Sonnybrons

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Sagemcom F3896LG-ZG loopt vast onbereikbaar

Toch ook maar even een eigen topic.

 

Op 30-12-2022 mijn abonnement verlengd voor 1 jaar met een hogere snelheid. Gisteren 31-12-2022 het nieuwe Sagemcom modem ontvangen en geïnstalleerd. 

Helaas ging het installeren niet van zijn leien dakje. Na het plaatsen van het modem (die in bridge modus geleverd is) ging het lampje een aantal keer wit en blauw knipperen om te eindigen op constant groen. 

Echter was het modem op geen enkele manier bereikbaar (192.168.100.1), kreeg mijn router geen IP toegewezen en was er ook geen internetverbinding mogelijk. Na hier meer dan 2 uur mee bezig te zijn geweest Ziggo maar eens gebeld en kreeg daar het standaard verhaal om het modem uit en aan te zetten (wat ik al meer dan 4 keer had gedaan inmiddels) Dit werkte echter niet en daarbij gevraagd het modem terug laten zetten in router modus om te testen. 

 

Na de reboot van het modem mijn PC direct op het modem aangesloten, helaas was het modem nog steeds niet bereikbaar op 192.168.178.1 en was er ook geen internet toegang mogelijk. 

 

Daarna nogmaals gebeld en kreeg Bart aan de telefoon die mij goed geholpen heeft. Hij kon zien dat het modem online was en verbinding had, terwijl er aan mijn kant geen enkele verbinding mogelijk was terwijl mij PC wel een IP kreeg toegewezen vanuit de Sagemcom. 

Hierna hebben wij besloten het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen door het reset knopje onderop het modem. Na een lange wachttijd van 20 minuten was het modem weer online en had ik ineens wel internet toegang. 

Hierop hebben wij besloten het modem weer terug te zetten in bridge modus en daarbij automatisch opnieuw op te laten starten.  Na de reboot kreeg mijn router direct een IP toegewezen en had ik direct internet verbinding.

 

Dit heeft van circa 17:30 (31-12-22) tot vandaag 1:37 (1-1-23) goed gewerkt tot ineens de verbinding wegviel en kijkende naar het modem was deze opnieuw aan het opstarten (knipperend wit, knipperend blauw, constant groen) echter na het voltooien van de reboot was het modem weer onbereikbaar en kreeg mijn router opnieuw geen IP toegewezen. Dit heb ik weer kunnen oplossen door het modem te resetten naar fabrieksinstellingen door de knop onderop het modem. Na 20 minuten was het modem weer bereikbaar en kreeg mijn router weer een IP toegewezen. 

Ergens lijkt er in de software van dit modem een bug te zitten die uit het niets een reboot forceert waarbij het modem geen IP meer uitgeeft en onbereikbaar is. 

 

 

29 Reacties 29
Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

2:41 en het is weer raak, modem is online (groene led brand continue) maar is onbereikbaar op 192.168.100.1 en de internetverbinding ligt er opnieuw uit. 

 

EDIT:

Modem uitgezet en spanningsloos gemaakt voor 5 minuten en weer aangezet. Modem is weer bereikbaar en deelt weer een IP adres uit.

 

Tussen 1:50 en 2:41 is er ook niks te zien in de netwerk historie onder Geavanceerde instellingen > Hulpmiddelen > Netwerkstatus 

Pas om 3:06 een melding:

Cable modem reboot due to power button reset. 

 

En dat was uiteraard ik omdat het modem opnieuw vastgelopen was. 

 

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1064Likes

Plaats hier eens een foto van het AOP, eerste punt waar ziggo jou huis binnen komt, meestal meterkast groene kabel en wit kastje.

Ook foto's van eventuele splitters en versterkers.

Haal uit je modem de douwn en upload lijsten en plaats die hier ook.

Dan kunnen de getallen freaks ( de experts hoor) zien wat jouw modem doet.

En kunnen zij je verder wel van de juiste adviezen voorzien.

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

 

64894851-E91A-4281-8589-A834ABC3043B.jpeg

Bij mij zit er gewoon een coax wandcontactdoos en ik gebruik de bij het modem meegeleverde splitter.

 

 

Hierbij down en up.

