabrieksreset uitgevoerd en hoop dat deze waardes zo mogen blijven:


 

 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Over de wifi is dat meer dan prima. Zolang je de wifi ook weer goed ingesteld hebt zal het wel even zo blijven. Heb je ook een bekabelde speedtest gedaan?

rijan070
topicstarter
Stamgast
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Huizinga wrote:

Over de wifi is dat meer dan prima. Zolang je de wifi ook weer goed ingesteld hebt zal het wel even zo blijven. Heb je ook een bekabelde speedtest gedaan?


Dit is de bekabelde test via pc

Met smartphone DL: 237 en UL:25,9. Het is overigens wel lastig dat er zo veel wifi signalen in mijn omgeving zijn, die voor vervorming zorgen. Ik zou in dit geval als mijn wifi weer traag is, van kanaal moeten veranderen

Huizinga
Expert
Expert
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Dat klopt. Dat is helaas hoe wifi werkt... Helaas hebben ze in de jaren 1980, toen wifi het levenslicht zag, niet kunnen inschatten dat wij dit gezamenlijk zo intensief zouden gebruiken. Dat heeft zo zijn nadelen. Deze website geeft je wat meer informatie over de werking van wifi. Misschien zou je eens een mesh netwerk kunnen overwegen: https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30366

 

Ik denk trouwens dat je initiële probleem puur met wifi te maken had en niet een bekabeld issue. Als je zorgt dat je de wifikanalen zo nu en dan controleert dan zal het nu denk ik wel prima werken verder. 

Dus de eindconclusie: geen slecht werkend modem, geen beroerd signaal maar wat voor jou individuele situatie verkeerde instellingen. 

Groeten, Christiaan 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.