Sinds kort problemen met Cisco EPC3925 modem

Eens in de zoveel tijd mijn EPC3925 modem van de stroom af moeten halen bij een internetprobleem vind ik niet erg, maar sinds een tijdje komt dit enkele malen per week voor.

Tijdens downloaden via bekabelde verbinding slaat regelmatig het WiFI netwerk op hol (oftewel, het netwerk is nog zichtbaar maar geen enkel apparaat kan er meer verbinding mee maken). Alleen een modemreset lost dit op. Dit was voorheen nooit een probleem.

Ook streamingdiensten ondervinden steeds vaker haperingen tijdens het afspelen (via de kabel, modem vlakbij de tv).

 

Nu is dit nog steeds mijn eerste modem en ik begrijp uit communityberichten dat deze inmiddels wel wat verouderd is. Kan het daar aan liggen ?

 

ArjanvanRoode
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Hi @ArjanvanRoode
Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community. Welkom!

Het resetten van je modem hoort zeker geen dagelijkse bezigheid te zijn. Ik ben in ieder geval blij dat je even aan de bel trekt, want een stabiele verbinding is in deze periode belangrijker dan ooit. Jouw Cisco EPC 3925 is inderdaad al een ouder type modem. Ik heb het modem dan ook gelijk voor je omgeruild voor een nieuwer en jonger exemplaar. Post NL bezorgd binnen enkele dagen jouw nieuwe Connectbox. Het huidige modem mag je afgeven bij de milieustraat. 

Aangezien je het modem al enkele jaren in huis hebt ben ik direct ook zo vrij geweest om een nieuwe POA-01 splitter en aansluitkabel voor het modem jouw kant op te sturen. De kans is namelijk groot dat de aansluiting zelf ook toe is aan een update en zo slaan we direct 2 vliegen in 1 klap. De splitter en kabel wordt afzonderlijk van het modem geleverd (brievenbuspost). 

Mocht je nog twijfel hebben over de wijze waarop je dit het beste kunt aansluiten, stuur dan vooral foto's van jouw AOP en aansluiting(en) richting het modem. Dan kijken we graag met je mee. 

 

Bekijk in context

Cecilia Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4151Reacties
  • 826Oplossingen
  • 1100Likes
9 Reacties 9

De EPC3925 is inderdaad op leeftijd, vervangen door een nieuw modem (Connect Box) wordt aanbevolen.

 

Mogelijk is de coaxinstallatie ook (gedeeltelijk) aan een upgrade toe:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

HuiskamerHuiskamerHierbij een foto van de aansluiting in de huiskamer.

 

Hieronder de up/downstream gegevens.

Daar moet ik bij vermelden dat ik vanochtend met zeer trage verbinding begon (bekabeld en wifi). Heb hem toen gereset, maar de verbinding is de hele dag verder traag gebleven. Speedtests tussendoor varieerden van af en toe de normale snelheid tot voornamelijk alles beneden de 5.0 Mbps

 

ArjanvanRoode
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor deze foto's @ArjanvanRoode. Ik ben blij dat ik al een POA-01 splitter en coax-kabel voor het modem heb aangevraagd, want de UMU-01 is ook al een klassiekertje. 

Het signaal zelf ziet er ook niet al te best uit. We kunnen 2 dingen doen. Ik kan een monteur inplannen voor het vervangen van je AOP. Een andere optie is dat je eerst de verbinding controleert met het nieuwe modem en de nieuwe aansluitmaterialen. Mocht het dan nog niet het gewenste effect geven, dat we dan alsnog een monteur inplannen. Dat is net wat jouw voorkeur heeft. 

Cecilia Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4151Reacties
  • 826Oplossingen
  • 1100Likes

Dankjewel. Ik zal het eerst zelf proberen. Mochten er daarna nog steeds problemen zijn dan kan er inderdaad altijd nog een monteur langskomen.

ArjanvanRoode
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi @ArjanvanRoode
Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community. Welkom!

Het resetten van je modem hoort zeker geen dagelijkse bezigheid te zijn. Ik ben in ieder geval blij dat je even aan de bel trekt, want een stabiele verbinding is in deze periode belangrijker dan ooit. Jouw Cisco EPC 3925 is inderdaad al een ouder type modem. Ik heb het modem dan ook gelijk voor je omgeruild voor een nieuwer en jonger exemplaar. Post NL bezorgd binnen enkele dagen jouw nieuwe Connectbox. Het huidige modem mag je afgeven bij de milieustraat. 

Aangezien je het modem al enkele jaren in huis hebt ben ik direct ook zo vrij geweest om een nieuwe POA-01 splitter en aansluitkabel voor het modem jouw kant op te sturen. De kans is namelijk groot dat de aansluiting zelf ook toe is aan een update en zo slaan we direct 2 vliegen in 1 klap. De splitter en kabel wordt afzonderlijk van het modem geleverd (brievenbuspost). 

Mocht je nog twijfel hebben over de wijze waarop je dit het beste kunt aansluiten, stuur dan vooral foto's van jouw AOP en aansluiting(en) richting het modem. Dan kijken we graag met je mee. 

 

Bekijk in context

Cecilia Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4151Reacties
  • 826Oplossingen
  • 1100Likes

De splitter (UMU-1006) moet ook vervangen worden en het AOP is inmiddels ook toe aan een upgrade. Verder is de downstream te zwak, twee kanalen zijn onbruikbaar en er is flink wat ruis zichtbaar.

 

Overigens lijk je een EPC3928AD te gebruiken, bij de EPC3925 is veel minder informatie over downstream/upstream zichtbaar.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

ziggoepc.pngHet is echt een EPC3925, dit staat ook op het modem zelf.

ArjanvanRoode
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Apart, misschien een latere/andere firmware dan de EPC3925 die ik beheerde voor familie. Die is in februari 2020 vervangen door een Connect Box en had toen nog steeds alleen de basale informatie, het zag eruit zoals hieronder:

 

unnamed.jpg

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

Mijn firmware is uit 2016 zo te zien en dus inderdaad recenter :

 

Model: EPC3925
Hardware Revision: 1.0
Serial Number: 260348702
MAC Address: 10:5f:49:79:b6:66
Bootloader Revision: 2.3.0_R1
Current Software Revision: e3925-E10-5-c1200r5592-161209c-ZIG
Firmware Name: e3925-E10-5-c1200r5592-161209c-ZIG.bin
Firmware Build Time: Dec 9 09:54:21 2016
ArjanvanRoode
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitgelicht topic