Toch ook maar even een eigen topic.
Op 30-12-2022 mijn abonnement verlengd voor 1 jaar met een hogere snelheid. Gisteren 31-12-2022 het nieuwe Sagemcom modem ontvangen en geïnstalleerd.
Helaas ging het installeren niet van zijn leien dakje. Na het plaatsen van het modem (die in bridge modus geleverd is) ging het lampje een aantal keer wit en blauw knipperen om te eindigen op constant groen.
Echter was het modem op geen enkele manier bereikbaar (192.168.100.1), kreeg mijn router geen IP toegewezen en was er ook geen internetverbinding mogelijk. Na hier meer dan 2 uur mee bezig te zijn geweest Ziggo maar eens gebeld en kreeg daar het standaard verhaal om het modem uit en aan te zetten (wat ik al meer dan 4 keer had gedaan inmiddels) Dit werkte echter niet en daarbij gevraagd het modem terug laten zetten in router modus om te testen.
Na de reboot van het modem mijn PC direct op het modem aangesloten, helaas was het modem nog steeds niet bereikbaar op 192.168.178.1 en was er ook geen internet toegang mogelijk.
Daarna nogmaals gebeld en kreeg Bart aan de telefoon die mij goed geholpen heeft. Hij kon zien dat het modem online was en verbinding had, terwijl er aan mijn kant geen enkele verbinding mogelijk was terwijl mij PC wel een IP kreeg toegewezen vanuit de Sagemcom.
Hierna hebben wij besloten het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen door het reset knopje onderop het modem. Na een lange wachttijd van 20 minuten was het modem weer online en had ik ineens wel internet toegang.
Hierop hebben wij besloten het modem weer terug te zetten in bridge modus en daarbij automatisch opnieuw op te laten starten. Na de reboot kreeg mijn router direct een IP toegewezen en had ik direct internet verbinding.
Dit heeft van circa 17:30 (31-12-22) tot vandaag 1:37 (1-1-23) goed gewerkt tot ineens de verbinding wegviel en kijkende naar het modem was deze opnieuw aan het opstarten (knipperend wit, knipperend blauw, constant groen) echter na het voltooien van de reboot was het modem weer onbereikbaar en kreeg mijn router opnieuw geen IP toegewezen. Dit heb ik weer kunnen oplossen door het modem te resetten naar fabrieksinstellingen door de knop onderop het modem. Na 20 minuten was het modem weer bereikbaar en kreeg mijn router weer een IP toegewezen.
Ergens lijkt er in de software van dit modem een bug te zitten die uit het niets een reboot forceert waarbij het modem geen IP meer uitgeeft en onbereikbaar is.