Hoi @Paul ,
Dank voor je voor je reactie.
QoS stond alweer uit, nadat ik vorige vrijdag had gechecked dat dit niet werkte. De instelling van QoS is nu "uit".
Bedoel je met de leasetijd de DHCP client van de router op de WAN? Daar staat niet zoveel ingesteld, behalve DHCPv4 als DHCP client. De DHCP lease time voor de DHCP server staat op 86400. Maar ik weet niet wat je uit probeert te sluiten hiermee, daarom weet ik niet precies welke instellingen je naar op zoek bent.
Qua firewall is er niet zoveel bijzonders, enkel wat portforwards en een default setting, allow established/related sessions en een drop invalid state.
Sip ALG, maar ook andere helpers voor H.323, GRE en PPTP staan uit. Wel getest met dit aan, maar dat hielp niet. Syn Cookies en ICMP Send redirects zijn toegestaan.
Graag wil ik wel nogmaals benadrukken dat deze settings niet zijn gewijzigd sinds het vorige modem waar we dit probleem niet hadden. Zegt natuurlijk niet alles.
Verder is het onafhankelijk van welke VOIP provider wordt gebruikt. Op Hallo en Voys ondervinden we op beide dit probleem. VOIP telefoons die verbinden met dezelfde centrale maar vanaf een andere verbinding dan deze ziggoverbinding is er geen probleem.
De aansluiting is alsvogt Modem -> Router -> Switch -> telefoon
En in sommige gevallen Modem -> Router -> Switch -> Switch -> telefoon
Telefoons in een afzonderlijk VOIP vlan zetten is geprobeerd, maar dit loste het probleem niet op.