JvS68

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Sinds week of 3 regelmatig wegvallend internet

Sinds een paar weken (2 a 3 schat ik) valt internet regelmatig uit, soms paar keer per dag, soms 1x per dag maar wel consistent probleem. Paar weken terug moest ik een keer op een maandag het modem resetten, ik denk vanwege een firmware upgrade en/of een snelheidsverhoging (250 --> 300). Sindsdien zijn volgens mij ook de problemen begonnen.

 

Wanneer het modem is uitgevallen zie ik bijgevoegd op het modem. 

Voor de zekerheid ook een foto van AOP maar die is een klein jaar geleden nog vernieuwd door Ziggo en is verder ook niks aan veranderd (en werkte tot 3 weken geleden tadeloos).

 

Suggesties meer dan welkom!

 

Grt,

 

Johan

43 Reacties 43
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er gaat iets mis in de upstream, partial bonding geeft aan dat een of meerdere kanalen (van de 4 of 6 in de upstream) onbruikbaar zijn. De log geeft aan dat het modem flinke moeite heeft om de CMTS (router bij Ziggo) te bereiken.

 

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen?

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo, allereerst bedankt voor de reactie!

 

Zie bijgesloten actuele screenshots van down & up stream.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het modem zendt op twee upstream-kanalen met maximaal vermogen en de andere twee kanalen zijn ook bijna maximaal. De downstream laat verder zien dat zien dat het signaal nogal zwak binnenkomt. Er lijkt ergens een weerstand te zijn. Overigens lijkt de TV-kabel wat verouderd, maar dat lijkt geen noemenswaardige problemen te veroorzaken.

 

Zou je voor de zekerheid het kapje van de splitter (POA-01-B) willen verwijderen (instructies)? Daarna de splitter opnieuw op het AOP plaatsen en zowel de splitter als de kabels goed aandrukken. Tenslotte zou je dan nogmaals hier de DS/US-waarden kunnen plaatsen, zodat we kunnen kijken of er verbetering zichtbaar is.

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Daar ben ik weer. Ik heb net het het kapje verwijderd en alles goed aangedrukt. Bijgevoegd de nieuwe waardes

ds2.1.jpg

ds1.1.jpg

  

us1.1.jpg

 Ben bang dat ik niet echt verschil zie, maar wie weet....?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Inderdaad geen verbetering. Het lijkt mij het beste om een moderator een meer uitgebreide signaalmeting te laten doen op afstand.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je hulp @tobiastheebe . Dan wacht ik het idd even af.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Welkom op de Ziggo Community, @JvS68

Echt balen dat je sinds 3 weken problemen ervaart met jouw internetverbinding. Goed dat je met behulp van @tobiastheebe aan de slag bent gegaan met de aansluiting. Super frustrerend dat dit zijn vruchten nog niet afgeworpen heeft.

Wanneer ik het signaal bekijk, concludeer ik het zelfde als tobiastheebe. Het signaal komt zwak binnen en het kan niet anders dan dat dit problemen oplevert. 

Ik ga er vanuit, maar toch nog even voor de zekerheid: Het modem zit rechtstreeks aangesloten op de kabel die vanuit de splitter op het AOP komt? Of zitten daar nog andere dingen tussen?

 

Daarnaast viel mij het volgende op: Ik zie dat je een eigen router aangesloten hebt op het modem. Het modem zelf staat ook nog in routermode en dat kan problemen opleveren. Heb je hier bewust voor gekozen of zijn er dingen ingesteld waardoor het wel goed werkt?

 

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Jiri , bedankt voor je antwoord.

 

Het modem zit idd rechtstreeks aan de AOP. Wat betreft de router, klopt ik heb een eigen (Ubiquity edge) router als enige device aan het modem hangen met een fixed IP. Dit werkt eigenlijk al jarenlang prima dus dat lijkt me niet het probleem (en zou sowieso geen signaalprobleem van het modem naar de centrale mogen veroorzaken natuurlijk).

 

Het probleem is een week of 3 geleden begonnen, naar mijn gevoel tegelijk met de verhoging van de snelheid. Misschien dat het daarmee te maken heeft, of dat een onderliggend bestaand probleem hierdoor aan het licht is gekomen?

 

Anyway, de verbinding viel net weer weg tijdens een belangrijke meeting en opstarten van het modem duurt een eeuwigheid (nah ja minuut of 10) dus het begint echt wel problematisch te worden nu.

 

Wat is de beste next step?

