Samplex

Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Sinds onderhoud 30-09 hogere latency

Sinds het onderhoud op 30-09 en nogmaals 10-10 is mijn ping van 8/9 ms naar 12+ms gegaan. Fijn dat de mijn verbinding nu is voorzien van een Docsis 3.1 OFDMA Upstream kanaal.

 

Ik hoopte dat nu is de vebinding beter werd met een lagere ping/latency dan dat deze omhoog.

 

(Plaatjes van AOP en Signaal waarden worden niet getoond want die zijn goed en daar ligt het niet aan, oorzaak is onderhoud en het is slechter geworden).

99 Reacties 99
org

Level 6
  • 103Posts
  • 5Oplossingen
  • 47Likes

Ik zie exact hetzelfde. Sinds het OFDMA kanaal is toegevoegd bij mij op 4 oktober is het een stuk instabieler:

googlednszoom.png

Dan wel niet te praten over de constante geleidelijke verhoging van de latency over de tijd heen (ook al wel stabieler dan nu):

googledns.png

org

Level 6
  • 103Posts
  • 5Oplossingen
  • 47Likes

Oké, vanochtend is het wel echt bizar slecht. Pingtijden komen boven de 500ms (nee, geen bufferbloat) en snelheden onder de 1 megabit (ja, op de kabel). Er is geen storing gemeld. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

g.pngg1.pngg2.png

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je hebt vermoedelijk problemen in je signaal aangezien het docsis 3.1 ofdma kanaal not locked is

 

ook is je downstream vermogen aan de hoge kant

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

Ik heb geen probleem met not locked.

odmf.png

 

Latency zie je dus omhoog gaan, de witte delen ertussen is omdat ik mijn nas nu uitzet om stroom te besparen.  Grafiek opnieuw aangemaakt augustus, daarvoor netjes 8 ms met UBEE, nu 12 ms.

latency.png

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zie daarin geen probleem er kan van alles in het ziggo netwerk wijzigen waardoor (hopelijk tijdelijk) de latency omhoog gaat

 

ik denk dat we pas vooruitgang gaan zien zodra docsis 3.1 volledig is uitgerold

 

 

misschien weet @tobiastheebe nog een verklaring waarom sinds de toevoeging van ofdma op het cmts de latency omhoog is gegaan

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik zie het zelf niet terug, de latency naar het CMTS is hier altijd al ~8 ms geweest, 's nachts ~7 ms. OFDMA levert nu nog met enige regelmaat problemen op, ik vermoed puur door het huidige lage frequentiegebied (15~30 MHz).

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zelf haal ik vaak rond de 10-12ms heel soms 8 alleen vind ik dit al vrij laag 

toen ik net bij ziggo zat in 2016 was er ook nog geen docsis 3.1 zo actief in gebruik als nu en was het makkelijk 20-30ms 

 

engelse uitleg waarom de latency door docsis 3.1 verbetert kan worden

 

Can we have good throughput, low packet loss and low latency? At CableLabs, we have been researching a technology called Active Queue Management where the cable modem and CMTS will keep a close eye on how full their buffers are getting, and as soon as they detect that TCP is keeping the buffer full, they will drop just enough packets to send TCP the signal that it needs to slow down, so that more appropriate buffer levels can be maintained.

This technology shows such promise for radically improving the broadband user experience, that we've mandated it be included in DOCSIS 3.1 equipment (both cable modem and CMTS). We've also amended the DOCSIS 3.0 specification to strongly recommend that vendors add it to existing equipment (via firmware upgrade) if possible.

On the cable modem, we took it a step further and require that devices implement an Active Queue Management algorithm that we've specially designed to optimize performance over DOCSIS links. This algorithm is based on an approach developed by Cisco Systems, called "Proportional Integral Enhanced Active Queue Management" (or, more commonly known by its less tongue-tying acronym: PIE), and incorporates original ideas from CableLabs and several of our technology partners to improve its use in cable broadband networks.

By implementing Active Queue Management, cable networks will be able to reduce these transient buffering latencies by hundreds or thousands of milliseconds, which translates into massive reductions in page load times, and significant reductions in delays and glitches in interactive applications like video conferencing and online gaming, all while maintaining great throughput and low packet loss.

Active Queue Management: A little thing that can make a huge impact.

 

 

wat ik best een interresant document/site vindt daarop vind je een pdf met een white paper van docsis LLD technologie 

https://www.cablelabs.com/technologies/low-latency-docsis

 

 

 

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@MarkIs het mogelijk dat hier naar gekeken gaat worden? Niet alleen naar tweakers website maar vele andere. Zoals @tobiastheebe al aangaf 8 ms was prima naar de cmts, zo is het altijd lange tijd geweest maar sinds onderhoud begin van het jaar en nu weer in september neemt de latency alleen maar toe. Kan er ook gekeken worden naar de capaciteit in de wijk?

 

Alvast bedankt.

 

ipv4.png

ipv6.png

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

@Samplex Mark is inmiddels niet meer werkzaam voor ons, maar er zijn genoeg collega's welke graag met je meekijken 😊

Vanaf hier heb ik een nauwkeurige meting opgestart voor de komende 4 dagen. Via deze weg kunnen we ook nagaan of er bijvoorbeeld capaciteitsproblemen zijn.

Wil je de komende 4 dagen ook zelf de dagen + nauwkeurige tijdstippen noteren waarop je problemen ondervindt? De resultaten mag je over 4 dagen hier delen, dan leggen we de zaken nog eens naast elkaar. Alvast bedankt!

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@Vincenthahaha ja dan is het lang wachten op een reactie van Mark 🙂

Inzage van de capaciteit in de wijk kunnen jullie al gelijk zien daar is geen meeting voor nodig.

 

Het gaat er mij om dat de latency elke keer omhoog gaat na aanpassingen van Ziggo. Het was eerst netjes 8 ms naar de CMTS net bij zoals @tobiastheebe toen werd het 10 ms en nu zit al weer op 12 ms.

De CMTS geeft icmp geen voorang krijgt antwoord ken ik nu wel maar dat ook al zo toen het nog 8ms was.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Samplex In de modemsessie zie ik qua signaal (SC-QAM / OFDM(A) ) geen problemen terug. Qua capaciteit ziet alles er ook verder prima uit. Wat zijn je eigen bevindingen van de afgelopen dagen m.b,.t. connectie? 

Samplex
Topicstarter
Level 8
  • 334Posts
  • 2Oplossingen
  • 31Likes

@PaulWat ik al eerder heb aangegeven, de latency is nog steeds 12 ms. Het netwerk team moet hier naar kijken op de CMTS. 

Voor online gaming wil ik gewoon een lage ping hebben en die had ik eindelijk voor een lange tijd, maar sinds de laatste paar keren als er onderhoud is geweest werd het alleen slechter.

 

Dus kan hier naar gekeken worden om de latency naar beneden te brengen?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

hoe kan ik zelf eigenlijk mijn cmts pingen kan dit via cmd?, dan ben ik wel benieuwd hoe ik aan het ip komt naar waar toe ik kan pingen is dat met een tracert te zien naar een random site ?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat kun je vinden op de pagina Beheer, Informatie van het modem. In een traceroute zie je ofwel het interne IP-adres van het CMTS (10.x.x.x) of een timeout, als de CMTS geen inkomend ICMP-verkeer accepteert.

 

In fUPC worden /24 scopes gebruikt, in fZiggo /23 scopes, voor zover ik weet. Het CMTS is altijd het eerste adres (.1) binnen die scope.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

daarmee weet ik mijn WAN ip toch niet het ip van de cmts of moet ik dan een tracert doen naar mijn wan ip en de hop daarvoor is dan de cmts 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als het goed is staat daaronder de default gateway, dat is het CMTS.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik zie het inderdaad daar las ik effe overheen 😄

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

al is een ping van 12ms toch niet slecht te noemen 

robinjoo19_0-1667163811242.pngrobinjoo19_1-1667163832067.png

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Samplex Dank voor het delen van je bevindingen. Ook in de recente metingen zie ik qua signaal (SC-QAM/OFMD) geen bijzonderheden terug. En wat @MR_CHIP hier op merkt  klopt ook, een repsonstijd van 12 ms is niet slecht te noemen. Misschien iets lager dan je eerst had, maar in mijn optiek niet problematisch te noemen. Ik blijft je verbinding ook de komende dagen even monitoren om de vinger in iedergeval aan de pols te houden. 

Uitgelicht topic