Hi Ziggo
het modem is geleverd en online aangesloten, nu heb ik er mijn eigen router achter staan. Ik hoorde het al van een tech-friend dat het nieuwe Sagemcom F3896LG modem niet in staat is om een LAN prefix voor IPv6 uit te delen. Het ging bij mijn tech-friend direct werken toen het modem wel in bridge werd gezet, het lijkt te ontstaan als het modem in router modus staat.
Is DHCPv6-PD ondersteund voor het LAN? Waardoor mijn router een blok aanvraagt en dit weer doorzet naar de echt LAN devices? Modem Ziggo in router modus -> OPNsene router -> LAN clients.
Je ziet hier ook dat voor DHCPv6 (default is SLAAC) de range slechts /64 is...
Iemand die opheldering kan geven of dit een bug is of een (op dit moment) niet ondersteunde feature?
Opgelost! Ga naar oplossing.
prefix deligeren kan niet enige manier is bridge modus waarvoor je ook kan bellen
@MR_CHIP schreef:prefix deligeren kan niet enige manier is bridge modus waarvoor je ook kan bellen
Aha kijk daar heb ik wat aan, het kan niet en ik had zelf al geconcludeerd dat het inderdaad niet werkt.
Net even contact gehad en idd bridge modus geactiveerd en DHCPv6-PD werkt nu goed.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Misschien kan @Paul of @tobiastheebe
Hier wat meer over vertellen, die zijn goed in het modems.
Als u wel via dit topic laat lopen en niet via andere kanalen, dan komt het goed, anders gaat het door elkaar heen.
Zet je Modem in Bridge en ga niet met een Router achter een Router zitten klooien.
@S4R schreef:Zet je Modem in Bridge en ga niet met een Router achter een Router zitten klooien.
Dat klopt, maar daar zit 24hr wachttijd op dmv een formulier.
Het Ziggo modem/router kan geen prefix delegeren naar een volgende router dat kan wel met een eigen router.
In bijvoorbeeld pfSense kan je dat doen.
@Random schreef:Het Ziggo modem/router kan geen prefix delegeren naar een volgende router dat kan wel met een eigen router.
In bijvoorbeeld pfSense kan je dat doen.
Als het Ziggo modem geen prefix kan delegeren, wat op zich vreemd is want bij KPN werkt dat ook in router modus.
Dan krijgt je pfSense of OPNsense router netjes een blok, en dat blok deelt hij dan weer verder uit naar het daadwerkelijke LAN.
Ik zie de oplossing niet echt in jouw post, ik lees het meer als mededeling. Mogelijk interpreteer ik het verkeerd? Als je zegt dat het modem geen DHCPv6-PD ondersteund in router modus, dan hoef ik niets in pfSense in te vullen, want ik krijg dan geen prefix.
prefix deligeren kan niet enige manier is bridge modus waarvoor je ook kan bellen
@MR_CHIP schreef:prefix deligeren kan niet enige manier is bridge modus waarvoor je ook kan bellen
Aha kijk daar heb ik wat aan, het kan niet en ik had zelf al geconcludeerd dat het inderdaad niet werkt.
Net even contact gehad en idd bridge modus geactiveerd en DHCPv6-PD werkt nu goed.
blij om te horen 😉
Ik wilde er mee zeggen dat het Ziggo modem dat dus niet kan en andere (eigen) routers vaak wel zoals pfSense in mijn voorbeeld. En dat KPN (misschien) wel routers uitdeelt die het wel kunnen heb je niet veel aan bij Ziggo.
Dat is geen klooien, dat heeft net zo goed zijn voordelen. 😉
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.