ArjanvanRoode

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Sinds kort problemen met Cisco EPC3925 modem

Eens in de zoveel tijd mijn EPC3925 modem van de stroom af moeten halen bij een internetprobleem vind ik niet erg, maar sinds een tijdje komt dit enkele malen per week voor.

Tijdens downloaden via bekabelde verbinding slaat regelmatig het WiFI netwerk op hol (oftewel, het netwerk is nog zichtbaar maar geen enkel apparaat kan er meer verbinding mee maken). Alleen een modemreset lost dit op. Dit was voorheen nooit een probleem.

Ook streamingdiensten ondervinden steeds vaker haperingen tijdens het afspelen (via de kabel, modem vlakbij de tv).

 

Nu is dit nog steeds mijn eerste modem en ik begrijp uit communityberichten dat deze inmiddels wel wat verouderd is. Kan het daar aan liggen ?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De AOP is vervangen en tot nu toe lijkt de internetverbinding stabieler dan voorheen. Het upgraden van de verouderde modem & AOP lijkt dus zeker wel effect te hebben.

Bekijk in context

31 Reacties 31
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De EPC3925 is inderdaad op leeftijd, vervangen door een nieuw modem (Connect Box) wordt aanbevolen.

 

Mogelijk is de coaxinstallatie ook (gedeeltelijk) aan een upgrade toe:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @ArjanvanRoode
Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community. Welkom!

Het resetten van je modem hoort zeker geen dagelijkse bezigheid te zijn. Ik ben in ieder geval blij dat je even aan de bel trekt, want een stabiele verbinding is in deze periode belangrijker dan ooit. Jouw Cisco EPC 3925 is inderdaad al een ouder type modem. Ik heb het modem dan ook gelijk voor je omgeruild voor een nieuwer en jonger exemplaar. Post NL bezorgd binnen enkele dagen jouw nieuwe Connectbox. Het huidige modem mag je afgeven bij de milieustraat. 

Aangezien je het modem al enkele jaren in huis hebt ben ik direct ook zo vrij geweest om een nieuwe POA-01 splitter en aansluitkabel voor het modem jouw kant op te sturen. De kans is namelijk groot dat de aansluiting zelf ook toe is aan een update en zo slaan we direct 2 vliegen in 1 klap. De splitter en kabel wordt afzonderlijk van het modem geleverd (brievenbuspost). 

Mocht je nog twijfel hebben over de wijze waarop je dit het beste kunt aansluiten, stuur dan vooral foto's van jouw AOP en aansluiting(en) richting het modem. Dan kijken we graag met je mee. 

 

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

HuiskamerHuiskamerHierbij een foto van de aansluiting in de huiskamer.

 

Hieronder de up/downstream gegevens.

Daar moet ik bij vermelden dat ik vanochtend met zeer trage verbinding begon (bekabeld en wifi). Heb hem toen gereset, maar de verbinding is de hele dag verder traag gebleven. Speedtests tussendoor varieerden van af en toe de normale snelheid tot voornamelijk alles beneden de 5.0 Mbps

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De splitter (UMU-1006) moet ook vervangen worden en het AOP is inmiddels ook toe aan een upgrade. Verder is de downstream te zwak, twee kanalen zijn onbruikbaar en er is flink wat ruis zichtbaar.

 

Overigens lijk je een EPC3928AD te gebruiken, bij de EPC3925 is veel minder informatie over downstream/upstream zichtbaar.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Bedankt voor deze foto's @ArjanvanRoode. Ik ben blij dat ik al een POA-01 splitter en coax-kabel voor het modem heb aangevraagd, want de UMU-01 is ook al een klassiekertje. 

Het signaal zelf ziet er ook niet al te best uit. We kunnen 2 dingen doen. Ik kan een monteur inplannen voor het vervangen van je AOP. Een andere optie is dat je eerst de verbinding controleert met het nieuwe modem en de nieuwe aansluitmaterialen. Mocht het dan nog niet het gewenste effect geven, dat we dan alsnog een monteur inplannen. Dat is net wat jouw voorkeur heeft. 

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

ziggoepc.pngHet is echt een EPC3925, dit staat ook op het modem zelf.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Apart, misschien een latere/andere firmware dan de EPC3925 die ik beheerde voor familie. Die is in februari 2020 vervangen door een Connect Box en had toen nog steeds alleen de basale informatie, het zag eruit zoals hieronder:

 

unnamed.jpg

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dankjewel. Ik zal het eerst zelf proberen. Mochten er daarna nog steeds problemen zijn dan kan er inderdaad altijd nog een monteur langskomen.

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Mijn firmware is uit 2016 zo te zien en dus inderdaad recenter :

 

Model: EPC3925
Hardware Revision: 1.0
Serial Number: 260348702
MAC Address: 10:5f:49:79:b6:66
Bootloader Revision: 2.3.0_R1
Current Software Revision: e3925-E10-5-c1200r5592-161209c-ZIG
Firmware Name: e3925-E10-5-c1200r5592-161209c-ZIG.bin
Firmware Build Time: Dec 9 09:54:21 2016
ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het nieuwe modem sinds Donderdagavond draaien en vooralsnog doet alles het weer naar behoren. Het verouderde modem lijkt dus inderdaad de boosdoener geweest te zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is fijn om te lezen! Zijn op het nieuwe modem nu alle kanalen correct gekoppeld in zowel downstream (24) als upstream (4 of 6)?

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Voor de zekerheid hier even de info uit het modem :

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 -2.9 38 256 qam 3
2 602000000 -2.7 38 256 qam 1
3 610000000 -3 40 256 qam 2
4 626000000 -3 38 256 qam 4
5 634000000 -3.5 38 256 qam 5
6 642000000 -3.7 38 256 qam 6
7 650000000 -4 38 256 qam 7
8 658000000 -3.5 38 256 qam 8
9 666000000 -2.7 38 256 qam 9
10 674000000 -2.7 38 256 qam 10
11 690000000 -3 38 256 qam 12
12 698000000 -4 38 256 qam 13
13 706000000 -3.5 38 256 qam 14
14 714000000 -3.7 38 256 qam 15
15 722000000 -4.5 38 256 qam 16
16 738000000 -3.7 38 256 qam 18
17 746000000 -4 38 256 qam 19
18 754000000 -3.5 38 256 qam 20
19 770000000 -5 37 256 qam 22
20 778000000 -4.9 35 256 qam 23
21 786000000 -4.5 38 256 qam 24
22 826000000 -6.5 37 256 qam 29
23 842000000 -6 37 256 qam 31
24 850000000 -6.2 37 256 qam 32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 173 0
2 Locked 38.9 75 0
3 Locked 40.3 138 0
4 Locked 38.9 202 0
5 Locked 38.9 213 0
6 Locked 38.9 294 0
7 Locked 38.6 403 0
8 Locked 38.9 273 0
9 Locked 38.6 259 0
10 Locked 38.9 304 0
11 Locked 38.9 355 0
12 Locked 38.9 505 20
13 Locked 38.9 169 0
14 Locked 38.9 225 0
15 Locked 38.9 8474 3476
16 Locked 38.9 337 0
17 Locked 38.9 209 0
18 Locked 38.6 151 0
19 Locked 37 249792536 74987396
20 Locked 35.7 184575476 68257680
21 Locked 38.6 275 0
22 Locked 37.6 1573 0
23 Locked 37.6 2360 2825
24 Locked 37.6 1991 1229

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44499923 48.3 5120 64 qam 2
2 58800225 49.8 5120 64 qam 4
3 36000066 47.8 5120 64 qam 3
4 51999961 49 5120 64 qam 1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 1 0
2 ATDMA 0 0 1 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Heb je de splitter en modemkabel ook vervangen? Ik zie nog flink wat ruis door instraling van 5G. Ook is het vermogen niet optimaal.

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ja hij is aangesloten met de nieuw ontvangen splitter en kabel.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dan zou ik toch overwegen om het AOP te laten vervangen door een monteur. Het is namelijk niet meer het nieuwste type. Huidige type is de DIO-01, nieuwe type is de btv 1 IEC-NL. Is er verder een splitter/versterker aangesloten voor TV of gaat de tweede aansluiting van de splitter direct naar een TV/decoder?

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De nieuwe splitter die erop zit is de POA-01-B en hiervan gaat de tweede aansluiting rechtstreeks naar de TV.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Helder! Dan blijft alleen het AOP nog over. In tegenstelling tot de DIO-01, is de btv 1 IEC-NL specifiek ontworpen om instraling van 4G/5G en andere stoorzenders tegen te houden.

 

@Cecilia Zou jij kunnen kijken naar de mogelijkheden voor vervanging AOP?

ArjanvanRoode
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Naar aanleiding van de opmerkingen van Tobias heeft het inderdaad de voorkeur om ook de verouderde AOP door een monteur te laten vervangen. Dat zou ik dus graag willen laten inplannen.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @ArjanvanRoode

Ik ben gelijk voor je aan de slag gegaan. Ik heb een afspraak hiervoor ingepland op 4 maart in de middag. (12.00 - 18.00). Indien dit niet uitkomt kun je via je mijn Ziggo account deze afspraak verzetten naar een ander moment. 🙂 Laat je ons weten hoe de afspraak is gegaan? 

Uitgelicht topic