EJ

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Slechte kwaliteit internetverbinding - erg lage uploadsnelheid

Enkele weken geleden daalde de downloadsnelheid via internet naar 2 mbts. Dat was wel erg weinig. Na contact met de telefonische service hebben wij de Connectbox gekregen en aangesloten. Daarna leek het allemaal goed te werken, maar als snel waren er nieuwe problemen.

 

De situatie is nu dat:

- filmpjes kijken en gamen met veel haperingen gepaard gaan;

- de uploadsnelheid erg laag is.

 

Met diverse devices is de Ziggo Speedtest uitgevoerd.

 

Met een (nieuwe) mobiele telefoon vlak bij de Connectbox en de wifi direct van de Connectbox wordt download een snelheid gehaald tussen 200 en 250 mbts, dat is prima. Upload blijft echter hangen rond 1 mbts.

 

Met diverse mobiele telefoons en onze computers via de wifi (via een driedelige set van Deco) op zowel beneden als bovenverdiepingen levert dit een download op van 15 tot 20 mbts en wederom upload van rond de 1 mbts.

 

Een reset van de Connectbox op voorstel van de telefonische service heeft niet geholpen.

 

Mijn vragen zijn:

- waarom blijft de upload zo laag terwijl de download blijkbaar wel de afgesproken capaciteit heeft?

- kan ik iets doen op de diverse devices om de downlaodsnelheden gelijk te krijgen aan die van de mobiele telefoon?

- zijn er mogelijkheden om gebruiksgegevens uit de Connectbox te halen zodat ik beter kan zien waar nu echt het probleem zit?

- waarom is er het grote verschil tussen download en upload in de abonnementen terwijl veel mensen met het thuiswerken overdag ook uploadcapaciteit nodig hebben?

 

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 
EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Be rt,

Ik heb drie pdf-bestanden bijgevoegd:

 netwerk historie

 upstream

 downstream

 

En twee foto's. Op een foto de aansluiting van de coax in huis. Op de andere foto de Connectbox met vlak daarnaast een Deco, een vaste telefoonset en een beeldscherm.

 

Ik ben benieuwd. 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Duidelijk.

Ik zie heel veel T3's en Post RS Errors, dit wordt veroorzaakt door ruis, die zouden vrijwel 0 en 0 moeten zijn.

En ik zie een niet hedendaagse splitter en 2 stekkers die keurig als antenne werken en allerlei signalen als 4G 5G Digitenne enz. enz. enz. als ruis op je coax netwerk zetten.

 

1111.png

 

Vervang de witte stekkers voor afgeschermde en Ziggo kan je een gratis nieuwe splitter sturen met een nieuwe kabel naar je modem.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Wil je sneller contact met Ziggo?
Zie de contact mogelijkheden op de contact pagina: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Naar beneden scrollen voor telefoonnummers.

De Chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in het scherm op onderstaande pagina tevoorschijn zodra er iemand beschikbaar is.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly

 
EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de analyse. Duidelijk verhaal.

 

Ik krijg nu van Ziggo toegestuurd:

- nieuwe splitter

- nieuwe coax kabel naar mijn modem

- nieuwe afgeschermde stekkers voor de andere twee coax kabels

 

Ik heb nu nog wel de volgende vragen:

-  is een afgeschermde kabel een kabel met afgeschermde stekkers, of is een afgeschermde kabel nog wat meer dan een simpel coax kabel met afgeschermde stekkers?

- ik heb even getest of het loskoppelen van de kabels met niet-afgeschermde stekkers al verbetering te zien zou geven. Dat was niet het geval. Kan dat kloppen?

- kan de ruis specifiek de uploadsnelheid treffen of heeft de lage uploadsnelheid wellicht een andere oorzaak?

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb nu nog wel de volgende vragen:

-  is een afgeschermde kabel een kabel met afgeschermde stekkers, of is een afgeschermde kabel nog wat meer dan een simpel coax kabel met afgeschermde stekkers?

Een afgeschermde stekker is een metalen stekker, een afgeschermde kabel is een kabel waar een folielaag in zit, dat is aan de buitenkant niet te zien, het kan ook een gladde folielaag zijn:

 

1111.png

 

- ik heb even getest of het loskoppelen van de kabels met niet-afgeschermde stekkers al verbetering te zien zou geven. Dat was niet het geval. Kan dat kloppen?

