h.kanbier
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Signaalversterker waar te plaatsen?

Ik heb een aansluiting welke vroeger door Casema is geplaatst en in de huiskamer zit. Hierop is via een Ziggo splitter de tv en het modem aangesloten. Later is door Ziggo besloten dat de in huis bekabeling privé is en is er een nieuw AOP geplaatst in de meterkast op de plaats waar door Casema een koppelpunt tussen groene buitenkabel en grijze binnekabel (lengte 15m) was geplaatst. Hierdoor heb ik nu dus 2 AOP's achter elkaar zitten. Op de Ziggo AOP in de meterkast zit uitsluitend de grijze Caema kabel naar het AOP in de wookamer (dit is ook een nieuw AOP en gelijk aan die in de meterkast).
De laatste tijd heb ik af en toe last van blokkerig beeld, (alle kabels naar tv en modem in de huiskamer zijn Ziggo keur). Ik wil nu een versterker plaatsen in de meterkast en van daar uit met de bestaande grijze kabel naar het bestaande tweede AOP. Is dit een correcte methode?
Het modem kan niet in de meterkast geplaatst worden omdat de telefoon en internet (UTP) kabels daar helemaal iet naartoe te brengen zijn.
Heft iemand hier ervaring mee?

2 Geaccepteerde oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7284Reacties
  • 269Oplossingen
  • 2261Likes

Hoi,

In de meterkast daar waar de nieuw geplaatste AOP zit sluit je de versterker aan en de kabel die naar de 1e AOP in de woonkamer gaat sluit je aan op de het hoogste uitgansniveau https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/29734

Het is wel zo dat het aan te bevelen is de splitter op de AOP van Ziggo in de meterkast komt en daar het modem geplaatst moet worden en de andere uitgang naar de versterker , 15 mtr kabel is niet heel erg lang maar wel een stevig stukje.

Op de AOP in de woonkamer sluit je de splitter aan  https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30388

en dan TV en Modem.

Als je de andere uitgangen van de versterker niet gebruikt moet je daar een afsluitweerstand op plaatsen.

Bovenstaande manier is niet de blauwdruk van Ziggo en er zullen andere hier gaan schrijven dat het niet mag...

Dat het niet mag is dus onzin alleen is het zo dat als je problemen ervaart en er een monteur komt je mogelijk kosten in rekening gebracht krijgt.

Mijn ervaring is dat het prima werkt en als de coax 12 in de woning vanuit de Casema tijd stamt dan is er niks mis met die kabel.

Je kan zelf altijd de niveau's van het modem uitlezen en dat moet voldoen aan :

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV   <<  Dit zijn de niveau's waar het modem het beste op reageert.
Voldoende: -8 tot -10 dBmV   << Dit is een iets lager niveau   tot +8 tot +10 dBmV   << dit is iets hoger niveau.
Onvoldoende: -11 dBmV   << Hier wordt het signaalniveau iets te laag  tot +11 dBmV   << hier begint het signaal te hoog te worden.
Slecht: -15 dBmV  <<< Te laag  tot +15 dBmV   <
Upstream waarden : zijn +35 dBmV to +49 dBmV.   Dit zijn de goede waarden
SNR: 33 dB of hoger.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Succes er mee 

Bekijk in context

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7284Reacties
  • 269Oplossingen
  • 2261Likes

Even voor de duidelijkheid : 

OP de 1e AOP die in de meterkast daar sluit je de versterker op aan en dan op de + 8 DbµV de uitgang van de versterker de kabel ( grijze Casema coax )  zie plaatje als voorbeeld.

Ronihd_0-1627314653587.png

Zie ziet hier een afbeelding met afsluitweerstanden en in jou geval moet de weerstand die nu in de 8 DbµV uitgang zit geplaatst zijn in 1.

Vervolgens laat je de situatie in de woonkamer voor wat hij is.

Dus op de 2e AOP de genoemde splitter en dan de TV en modem op de splitter aansluiten.

In principe als het signaal van buiten op de 1 AOP goed binnenkomt zou je probleem opgelost moeten/kunnen zijn.

Bekijk in context

11 Reacties 11
KBX458
Super Expert
Super Expert
  • 5969Reacties
  • 240Oplossingen
  • 2419Likes

Zou je foto's willen plaatsen van de AOP's naar aanleiding van het ondervonden blokkerig beeld? 

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7284Reacties
  • 269Oplossingen
  • 2261Likes

Hoi,

In de meterkast daar waar de nieuw geplaatste AOP zit sluit je de versterker aan en de kabel die naar de 1e AOP in de woonkamer gaat sluit je aan op de het hoogste uitgansniveau https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/29734

Het is wel zo dat het aan te bevelen is de splitter op de AOP van Ziggo in de meterkast komt en daar het modem geplaatst moet worden en de andere uitgang naar de versterker , 15 mtr kabel is niet heel erg lang maar wel een stevig stukje.

Op de AOP in de woonkamer sluit je de splitter aan  https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/30388

en dan TV en Modem.

Als je de andere uitgangen van de versterker niet gebruikt moet je daar een afsluitweerstand op plaatsen.

Bovenstaande manier is niet de blauwdruk van Ziggo en er zullen andere hier gaan schrijven dat het niet mag...

Dat het niet mag is dus onzin alleen is het zo dat als je problemen ervaart en er een monteur komt je mogelijk kosten in rekening gebracht krijgt.

Mijn ervaring is dat het prima werkt en als de coax 12 in de woning vanuit de Casema tijd stamt dan is er niks mis met die kabel.

Je kan zelf altijd de niveau's van het modem uitlezen en dat moet voldoen aan :

Downstream:
Goed: -7 dBmV tot +7 dBmV   <<  Dit zijn de niveau's waar het modem het beste op reageert.
Voldoende: -8 tot -10 dBmV   << Dit is een iets lager niveau   tot +8 tot +10 dBmV   << dit is iets hoger niveau.
Onvoldoende: -11 dBmV   << Hier wordt het signaalniveau iets te laag  tot +11 dBmV   << hier begint het signaal te hoog te worden.
Slecht: -15 dBmV  <<< Te laag  tot +15 dBmV   <
Upstream waarden : zijn +35 dBmV to +49 dBmV.   Dit zijn de goede waarden
SNR: 33 dB of hoger.

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Succes er mee 

Bekijk in context

h.kanbier
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank voor het antwoord. Helaas is het niet mogelijk om het modem in de meterkast te plaatsen omdat de UTP en telefoonkabels daar niet heen te leiden zijn. Dat geeft veel breekwerk in huis. Op het tweede AOP zit de splitsing tussen modem kabel en tv kabel, dit is een standaard POA-01-B van Ziggo.

ik had begrepen dat het beter is om de versterker zo vroeg mogelijk na binnenkomst in het huis te plaatsen
Maar het is dus vooral van belang dat het modem direct achter de versterker zit. Dan kan ik ook de versterker achter het tweede AOP zetten en de POA-01-B laten vervalen. Voor mij zijn beide opties mogelijk, ik weet alleen niet wat de beste is.

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7284Reacties
  • 269Oplossingen
  • 2261Likes

Even voor de duidelijkheid : 

OP de 1e AOP die in de meterkast daar sluit je de versterker op aan en dan op de + 8 DbµV de uitgang van de versterker de kabel ( grijze Casema coax )  zie plaatje als voorbeeld.

Ronihd_0-1627314653587.png

Zie ziet hier een afbeelding met afsluitweerstanden en in jou geval moet de weerstand die nu in de 8 DbµV uitgang zit geplaatst zijn in 1.

Vervolgens laat je de situatie in de woonkamer voor wat hij is.

Dus op de 2e AOP de genoemde splitter en dan de TV en modem op de splitter aansluiten.

In principe als het signaal van buiten op de 1 AOP goed binnenkomt zou je probleem opgelost moeten/kunnen zijn.

Bekijk in context

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 5849Reacties
  • 395Oplossingen
  • 1031Likes

kun je een foto maken van de 2 wandcontactdozen (aop)

zoals @KBX458  al vroeg

h.kanbier
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beide AOP's zijn gelijk origineel van Ziggo ongeveer één jaar geleden geplaatst.
Afbeelding: 

hkanbier_1-1627328270781.png

h.kanbier
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Beide AOP's zijn gelijk origineel van Ziggo ongeveer één jaar geleden geplaatst.
Afbeelding: 

hkanbier_1-1627328270781.png

h.kanbier
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank weer voor de uitleg. De versterker kan dus gewoon in de meterkast en de spliting moden / tv in de huiskamer. Dat is dan simpel.

Ik wil onderstaande versterker gebruiken:

hkanbier_3-1627328644561.png

hkanbier_4-1627328690525.png

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 5849Reacties
  • 395Oplossingen
  • 1031Likes

die kan in de meterkast in de woonkamer kun je het zo laten

controleer daarna wel even de down en upstream

en haal eerst even het modem 30 seconde van de stroom

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Ronihd
Super Expert
Super Expert
  • 7284Reacties
  • 269Oplossingen
  • 2261Likes

@h.kanbier  schreef:

Dank weer voor de uitleg. De versterker kan dus gewoon in de meterkast en de spliting moden / tv in de huiskamer. Dat is dan simpel.

hkanbier_4-1627328690525.png

Klopt wat je schrijft.

MAAR >>>>> ik zou deze versterker kopen die is gewoon beter https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/29734

h.kanbier
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 45Reacties
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

OK dat snap ik. Maar die is met teveel uitgangen. Ik heb maar één uitgang nodig. En dan moeten de andere dus weer afgesloten worden.
Maar ik zal hem wel overwegen. Dank voor de tip.

Uitgelicht topic