caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Sagemcom WLAN (WiFi) bug

Als bij de Sagemcom modem voor het 2,4 GHz WLAN en het 5 GHz WLAN dezelfde SSID gebruikt wordt, dan lijkt communicatie tussen beide WLAN's niet mogelijk. Een apparaat op het 5 GHz WLAN vindt een apparaat op het 2,4 GHz WLAN niet.

 

Oplossing: gebruik voor ieder van de WLAN's een aparte SSID.

49 Reacties 49
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @caesar 

Om een aantal redenen lijkt me het opsplitsen van het SSID geen ultieme oplossing.
Welk soort apparaten kunnen elkaar niet vinden?

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Wim C. 

In de eerste plaats vind ik het opdelen wel een goed idee. Op die manier kun je een apparaat specifiek aan bijvoorbeeld het 5 GHz WLAN hangen, dat veel sneller is. Als de SSID's van het 2,4 GHz WLAN en het 5 GHz WLAN gelijk zijn, dan weet je nooit welke WLAN een apparaat zal kiezen, dat kan dan heel goed het veel langzamere 2,4 GHz WLAN zijn.

 

In dit specifieke geval ging het om iemand die met zijn laptop op het 5 GHz WLAN geen contact kon maken met zijn printer op het 2,4 GHz WLAN. De ARP broadcast meldingen om de printer te vinden werden niet overgezet van 5 GHz naar 2,4 GHz. Na het verschillend maken van de SSID's ging het wel goed.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@caesar tsja, blijkbaar werkt dat ook.

Mijn SmartWifi Sagemcom F3896LG in combinatie met 3 SmartWifi Pods werkt alleen als ik 2,4 GHz en 5 GHz combineer in één SSID. Door dit geoptimaliseerde netwerk heb ik van de begane grond tot aan de zolder een verbinding van 350/35.
Desondanks heb ik mijn zonnepanelen, mijn Nest thermostaat, een Epson printer en nog wel wat meer slimme home improvement attributen die op 2,4 GHz kachelen.

Ik hoef ik dus niet van het ene SSID naar het andere SSID om te schakelen om vanuit m’n iPad een A-viertje af te drukken op m’n met wifi verbonden printer.

Voor alle duidelijkheid; ik ga en wil hier niet mijn gelijk proberen te halen anders wordt het een soort wèl-of-geen-winterbanden-discussie op vervelende verjaardagen. Voor mij werkt dit naar volle tevredenheid.

Wèl kom ik opvallend vaak topics tegen met problemen om 2.4 GHz-apparaten te laten settelen in een gecombineerd draadloos netwerk.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Wim C. 

Het gaat hier niet om gelijk te halen, we wisselen gewoon op vriendelijke wijze ervaringen en ideeën uit.

 

Wat jij schrijft over die SmartWiFi pods is nogal verontrustend, dan zit daar blijkbaar ook wrakke firmware in. Wat zou het toch fijn zijn als Ziggo eens apparatuur uitbrengt waar je niet al na de eerste 5 minuten op een knol van een bug stuit, die bij een beetje zorgvuldig testen gevonden was.

 

De 2,4 GHz band zit vaak barstens vol, en dan haal je lage snelheden. Op de 5 GHz haal ik met mijn telefoon meer dan 500 Mb/sec. Nieuwere standaards zoals ax, 6E en 7 halen nog veel hogere snelheden.

 

Je kunt nu in ieder geval begrijpen waarom ik al jaren allergisch ben voor Ziggo apparatuur, en veel liever mijn eigen spullen gebruik.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

...Ik hoef ik dus niet van het ene SSID naar het andere SSID om te schakelen om vanuit m’n iPad een A-viertje af te drukken op m’n met wifi verbonden printer...


Ook al zou je 2 verschillende SSID's hebben voor 2,4 & 5 GHz wifi, om switchen voor de printer hoef je natuurlijk nooit. Uiteindelijk zitten beide wifi netwerken ergens aan elkaar vast en gaat de data van de ene naar de andere.

