1
Vraag
2
Reacties
djdj

Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Sinds connectbox giga problemen met VoIP

Hallo allemaal,

 

Sinds we zijn overgestapt naar het ziggo zakelijk "giga" pakket en een nieuw modem hebben gekregen, de connectbox Giga, hebben we problemen met bellen over VoIP.

 

De storing is dat na enkele dagen modemuptime gesprekken beginnen te haperen, dat wij, of de bellende partij midden in een gesprek een seconde geen geluid heeft, waarna het geluid weer terugkeert. Dit gebeurt meerdere malen in een gesprek. Het modem herstarten lost het probleem voor enkele dagen op. De snelheid schommelt rond de 800 Mbit up en 48 Mbit down, maar voor VoIP is dat minder van belang. Het lijkt er op dat het modem UDP pakketjes dropt op enig moment. 

 

Het modem staat in Bridge Modus. SIP ALG op de router staat uit. De instellingen op de router en telefoons zijn overigens ook niet veranderd in de tussentijd. Of althans, niet veranderd om niet vervolgens te zijn terug gezet. Het nodige is wel getest, bijvoorbeeld door SIP ALG te activeren. IPS uit/aan te zetten, QoS, enz. 

 

Natuurlijk de klantenservice van ziggo gebeld. Die geven aan dat het niet aan het modem ligt want die lezen ze uit en staat goed. Op mijn verhaal als hierboven komt geen inhoudelijk antwoord. Ook dat het probleem is ontstaan na het aansluiten van de connectbox giga en het herstarten van deze het probleem (tijdelijk) oplost levert geen zinnig antwoord op. Een nieuw modem opsturen doen ze niet. Een installatiemonteur is ingepland, maar ik zie de bui daar al hangen dat die aangeeft dat de instellingen van het modem goed zijn, de lijn goed is, dus in het interne netwerk zit. 

 

Hebben jullie nog ideeën? 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zojuist is de installatiemonteur geweest.  Die heeft het modem vervangen voor een ander type zoals @DennyW ook voorstelde. Ook heeft de installatiemonteur een splitter op het AOP gezet omdat het signaal te sterk het modem binnenkomt. De kabel van de wijkkast naar onze meterkast is kort.  

 

Overigens, ik ben zelf niet zo'n "teams-er", maar begreep dat het probleem ook bij teams optrad. Hopelijk na deze modemswap geen problemen meer. We gaan het zien en over een paar dagen stuur ik nog even een bericht of het probleem is opgelost. 

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je signaal is vrijwel perfect.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

 

Maar ik zie wel iets vreemds, je hebt een Connectbox Giga en die staat op Docsis 3.0 in plaats van op Docsis 3.1.

Maar in hoeverre dat invloed heeft, geen idee.

Een Ziggo moderator kan hierover meer vertellen / uitzoeken.

 

Bert_0-1643625044536.png

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Bert 

Wellicht biedt hier een modem swap naar een Ubee UBC1318ZG de oplossing. Het betreft immers zakelijk gebruik met een modem in bridge, zodat de toeters en bellen van de Connectbox Giga toch niet gebruikt worden.

Waarschijnlijk mogen "onze" moderators in deze kwestie dit niet zelfstandig regelen omdat het een zakelijke aansluiting betreft maar kunnen mogelijk wel hierin bemiddelen.

 

djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Bert ,

 

Ik denk dat het komt omdat hier de wijkkast nog geen giganet ondersteunt en daarom op docsis 3.0 het hoogst haalbare is. Zelf zie ik ook niks vreemds, daarom denk ik ook dat de ziggo monteur ook niet veel gaat doen 😞 

 

Hierbij twee foto's van de aansluiting op het modem en de AOP. Verder, behalve de COAX-kabel zit er niks tussen het AOP en het modem. 

rvk1

Level 6
  • 93Posts
  • 5Oplossingen
  • 42Likes

Is dat een officiële AOP? Het is in ieder geval niet het model die in de handleiding van de ConnectBox Giga staat als enige AOP dat je 'mag' gebruiken. Tevens zit er geen splitter op (ik weet echter niet of die nodig is als je geen tv gebruikt).

 

Wanneer je VOIP problemen hebt, is het modem dan de enige die je restart? De router laat je gewoon aanstaan? Of restart je die dan ook? En wat als je alleen de router restart (en modem aan laat staan)?

 

Welk VOIP systeem gebruik je? Heb je daar diagnostics mogelijkheden in? (dus reden uitzoeken wat er precies mis gaat.)

 

Als je internet het gewoon doet dan denk ik dat een installatiemonteur ook niet veel zal doen. Die zal natuurlijk wel je AOP vervangen.

 

djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Terug weten te leiden naar herstart van alleen het modem. Dat is voldoende om het probleem op te lossen voor een paar dagen.

 

Alleen router en/of switches herstarten, of alleen de telefoontoestellen help niet. Pas wanneer het modem wordt herstart, heeft het effect. 

 

AOP is destijds door ziggo aangelegd, dus neem aan dat het goed is. We hebben geen TV via coax, dus splitter is niet nodig. 

 

Overigens viel net rond een uur of 1 de  internetverbinding weg, interne netwerk was pingbaar maar het modem niet. Hier normaal gesproken geen last van  en kan er niks over vinden in de log. Mogelijk dat iemand van Ziggo bezig was met het modem of de verbinding? 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @djdj en een warm welkom op de Community,

Ontzettend vervelend dat de telefoonlijn en internetverbinding niet altijd even lekker werkt! Het is goed dat je even aan de  bel trekt d.m.v. dit topic! Ik heb gelijk even een blik geworpen op de verbinding tussen het Giga Connectbox modem en ons netwerk en die verbinding ziet er verder prima uit. De instsallatie, zoals te zien op de foto's die gedeeld hebt, ziet er verder ook goed uit. Ook daar valt verder niets aan op te merken. Het modem staat zo te zien in bridged modus, vermoedelijk met een eigen router. Kun je op de router nagaan hoe de leasetijd en QoS (Quality of Service) en firewall instellingen geconfigureerd staan? Mogelijk dat vanuit daar de uitval rond 1 uur te verklaren is. 


Wat betreft de uitval op de VoIP  ben ik benieuwd wat voor systeem je hiervoor precies gebruikt en hoe is dit t.o.v. het modem verder aangesloten en geconfigureerd?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@rvk1 "Is dat een officiële AOP?"

 

Dat is een officiële AOP.

Dat is een nieuwe, inmiddels een paar maanden in gebruik zijnde, Technetix TRISZ-DG300, dubbel galvanisch gescheiden en Frequentiebereik tot 2 GHz.

djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi @Paul ,

 

Dank voor je voor je reactie. 

 

QoS stond alweer uit, nadat ik vorige vrijdag had gechecked dat dit niet werkte. De instelling van QoS is nu "uit". 

Bedoel je met de leasetijd de DHCP client van de router op de WAN? Daar staat niet zoveel ingesteld, behalve DHCPv4 als DHCP client. De DHCP lease time voor de DHCP server staat op 86400. Maar ik weet niet wat je uit probeert te sluiten hiermee, daarom weet ik niet precies welke instellingen je naar op zoek bent. 

 

Qua firewall is er niet zoveel bijzonders, enkel wat portforwards en een default setting, allow established/related sessions en een  drop invalid state. 

 

Sip ALG, maar ook andere helpers voor H.323, GRE en PPTP staan uit. Wel getest met dit aan, maar dat hielp niet. Syn Cookies en ICMP Send redirects zijn toegestaan. 

 

Graag wil ik wel nogmaals benadrukken dat deze settings niet zijn gewijzigd sinds het vorige modem waar we dit probleem niet hadden. Zegt natuurlijk niet alles. 

 

Verder is het onafhankelijk van welke VOIP provider wordt gebruikt. Op Hallo en Voys ondervinden we op beide dit probleem. VOIP telefoons die verbinden met dezelfde centrale maar vanaf een andere verbinding dan deze ziggoverbinding is er geen probleem. 

 

De aansluiting is alsvogt Modem -> Router -> Switch -> telefoon 

En in sommige gevallen Modem -> Router -> Switch -> Switch -> telefoon 

 

Telefoons in een afzonderlijk VOIP vlan zetten is geprobeerd, maar dit loste het probleem niet op. 

djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zojuist is de installatiemonteur geweest.  Die heeft het modem vervangen voor een ander type zoals @DennyW ook voorstelde. Ook heeft de installatiemonteur een splitter op het AOP gezet omdat het signaal te sterk het modem binnenkomt. De kabel van de wijkkast naar onze meterkast is kort.  

 

Overigens, ik ben zelf niet zo'n "teams-er", maar begreep dat het probleem ook bij teams optrad. Hopelijk na deze modemswap geen problemen meer. We gaan het zien en over een paar dagen stuur ik nog even een bericht of het probleem is opgelost. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@djdj Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Super dat het probleem is opgelost door de installatiemonteur die is langs geweest. Het lijkt mij inderdaad goed dat we de komende dagen nog even de vinger aan de pols houden. We wachten jouw bevindingen over een paar dagen dan even af. We houden contact. 😉

djdj
Topicstarter
Level 3
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Tot heden geen problemen meer! Bedankt voor het meedenken iedereen. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic