Afgelopen vrijdag van Ziggo een GIGA Internet (zwarte Sagemcom) ontvangen. Ongevraagd, maar wel blij mee. Want dan zouden we > 1Gb internet krijgen (we zaten op 0,7 GB). Modem in meterkast aangesloten ipv de oude witte modem van Ziggo (wifi5). Maar wat een ellende, wifi valt steeds uit, zowel rechtsreeks vanuit Sagemcom modem als vanuit mijn M4 Deco Wifi Boosters, met name bij Windows laptops. Apple devices werken wel stabiel. Bekabelde verbinding voor internet doet het ook niet. Sonos apparatuur valt ook steeds uit. Lijkt een dode mus van Ziggo.
Jammer.
Vrijdag komt een monteur. Wat zou de problemen veroorzaken? Voorheen werkte alles wel?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een upgrade naar een nieuw type modem betekent zeker niet dat je automatisch ook hogere snelheden gaat halen. Ten eerste is een upgrade van het abonnement (Internet Max (?) → Internet Giga/Elite of Wifi Groot, resp. 1100/100 of 1000/100 Mbps) vereist. Ten tweede is met de huidige Deco M4's maximaal ~500 Mbps haalbaar, een upgrade naar Wi-Fi 6 AP's zoals de Deco X/XE's is aanbevolen. Ten derde moeten de apparaten die je gebruikt voor dergelijke snelheden geschikt zijn. Overigens is het verschil tussen 700 of 1000/1100 Mbps niet merkbaar bij dagelijks gebruik.
Mogelijk is de coaxinstallatie verouderd. De Sagemcom F3896 stelt als DOCSIS 3.1-modem hogere eisen aan het signaal dan de Connectbox v1, dit is een EuroDOCSIS 3.0-modem.
Dank voor je reactie.
Door probleem van niet kunnen inloggen op het modem kom ik niet verder. Vrijdag komt een monteur, hopelijk kan hij iets betekenen, maar zou zelf willen weten wat er loos is en of ik al wat kan verhelpen.
Het AOP en de groen/rood-kabel naar het modem zijn prima en up-to-date. Het modemwachtwoord (voor de webinterface) staat ook vermeld op het label aan de onderkant van het modem. Zie je de foutmelding wanneer je zelf naar 192.168.178.1 gaat of krijg je deze automatisch te zien?
Maakt het verschil als je het modem stroomloos maakt, zonder aangesloten apparaten laat opstarten en vervolgens alleen een laptop aansluit?
hoi, er zat geen kaartje in dus had het WW al van de onderkant van het modem gehaald. Heb de 2 andere UTP's eruit gehaald (waaronder 1 van de DECO M4) en nu werkt het bekabelde internet goed. Ik kan nu ook inloggen in het modem. Hoe verder om ook weer wifi te kunnen krijgen?
Moet ik in het modem instellingen aanpassen bijvoorbeeld? IK kan er nu in en de bekabelde laptop doet het dus goed. Alleen de wifi en mijn internet voor laadpaal, aanzwengelen. Wifi dus via Deco M4 (al dan niet te vernieuwen in overleg met monteur)
In dit geval lijkt een van de apparaten in het interne netwerk de instabiliteit te veroorzaken, mogelijk Sonos. Aanpassen van de instellingen is niet nodig. Mijn advies is wel om alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uit te schakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall.
Helaas te vroeg gejuicht. Na de tip om alleen de bekabelde UTP op het modem te laten en daarna de UTP voor oa Deco M4, na 20 minuten, weer de oude storingen. Iedere minuut weer de melding met verbindingsproblemen. Sonos is het niet. Mijn Playbase is bekabeld aangesloten, andere Sonos niet maar dat lijkt redelijk te werken. Windows apparatuur bekabeld of via WIFI heeft steeds verbindingsproblemen. Ik kom nu met mijn aangepast wachtwoord én het oorspronkelijke wachtwoord het modem ook niet meer in. Naast Deco 1 zit volgens mij de aansturing van mijn Eneco laadpaal. Deco 1 is via Ziggo Sagecom verbonden, rest Deco's via WIFI. Terug bij af helaas.
De oorzaak moet in dit geval waarschijnlijk bij de Deco's of een daarmee verbonden apparaat gezocht worden, ik vermoed een netwerklus.
Heb alleen de Playbase bekabeld via UTP, net ontkoppeld, modem opnieuw gestart, alle UTP's eruit. En die bij continu witte lampje weer ingeplugd (behalve bekabelde internet voor laptop). Het rare is natuurlijk wel dat bij mijn oude vertrouwde witte Arris modem, alles wel top werkte.
Deco 1 zit op 2e UTP poort van bovenaf gezien op de Sagemcom.
De eerste 10-20 minuten na deze reset werkt alles prima. Maar daarna begint het gedonder weer. Het probleem zit niet bij Sonos. Dank voor je help tot nu toe, maar ik ben nu 4 avonden bezig als goedwillende hobbyist, maar ga er nu mee stoppen. Jammer dat het niet werkt met die Sagecom. Ik hoop dat de monteur me wel kan helpen, anders gaan we het gesprek aan met Ziggo.
Snelheid is top, stabiliteit is slecht van het Sagemcom modem icm mijn netwerkapparatuur en laptops e.d
Ik zou ook nog testen met het andere Sonos-apparaat en de laadpaal ontkoppeld. Bij een probleem als dit is het een kwestie van apparaten een voor een uitsluiten, dus niet alleen het modem zonder aangesloten apparaten laten opstarten en vervolgens alles weer aansluiten.
Goedemorgen @Rinidepini, ik zie dat er inmiddels een monteur ingepland staat op 13 juni. Laat je ons na het bezoek weten hoe het gaat?
Hoi, ik heb de monteur afgezegd, WiFi werkt nu goed. Weliswaar is de kabelverbinding eruit gehaald ( WiFi en kabel werken niet samen) maar dan doen we vanaf nu alles met WiFi.
wat heb ik gedaan (ook mbv deze community):
modem zonder utp kabels laten opstarten, bij continu wit lampje de kabels pas aangesloten
de WiFi van mijn playbase uitgezet. Deze si bekabeld aangesloten, overige sonos werkt op wifi
internet ziggo sagemcom modem uitgezet, deco M4’s werken als access points
had de oude witte Arris modem als switch bij m’n ziggo next mini en playbase gezet, deze weer ontkoppeld. Staat nu weer tijdelijk de C7 WiFi versterker, maar daarvoor ga ik nog een TP link Switch kopen als vervanger.
vraag: ik huur nu de TP links Deco M4 van ziggo, maar met 1GB internet heb ik andere deco’s nodig voor sneller, stabieler, verder internet. Kan ik deze M4’s terugsturen en hebben jullie alternatieven? Of moet ik met klantenservice bellen.
Ik denk aan de deco’s X60 of XE75 3pack. Nog een advies hieromtrent?
Hey @Rinidepini,
Goed om te lezen dat de WiFI momenteel goed werkt en dat de Community hierbij heeft geholpen!
Ik zie dat je inmiddels al contact met ons hebt opgenomen om de M4's op te zeggen. Momenteel bieden we helaas geen andere versies van de Deco's aan vanuit ons. Heb je inmiddels ook al een beslissing gemaakt over welk setje je graag wilt? Andere Deco's dan die we aanbieden is voor mij helaas onbekend terrein.
Met je huidig type modem adviseren we de SmartWiFi pods. Is er ook een reden dat je specifiek op zoek bent naar Deco's?
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.