 

Algemeen: toch frappant dat 2 techneuten andere instellingen/oplossing moeten bedenken om e.e.a. 'draaiend' te krijgen. Alleen dat al geeft aan, dat de basis niet erg stabiel is en dat weten we toch ondertussen allemaal wel : ook die nieuwe Sagem is beslist geen hoogvlieger ( of is het de firmware? ).

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@caesar  schreef:

Het gaat hier niet om gelijk te halen, we wisselen gewoon op vriendelijke wijze ervaringen en ideeën uit.


Mee eens, maar ik wilde het voor de zekerheid even duidelijk maken.


@caesar  schreef:

Wat jij schrijft over die SmartWiFi pods is nogal verontrustend, dan zit daar blijkbaar ook wrakke firmware in.


Ik merk niks van wrakke firmware, niet bij het modem en niet bij de SmartWifi Pods en ik ben eigenlijk bijzonder tevreden met mijn configuratie. Ik moet er wel bij vertellen dat door het hele huis is het hele spul Cat.6 bekabeld heb aangesloten. En met mijn SmartWifi app kan ik precies monitoren welk apparaat waar en hoe is aangesloten. Hoofdzaak voor mij is dat alles naar behoren werkt en daar ben ik tevreden mee. Ik ga niet voor minder en ik hoef niets meer.

En @Pasi voor de duidelijkheid: ik ben misschien bovengemiddeld handig en technisch, maar ik ben zeker geen techneut.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

Goedemiddag @caesar,

Kun je nader toelichten wat precies het storingsbeeld is waaruit blijkt dat het hier een bug betreft? Ik krijg dit namelijk niet gereproduceerd op de testopstelling. Hier werkt het zoals @Wim C. beschrijft zonder problemen. Mochten jouw bevindingen anders zijn, dan willen we dit natuurlijk graag verder met jou onderzoeken. 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Beste @Paul ,

 

Het is heel normaal, en zelfs aan te bevelen, om het 2,4 GHz en het 5 GHz WLAN een verschillende SSID te geven. Het 5 GHz WLAN is veel sneller, dus als het even kan wil je daar je WiFi apparatuur op laten draaien, en dan wil je specifiek dat WLAN kunnen kiezen.

 

Ik heb uit de discussies op dit forum begrepen dat er minimaal twee problemen zijn.

 

Het blijkt niet mogelijk te zijn bij de Sagemcom om vanuit het 5 GHz WLAN met een laptop een printer te benaderen op het 2,4 GHz WLAN, als beide WLAN's een verschillende SSID gebruiken.

 

@Wim C.schrijft "Mijn SmartWifi Sagemcom F3896LG in combinatie met 3 SmartWifi Pods werkt alleen als ik 2,4 GHz en 5 GHz combineer in één SSID." Dat is dus een flinke bug, je moet verschillende SSID's kunnen gebruiken.

 

Of die fout nu in de Sagemcom of in de SmartWiFi Pods zit, of in beide, geen idee.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@caesar  schreef:

@Wim C.schrijft "Mijn SmartWifi Sagemcom F3896LG in combinatie met 3 SmartWifi Pods werkt alleen als ik 2,4 GHz en 5 GHz combineer in één SSID." Dat is dus een flinke bug, je moet verschillende SSID's kunnen gebruiken.


Zoals ik het begrijp en ik weet niet of ik het duidelijk uitleg: als je gebruik maakt van SmartWifi Pods dan moet het draadloze netwerk geoptimaliseerd worden en dan werk je met één gecombineerd 2,4 GHz en 5 GHz netwerk. Op deze manier kunnen apparaten via de SmartWifi Pods zowel verbinden via 2,4 GHz als met 5 GHz in één SSID. Tenminste; zo werkt het bij mij.

 

Voorbeeld: mijn thermostaat, mijn printer, mijn zonnepanelen en nog heel wat meer apparaten zijn verbonden via 2,4 GHz. Als ik een opgesplitst netwerk zou hebben en met een app op mijn smartphone verbinding zou willen maken met bijvoorbeeld mijn thermostaat, dan zou ik met mijn smartphone dus steeds moeten overschakelen van het 5 GHz-netwerk naar het 2,4 GHz-netwerk om mijn thermostaat te kunnen bedienen. Toch? Dát zou ik vet lastig vinden en voor mij zou dit veel eerder een bug zijn.

 

Zonder het probleem te willen afschuiven, denk ikzelf dat de bug eerder zit in de 2,4 GHz-apparaten die in de war raken van een gecombineerd netwerk.

Maar, wie het weet mag het zeggen. Ik weet niet alles en zelfs dat niet.

Misschien dat @Bert nog iets weet toe te voegen?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

...Als ik een opgesplitst netwerk zou hebben en met een app op mijn smartphone verbinding zou willen maken met bijvoorbeeld mijn thermostaat, dan zou ik met mijn smartphone dus steeds moeten overschakelen van het 5 GHz-netwerk naar het 2,4 GHz-netwerk om mijn thermostaat te kunnen bedienen. Toch?...


 

Ik heb het nooit getest, maar als wifi in AccessPoint mode staat ( dus geen firewall ), dan zouden beide wifi netwerken ( 2,4 & 5 GHz ) bij de ZMR samenkomen en zou via de ZMR toch data uitwisseling naar beide netwerken moeten zijn! Dus is dan overschakelen van 2,4 > 5GHz of vs niet indien men een gesplitst wifi netwerk heeft.

Toch ?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@caesar De Sagemcom en de zeshoekige SmartWifi pods werken alleen als de SmartWifi optimalisatie op ingeschakeld staat in het modem en dan hebben de 2,4 en 5 GHz 1 wifinaam/SSID.

Zo is het ook bedoeld om te werken en niet op een andere manier met gescheiden SSID's.

Ik print altijd vanuit de 5 GHz verbonden laptop naar een 2,4 GHz verbonden printer.

 

Als de SmartWifi optimalisatie op uitgeschakeld staat en de 2,4 en 5 GHz hebben een andere wifinaam/SSID, dan werkt het hele mesh systeem niet meer en er zijn allerlei verbindingsproblemen met de pods.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

 

@Bert  schreef:

Als de SmartWifi optimalisatie op uitgeschakeld staat en de 2,4 en 5 GHz hebben een andere wifinaam/SSID, dan werkt het hele mesh systeem niet meer en er zijn allerlei verbindingsproblemen met de pods.


Poeh… dan zat ik er niet écht ver naast. 😎

 

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Wim C. 

Natuurlijk hoef je niet om te schakelen van 5 naar 2,4 GHz zoals je dat schildert. Het LAN, en beide WLAN's behoren één logische eenheid te zijn, de router behoort het verkeer tussen de diverse soorten verbindingen over te zetten.

 

Dus verkeer van het LAN <> 2,4 GHz WLAN, van het LAN <> 5 GHz WLAN, en van het 2,4 GHz WLAN <> 5 GHz WLAN, het behoort allemaal volledig transparant te zijn. de router moet dat afhandelen.

 

Echter, ook in het verleden heb ik bij meerdere types Ziggo router meegemaakt dat dit niet goed ging, zodat we gedwongen weren een eigen accesspoint in gebruik te nemen, en de Ziggo WiFi uit te schakelen.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@caesar  schreef:

Echter, ook in het verleden heb ik bij meerdere types Ziggo router meegemaakt dat dit niet goed ging, zodat we gedwongen weren een eigen accesspoint in gebruik te nemen, en de Ziggo WiFi uit te schakelen.