 

Grt,

 

Johan

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Top dat het modem rechstreeks op het AOP zit, dan kan het probleem hem hier niet in zitten. Het signaal staat los van jouw eigen router. Het signaal komt niet sterk binnen op het modem waardoor het modem zijn uiterste best moet doen om online te blijven. 

Daarnaast kan een eigen router voor vervelende problemen zorgen wanneer dit niet goed ingesteld is, maar wanneer jij zegt dat dat het probleem niet kan zijn, dan geloof ik je volledig 🙂

Omdat het modem vrijwel rechtstreeks op het AOP aangesloten zit, maar het signaal toch niet goed binnen komt, heb ik hiervoor een monteur ingepland voor aankomende woensdag 16-06-2021. De monteur komt dan tussen 8:00-13:00 uur.

Aan zo'n afspraak zitten wel voorwaarden. Wil je deze nog even doornemen? Wanneer je niet akkoord bent, mag je de afspraak annuleren via Mijn Ziggo. 
Mocht woensdag totaal ongelegen komen, kun je de afspraak ook verplaatsen in Mijn Ziggo. 

Laat maar even weten of het allemaal gelukt is en het internet weer goed werkt 🙂

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je @Jiri voor de hulp en het maken van de afspraak. Ik zal woensdag even terugrapporteren wat eruit gekomen is.

 

Johan

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

@JvS68 Hi Johan,

Hoe is het gegaan gisteren? 

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Jiri  update uit het veld:

 

Gisteren is de monteur geweest die constateerde dat er idd behoorlijk slecht signaal was, alles doorgemeten en uiteindelijk een lijnmeting aangevraagd. Die is vandaag gebeurd en bleek dat de ondergrondse kabel in elk geval goed is (onlangs is hier de straat opengebroken geweest dus dat het was een mogelijkheid geweest dat daarbij iets beschadigd was). In de groepenkast bleek wel het een en ander niet ok te zijn dat heeft de monteur aangepast. En daarnaast lijkt er tussen de wijkcentrale en de groepen kast ook iets niet ok te zijn, daar is een melding van gemaakt en wordt als het goed is ook nagekeken.

 

Enfin, een hele puzzel, maar door de aanpassingen in de groepenkast lijkt het signaal hier in huis behoorlijk verbeterd te zijn. Vooralsnog de laatste paar uur geen uitval gehad in elk geval :-).

 

Signaal ziet er nu uit zoals bijgevoegd.

Hopelijk is het aan mijn kant nu opgelost in elk geval. Iedereen bedankt voor het meedenken en Ziggo bedankt voor het snel sturen van de monteurs!

 

Johan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik neem aan dat je met 'groepenkast' de EV (eindversterker) c.q. straatkast bedoelt?

 

Het signaal is inderdaad sterk verbeterd, zowel in de downstream als in de upstream is het vermogen nu optimaal. Er is 6~7 dB aan demping verdwenen. Alleen op US CID 3 (36 MHz) zie ik nog een kleine afwijking in de frequentie, die mogelijk verband heeft met het door de monteur vastgestelde probleem tussen EV en WC.

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@tobiastheebe het was idd de straatkast :-).

 

Johan

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Jiri (Ziggo).

 

Slecht nieuws, het probleem blijft zich voordoen Vanochtend een disconnect en zojuist ook weer 1.

 

Kun je aan jullie kant zien of er nog iets gedaan kan worden?

 

Johan

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zo te zien gaat het mis in de upstream, eergisteren zag ik daar al een kleine afwijking. 'Partial bonding' geeft aan dat een of meerdere kanalen onbruikbaar zijn. Zou je nog eens een screenshot willen plaatsen van de upstream-gegevens?

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@tobiastheebe Zekers, hier is ie.

 

Edit: en als ik in de netwerk historie kijk zie ik een patroon van nu ook bijgevoegde critical errors op het moment dat het fout gaat. Ik zie ze om 10:25 vanochtend (toen idd gemerkt). Vanmiddag rond 16:40 nog een keer en 19:40 ook weer (die laatste 2 niet gemerkt want niet thuis) en nu dus 30 mins geleden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is een bijzonder verschil. De upstream ziet er nu perfect uit, zowel qua vermogen als frequenties. Op 11-6 zond het modem nog met maximaal vermogen op 2 kanalen, nu is het zendvermogen juist laag. Het lijkt alsof Ziggo met onderhoud bezig is/was.

JvS68
Topicstarter
Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@tobiastheebe Je hebt gelijk ik zie idd ook het verschil met afgelopen donderdag (nadat de monteur was geweest). Wellicht gebeurt er wat op het netwerk, ik blijf hier de boel monitoren (misschien is eea nu magisch verholpen).

Uitgelicht topic