1
Vraag
2
Reacties
Kiampp2

Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Sinds een week s'avonds problemen met stotterend internet

Sinds een paar dagen heb ik elke avond problemen tijdens het gamen en met discord. Op discord klink ik volgens de rest soms als een robot en met de games merk je gigantische stotteringen. Het rare is dat ik overdag geen problemen heb. Vroeger was dit een bekend probleem als teveel mensen in de buurt op het internet bezig waren, maar tegenwoordig gebeurd dat toch niet meer?
8 maanden geleden had ik soortgelijke problemen en toen is een monteur langs geweest. De hoofdaansluiting zit bij mij in de woonkamer en wordt daarvandaan verlengd naar de meterkast. Daar zit de modem, AOP, spitters etc. Alles in de meterkast is toen vervangen door de monteur en ook het verlengstuk op de binnenkomende lijn was vervangen (dat was waarschijnlijk het probleem de vorige keer).
Hij had ook een connectbox modem geïnstalleerd.
Alles is dus nieuw en heeft (redelijk) goed gewerkt de laatste maanden. Wat kan ik doen?
39 Reacties 39
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hey dat is balen Kiampp2!

Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.

Ik laat vanaf nu een gedetailleerdere meting naar jouw modem uitvoeren over de komende 72 uur, hopelijk kan ik daarin een verklaring vinden voor dit vreemde gedrag.
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Oké bedankt!
het is echt op sporadische momenten dat ik het merk. Kan zo een paar uur prima gamen en dan ineens is het weer raak en zijn er weer problemen voor een (half) uur ofzo. Er staan dan ook geen downloads aan of iets dergelijks dus ik kan het probleem niet echt naar mij zelf terugleiden.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Als je een aantal keren dat je dit ervaart zou kunnen noteren helpt mij dat enorm. Datum, tijdstip en storingsbeeld wat je ervaart.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Mark Ziggo wrote:
Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben.


Mark Ziggo wrote:
Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.


Ik kan me gezien bovenstaande opmerkingen niet aan de indruk onttrekken dat niet duidelijk is wat capaciteit en/of een capaciteitsprobleem nu eigenlijk is. Misschien helpt een toelichting.

Iedere downstream in een coaxsegment heeft een constante bitrate van iets meer dan 51 Mbps. In een coaxsegment heeft Ziggo 20 tot 24 van deze downstreams geconfigureerd. Dat levert een totale capaciteit van 20 * 51 Mbps = 1020 Mbps (afgerond 1 Gbps) in de downstream richting op binnen het coaxsegment. Die downstream capaciteit wordt echter gedeeld door alle modems die op het coaxsegment zijn aangesloten. Gemiddeld zijn dat zo'n 600 kabelmodems en de gezamelijke abonnementssnelheid van die modems overstijgt de capaciteit die in het coaxsegment beschikbaar is. Dit wordt overboeking genoemd. Een aantal jaar geleden was die overboekings nog 20, tegenwoordig gaat die overboekingsfactor richting de 70 en hoger. Ofwel als iedere kabel internet klant gelijktijdig van de volledige abonnementssnelheid gebruik zou willen maken en de QoS instellingen zouden voor alle soorten van gebruik gelijk zijn dan is de vraag groter dan de capaciteit en zou niemand zijn abonnementssnelheid halen.

Voor het onderzoeken van een capaciteitsprobleem moet dus niet naar het CPU gebruik van de CMTS gekeken worden, maar naar de gelijktijdig belasting van de capaciteit door alle modems binnen het coaxsegment. Ofwel de throughput meten binnen het segment. Om daar wat inzicht in te krijgen heb ik daarom een eigen tooltje gemaakt dat het gebruik van een downstream kan monitoren die via mijn AOP binnenkomt. In mijn coaxsegment is sprake van 24 downstreams, dus in totaal ongeveer 1.2 Gbps capaciteit. Onderstaand een voorbeeld van de belasting van een downstream in de middag waarbij de capaciteit nagenoeg volledig benut is:




Te zien is dat de gezamelijke capaciteit van alle packets die via deze downstream verzonden worden gelijk is aan iets meer dan 50 Mbps. De blauwe band in het midden is de nog vrije capaciteit. De oranje band aan de bovenkant is de capaciteit die het TP-LINK netwerk apparaat gebruikt dat boven in de lijst staat en de rode band aan de onderkant is de gezamenlijke gebruikte capaciteit van alle overige netwerk apparaten in de lijst.

Tot ongeveer 16:30 in bovenstaand voorbeeld is nagenoeg alle capaciteit van deze downstream in gebruik. Als er nog een andere abonnee wil gaan downloaden, dan zullen alle andere gebruikers dat merken door een lagere snelheid dan verwacht. Door de grote overboeking van tegenwoordig is er natuurlijk altijd een redelijke kans dat de capaciteit van tijd tot tijd volledig wordt benut.

Als de belasting van de capaciteit in alle downstreams op prime time internet gebruik momenten er echter continu zo uitziet als bovenstaand dan is er sprake van een capaciteitsprobleem. Er zijn dan twee opties: Of het aantal downstreams wordt verder uitgebreid, of het coaxsegment wordt opgesplitst (node splitsing) zodat er minder aansluitingen zijn in een coaxsegment. De eerste optie wordt niet veel toegepast omdat de frequentie ruimte op de kabel ook wordt gebruikt voor andere diensten en het bijschakelen van een paar extra downstreams verhoudingsgewijs niet veel oplevert. Het opsplitsen van een coaxsegement wordt af en toe toegepast, maar dat betekent wel dat er aanpassingen gemaakt moeten worden in de infrastructuur in de wijken wat kosten met zich meebrengt. Ook leidt dat niet altijd tot een oplossing. Als de grootverbruikers namelijk in jouw nieuwe afgesplitste deel blijven zitten dan schiet je er niets mee op terwijl het andere afgesplitste deel wel lekker rustig is.

Zolang ik mijn eigen coaxsegment monitor heeft er hier één keer een nodesplitsing plaatsgevonden waarbij mijn coaxsegement één derde kleiner is geworden (van afgerond ongeveer 750 modems naar afgerond ongeveer 500 modems). Daarbij zijn de meeste grootverbruikers terecht gekomen in het afgesplitste deel van 250 modems en sindsdien is het redelijk rustig als ik op primetime momenten meet. In dat andere afgesplitste deel zal men echter weinig verschil hebben gemerkt.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Goede uitleg ArChie.DVB! Ik kan ook per down-/upstream kanaal de activiteit meten, maak je geen zorgen. Maar daarin zie ik ook geen bijzonderheden.

Ik noemde specifiek de activiteit op de CMTS omdat daarin eerder wel een probleem te zien was.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Update: Uit de gedetailleerde meting kwam wel degelijk een probleem naar boven in de upstream capaciteit en SNR. Dit zetten we wederom door naar ons Netwerkbeheer!
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Mark Ziggo
Ik zou nog eerder reageren met tijden dat ik storing had, maar ik heb het de laatste week wat minder gemerkt. Zal je altijd zien 😉
Wel was het zaterdag 29-9 19:30-20:30 echt verschrikkelijk en was het gewoon niet mogelijk om iets van een game te doen.
Goed om te horen dat er toch (weer) iets van een probleem is gemeten en hopelijk dat het deze keer permanent kan worden verbeterd.
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hallo Mark Ziggo
Enige update van Netwerkbeheer?
Het is vandaag weer raak om 20:00. Middenin de game gaat alles weer schokken en is er met geen mogelijkheid te spelen. Snelheid is weer laag en ping hoger.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hm balen, ik zal om een update vragen. Helaas kan ik zelf namelijk niet in het systeem waarin deze tickets worden behandeld/afgehandeld.

Edit: 2 oktober is er uit analyse van alle systemen gebleken dat de US SNR hele korte maar hevige dips vertoonde in jouw omgeving. Daardoor valt de centrale even terug op een lagere QAM modulatie wat korte uitval van diensten met zich meebrengt. Dit is herleid naar een bepaalde centrale waar op 3 oktober een monteur ter plaatse is geweest voor verder onderzoek. De monteur constateerde ruis uit één bepaald segment en heeft deze met een aantal handelingen kunnen oplossen. Hierna is het ticket gesloten.

