Sinds een week s'avonds problemen met stotterend internet

Sinds een paar dagen heb ik elke avond problemen tijdens het gamen en met discord. Op discord klink ik volgens de rest soms als een robot en met de games merk je gigantische stotteringen. Het rare is dat ik overdag geen problemen heb. Vroeger was dit een bekend probleem als teveel mensen in de buurt op het internet bezig waren, maar tegenwoordig gebeurd dat toch niet meer?
8 maanden geleden had ik soortgelijke problemen en toen is een monteur langs geweest. De hoofdaansluiting zit bij mij in de woonkamer en wordt daarvandaan verlengd naar de meterkast. Daar zit de modem, AOP, spitters etc. Alles in de meterkast is toen vervangen door de monteur en ook het verlengstuk op de binnenkomende lijn was vervangen (dat was waarschijnlijk het probleem de vorige keer).
Hij had ook een connectbox modem geïnstalleerd.
Alles is dus nieuw en heeft (redelijk) goed gewerkt de laatste maanden. Wat kan ik doen?
Kiampp2
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Gisteren is er een nieuwe verdeling gemaakt in jouw centrale van alle modems over de beschikbare upstream kanalen. Ik hoop dat je dit hele weekend eindelijk weer zonder lag kunt gamen!

Bekijk in context

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes
39 Reacties 39

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream dBmV waarden plaatsen met een screenshot of copy/paste?
Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 39910Reacties
  • 2230Oplossingen
  • 8246Likes

Hier de waarden hoe het nu is en er geen klachten zijn.
Vanavond ben ik er niet, maar ik zal wel morgenavond (als de problemen er weer zijn) weer even een screenshot maken.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kiampp2
Dit ziet er griezelig perfect uit, goed dat je deze geplaatst hebt, kunnen we goed vergelijken als je problemen ervaart.
Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 39910Reacties
  • 2230Oplossingen
  • 8246Likes

Zijn de problemen spontaan opgelost of klink je nog steeds als een robot? 😉
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Ik heb een paar dagen s'avonds niet kunnen gamen en ik had geen problemen ondervonden op de andere momenten, maar zojuist was het weer raak. Nog niet zo erg als de vorige keren maar duidelijk merkbaar.
Dit zijn de waarden nu, maar volgens mij zit er niet heel veel verschil in?
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Het signaal naar je modem ziet er inderdaad prima uit, daar kan ik geen oorzaak in ontdekken. Er is misschien toch sprake van een capaciteitsprobleem, maar daarvoor heb ik wellicht nog wel wat gegevens van jouw nodig.

Kun je eerst eens op een rustig moment, wanneer je geen problemen ervaart, een speedtest uitvoeren via www.speedtest.net?
Dan ook op een moment wanneer je wél problemen ervaart een zelfde speedtest via www.speedtest.net.

In beide tests zo min mogelijk andere programma's actief op dat moment, sluit spellen/discord even af op dat moment.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Het was een paar dagen goed, maar nu begon het weer rond 20:00 uur. Een half uur later is het weer een stuk beter. En een uur later is alles weer goed. Apart dat het alleen gebeurt zo rond 19-20 uur. Hier in huis wordt er rond die tijd niks anders gedaan dus daar ligt het niet aan.

Speedtest.net als alles goed is:
PING ms
8
DOWNLOAD Mbps
202.67
UPLOAD Mbps
20.54

Tijdens de problemen:
PING ms
20
DOWNLOAD Mbps
47.63
UPLOAD Mbps
9.60

En een screenshot van dlsreport erbij gedaan.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Thx, we zijn ermee bezig om jouw centrale te laten onderzoeken op capaciteitsproblemen!
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Zojuist weer problemen begonnen om 19:30. Echt elke keer als er problemen zijn dan is het rond deze tijd.
Toevallig al wat bekend over eventuele problemen op de centrale of duurt zoiets een paar weken? 😉
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ja daar heb je weer die signalen die er altijd goed uitzien. Volgens mij zijn dat maar momentopname! Maar ook ik heb last van high ping tijdens het gamen! Mag blij zijn als ik een ping heb van 180! Maar jammer genoeg is de standaard vaker een ping van 240 en hoger!

Vriend van mij heeft glasvezel en die heeft standaard een ping van onder de 10! Zelfde game en tijdstippen!

