1
Vraag
2
Reacties
Sneaky

Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Sinds vorige week trager internet

Heb sinds begin mei 2018 inter net bij Ziggo. 200/20 mbps. Dat heeft 5 maanden lang tot 4 oktober feilloos gewerkt. Continue download speed van 200 mbps ook via 5 Ghz wifi. Kortom, op een enkele complete van het Ziggo netwerk na niks te klagen.
Nou haal ik sinds 4 oktober niet meer dan 60-150 mbps. Dwz een enkel keer 's avonds tikt ie nog net de 150 aan maar overdag blijft de snelheid steken rond 60-70 mbps. Getest met verschillende speedtests, rechtstreeks op modem (Connectbox) met de ethernetkabel zoals ie door Ziggo is geleverd. met 2 verschillende PC's, eentje op Windows 10, andere met een Linux distro, Knoppix 8.1. maakt allemaal niks uit, 200 mbps haal ik bij lange na niet meer. Ziggo helpdesk kan ik niks bijzonders vinden in het modem en denkt dat het aan mijn kant zit. Ik zou echter niet weten waar dan. Nou komt er a.s. dinsdag zowiezo een monteur maar ik dacht, ik zal hier de vraag ook eens stellen.
Hierbij 2 linkjes naar testresultaten van vandaag (6-10)

http://www.dslreports.com/speedtest/39967901 (Windows10 PC)
http://www.dslreports.com/speedtest/39967839 (Linux PC)

Wat me opvalt is dat de latency voor download veel hoger is dan die voor upload.
Ik heb helaas geen speedtest voorhanden van de periode dat alles nog 100 % was.
Het is allemaal niet verschrikkelijk slecht maar het is niet de snelheid waar ik voor betaal.
Iemand een idee? Mij lijkt het iets in het Ziggo netwerk, iig in het downstream stuk.

Modem staat in bridge mode, hierbij wat gegevens. Ziet er volgens mij ook niet slecht uit.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Monteur net geweest.
Ik zeg: "Ik denk dat je voor niks komt."
"Dat denk ik ook" zegt ie, "want ik denk dat het probleem is opgelost."
Er bleek inderdaad een kaart in de wijkcentrale kapot te zijn en die hebben ze vanochtend vervangen.
Kortom, probleem opgelost, alles werkt weer zoals het moet.
Alles bij elkaar, hoop wijzer geworden hier en iedereen bedankt voor alle hulp en tips.

Bekijk in context

24 Reacties 24
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Sluit je PC eerst eens rechtstreeks aan op de modem, dan kun je je eigen netwerk uitsluiten.
Of als je dan wel je snelheid haalt ligt het waarschijnlijk aan je eigen netwerk .
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Zoals gezegd dat heb ik ook gedaan, met de ethernetkabel die er door Ziggo is bijgeleverd.
De linkjes naar die speedtestresultaten zijn van speedtesten met de PC rechtsreeks aan het modem. Niks ertussen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
modemwaarden valt niks kwaads over te zeggen, maar je download is te laag. Eerlijk gezegd kan ik je zo niet zeggen waar het probleem zit bij je. Connectbox zo te zien. Heb je IPv6 in 1 of andere variant?
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
efok wrote:
modemwaarden valt niks kwaads over te zeggen, maar je download is te laag. Eerlijk gezegd kan ik je zo niet zeggen waar het probleem zit bij je. Connectbox zo te zien. Heb je IPv6 in 1 of andere variant?


Nope. IPV6 heb ik meteen bij installatie uit laten zetten. Had wat problemen met apps op mijn smartttv. o.a. Netflix kon een aantal, en soms geen enkele, Netflix servers bereiken. Contact met Ziggo helpdesk gehad die voorstelden om V6 uit te zetten en toen waren de probelen inderdaad over. Heb in een ander draadje inderdaad gelezen dat die dual-stack in de Connectbox wel eens problemen wil geven. Maar V6 is dus disabled.
En ik moet eerlijk zeggen daarna heb ik tot noch toe geen enkel probleem gehad. Op een paar complete downs van het Ziggo netwerk na, maar da's ook al weer een maand of 2 geleden. Liep echt uit de kunst. Downloads met 24-25 MByte/s, echt fullspeed. Met IP packetoverhead meegerekend zelfs nog wat meer dan 200Mbps. Vandaar dat het ook zo frustrerend is dat het nou in een keer zonder duidelijke oorzaak afgelopen is.
Ik kan aan mijn kant niet meer truken verzinnen eigenlijk. En nog als aanvulling, ook de speedtest van Netflix op mijn smarttv is sinds die tijd gehalveerd in snelheid. Maar die zit via mijn netwerk dus heb ik voor de zuiverheid maar even buiten beschouwing gelaten.
Misschien toch die Connectbox inderdaad. Alhoewel de Ziggo helpdesk zei dat het die vrijwel zeker niet kon zijn.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Wat is/was de uptime/beschikbaarheid volgens het modem bij bovenstaande schermprints?
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
ArChie.DVB wrote:
Wat is/was de uptime/beschikbaarheid volgens het modem bij bovenstaande schermprints?

Op dit moment 1 dag en 10 uur.
Schermprintjes zijn van een uur of 6 geleden, dus toen 1 dag en 4 uur.
Heb het modem gisteren als eerste aktie eens gereset. Uitzetten,minuutje gewacht en weer aangezet. Was mijn eerste gedachte, even resetten en kijken of dat het oplost. Niet dus.
En nog even als extra info, bij testen met kabelverbinding met modem de adapter van PC geforceerd op 1 Gbps gezet ipv auto. Om uit te sluiten dat die per abuis bij handshaking tussen modem en adapter op 100 Mbps gaat staan. Maar ook dat maakte niks uit.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Oké, in dat geval valt in ieder geval op dat het modem problemen heeft met de upstreams gezien de hoeveelheid T3 timeout meldingen. Dat kan gevolgen hebben voor de snelheid. Bevat de DOCSIS log nog aanwijzingen dat het modem veel klaagt over de verbindingen?
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
ArChie.DVB wrote:
Oké, in dat geval valt in ieder geval op dat het modem problemen heeft met de upstreams gezien de hoeveelheid T3 timeout meldingen. Dat kan gevolgen hebben voor de snelheid. Bevat de DOCSIS log nog aanwijzingen dat het modem veel klaagt over de verbindingen?


Het enigste wat ik in de log zie zijn een 20-tal van deze meldingen:

De eerste zijn van 3 oktober, toevallig ook ongeveer het tijdstip dat mijn problemen begonnen. Ik weet alleen niet of die log een wrap around is waarbij alleen de laatste 20 entries bewaard blijven. Ook geen idee hoeveel waarde aan de kwalificaties "Critical" en "Let op!" gehecht moet worden. De helpdesk hechtte er blijkbaar niet veel waarde aan, volgens hen was er niks bijzonders aan het modem te zien.

BTW, wat voor time-outs zijn die T3 timeouts eigenlijk? Kom zelf uit de IBM mainframe wereld waar ik ook wel wat aan netwerkverbindingen heb gedaan en daar maakten we ons niet zo druk als er af en toe een time-out voorkwam. Zolang het een recoverable error was en niet te vaak voorkwam vonden we het best. Had in de praktijk ook weinig impact op de performance. Van het aantal timeouts zoals ik hier in de log zie lagen we niet wakker.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Het lijkt bijna een probleem van je AOP of van de straatkast.
Zoveel T3's als in je eerste overzicht is toch niet lekker.

DOCSIS T1, T2, T3, and T4 Timeout Descriptions
https://volpefirm.com/docsis_timeout_descriptions

Kun je hier een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers erop?
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Bij deze




Kabel op OUT1 naar modem in dezelfde meterkast.
Op OUT2 zit een splitter met een kabel naar een MoCa in de meterkast en een kabel naar de TV 15 meter verder op. Daar staat een 2e MoCa zodat ik bij de TV een bekabelde internet aansluiting heb tbv Netflix,etc. Werkt perfect. Dacht ook dat die misschien problemen gaf,alhoewel dat ding er ook al die 5 maanden zonder problemen opzat, dus die ook al eens verwijderd zodat het enige aangesloten apparaat op het AOP de Connectbox was. maar ook dat maakte helemaal niks uit. Enigste wat ik nog kan proberen bedenk ik me nu, is die Ziggo/UPC splitter er tussenuit halen. Dan heb ik AOP==>kabel==>modem. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daar in zit. Maar wie weet?
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Sneaky,

Dat is zeker even handig om te testen als alles er tussenuit is en de kabel rechtstreeks in de AOP en modem zit. Wil je dan ook weer even de waardes posten?
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Net getest. Maakt geen enkel verschil. Behalve voor tx/rcv vermogen, wat ook te verwachten was.
Bij deze de up/downstream waardes.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
De AOP ziet er goed uit, maar als ik die T3's op zie lopen, dan lijkt er meer aan de hand.