Omdat ik nu weer een stabiel signaal zie in de historie (ook zaterdag rond 20:00) start ik nogmaals een gedetailleerde meting. Er komen ook niet bijzonder veel andere klachten uit jouw omgeving, dus ik heb even geen stok om mee te slaan. Hopelijk kan ik daarin toch weer iets vinden, ik houd je op de hoogte.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Helaas kan ik op dit moment geen spreekwoordelijke stokken vinden Kiampp2, maar als de verbinding nogmaals zulke traagheid en pingspikes vertoont hoor ik het graag.
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Mark Ziggo
Ik had je vorige edit gemist. Bedankt voor de followup.
Helaas was het afgelopen 2 dagen (20 en 21 okt) rond 19:30-20:30 uur weer raak. Zondag viel nog wel mee, maar zeker zaterdag kon ik echt een periode niks te doen.
Het moet volgens mij echt een capaciteit probleem zijn als het soms dagen goed gaat en eigenlijk alleen af en toe problemen geeft rond deze avondtijd. Helaas is dat net de tijd dat wat vrienden van mij een potje kunnen gamen en ik daar dus af en toe hinder mee ondervind.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Kiampp2 wrote:
Het moet volgens mij echt een capaciteit probleem zijn als het soms dagen goed gaat en eigenlijk alleen af en toe problemen geeft rond deze avondtijd.
Ik laat nogmaals een gedetailleerde meting lopen die ook komend weekend nog doorloopt, 'hopelijk' ervaar je dan wederom problemen en kan ik op dat moment ook de oorzaak aan onze kant aanwijzen. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen komend weekend!
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Mark Ziggo
Ik denk dat je nu wel wat moet kunnen zien in de metingen.
do 25-10 rond 20:00
zat 27-10 rond 20:00
zon 28-10 rond 10:00 , 10:45, 15:00, 19:30
En wellicht meer tijden waar ik het niet heb gemerkt.
De problemen waren niet altijd even groot, maar op deze momenten was het duidelijk te merken en kwam ik met een speedtest ook maar tot snelheden van 20-100mbit ipv 200. Die snelheid boeit mij niet zo, maar streams gaan bufferen en games gaan schokken. En met de speedtest kan ik controleren of er inderdaad wat mis is en het niet in mijn hoofd zit 😉
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Thx, ik zal er morgen naar moeten kijken want het systeem waarin we deze metingen doen ligt vandaag plat... :disappointed_relieved:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Yes, alle systemen werken weer en ik zie hoge belasting op de upstream kanalen op de tijdstippen die jij noemt. Waar dat door komt laten we opnieuw onderzoeken.
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Oké ik ben benieuwd 🙂
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Gisteren is er een nieuwe verdeling gemaakt in jouw centrale van alle modems over de beschikbare upstream kanalen. Ik hoop dat je dit hele weekend eindelijk weer zonder lag kunt gamen!
Kiampp2
Topicstarter
Level 2
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik ga het merken. Bedankt voor alle hulp!
mostlife

Level 2
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dus met dat coax segment. Als er straks met docsis 3.1 1gbps verbindingen worden geleverd, zijn deze ook niet gegarandeerd? Ik moet vooral een hogere uplink hebben van rond de 100mbps minimaal... En dan stabiel.. en er is bij mij geen glasvezel...
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Wat je kunt verwachten van je 'maximale, normale en minimale' snelheid hebben we omschreven op onze website.

Met de overstap naar Docsis 3.1 zal niet alleen de maximale snelheid van onze abonnementen omhoog kunnen, maar wordt de capaciteit van het hele netwerk natuurlijk ook veel groter. Hoe ze dat precies hebben berekend durf ik niet te zeggen, maar dat zal niet veel anders zijn dan de huidige verdeling van modems over verschillende segmenten verwacht ik.

Wat de snelheden van de toekomstige abonnementen gaan zijn weet ik nog niet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic