Vraag
Reacties
Team89
Level 3

Slechte downloadsnelheid via eigen VPN server in combinatie met connectbox

Sinds enige tijd heb ik een eigen Wireguard VPN server ingericht op basis van de volgende opstelling: Connectbox ingericht met port forwarding op poort 51820, vaste gigabit bekabeling naar Ubuntu server 24.04.2 LTS met daarop Wireguard server geïnstalleerd.

Wanneer ik binnenshuis met een wireguard client over wifi verbinding maak met de vpn-server zijn de download- en uploadsnelheid nagenoeg gelijk aan de snelheden zonder vpn (125 / 25). Wanneer ik echter van buitenaf verbinding maak, zakt met name de downloadsnelheid drastisch naar beneden en komt de snelheid in het meest gunstige geval niet hoger dan 25Mbs, maar vaker nog niet hoger dan 10Mbs. De uploadsnelheid blijft wel gewoon goed.
Zodra ik dezelfde vpn server achter een click & go router van Odido zet, zakt de download snelheid over vpn wel wat maar zeker niet zo ver als achter de connectbox, dus ik durf wel te zeggen dat het niet aan de vpn server zelf ligt.
Ik heb ook al geprobeerd om de connectbox in bridge mode te zetten in combinatie met een ASUS RT-N12D1 (om uit te proberen) als wifi-router, maar dat leverde geen betere downloadsnelheid op. Ook bij deze opstelling bleef de uploadsnelheid goed. 

Wat kan ik nog doen om wel een fatsoenlijke downloadsnelheid te halen?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
49 Reacties 49
Team89
Level 3
Topicstarter

Ok dan ga ik die ertussen zetten, maar is dan de Sagemcom F3896 nog wel wenselijk of zou de VPN connectie dan ook al beter moeten werken?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik acht de kans niet heel groot, maar het is zeker waardevol om dit testen alvorens een modem swap aan te vragen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

(Reactie niet meer relevant, tekst verwijderd.)

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Ik dacht dat dat eerste bericht over de coax installatie voor mij was excuus 

Team89
Level 3
Topicstarter

Ik heb de POA-254 besteld. Deze zal donderdag worden geleverd.

I.v.m. wat verplichtingen kan ik hem pas komende maandag uit proberen, maar ik hou je op de hoogte.

In ieder geval bedankt voor je hulp tot nu toe!! 

efok
Level 17

Ik denk dat je wel je modem moet swappen, die oude connectboxen zijn altijd brak geweest, zeker in combi met vpn.

digibaro
Level 9

Misschien dat ik iets over het hoofd zie, maar als je een snelheidstest via een VPN vanaf Internet met bijvoorbeeld speedtest dan is de uplink capaciteit van Ziggo de bottleneck. Verkeer gaat vanaf Internet naar jouw VPN server, vanaf de VPN server weer terug het Internet op (U turn).

Ik haal zelf met open-VPN op een Ziggo 1000/100 verbinding ongeveer een snelheid van 80 Mbps up/down. Zou ik een glasverbinding hebben van 1000/1000 dan verwacht ik veel hogere snelheden > 500/500 Mbps met speedtest. Zou ik puur data naar huis duwen dan lijkt mij meer dan 100 Mbps wel mogelijk.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Klopt, dat gaf Karel. een aantal reacties geleden ook al aan.

Jos P
Level 10

@Team89 

Waar gebruik je de VPN server voor?

Als het puur is om van buitenshuis aan je interne netwerk te komen voor bijvoorbeeld domotica is het natuurlijk geen probleem om maar 25Mbit/sec te halen (ik neem aan dat je dat bedoeld met de Mbs).

Als het is om veilig te internetten en je draait naast de VPN server ook een eigen DNS server zoals bijvoorbeeld pihole en je wil gewoon snel en veilig kunnen internetten met de beveiliging van thuis kun je ervoor opteren om split tunnel in wireguard in te stellen.

0 Kudos
Team89
Level 3
Topicstarter

Ik heb de POA-254 ertussen geplaatst. Het vermogen op de downstream is behoorlijk omlaag (zie pdf in bijlage).De internet snelheid zonder vpn komt overeen met snelheid van het abonnement. Helaas komt de download snelheid met wireguard vpn niet boven de 15 Mbps uit.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DS Rx is nu een stuk beter en zoals verwacht gemiddeld ~4 dBmV. Met de eerder genoemde Sagemcom F3896 is mogelijk dat 25 Mbps wel gehaald wordt. Zelf ben ik ook wel benieuwd waarvoor je de VPN-server gebruikt of wil gebruiken.

0 Kudos
S4R
Level 16

Voor wat het waard is.

Sagemcom in bridge met daar achter een UDM SE.

Wireguard server op ESXI en PI4 en Ubuntu 24.x

Telefoon op 4G verbinding

Ziggo 1100/100

S4R_0-1745250452847.jpeg

0 Kudos
Team89
Level 3
Topicstarter

Onder andere voor het streamen van video's bij presentaties.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met 15 Mbps upload zou dat prima moeten gaan, zolang het geen 4K is.

0 Kudos
Team89
Level 3
Topicstarter

De stream blijft toch wel regelmatig hangen om te bufferen. En wellicht zou het prima gaan als die 15Mbps stabiel is, maar ik krijg op momenten ook maar 7 of 8 Mbps als ik meet terwijl de snelheid van het netwerk waar ik op dat moment aan een snelheid van enkele honderden Mbps aangeeft (met kabelbverbonden aan zakelijk netwerk).

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Is de latency naar jouw modemrouter wel stabiel vanaf de andere locatie?

0 Kudos
Team89
Level 3
Topicstarter

Wisselend tussen 55 en 100

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit is aan de hoge kant als het om een vaste breedbandverbinding (koper/coax/glasvezel) gaat. Het is wel een locatie elders in NL?

0 Kudos
Team89
Level 3
Topicstarter

Voorbereidingen doe ik vaak op mijn vakantie adres en dat is een coax verbinding. Presentaties op het werk gaat vaak via het netwerk van Surf (netherlight).

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De snelheid/bandbreedte van 15 i.p.v. 25 ms en de hoge latency kunnen beide te wijten zijn aan de Compal CH7465. Wat is de latency zonder de belasting van de video stream?

0 Kudos