1 van de oorzaken is vrijwel zeker ook de bloksplitter die op je wandcontactdoos zit, die kun je eraf krijgen door een kwartslag naar links te draaien.

 

- kan de ruis specifiek de uploadsnelheid treffen of heeft de lage uploadsnelheid wellicht een andere oorzaak?

De ruis kan op alle frequenties zitten, de download, de upload en de TV kanalen.

 
EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Spraakverwarring?

 

Ik heb nu van Ziggo twee dezelfde kabels (1x op de foto) en een splitter (zie midden van foto) toegestuurd gekregen. Daarbij een toelichting: 'de eerste stap naar beter beeld'.

 

Wij hebben met de TV-ontvangst geen problemen. Ik had verwacht dat ik de verbinding met het modem moest vervangen en de stekkers van de andere twee coax-kabels moest vervangen.

 

De kabels die ik nu heb gekregen, zijn coax kabels zonder mogelijkheid om aan te schroeven. Moet ik nu de bestaande kabel naar het modem vervangen door zo'n kabel?

En hoe moet ik de splitter aansluiten?

20210225_105359.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@EJ Neem nog even contact op met Ziggo om te kijken of er nog een andere kabel aankomt.

Zo nee, vraag dan om een kabel groen / rood = een kabel tussen de splitter en het modem.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

@Bert een kleine aanvulling. Het signaal downstream is aan de zwakke kant met -9dBmV.

EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Be rt

 

Inderdaad is er in een apart pakketje de volgende dag een rood/groen kabel aangekomen. 

Oude kastje/splitter vervangen door nieuwe splitter, TV verbindingen nog even losgekoppeld gehouden. Nieuwe kabel van modem naar splitter aangebracht. Connectbox trekt dit niet en slaagt er niet in om internet (en bellen) op gang te krijgen (ook niet na 30 minuten wachten).

Vervolgens geprobeerd met kabel vanaf connectbox zonder splitter, direct op de 'muur'. Dat werkte wel (downloadsnelheid was niet geweldig, upload duidelijk beter dan eerst, maar nog steeds mager. Deze configuratie is echter niet geschikt want er is geen ruimte meer voor de TV (en radio).

 

Dus oude modemkabel en oude splitter maar weer aangebracht. Opvallend: upload gaat ietsje beter circa 2 mbts ipv 1 mbts.

 

Toevallig vandaag zelf op familiebezoek en door mijn vrouw met de vaste lijn gebeld op mijn mobiele nummer. De verbinding was slecht. Mijn vrouw gaf aan dat daar de laatste tijd vaker over wordt geklaagd door de 'andere zijde'.

 

Op familiebezoek daar met mijn mobiel ook even Ziggo Speedtest gedaan. Opvallend: daar een strakke horizontale lijn op het maximum van zowel download als upload. Thuis was en is het steeds een behoorlijke variatie.  Bovenste afbeelding via wifi via DECO,  onderste via wifi van het modem.

 

EJ_0-1614457092053.jpeg

 

EJ_1-1614457092100.jpeg

 

 De vraag is hoe nu verder:

- Heeft Ziggo mogelijkheden om op afstand te kijken of mijn aansluiting voldoen aan bepaalde eisen? 

- zegt het verloop van de speedtest nog iets?

- nog tips om kabels beter aan te sluiten of mogelijke andere bronnen van ruis te verwijderen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@EJ Ik leg je probleem bij een Ziggo moderator neer, zij kunnen diep in de systemen kijken en de nodige actie ondernemen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Is die wandcontactdoos de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt of is er nog een groene (soms grijze/witte) kabel in de meterkast?

EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Be rt

In de meterkast zit niets.

Nog een keer de nieuwe splitter getest. Opmerkelijk: als ik de connectbox niet uitzet en de nieuwe kabel en splitter plaats en aansluit dan ontstaat er wel een verbinding. Overigens wel met duidelijk minder download snelheid. Als ik dan de connectbox alsnog uit en weer aan zet dan lukt het niet meer om verbinding te maken. 

Dus oude situatie wederom hersteld.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @EJ en welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat je last hebt van problemen met de internetverbinding! Het is daarom ook goed dat je een topic bent gestart. Ik heb gelijk even een  blik geworpen op het signaal, en ondanks de aanpassingen in de binnenhuisinstallatie ziet het signaal er niet goed uit. Het upstream signaal is vanaf de eindversterker ernstig verstoord. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit en stabiliteit van de internetconnectie. Om dit op te lossen moet er een netwerkmonteur langskomen.