Ik moet er misschien bij vertellen dat ik sinds ik van de witte SmartWifi modem van Arris naar de zwarte SmartWifi modem (F3896LG) ben overgestapt, ik pas gebruik heb gemaakt van de SmartWifi Pods. Ik heb dus geen ervaring met eerdere (lees oudere) situaties.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Bert 

Ik zie absoluut niet in waarom MESH niet overweg zou kunnen met gescheiden SSID's. Dat kan prima werken. sterker nog, als je een gasten WLAN hebt, dan werkt dat ook met MESH.

 

Verder is het zo, dat bij mijn weten het aangesloten apparaat een keuze maakt voor welk WLAN te gebruiken, als het zo werkt als jij dat beschrijft, dan snap ik niet waarom het dan nog wel mogelijk is om verschillende SSID's in te stellen. Dat is dan heel onlogisch.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@caesar  schreef:

@Bert 

Ik zie absoluut niet in waarom MESH niet overweg zou kunnen met gescheiden SSID's. Dat kan prima werken. sterker nog, als je een gasten WLAN hebt, dan werkt dat ook met MESH.

 

Verder is het zo, dat bij mijn weten het aangesloten apparaat een keuze maakt voor welk WLAN te gebruiken, als het zo werkt als jij dat beschrijft, dan snap ik niet waarom het dan nog wel mogelijk is om verschillende SSID's in te stellen. Dat is dan heel onlogisch.


@caesar Mesh in het algemeen kan wel omgaan met gescheiden SSID's, alleen de zeshoekige pods van Ziggo met het SmartWifi modem niet en de Plume pods ook niet, zo is dat systeem.

 

In de standaard instelling staat de SmartWifi optimalisatie ingeschakeld op de modems en moet je de mogelijkheid hebben om die uit te kunnen schakelen en met de hand de SSID's te kunnen instellen, als je geen pods gebruikt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Als de SmartWifi optimalisatie op uitgeschakeld staat en de 2,4 en 5 GHz hebben een andere wifinaam/SSID, dan werkt het hele mesh systeem niet meer en er zijn allerlei verbindingsproblemen met de pods.


Kijk, dáár zit het probleem !!

Je kan bij de Ziggo zeskantige pods alleen 2,4 & 5GHz een andere naam/SSID geven, als SmartWifi wordt uitgezet, maar als dat gedaan wordt, dan hebben de pods verbindings problemen !

 

Misschien noemt Ziggo dit 'By Design', zoals Microsoft het ook vaak noemt, maar zo te lezen is dit dus één grote bug !

Vreemd !!!

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

 

@Bert  schreef:

Als de SmartWifi optimalisatie op uitgeschakeld staat en de 2,4 en 5 GHz hebben een andere wifinaam/SSID, dan werkt het hele mesh systeem niet meer en er zijn allerlei verbindingsproblemen met de pods.


Poeh… dan zat ik er niet écht ver naast. 😎

 


Inderdaad ... blijkbaar. Maar dat verwacht toch helemaal niemand !!

Dat jullie ( de Super Experts ) dat weten, dat verbaasd me niets, maar dat anderen dat pas te horen krijgen als ze ergens diep in graven...

Verbazingwekkend !

Vooral ook, omdat jan-en-alleman zo vaak voorstelt om wifi te splitsen, terwijl het dus bij sommigen bekend is, dat dit met de zeskantige Ziggo pods helemaal niet mogelijk is of dan niet goed werkt !

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Pasi  schreef:
Dat jullie ( de Super Experts ) dat weten, dat verbaasd met niets, maar dat anderen dat pas te horen krijgen als ze ergens diep in graven...

Beste @Pasi je hebt inderdaad een punt. En ik ben het 100% met je eens dat dit soort informatie direct en begrijpelijk beschikbaar moet zijn. Dan hoeven klanten niet allerlei topics te doorzoeken om dan uiteindelijk tóch niets te vinden. Toevallig dat je hierover begint, maar ikzelf ben al langer aan het verzinnen hoe deze informatie beter beschikbaar komt. 

Uitgelicht topic