Ik heb nu al een aantal Topics gelezen en vraag me af of deze mensen überhaupt zijn geholpen...
EgonB
Meedenker
  • 11Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb je topic even bekeken, maar jij hebt het over problemen tijdens het gebruik van wifi en voornamelijk wegvallende verbindingen. Ik gebruik geen wifi en heb geen last van wegvallende internet. Dus onze problemen zijn totaal niet gelijk.
Verder heb ik goede ervaringen met de ziggo hulp dus ik ga er vanuit dat alles goed komt.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Sorry verkeerde topic.
EgonB
Meedenker
  • 11Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

EgonB Dat kan binnen een uur door op de drie grijze stipjes te klikken en dan op bewerk.
Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 39910Reacties
  • 2230Oplossingen
  • 8246Likes

Kiampp2 wrote:
Zojuist weer problemen begonnen om 19:30. Echt elke keer als er problemen zijn dan is het rond deze tijd.
Toevallig al wat bekend over eventuele problemen op de centrale of duurt zoiets een paar weken? 😉
Nog geen nieuws gekregen hierover, kan inderdaad even duren. Soms is het een kwestie van de wijk herindelen over de beschikbare capaciteit of extra hardware bestellen voor meer capaciteit.
Of ze constateren geen capaciteitsprobleem, maar dan ben ik benieuwd wat er dan wel aan de hand is...
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Oké bedankt voor de update
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben. Heb je afgelopen week nog problemen ervaren Kiampp2?
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Het is de laatste tijd allemaal goed geweest. Dus het lijkt er inderdaad op dat het is opgelost. Bedankt voor de service en de melding!
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Fijn, graag gedaan!
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Mark Ziggo wrote:
Fijn, graag gedaan!



2 maanden lang is alles prima geweest, maar deze week zijn er toch elke dag wel weer wat momenten dat de lag/ping flink schommelt en de downloadsnelheid is op het moment tussen 20-100mbit ipv een stabiele 200. Tijdens het gamen zeer goed te merken.
Vorige keer was het alleen s'avonds maar nu dus op verschillende momenten waaronder nu om 14:30 uur.
Ik meen mij te herinneren dat er afgelopen week iets van onderhoud was in mijn wijk. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Dat ze misschien weer bezig zijn geweest met de herindeling van de verschillende 'bonding groups' en dat het nu weer fout is gegaan?
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hey dat is balen Kiampp2!

Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.

Ik laat vanaf nu een gedetailleerdere meting naar jouw modem uitvoeren over de komende 72 uur, hopelijk kan ik daarin een verklaring vinden voor dit vreemde gedrag.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Oké bedankt!
het is echt op sporadische momenten dat ik het merk. Kan zo een paar uur prima gamen en dan ineens is het weer raak en zijn er weer problemen voor een (half) uur ofzo. Er staan dan ook geen downloads aan of iets dergelijks dus ik kan het probleem niet echt naar mij zelf terugleiden.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Als je een aantal keren dat je dit ervaart zou kunnen noteren helpt mij dat enorm. Datum, tijdstip en storingsbeeld wat je ervaart.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Mark Ziggo wrote:
Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben.


Mark Ziggo wrote:
Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.


Ik kan me gezien bovenstaande opmerkingen niet aan de indruk onttrekken dat niet duidelijk is wat capaciteit en/of een capaciteitsprobleem nu eigenlijk is. Misschien helpt een toelichting.

Iedere downstream in een coaxsegment heeft een constante bitrate van iets meer dan 51 Mbps. In een coaxsegment heeft Ziggo 20 tot 24 van deze downstreams geconfigureerd. Dat levert een totale capaciteit van 20 * 51 Mbps = 1020 Mbps (afgerond 1 Gbps) in de downstream richting op binnen het coaxsegment. Die downstream capaciteit wordt echter gedeeld door alle modems die op het coaxsegment zijn aangesloten. Gemiddeld zijn dat zo'n 600 kabelmodems en de gezamelijke abonnementssnelheid van die modems overstijgt de capaciteit die in het coaxsegment beschikbaar is. Dit wordt overboeking genoemd. Een aantal jaar geleden was die overboekings nog 20, tegenwoordig gaat die overboekingsfactor richting de 70 en hoger. Ofwel als iedere kabel internet klant gelijktijdig van de volledige abonnementssnelheid gebruik zou willen maken en de QoS instellingen zouden voor alle soorten van gebruik gelijk zijn dan is de vraag groter dan de capaciteit en zou niemand zijn abonnementssnelheid halen.

Voor het onderzoeken van een capaciteitsprobleem moet dus niet naar het CPU gebruik van de CMTS gekeken worden, maar naar de gelijktijdig belasting van de capaciteit door alle modems binnen het coaxsegment. Ofwel de throughput meten binnen het segment. Om daar wat inzicht in te krijgen heb ik daarom een eigen tooltje gemaakt dat het gebruik van een downstream kan monitoren die via mijn AOP binnenkomt. In mijn coaxsegment is sprake van 24 downstreams, dus in totaal ongeveer 1.2 Gbps capaciteit. Onderstaand een voorbeeld van de belasting van een downstream in de middag waarbij de capaciteit nagenoeg volledig benut is:




Te zien is dat de gezamelijke capaciteit van alle packets die via deze downstream verzonden worden gelijk is aan iets meer dan 50 Mbps. De blauwe band in het midden is de nog vrije capaciteit. De oranje band aan de bovenkant is de capaciteit die het TP-LINK netwerk apparaat gebruikt dat boven in de lijst staat en de rode band aan de onderkant is de gezamenlijke gebruikte capaciteit van alle overige netwerk apparaten in de lijst.

Tot ongeveer 16:30 in bovenstaand voorbeeld is nagenoeg alle capaciteit van deze downstream in gebruik. Als er nog een andere abonnee wil gaan downloaden, dan zullen alle andere gebruikers dat merken door een lagere snelheid dan verwacht. Door de grote overboeking van tegenwoordig is er natuurlijk altijd een redelijke kans dat de capaciteit van tijd tot tijd volledig wordt benut.

Als de belasting van de capaciteit in alle downstreams op prime time internet gebruik momenten er echter continu zo uitziet als bovenstaand dan is er sprake van een capaciteitsprobleem. Er zijn dan twee opties: Of het aantal downstreams wordt verder uitgebreid, of het coaxsegment wordt opgesplitst (node splitsing) zodat er minder aansluitingen zijn in een coaxsegment. De eerste optie wordt niet veel toegepast omdat de frequentie ruimte op de kabel ook wordt gebruikt voor andere diensten en het bijschakelen van een paar extra downstreams verhoudingsgewijs niet veel oplevert. Het opsplitsen van een coaxsegement wordt af en toe toegepast, maar dat betekent wel dat er aanpassingen gemaakt moeten worden in de infrastructuur in de wijken wat kosten met zich meebrengt. Ook leidt dat niet altijd tot een oplossing. Als de grootverbruikers namelijk in jouw nieuwe afgesplitste deel blijven zitten dan schiet je er niets mee op terwijl het andere afgesplitste deel wel lekker rustig is.

Zolang ik mijn eigen coaxsegment monitor heeft er hier één keer een nodesplitsing plaatsgevonden waarbij mijn coaxsegement één derde kleiner is geworden (van afgerond ongeveer 750 modems naar afgerond ongeveer 500 modems). Daarbij zijn de meeste grootverbruikers terecht gekomen in het afgesplitste deel van 250 modems en sindsdien is het redelijk rustig als ik op primetime momenten meet. In dat andere afgesplitste deel zal men echter weinig verschil hebben gemerkt.
ArChie.DVB
Gedreven Liefhebber
  • 1306Reacties
  • 19Oplossingen
  • 550Likes

Goede uitleg ArChie.DVB! Ik kan ook per down-/upstream kanaal de activiteit meten, maak je geen zorgen. Maar daarin zie ik ook geen bijzonderheden.

Ik noemde specifiek de activiteit op de CMTS omdat daarin eerder wel een probleem te zien was.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Update: Uit de gedetailleerde meting kwam wel degelijk een probleem naar boven in de upstream capaciteit en SNR. Dit zetten we wederom door naar ons Netwerkbeheer!
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Mark Ziggo
Ik zou nog eerder reageren met tijden dat ik storing had, maar ik heb het de laatste week wat minder gemerkt. Zal je altijd zien 😉
Wel was het zaterdag 29-9 19:30-20:30 echt verschrikkelijk en was het gewoon niet mogelijk om iets van een game te doen.
Goed om te horen dat er toch (weer) iets van een probleem is gemeten en hopelijk dat het deze keer permanent kan worden verbeterd.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hallo Mark Ziggo
Enige update van Netwerkbeheer?
Het is vandaag weer raak om 20:00. Middenin de game gaat alles weer schokken en is er met geen mogelijkheid te spelen. Snelheid is weer laag en ping hoger.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hm balen, ik zal om een update vragen. Helaas kan ik zelf namelijk niet in het systeem waarin deze tickets worden behandeld/afgehandeld.

Edit: 2 oktober is er uit analyse van alle systemen gebleken dat de US SNR hele korte maar hevige dips vertoonde in jouw omgeving. Daardoor valt de centrale even terug op een lagere QAM modulatie wat korte uitval van diensten met zich meebrengt. Dit is herleid naar een bepaalde centrale waar op 3 oktober een monteur ter plaatse is geweest voor verder onderzoek. De monteur constateerde ruis uit één bepaald segment en heeft deze met een aantal handelingen kunnen oplossen. Hierna is het ticket gesloten.

Omdat ik nu weer een stabiel signaal zie in de historie (ook zaterdag rond 20:00) start ik nogmaals een gedetailleerde meting. Er komen ook niet bijzonder veel andere klachten uit jouw omgeving, dus ik heb even geen stok om mee te slaan. Hopelijk kan ik daarin toch weer iets vinden, ik houd je op de hoogte.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Helaas kan ik op dit moment geen spreekwoordelijke stokken vinden Kiampp2, maar als de verbinding nogmaals zulke traagheid en pingspikes vertoont hoor ik het graag.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Mark Ziggo
Ik had je vorige edit gemist. Bedankt voor de followup.
Helaas was het afgelopen 2 dagen (20 en 21 okt) rond 19:30-20:30 uur weer raak. Zondag viel nog wel mee, maar zeker zaterdag kon ik echt een periode niks te doen.
Het moet volgens mij echt een capaciteit probleem zijn als het soms dagen goed gaat en eigenlijk alleen af en toe problemen geeft rond deze avondtijd. Helaas is dat net de tijd dat wat vrienden van mij een potje kunnen gamen en ik daar dus af en toe hinder mee ondervind.
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kiampp2 wrote:
Het moet volgens mij echt een capaciteit probleem zijn als het soms dagen goed gaat en eigenlijk alleen af en toe problemen geeft rond deze avondtijd.
Ik laat nogmaals een gedetailleerde meting lopen die ook komend weekend nog doorloopt, 'hopelijk' ervaar je dan wederom problemen en kan ik op dat moment ook de oorzaak aan onze kant aanwijzen. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen komend weekend!
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Mark Ziggo
Ik denk dat je nu wel wat moet kunnen zien in de metingen.
do 25-10 rond 20:00
zat 27-10 rond 20:00
zon 28-10 rond 10:00 , 10:45, 15:00, 19:30
En wellicht meer tijden waar ik het niet heb gemerkt.
De problemen waren niet altijd even groot, maar op deze momenten was het duidelijk te merken en kwam ik met een speedtest ook maar tot snelheden van 20-100mbit ipv 200. Die snelheid boeit mij niet zo, maar streams gaan bufferen en games gaan schokken. En met de speedtest kan ik controleren of er inderdaad wat mis is en het niet in mijn hoofd zit 😉
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Thx, ik zal er morgen naar moeten kijken want het systeem waarin we deze metingen doen ligt vandaag plat... :disappointed_relieved:
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Yes, alle systemen werken weer en ik zie hoge belasting op de upstream kanalen op de tijdstippen die jij noemt. Waar dat door komt laten we opnieuw onderzoeken.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Oké ik ben benieuwd 🙂
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren is er een nieuwe verdeling gemaakt in jouw centrale van alle modems over de beschikbare upstream kanalen. Ik hoop dat je dit hele weekend eindelijk weer zonder lag kunt gamen!

Bekijk in context

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Ik ga het merken. Bedankt voor alle hulp!
Kiampp2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 26Reacties
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Dus met dat coax segment. Als er straks met docsis 3.1 1gbps verbindingen worden geleverd, zijn deze ook niet gegarandeerd? Ik moet vooral een hogere uplink hebben van rond de 100mbps minimaal... En dan stabiel.. en er is bij mij geen glasvezel...
mostlife
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Wat je kunt verwachten van je 'maximale, normale en minimale' snelheid hebben we omschreven op onze website.

Met de overstap naar Docsis 3.1 zal niet alleen de maximale snelheid van onze abonnementen omhoog kunnen, maar wordt de capaciteit van het hele netwerk natuurlijk ook veel groter. Hoe ze dat precies hebben berekend durf ik niet te zeggen, maar dat zal niet veel anders zijn dan de huidige verdeling van modems over verschillende segmenten verwacht ik.

Wat de snelheden van de toekomstige abonnementen gaan zijn weet ik nog niet.
Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5155Reacties
  • 587Oplossingen
  • 1861Likes

Uitgelicht topic