Ik heb op woensdag 3 maart 2021 tussen 8:00 en 13:00 uur een afspraak met een monteur weten te regelen. Mocht het op die datum niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegegevens > Mijn Monteursafspraken te wijzigen.

 

Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek? 

Nog een prettige dag gewenst!

Groeten,

Paul 

EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Paul,

 

Dank voor je reactie. In verband met de digitale lessen van de kinderen willen we mogelijk nog even kijken naar een andere moment van bezoek van de monteur. Hoe tijd verwacht je dat de monteur nodig heeft (gemiddeld, normaalgesproken) ?

 

Voor alle duidelijkheid:

- je test is gedaan op een moment dat wij de oude kabel en splitter aangesloten hadden om dat de nieuwe splitter en nieuwe kabel niet goed werkten.

- je geeft aan dat het upstream signaal vanaf de eindversterker ernstig is verstoord. Voor mijn begrip, is dat:

                 - ergens in huis, tussen Connectbox en wandcontactdoos?

                 - ergens tussen wandcontactdoor en een kastje van Ziggo nabij ons huis?

                 - ergens tussen Connectbox en een kastje van Ziggo nabij ons huis?

 

Indien in huis: wat kunnen potentiële bronnen van een dergelijke verstoring zijn?

 

Met vriendelijke groet,

 

EJ

EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Be rt,

 

Bedankt voor de ondersteuning. We wachten af wat de monteur gaat vinden.

Zodra we weten wat oorzaak en oplossing zijn, dan meld ik dat in deze uitwisseling, ter afronding.

 

Met vriendelijke groet,

 

EJ

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @EJ,

 

Goed dat je dit nog even vraagt. Het signaalprobleem zie ik vanaf de eindversterker tot en met het aansluitpunt. hierin is dus ook het laatste stukje binnenhuisinstallatie, tussen het aansluitpunt (AOP) en modem, is hierin meegenomen. Wat je nog kunt doen is het modem rechtstreeks aansluiten op het aansluitpunt, indien mogelijk met een andere coaxkabel.
 

Je geeft al aan dat ook met een andere coaxkabel en splitter de diensten niet goed werken. De kans is dan heel groot dat het dan aan het signaal vanaf de eindversterker of ons aansluitpunt ligt. Dit kan alleen door een monteur van ons opgelost worden. 

 

EJ
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Goedendag @Paul  @Bert 

 

De monteur is woensdag langs geweest. Hij heeft de aansluiting vervangen (het gedeelte in de muur, waarop de splitter wordt geplaatst). Het recent ontvangen modem heeft hij ook vervangen.

 

Daarnaast heeft hij aangegeven dat de instellingen van onze Deco niet de gunstigste waren. Omdat we die niet via Ziggo hebben aangeschaft, hadden we niet de Ziggo-handleiding daarvoor gevolgd. 

 

Het resultaat is nu een duidelijke verbetering van de uploadsnelheid, tot het niveau van ons abonnement (25 mbts). De download snelheid (250 mbts) wordt niet meer gehaald, wel benaderd die de 100 mbts. Dat zou in principe aan onze devices kunnen liggen, maar in ieder geval met een Samsung Galaxy A70 van een jaar oud was met ziggo/speedtest via de wifi nabij de aansluiting voor de aanpassingen wel 250 mbts gemeten.

 

We zien nog wel een behoorlijke variatie bij vrijwel ieder device, maar we zijn (niet zijnde grootverbruikers van data) wel tevreden over het resultaat. 

 

Dank voor de ondersteuning en service.

 

EJ 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@EJ Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling na het monteursbezoek. Goed om te lezen dat je merkt dat de verbinding aanzienlijk verbeterd is. Ik begrijp alleen dat de draadloze snelheid nog iets is 
waar je op dit moment nog niet helemaal tevreveden bent. Om de wifi te optimaliseren raad ik aan de informatie op deze pagina door te nemen.  Kijk daarnaast ook eens naarde uitgebreide informatie over de TP Link Deco M4.
Met behulp van die informatie kun je ervoor zorgen dat ook je Mesh routers zo optimaal mogelijk ingesteld zijn op het thuisnetwerk. 

Laat onder dit topic maar weten of het met behulp van deze tips verbeterd.

Groeten,

Paul

Uitgelicht topic