1
Vraag
2
Reacties
Frescootje

Level 6
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 83Likes

Server-side e-mail filtering

Steeds vaker zie je dat bv. ISP's en e-maildiensten server-side filtering gebruiken om ons te "beschermen" tegen spam, phishing, e.d. Deze e-mails bereiken je e-mail programma niet eens; ze worden al op serverniveau tegengehouden. Hoe goed bedoeld ook, dit betekent dat ook veilige e-mails kunnen worden afgevangen.
Van Outlook (outlook.com) is deze praktijk bekend. Ik heb niet helemaal duidelijk of bv. Google (Gmail) en Apple (iCloud) deze "techniek" ook gebruiken. Ik gebruik zelf Fastmail dat, voor zover ik weet, geen server-side filtering gebruikt.
Concreet gaat het bij mij om de CNet nieuwsbrieven (newsletters@cnet.online.com), die mijn inbox niet bereiken. Desgevraagd laat CNet weten dat je na het abonneren eerst een confirmation e-mail zou moeten krijgen, maar ook die komt niet aan. En daarom komen uiteraard ook de nieuwsbrieven niet aan.
Ik heb dit met alle bovengenoemde e-maildiensten geprobeerd, met steeds hetzelfde resultaat: er komt geen enkele e-mail binnen. Dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat Ziggo server-side filtering toepast. Immers, alles wat naar mijn mailboxen komt passeert de servers van Ziggo.
Kan iemand bevestigen of dat zo is? En is misschien het instellen van alternatieve DNS-servers een optie (bv. 8.8.8.8 en 8.8.4.4), of heeft dat er niks mee te maken? Via de klantenservice kom ik niet verder. In de community zijn vast mensen aanwezig met kennis van zaken.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat is ook juist de bedoeling. Mail is niet bedoeld om via andere providers gestuurd te worden.

Heb je dus een eigen domein is het ook de bedoeling om die mail via de smtp van dat domein te sturen.

Via de eigen provider was een alternatief maar wordt moeilijker gemaakt, en gezien de stijgende hoeveelheid spam is dat terecht.

 

Dus eigen domein? Dan ook eigen smtp gebruiken, niet omdat je dan iets omzeilt, maar omdat je het feitelijk zo ook hoort te doen.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

"Dat doet bij mij het vermoeden rijzen dat Ziggo server-side filtering toepast. Immers, alles wat naar mijn mailboxen komt passeert de servers van Ziggo."

 

Natuurlijk passen Ziggo en andere providers dit toe, want 85% van alle email op het internet is spam en je zou overladen worden.

Daarnaast gebruiken providers ook steeds strenger de Protectie tegen e-mailphishing (DMARC, DKIM en SPF) (internet.nl) 

Het kan zijn dat CNET dit nog niet helemaal op orde heeft of dat de spamfilter van Ziggo te streng staat.

 

Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl met zoveel mogelijk info, zij beheren de spamfilter.

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Huh! Dit is wel héél toevallig dat ik dit nu net lees, een berichtje van amper een kwartier geleden.

 

TL/DR :

Ziggo doet aan serverside filtering en kan daar niets aan veranderen.

Als je dat een probleem vindt dan zul je je POP3 via een andere provider moeten laten lopen.

 

______________________________________________________

 

Ik kan je meteen uit je droom helpen.

Ik heb dit akkefietje al ruim één jaar lopen bij Ziggo.

Spaar je de tijd en moeite, je krijgt geen enkele oplossing van Ziggo.

 

Ziggo doet aan serverside filtering. Eérst over het hele domein (zegt Ziggo zélf) om jou te beschermen.

Maar ook op account-niveau.

Dat kun je ook zien als je naar ZiggoMail gaat.

 

Als je op ZiggoMail in je Spambox kijkt staan daar allerlei mailtjes die in de verste verte geen spam zijn.

De spamfilter werkt dus niet goed.

 

Van die mailtjes kun je dan aangeven dat het geen spam is door ze te selecteren en vervolgens op het 'Thumb Up' icoontje te klikken.

Daarna worden de door jou geselecteerde mailtjes terug gezet naar de Inbox.

