Sinds enige tijd heb ik een eigen Wireguard VPN server ingericht op basis van de volgende opstelling: Connectbox ingericht met port forwarding op poort 51820, vaste gigabit bekabeling naar Ubuntu server 24.04.2 LTS met daarop Wireguard server geïnstalleerd.
Wanneer ik binnenshuis met een wireguard client over wifi verbinding maak met de vpn-server zijn de download- en uploadsnelheid nagenoeg gelijk aan de snelheden zonder vpn (125 / 25). Wanneer ik echter van buitenaf verbinding maak, zakt met name de downloadsnelheid drastisch naar beneden en komt de snelheid in het meest gunstige geval niet hoger dan 25Mbs, maar vaker nog niet hoger dan 10Mbs. De uploadsnelheid blijft wel gewoon goed.
Zodra ik dezelfde vpn server achter een click & go router van Odido zet, zakt de download snelheid over vpn wel wat maar zeker niet zo ver als achter de connectbox, dus ik durf wel te zeggen dat het niet aan de vpn server zelf ligt.
Ik heb ook al geprobeerd om de connectbox in bridge mode te zetten in combinatie met een ASUS RT-N12D1 (om uit te proberen) als wifi-router, maar dat leverde geen betere downloadsnelheid op. Ook bij deze opstelling bleef de uploadsnelheid goed.
Wat kan ik nog doen om wel een fatsoenlijke downloadsnelheid te halen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
De ASUS RT-N12 D1 is verouderd en het verbaast mij niet dat deze gebruiken als router geen verbetering oplevert.
Die opties heb ik uitgezet en alleen firewallbeveiliging voor IPv4 en IPv6 aanstaan, maar dat leverde geen verschil op. En terechte opmerking, de ASUS router is zeker verouderd, maar voordat ik een fatsoenlijke router ga plaatsen wil ik eerst weten dat dit mijn probleem oplost. Ik ben namelijk niet ontevreden over mijn internetverbinding als ik het zonder vpn gebruik.
In dit geval zou ik een nieuw modem (Sagemcom F3896) aanvragen. Het is hiervoor wel verstandig om de coaxinstallatie en het signaal te controleren, aangezien dit modem hieraan hogere eisen stelt:
Hierbij alvast de data vanaf de connectbox. De foto's van de hoofdaansluiting zal ik eind van de middag toevoegen, zodra ik thuis ben.
De DS/US-waarden zijn op zich in orde, maar er mag wat meer demping op het signaal aanwezig zijn. Ik vermoed dat het modem ofwel direct op het AOP of via een versterker is aangesloten?
Het modem is inderdaad op een versterker aangesloten. De kabel gaat van het AOP naar de versterker met vandaaruit een kabel naar het modem en 2 kabels naar 2 televisies.
Modem op versterker is niet meer de hedendaagse/aanbevolen aansluitwijze, modem + versterker zouden via een splitter (POA-254/POA-550/TPS-258) op het AOP aangesloten moeten zijn.
De installatie is inmiddels ruim 20 jaar oud met uitzondering van de connectbox (die is een jaartje of 12 oud denk ik), dus dat zal zeker niet meer hedendaags zijn 🤔
Overigens, ik heb ook uitgeprobeerd met het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten. Ik heb wel toen wel opgemerkt dat bij Downstream het vermogen daalde naar 8 à 9 dBmV. Bij de upstream veranderde er niets.
Als in de laatste 20 jaar geen upgrade van de coaxinstallatie meer plaatsgevonden heeft dan is een monteursafspraak wenselijk. De Connectbox werd in 2016 geïntroduceerd dus deze is maximaal ~9 jaar oud. Het modem is blijkbaar op een tap met 4 dB versterking aangesloten, dat is ook niet wenselijk. Bij modem achter splitter zullen DS en US op resp. ~4 en ~43 dBmV uitkomen, wat beduidend betere waarden zijn.
Helder, via splitter naar modem en via splitter naar tv versterker is wel om te doen.
Wat ik me nog wel afvraag is wat een monteur dan nog zou moeten doen. Veel meer is er dan toch niet meer over? De kabel komt rechtstreeks binnen in mijn meterkast en is aangesloten op een coax wandcontactdoos. Van daaruit gaat nu de kabel rechtstreeks naar de versterker. In de nieuwe situatie moet er dus eerst een splitter in en vandaaruit worden de kabels gelegd. Of moet er ook nog iets aan de wcd gebeuren.
Ik bedoel het niet lullig, maar probeer het gewoon te begrijpen.
Zodra ik thuis ben zal ik in ieder geval de foto's uploaden zodat je een volledig beeld van de situatie hebt.
De monteursafspraak is voor het vervangen van het AOP en de modemkabel en plaatsen van een van de eerder genoemde typen splitters.
“Wanneer ik echter van buitenaf verbinding maak, zakt met name de downloadsnelheid drastisch naar beneden en komt de snelheid in het meest gunstige geval niet hoger dan 25Mbs, maar vaker nog niet hoger dan 10Mbs. De uploadsnelheid blijft wel gewoon goed.”
Je abonnement, begrijp ik, is 100/25Mb/s. Dat betekent dat als je een VPN verbinding maakt naar je eigen Wireguard VPN server nooit meer dan je Ziggo upload snelheid van 25Mb/s kan halen. De upload snelheid van je Ziggo modem verbinding is de download snelheid van je VPN client.
Ik haal max 25Mbs download, als ik geluk heb. Maar meestal haal ik nauwelijks rond de 10Mbs.
Ik heb zojuist mijn internet abonnement aangepast naar 400/40. Helaas is op dit moment (20.30 uur) de gemeten downloadsnelheid via VPN niet meer dan 9Mbs. Identiek aan het 125/25 abonnement. Gebaseerd op de efficiëntie van Wireguard zou het verschil geen 31Mbs moeten zijn t.o.v. de uploadsnelheid van het abonnement.
Modem aansluiten op versterker is allang niet meer de juiste aansluitwijze
Er is in de afgelopen 20 jaar wel degelijk een upgrade geweest van de coaxinstallatie. Het AOP (btv 1 IEC-NL) en de versterker (HMV 41) zijn prima en up-to-date, deze zijn in 2017 of later geplaatst. De TV-kabels zien er ook goed uit. Er zou alleen een splitter geplaatst hoeven te worden. de eerder genoemde POA-254 kun je zelf bestellen bij diverse webshops. Een monteursafspraak is niet nodig.
Klopt, dat had ik een paar reacties terug al aangegeven.
.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.