Of Ziggo bellen, maar misschien heb je sneller contact via de chat en kun je naar dit topic verwijzen, kunnen ze direct je AOP zien en je aansluitingen:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/sinds-vorige-week-trager-internet-32020

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sneaky wrote:

Het enigste wat ik in de log zie zijn een 20-tal van deze meldingen:

De CMTS zendt via de downstreams continu MAC Domain Descriptors (MDD) naar alle modems die zijn aangesloten op het coaxsegment. Dit gaat via een broadcast op het MAC adres 01-E0-2F-00-00-01. Ieder DOCSIS modem moet die MDD broadcast berichten verwerken. Het feit dat jouw modem aangeeft dat de MDD berichten af en toe niet binnen X tijd worden ontvangen is een aanwijzing dat het modem in ieder geval een probleem heeft met de downstream die op Channel ID 1 is geconfigureerd aangezien dat de downstream is waarop het modem de DOCSIS management berichten en responses van de CMTS ontvangt. Dat kan ook de oorzaak zijn van de T3 timeouts aangezien het modem ook de ranging responses van de CMTS ontvangt via deze downstream, maar valt zonder nader onderzoek eigenlijk niet te zeggen.

Ook geen idee hoeveel waarde aan de kwalificaties "Critical" en "Let op!" gehecht moet worden. De helpdesk hechtte er blijkbaar niet veel waarde aan, volgens hen was er niks bijzonders aan het modem te zien.

De helpdesk heeft helaas geen idee hoe DOCSIS functioneert, dus slaan ze geen acht op door het modem zelf gerapporteerde problemen.

BTW, wat voor time-outs zijn die T3 timeouts eigenlijk? Kom zelf uit de IBM mainframe wereld waar ik ook wel wat aan netwerkverbindingen heb gedaan en daar maakten we ons niet zo druk als er af en toe een time-out voorkwam. Zolang het een recoverable error was en niet te vaak voorkwam vonden we het best. Had in de praktijk ook weinig impact op de performance. Van het aantal timeouts zoals ik hier in de log zie lagen we niet wakker.


De Tx timeout meldingen zijn door Cablelabs in de DOCSIS specificatie vastgelegd om technici te helpen bij het onderzoeken van signaal problemen. In tegenstelling tot wat Ziggo denkt wil een signaalsterkte waarde tussen bepaalde grenzen namelijk niet zeggen of de packets die via dat signaal verstuurd wordt ook foutloos binnenkomen. Het modem weet of de downstream packets verwerkbaar zijn en meldt problemen met packet corruptie via de Pre en Post RS waarden. Het modem weet echter niet of de packets die het zelf verzendt via de upstream foutloos (of herstelbaar) bij de CMTS aankomen aangezien alleen de ontvangende partij (in dit geval de CMTS) kan bepalen of packets corrupts binnenkomen of niet.

Om de technici toch aanwijzingen te geven waardoor een signaal probleem mogelijk veroorzaakt worden zijn modems verplicht om T3 timeouts te registreren. Een T3 timeout ontstaat als een modem via de downstream geen response ontvangt op een via de upstream verzonden ranging request. Als de primaraire downstream dan geen signaal probleem toont door oplopende Post RS errors, dan is de meest voor de handliggende oorzaak dat de ranging response die is verzonden via de upstream corrupt bij de CMTS is aangekomen waardoor de CMTS geen response zal terug zenden. T3 timeouts hebben de classificatie critical gekregen omdat ze niet mogen optreden bij een normaal functionerend modem en ook tot gevolg hebben dat het modem eerst een ranging retry moet gaan uitvoeren om er zeker van te zijn dat de CMTS er nog is. Zo'n retry kan gepaard gaan met aangepaste zendparameters in de hoop dat de CMTS de ranging request dan wel goed ontvangt.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sneaky wrote:
Net getest. Maakt geen enkel verschil. Behalve voor tx/rcv vermogen, wat ook te verwachten was.
Bij deze de up/downstream waardes.


Ik neem aan dat er uit de modem DOCSIS log en/of de uptime/beschikbaarheid van het modem is af te leiden dat het modem doorhad er geen verbinding meer was op het moment van ompluggen. Zo ja, dan laat het modem via de grote aantallen T3 timeout en Post RS errors weten dat het signaal nogal slecht is.
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
ArChie.DVB
Thx! Dat maakt het voor mij een hoop duidelijker. En op het moment van ompluggen begint ie inderdaad te mekkeren dat ie z'n timing sync met de CMTS kwijt is.
SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=48:d3:43:1f:a8:03;CMTS-MAC=00:17:10:95:52:88;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Be rt
Had al kontakt met de helpdesk via de chat gehad. Maar die zeiden dat ze niks bijzonders aan het modem konden zien en dat het dus aan mijn kant zou moeten zitten. Affijn, min of meer het hele verhaal zoals het hier staat verteld maar dat kwam naar mijn idee niet echt over. Dus was het antwoord dat ze dan als enigste optie nog een monteur konden sturen maar dat de kosten voor mij waren als het toch aan mijn kant zou zitten. Prima, zei ik, laat maar komen dan. Dus die komt morgenmiddag.
Kreeg ook nog een mailtje van Ziggo dat er a.s. vrijdag onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden dus dat ook nog even tegen de helpdesk aangehouden met de vraag of dat er iets mee te maken kon hebben, maar daar kwam ook niet echt een antwoord op.

Ik hou in ieder geval alle info in dit topic ook even tegen die monteur aan en dan zien we wel waar we uitkomen. Ben dankzij het forum een hoop wijzer iig,iedereen dank daarvoor!
Gaat goedkomen,zeker omdat het altijd tot nog toe perfect gedraaid heeft.
Zal vervolg en resultaten hier wel melden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Sneaky Veel succes gewenst.:relaxed:

Ben benieuwd of de monteur ook tot de conclusie komt dat het buiten moet liggen en dat vrijdag na de werkzaamheden het opgelost is.

Graag lees ik het vervolg.
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
WTF????????????????????????????????????
Omdat de afspraak met de Ziggo monteur vandaag nog tot gisteren 22:00 uur afgezegd kon worden, gisteren nog even een testje gedaan. Resultaat:
http://www.dslreports.com/speedtest/40066681
Conclusie, laat maar komen die man.
Vandaag voor de zekerheid nog een test gedaan en:
http://www.dslreports.com/speedtest/40096162
????????????????????????????????????
Kan niet denk ik, dus nog een paar keer:
http://www.dslreports.com/speedtest/40096191
http://www.dslreports.com/speedtest/40096293

Schiet mij maar lek, probleem blijkbaar opgelost maar waarom???????????
Voor wie interesse heeft, de huidige modemwaardes:

Laatste meldingen uit de log:




Wie het weet mag het zeggen........................................
Ik vrees alleen dat de goede man voor niks komt en Ziggo mij 50 piek uit mijn beurs trekt.....
Van de ene kant ben ik happy dat het weer als vanouds werkt, van de andere kant hou ik niet zo van storingen die spontaan optreden en spontaan ook weer over zijn.
En voor de goede orde,hier is niets maar dan ook helemaal niets gewijzigd......

Vindt in de log alleen die loss of sync meldingen vreemd. Heb ik alleen gezien toen ik zelf een keer de stekker er uit trok om die Ziggo splitter er eens tussenuit te halen. Heeft iemand bij Ziggo wellicht gezien dat er wat kabels verkeerd zaten en de boel recht getrokken?
Zie hierbuiten wel een clubje grondwerkers bezig met het leggen van een oranje mantelkabel............Oranje is fiber dacht ik.......
Sneaky
Topicstarter
Level 3
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Monteur net geweest.
Ik zeg: "Ik denk dat je voor niks komt."
"Dat denk ik ook" zegt ie, "want ik denk dat het probleem is opgelost."
Er bleek inderdaad een kaart in de wijkcentrale kapot te zijn en die hebben ze vanochtend vervangen.
Kortom, probleem opgelost, alles werkt weer zoals het moet.
Alles bij elkaar, hoop wijzer geworden hier en iedereen bedankt voor alle hulp en tips.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic