erwinsp
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Sinds afgelopen weekend blijft mijn modem (type connectbox) spontaan rebooten

Sinds afgelopen weekend blijft mijn modem (type connectbox) spontaan rebooten. Het rebooten is onregelmatig (soms 3 keer kort achter elkaar en soms gaat het urenlang goed).

Het viel op een gegeven moment wel op dat de reboot op leek te treden als ik met mijn internet browser (Chrome) bezig was. Ik ben dat op een gegeven moment gaan testen door mijn browser uit te zetten. Als hij uitgezet was heeft hij nooit meer een reboot gehad en als ik dan Chrome opstartte kwam er vaak binnen een paar seconden een reboot. Ik heb dit over een periode van 4 dagen 16 uur per dag getest dus ik ben redelijk zeker dat mijn conclusie correct is.

Ik dacht het vanavond op te lossen door dan maar op een andere browser over te stappen (Edge) maar ik had binnen een paar minuten weer een reboot te pakken.

Op zich vreemd dat een reboot veroorzaakt lijkt te worden door het applicatie op een device maar ik heb op IT gebied vreemdere zaken meegemaakt in het verleden. Ik heb verder niet onderzocht of het aan de browser zelf of aan een van de websites die ik open heb staan (ik heb altijd veel tabs open) ligt. Chrome en Edge zijn uiteraard beide gebaseerd op Chromium dus dat geeft geen uitsluitsel. Het ontbreekt mij echter aan de tijd om dat verder uit te zoeken en ik hoop dat iemand op de community een oplossing weet.

9 Reacties 9
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 43510Reacties
  • 2531Oplossingen
  • 9257Likes

Als eerste het signaal en de aansluitingen uitsluiten, als een signaal op het randje zit, dan kan er van alles het modem triggeren.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

erwinsp
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bert,

Dank voor je snelle reactie. Hierbij de gevraagde informatie. Op de een of andere manier zijn de foto's geroteerd bij de copy/paste maar dat mag hopelijk geen probleem zijn.

Mvg,

Erwin

Meterkast_1.jpg

Meterkast_2.jpg

Meterkast_3.jpg

   

erwinsp_0-1623487933792.png

erwinsp_1-1623487948176.png

erwinsp_2-1623487960718.png

erwinsp_3-1623487972280.png

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 43510Reacties
  • 2531Oplossingen
  • 9257Likes

Een modem aangesloten op een versterker kan problemen opleveren.

Daarom stuurt Ziggo, op verzoek, gratis een nieuwe splitter en kabel naar je modem.

De standaard aansluitwijze is tegenwoordig: AOP -> splitter POA-01 B -> 1 uitgang naar je modem en 1 uitgang naar de versterker.

erwinsp
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bert,

Dank wederom voor je snelle reactie. Ziggo is een jaar of wat geleden eens bij mij thuis langsgeweest vanwege een slecht TV signaal en toen is daar niets van gezegd of veranderd. Als ik verder naar de SNR waarden kijk lijkt het signaal ook binnen de normen te liggen.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 43510Reacties
  • 2531Oplossingen
  • 9257Likes

Dat is de laatste jaren veranderd, Ziggo stuurt de gratis splitter en kabel niet zomaar voor de lol, want dat kost geld, maar uit pure noodzaak.

Zie de Post RS Errors op kanaal 23 en 24, dat is ruis in de pakketten die het modem niet meer kan corrigeren en dat kan allerlei problemen geven.

Probeer ook eens deze instellingen in het modem, dat is een oud beveiligingssysteem wat de verbinding blokt bij bepaalde streams die nu veel gebruikt worden:

Firewall.png

erwinsp
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bert,

Even voor de zekerheid: ik heb meer instellingen. Is jouw voorstel nu om alles uit te zetten op de IPv4 & IPv6 firewall na?

Zie huidige instellingen beneden (de default waarden)

erwinsp_0-1623495762262.png

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 43510Reacties
  • 2531Oplossingen
  • 9257Likes

@erwinsp Jawel, dat is precies de bedoeling.🙂

erwinsp
topicstarter
Ontdekker
  • 5Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bert,

Het waren 30 mooie seconden. Nadat ik Firefox (werk ik nu al twee dagen mee zonder reboot!) had afgesloten en Chrome had opgestart was het helaas gelijk weer raak met de reboot.

Jammer genoeg staat er in de Network Historie ook alleen maar logdata van na de reboot.

Vincent Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 1969Reacties
  • 181Oplossingen
  • 417Likes

Hallo @erwinsp en welkom op de Community! Wat eigenaardig en onwerkbaar, zeg! Logisch dat je hier niet vrolijk van wordt. 

Speelt het probleem ook wanneer je je modem rechtstreeks op de hoofdaansluiting aansluit? Mocht je dit nog niet getest hebben, gebruik dan eens de witte kabel met groene ring die nu vanaf je hoofdaansluiting naar je versterker loopt. 

Wat betreft de aansluitsituatie, sluit ik me bij de tips van @bert1 aan. Mocht je onderdelen nodig hebben zoals splitters en een modemkabel, geef gerust een gil. 

Uitgelicht topic