Om vervolgens keihard weer terug gezet te worden naar je Spambox!

 

En idioot genoeg kun je van afzenders aangeven dat ze geblocked moeten worden.

Alleen worden die mailtjes niet geblocked maar blijven doodleuk in je Spambox gemikt.

 

Het spamfilter is ook helemáál niet 'zelflerend', zoals Ziggo beweert.

Want ik ben er al maanden mee bezig en het werkt nog steeds even krom.

En dat heb ik compleet gedocumenteerd, i.v.m. een evt. zaak voor de geschillencommissie.

Zelfs de reactie door Ziggo over het  niet-functionerende spamfilter verdween in mijn spambox.

 

Juridisch overschrijdt Ziggo hier dus een grens, door te filteren op account-niveau zonder dat de klant daar enige invloed op heeft.

Van de Ziggo-klantenservice hoef je (uiteraard) niets te verwachten. Die roepen alleen maar dat het werkt zoals het werkt en dat daar niets aan te doen is en dat het allemaal in jouw belang en voor jouw veiligheid is. Je krijgt alleen maar aantoonbaar onzinargumenten.

 

Inhoudelijke kennis : 0,0

Benul : 0,0

 

Dus zowel technisch, procesmatig en juridisch is het volstrekt ruk.

 

_____________________________________________________________________

 

Ik maak alleen noodgedwongen tijdelijk gebruik van de Ziggo-Popserver en ga zo snel mogelijk weer terug naar mijn eigen domeinen bij Webreus.

Daar werkt het allemaal prima, en kost een hoop minder tijd en geld.

Frescootje
Topicstarter
Level 6
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 83Likes

Een reactie zoals deze was ik al googlend al eens tegen gekomen. Jouw reactie bevestigt aldus mijn vermoeden: Ziggo dat onwrikbaar deze techniek gebruikt en zich niks gelegen laat liggen aan wat gebruikers ervan vinden. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie.

Overigens, ik heb ook wel een eigen domein. Maar hoe omzeil je dan toch de Ziggo servers?

Frescootje
Topicstarter
Level 6
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 83Likes

Van die mailtjes kun je dan aangeven dat het geen spam is door ze te selecteren en vervolgens op het 'Thumb Up' icoontje te klikken.

Daarna worden de door jou geselecteerde mailtjes terug gezet naar de Inbox.

Om vervolgens keihard weer terug gezet te worden naar je Spambox!

 

Dat is precies wat outlook.com ook doet 😡

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@PJW9779 Ik mag de inhoud van je bericht met een gerust hard naar het land der fabelen verwijzen.

Ziggo doet er zeker wat aan als je de berichten op dit forum leest en de spamfilter is zeker zelf lerend en wordt ook met de hand gevoed als er weer een nieuwe spamtechniek is ontwikkeld of als hij te strak staat, anders zou je nu om komen in de spam berichten en/of een berg berichten niet meer ontvangen.

 

@Frescootje schreef: "Ziggo dat onwrikbaar deze techniek gebruikt en zich niks gelegen laat liggen aan wat gebruikers ervan vinden. In ieder geval hartelijk dank voor je reactie."

 

Als je dit forum doorleest op dit onderwerp, dan zie je dat Ziggo wel degelijk reageert en problemen met verzenden ontvangen oplost of het juiste advies geeft om de mailservers in te stellen, voor zowel verzendende bedrijven als ontvangende klanten, anders zou het hier nu zwart zien van de berichten van bedrijven en klanten die hun mail niet verzonden krijgen of niet ontvangen en dat is niet het geval.

 

Stuur een mail naar abuse@ziggo.nl met zoveel mogelijk info, zij beheren de spamfilter, zij reageren meestal behoorlijk snel.

Frescootje
Topicstarter
Level 6
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 83Likes

Dankjewel. Ik ga het gewoon proberen. Eens kijken hoe men reageert.

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Frescootje :

Als je een eigen domein hebt zul je daar ook POP3/SMTP bij hebben gekregen.

Je kunt dus gewoon het POP3-serveradres van je domein gebruiken om je mail naar te adresseren en vandaar binnen te halen. Zodoende omzeil je de Ziggo-mailfilitering.

Frescootje
Topicstarter
Level 6
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 83Likes

Ah, dus dan moet je ook POP3 gebruiken. Duidelijk.

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert :

Ik kan jouw reactie met een gerust hart (sic!) naar het 'Land der Volstrekte Lariekoek' verwijzen.

 

Ik heb een compleet dossier - incl. schermdumps - van de manier waarop de mailfiltering niet werkt.

Daarnaast heb ik de herhaalde reacties van Ziggo zélf waarin men glashard beweert én volhoudt dat de mailfiltering op Ziggo-niveau plaats vindt, niet op account-niveau. En dat dat is om de klant te beschermen tegen spam en phishing, en deze filtering niet kan worden disabled.

 

Het dossier is kant en klaar om naar de geschillencommissie en de Autoriteit Persoonsgegevens te stappen.

Maar ik heb nog andere dingen op mijn bordje liggen, en leukere dingen te doen dan op eigen tijd en kosten andermans betaald prutswerk te corrigeren. 😠

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Je mail ophalen doe je op de POP-server, versturen via de SMTP-server.

Je kunt dus je mail blijven versturen via de SMTP-server van Ziggo, heeft bij mij altijd uitstekend gewerkt.

En je mail ophalen vanaf de POP-server van je eigen domein. Kwestie van instellen op je mailclient, en natuurlijk je mail laten adresseren aan een mailadres op die POP-server. Cq. je mailalias (laten) aanpassen als je dat hebt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@PJW9779 "Daarnaast heb ik de herhaalde reacties van Ziggo zélf waarin men glashard beweert én volhoudt dat de mailfiltering op Ziggo-niveau plaats vindt, niet op account-niveau."

 

Ik beschrijf dat de spamfilter wel zelflerend is en dat Ziggo wel degelijk iets aan een afwijkende werking doet, als je dtr naar ze mailt.

 

"Juridisch overschrijdt Ziggo hier dus een grens, door te filteren op account-niveau zonder dat de klant daar enige invloed op heeft."

Ik heb dit nog nergens ervaren of gelezen.

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

@Bert  schreef:

Ik beschrijf dat de spamfilter wel zelflerend is en dat Ziggo wel degelijk iets aan een afwijkende werking doet, als je dtr naar ze mailt.

En ik geef aan dat ik de bewijzen over de periode van 1 jaar heb dat de spamfilter niet goed werkt, en óók niet zelflerend is.

En ik geef aan Ziggo bij herhaling daarop gewezen te hebben, en dat men bij herhaling bij hoog en bij laag vol houdt dat het filter werkt zoals het werkt en dat daar verder niets aan te doen is.

 


@Bert  schreef:

"Juridisch overschrijdt Ziggo hier dus een grens, door te filteren op account-niveau zonder dat de klant daar enige invloed op heeft."

Ik heb dit nog nergens ervaren of gelezen.


Interessant, of eigenlijk toch maar niet.

Ik ga in de zon zitten. 😎

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ach gewoon Gmail gebruiken heb je al dit gezeik niet en ook geen problemen als je verandert van provider 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Dat is ook juist de bedoeling. Mail is niet bedoeld om via andere providers gestuurd te worden.

Heb je dus een eigen domein is het ook de bedoeling om die mail via de smtp van dat domein te sturen.

Via de eigen provider was een alternatief maar wordt moeilijker gemaakt, en gezien de stijgende hoeveelheid spam is dat terecht.

 

Dus eigen domein? Dan ook eigen smtp gebruiken, niet omdat je dan iets omzeilt, maar omdat je het feitelijk zo ook hoort te doen.

PJW9779

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb een Internet-contract met Ziggo. Dus mijn goed recht om de Ziggo SMTP-server te gebruiken.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Ja @PJW9779 voor Ziggo mail. Geen enkele providers is verplicht om relaying (want zo heet dat) toe te staan.
En het kan nog steeds, alleen dus met dubbele authenticatie.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic