Vraag
Reacties
Oplossing
jaggieee
Level 3

Sinds kort regelmatig packet loss en trage verbinding

Hallo,

 

Ik heb sinds enkele dagen last van packet loss en een zeer trage internetverbinding, zie onderstaande MTR:

jaggieee_0-1659038485737.png

De MTR is uitgevoerd vanaf mijn router met google.nl als bestemming.

 

Op een willekeurige client (bekabeld) in het netwerk ziet dit er als volgt uit:

jaggieee_1-1659038613244.png

Packets komen in ieder geval zonder loss aan op de gateway, vanaf tb-rc0001-cr101-et88-201.core.as33915.net lijkt het niet helemaal lekker te gaan.

 

Zouden jullie willen controleren wat er precies mis gaat?

 

edit: even voor de duidelijkheid: mijn modem staat in bridge mode met daarachter mijn eigen router.

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
MR_CHIP
Level 19

wow wat een lage downstream dit kan zeker weten packet loss veroorzaken cq zelfs kanaaluitval

 

kan je met ons delen hoe het modem is aangesloten op het aop splitter eventuele versterker ?

 

ook is zijn er enorm veel post rs fouten op bepaalde kanalen dit zal eerst verbetert moeten worden aangezien de basis goed moet zijn en dan kunnen we altijd verder gaan kijken 🙂

 

 

ter info

 

Normaalwaarden downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Matig: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

Bekijk in context

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het downstream-vermogen is inderdaad veel te laag (< -8 dBmV). Ook de MER is te laag (< 35 dB) en op een aantal kanalen is een hoge CER aanwezig door instraling van 4G en 5G. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je problemen ervaart.

 

De ETU-01 op de foto is niet het AOP maar een splitter, het AOP daaronder is zeer waarschijnlijk een TRAS-1000. Beide zijn zeer verouderd. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het vervangen van het AOP door een TRISZ-DG300. De ETU-01 moet vervangen worden door een POA-01-B of POA-254 met resp. een (nieuwe) IEC/F- of F/F-kabel voor het modem.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
MR_CHIP
Level 19

hoe staan de firewall instellingen van je modem ?

jaggieee
Level 3
Topicstarter

Hoi,

 

Mijn modem staat in bridge mode en daarachter hangt mijn eigen router. Tot voorheen leek alles naar behoren te werken maar sinds enkele dagen niet meer.

 

Heb verder eigenlijk niks open staan aan de WAN zijde, dus als men mijn router via ICMP wilt bereiken om het een en ander uit te sluiten hoor ik dat uiteraard graag 🙂

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

kan je wel dan alvast de upstream/downstrean data met ons delen en ook het modem log ? 😉

MR_CHIP
Level 19

ter vergelijking hier is mijn MTR

robinjoo19_0-1659040460013.png

 

jaggieee
Level 3
Topicstarter

Tuurlijk!

 

Status:

jaggieee_0-1659040421816.png

 

Downsteam:

jaggieee_1-1659040443555.pngjaggieee_2-1659040455391.png

Upstream:

jaggieee_3-1659040476444.png

 

Log:

Tijd Prioriteit Omschrijving

28/07/2022 22:32:18noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 22:32:11Let op!LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 22:27:32Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 22:24:17Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 21:41:21Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 21:30:17Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 21:10:50Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 21:05:35Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 21:04:6Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:53:50Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:53:42Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:50:49Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:50:0Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:49:32Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:48:44Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:47:35Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:46:32Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:46:20Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:43:40Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28/07/2022 20:43:16Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:ce:a1:03;CMTS-MAC=00:01:5c:b4:14:4c;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

wow wat een lage downstream dit kan zeker weten packet loss veroorzaken cq zelfs kanaaluitval

 

kan je met ons delen hoe het modem is aangesloten op het aop splitter eventuele versterker ?

 

ook is zijn er enorm veel post rs fouten op bepaalde kanalen dit zal eerst verbetert moeten worden aangezien de basis goed moet zijn en dan kunnen we altijd verder gaan kijken 🙂

 

 

ter info

 

Normaalwaarden downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV
Voldoende: -8 tot -10 dBmV tot +8 tot +10 dBmV
Matig: -11 dBmV tot +11 dBmV
Slecht: -15 dBmV en hoger tot +15 dBmV en hoger

Upstream signaal waarden zijn +35 dBmV to +49 dBmV.

SNR: 33 dB of hoger.

jaggieee
Level 3
Topicstarter

Ik zie dit oude beestje momenteel in de meterkast beneden zitten (foto in bijlage). Coax kabel gaat vanaf daar naar boven waar de modem staat. 

 

Zou dat het probleem kunnen zijn? Ik heb dit AOP al jaren en dat ging over het algemeen altijd goed.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

dit moet inderdaad zeker weten eerst vervangen worden voordat we kunnen brainstormen op de rest van de problemen 

 

technologie gaat vooruit en moet ondanks dat het werkt (zij niet meer optimaal door technische vooruitgangen) denk dan aan 4g/5g instraling zal het toch hedendaags gemaakt moeten worden dit doet ziggo gratis via monteur 

 

 

een ziggo moderator komt hier vanzelf binnen 1-2 dagen langs

 

 

maar misschien weet onze techneut @tobiastheebe nog aandachtspunten die gelijk meegenomen/verbeterd kunnen worden 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het downstream-vermogen is inderdaad veel te laag (< -8 dBmV). Ook de MER is te laag (< 35 dB) en op een aantal kanalen is een hoge CER aanwezig door instraling van 4G en 5G. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je problemen ervaart.

 

De ETU-01 op de foto is niet het AOP maar een splitter, het AOP daaronder is zeer waarschijnlijk een TRAS-1000. Beide zijn zeer verouderd. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het vervangen van het AOP door een TRISZ-DG300. De ETU-01 moet vervangen worden door een POA-01-B of POA-254 met resp. een (nieuwe) IEC/F- of F/F-kabel voor het modem.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator

Hey @jaggieee. Kijk, er is al flink met je meegekeken. Top! Wat zeg je ervan. Zal ik een monteursafspraak inplannen? 🙂 

0 Kudos
jaggieee
Level 3
Topicstarter

Hoi Lycke,

 

Laten we dat inderdaad doen! Wat is het makkelijkste om dit af te spreken?

 

@robinjoo19

@tobiastheebe 

 

hartelijk dank voor het meekijken :)!

0 Kudos
Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@jaggieee, ik heb een monteur ingepland voor 10 augustus tussen 08.00 en 13.00 uur. Je krijgt hier nog een bevestiging van. Mocht dit niet uitkomen dan kun je altijd de afspraak verzetten via Mijn Ziggo. Daarnaast heb ik ook een splitter + kabel besteld en deze komen zo snel mogelijk jouw kant op!