1
Vraag
2
Reageer en help mee
willemb2

Level 1
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes

Sinds kort UPnP problemen op Arris Connectbox

Weet iemand of er recent een update voor de Connectbox is geweest die een UPnP bug heeft?

Ik heb thuis al jaren een mailserver draaien op een Synology NAS. Daarvoor moet poort 25 inkomend open staan. Was geen probleem op mijn goede oude Ubee evw3200, maar die heeft Ziggo mij een klein jaar geleden met een flauwe truc afgetroggeld, en nu zit ik met een "Connectbox" oftewel Arris TG2492LG waarop je een aantal poorten niet mag forwarden, o.a. 25. Gelukkig heeft de Synology NAS een tooltje dat met UPnP poorten open zet en houdt. Dat heeft een klein jaar prima gewerkt, maar sinds een paar dagen herkent mijn NAS de Connectbox niet meer als UPnP router. Zelf niets gewijzigd in mijn netwerk. Uiteraard UPnP uit en weer aan gezet, gereboot enz. Helpt allemaal niet. Een tweede schoon geïnstalleerde en kale Synology ziet hem ook niet.

Een UPnP testprogramma ziet de Arris wel als "Later3Forwarding", maar geeft een foutmelding:
ERROR: Unable to retrieve the Service Control Protocol Declaration (SCPD). Het opgegeven protocol is onbekend. (0x800C000D)



Als ik ga naar: 192.168.178.1:5000/rootDesc.xml krijg ik een XML parse error (omdat er rare tekens staan achter op regel 2)

De Synology kan wel nog met UPnP poorten openen op mijn 4G router met DD-WRT, dus ik heb het vermoeden dat het probleem niet op de NAS zit.

SVP geen preken over hoe gevaarlijk UPnP is. Het staat uit op al mijn systemen, alleen aan op die "single application"-NAS en de Connectbox, en alleen omdat Ziggo me geen andere keuze laat.

Ik weet ook dat ik de Connectbox in bridge kan laten zetten en een eigen router er achter zetten. Maar ik probeer het aantal kastjes hier in huis enigszins te beperken en het enige, echt enige positieve aan die Connectbox vind ik de WiFi, die vanuit de meterkast mijn hele huis en ook een flink stuk van de tuin bedient.
4 Reacties 4
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik weet ook dat ik de Connectbox in bridge kan laten zetten en een eigen router er achter zetten. Maar ik probeer het aantal kastjes hier in huis enigszins te beperken en het enige, echt enige positieve aan die Connectbox vind ik de WiFi, die vanuit de meterkast mijn hele huis en ook een flink stuk van de tuin bedient.


Mjah, wat wil je horen?
UPnP is niet veilig, dat geef je zelf al aan. Mijn advies: Zet hem inderdaad maar in bridge, met een goeie router er achter die doet wat jij verlangt.

Eigenlijk wist je het al :yum:.
willemb2
Topicstarter
Level 1
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Bedankt voor je reactie, maar het werkte dus 8 à 9 maanden goed en stabiel, maar sinds een paar dagen niet meer. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die ook gemerkt heeft dat er iets veranderd is of weet of de Connectboxen recent een update hebben gekregen. Bij System Info zie ik:
Standard specification compliant: DOCSIS 3.0 Hardware version: 10Software version: 9.1.1802.613Cable MAC address: 48:D3:43:FF:17:BBCable modem serial number: AAAP81834767System up time: 9 days 14h:18m:30sNetwork access: Allowed

Die System up time snap ik niet, ik heb hem vandaag opnieuw opgestart.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Open de Network Status (zie plaatje).
Bij de Tab Netwerk historie/Networklog kun je wellicht nog zien of ie recent een Update heeft gehad.
Je software versie is de laatste versie.
willemb2
Topicstarter
Level 1
  • 107Posts
  • 4Oplossingen
  • 24Likes
Nee, daar staan alleen wat foutmeldingen kort na elkaar op 16/08. Ik had toen inderdaad een paar minuten geen Internet. Wat een verschrikkelijke trage en brakke interface heeft dat ding.

Ik geef het op. Ga een fatsoenlijke router kopen en dit stuk verdriet in bridge laten zetten. En hopelijk binnen een jaar verhuizen naar een plaats waar glasvezel ligt.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic