Mark Ziggo wrote:
Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben.
Mark Ziggo wrote:
Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.
Ik kan me gezien bovenstaande opmerkingen niet aan de indruk onttrekken dat niet duidelijk is wat capaciteit en/of een capaciteitsprobleem nu eigenlijk is. Misschien helpt een toelichting.
Iedere downstream in een coaxsegment heeft een constante bitrate van iets meer dan 51 Mbps. In een coaxsegment heeft Ziggo 20 tot 24 van deze downstreams geconfigureerd. Dat levert een totale capaciteit van 20 * 51 Mbps = 1020 Mbps (afgerond 1 Gbps) in de downstream richting op binnen het coaxsegment. Die downstream capaciteit wordt echter gedeeld door alle modems die op het coaxsegment zijn aangesloten. Gemiddeld zijn dat zo'n 600 kabelmodems en de gezamelijke abonnementssnelheid van die modems overstijgt de capaciteit die in het coaxsegment beschikbaar is. Dit wordt overboeking genoemd. Een aantal jaar geleden was die overboekings nog 20, tegenwoordig gaat die overboekingsfactor richting de 70 en hoger. Ofwel als iedere kabel internet klant gelijktijdig van de volledige abonnementssnelheid gebruik zou willen maken en de QoS instellingen zouden voor alle soorten van gebruik gelijk zijn dan is de vraag groter dan de capaciteit en zou niemand zijn abonnementssnelheid halen.
Voor het onderzoeken van een capaciteitsprobleem moet dus niet naar het CPU gebruik van de CMTS gekeken worden, maar naar de gelijktijdig belasting van de capaciteit door alle modems binnen het coaxsegment. Ofwel de throughput meten binnen het segment. Om daar wat inzicht in te krijgen heb ik daarom een eigen tooltje gemaakt dat het gebruik van een downstream kan monitoren die via mijn AOP binnenkomt. In mijn coaxsegment is sprake van 24 downstreams, dus in totaal ongeveer 1.2 Gbps capaciteit. Onderstaand een voorbeeld van de belasting van een downstream in de middag waarbij de capaciteit nagenoeg volledig benut is:
Te zien is dat de gezamelijke capaciteit van alle packets die via deze downstream verzonden worden gelijk is aan iets meer dan 50 Mbps. De blauwe band in het midden is de nog vrije capaciteit. De oranje band aan de bovenkant is de capaciteit die het TP-LINK netwerk apparaat gebruikt dat boven in de lijst staat en de rode band aan de onderkant is de gezamenlijke gebruikte capaciteit van alle overige netwerk apparaten in de lijst.
Tot ongeveer 16:30 in bovenstaand voorbeeld is nagenoeg alle capaciteit van deze downstream in gebruik. Als er nog een andere abonnee wil gaan downloaden, dan zullen alle andere gebruikers dat merken door een lagere snelheid dan verwacht. Door de grote overboeking van tegenwoordig is er natuurlijk altijd een redelijke kans dat de capaciteit van tijd tot tijd volledig wordt benut.
Als de belasting van de capaciteit in alle downstreams op prime time internet gebruik momenten er echter continu zo uitziet als bovenstaand dan is er sprake van een capaciteitsprobleem. Er zijn dan twee opties: Of het aantal downstreams wordt verder uitgebreid, of het coaxsegment wordt opgesplitst (node splitsing) zodat er minder aansluitingen zijn in een coaxsegment. De eerste optie wordt niet veel toegepast omdat de frequentie ruimte op de kabel ook wordt gebruikt voor andere diensten en het bijschakelen van een paar extra downstreams verhoudingsgewijs niet veel oplevert. Het opsplitsen van een coaxsegement wordt af en toe toegepast, maar dat betekent wel dat er aanpassingen gemaakt moeten worden in de infrastructuur in de wijken wat kosten met zich meebrengt. Ook leidt dat niet altijd tot een oplossing. Als de grootverbruikers namelijk in jouw nieuwe afgesplitste deel blijven zitten dan schiet je er niets mee op terwijl het andere afgesplitste deel wel lekker rustig is.
Zolang ik mijn eigen coaxsegment monitor heeft er hier één keer een nodesplitsing plaatsgevonden waarbij mijn coaxsegement één derde kleiner is geworden (van afgerond ongeveer 750 modems naar afgerond ongeveer 500 modems). Daarbij zijn de meeste grootverbruikers terecht gekomen in het afgesplitste deel van 250 modems en sindsdien is het redelijk rustig als ik op primetime momenten meet. In dat andere afgesplitste deel zal men echter weinig verschil hebben gemerkt.