Ik vraag me af in hoeverre ik last zou kunnen hebben van “ruis op de lijn” of een ander probleem.
Het begon ermee dat ik sinds een paar weken bij de speedtest welke in de webinterface van mijn Asus Router is geïntegreerd, op zich goede download/upload waarden haal, echter wel met een aanzienlijke “loss” (zie rechtsonder):
Deze waarden fluctueren wel enigszins, maar gemiddeld genomen is dit wat het is. Voorheen stond deze waarde nagenoeg op 0 of hooguit iets daarboven.
Reboots van de router en het Ziggo modem (staat uiteraard in bridge mode) hebben het probleem tot dusver niet opgelost.
Dit zijn de waarden op dit moment welke de Connect Box nu laat zien:
Daarbij moet ik opmerken dat ik de CB wel zojuist heb gereboot, dus hier staan nog geen Tx timeouts bij en het oplopen van de RS waarden (voor en soms ook na) is hier nog niet aan de orde, maar dat gebeurt wel. RS waarden lopen dan geleidelijk op met tientallen, er blijven er enkele over (na RS). I
Ik heb dezelfde test gedaan met het modem direct op het AOP, met ongeveer dezelfde uitkomsten, echter is dan het signaal een stuk sterker (er zit al sinds tijden een 10 DB verzwakker op de kabel van het AOP naar de ingang van een Technetics Fra752x versterker (omdat het signaal verdeeld moet worden over het modem en 2 TV’s. Het modem zit hierbij op poort 0, dus zonder opnieuw versterking).
Als ik me goed heb ingelezen is het inkomende signaal met de demper dan ook best netjes qua sterkte (iets onder de 0 dBmV).
Maar ik zie dus wel RS errors (al zijn het er geen duizenden, maar ik had er voorheen volgens mij geen of nauwelijks), en ook zie ik dat het gebruikte upstream kanaal (36000031) een alternatieve is (ook na reboots).
Is hier dan toch iets aan de hand? En kan dit een relatie hebben met bijvoorbeeld packet loss?
PS: In huis is overigens niks veranderd, en ik heb al tijden allemaal 4g proof (fatsoenlijk) spul in huis.