SmartWifi modem.png

00D77F0F-BD70-4FB6-A504-4D117F65E956.png

 

A1EB9004-1170-4E8A-80BD-BD6CCAE30847.png

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Overigens lijkt mijn probleem vaker voor te komen al dan niet gerelateerd aan:

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Sagemcom-F3896LG-stopt-elke-2-uur/td-p/1109788

https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Nieuwe-zwart-modem-werkt-niet-goed/td-p/1101688

 

Deze klanten hebben tevens het probleem dat het modem uit het niets onbereikbaar is.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sonnybrons Gewoon een coax wandcontactdoos bestaat niet, er zijn tig verschillende wandcontactdozen, met tig verschillende specificaties, waarvan alles wat ouder is dan een paar jaar, vrijwel zeker niet geschikt is voor de Sagemcom.

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Tja een foto maken van een afdekplaatje zegt natuurlijk niet zoveel over de specificaties. Dat ding zit simpelweg in de muur ingebouwd en ben momenteel niet in staat deze uit te bouwen. 

Dit is overigens het punt waar de groene kabel binnenkomt, ik heb nergens anders een aansluiting. 


4FDA42CE-1C4B-4E24-85FB-899424103710.jpeg

Wat betreft de splitter, zoals gezegd is dat de splitter die door Ziggo is meegeleverd bij de Sagemcom, typenummer: POA-254.

 

Vanaf de splitter zit het modem direct aangesloten met eveneens de meegeleverde Coax label. 

 

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Je moet een wandcontactdoos hebben die gaat tot 2000 mhz. Dan ben je op de nabije toekomst voorbereid. 

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/59692 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sonnybrons  schreef:

Tja een foto maken van een afdekplaatje zegt natuurlijk niet zoveel over de specificaties. Dat ding zit simpelweg in de muur ingebouwd en ben momenteel niet in staat deze uit te bouwen. 

Dit is overigens het punt waar de groene kabel binnenkomt, ik heb nergens anders een aansluiting. 


4FDA42CE-1C4B-4E24-85FB-899424103710.jpeg

Wat betreft de splitter, zoals gezegd is dat de splitter die door Ziggo is meegeleverd bij de Sagemcom, typenummer: POA-254.

 

Vanaf de splitter zit het modem direct aangesloten met eveneens de meegeleverde Coax label. 

 


Dit is sowieso een ongeschikte wandcontactdoos voor dit modem en waarschijnlijk binnenkort voor elk modem doordat hij binnenin waarschijnlijk ook roest.

De huidige 1e wandcontactdozen, hebben al meer dan 6 jaar 1 gat om de splitter in te doen en deze is ook nog eens verroest, dan is het nog een wonder dat je nog verbinding hebt.

 

Een Ziggo monteur kan die gratis vervangen voor een hedendaags galvanisch gescheiden AOP: De monteur | Klantenservice | Ziggo

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl  schreef:

Je moet een wandcontactdoos hebben die gaat tot 2000 mhz. Dan ben je op de nabije toekomst voorbereid. 

https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/59692 


@wewanl De wandcontactdoos in de webshop is een einddoos.

Geen galvanisch gescheiden Abonnee Overname Punt.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Dat weet ik Bert, maar nu sluit hij ook zijn modem daarop aan. 

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

ik ga maar eens een AOP aanvragen.

puppie

Level 17
  • 2637Posts
  • 66Oplossingen
  • 1064Likes

@Sonnybrons dat lijkt mij heel verstandig om te doen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl  schreef:

Dat weet ik Bert, maar nu sluit hij ook zijn modem daarop aan. 


@wewanl Dat zou niet zo moeten zijn, er moet een nieuw dubbel gescheiden AOP komen en geen einddoos als wandcontactdoos.

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Bert Enkel gescheiden neem ik aan? AOP zit in de woonkamer dus denk ik geen mogelijkheid voor dubbel gescheiden? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sonnybrons  schreef:

@Bert Enkel gescheiden neem ik aan? AOP zit in de woonkamer dus denk ik geen mogelijkheid voor dubbel gescheiden? 


@Sonnybrons Enkel galvanisch gescheiden in de woonkamer is nu wel de standaard, dubbel galvanisch gescheiden werd eerder ook geïnstalleerd in de woonkamer, dat zie je niet aan de buitenkant van een AOP.

Sonnybrons
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Maar hoe sluit je die tweede scheiding aan dan? Want die behoeft juist toch een extra aarde draad? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Sonnybrons  schreef:

Maar hoe sluit je die tweede scheiding aan dan? Want die behoeft juist toch een extra aarde draad? 


Officieel wel, maar in de praktijk werd in het verleden die aardedraad lang niet altijd aangesloten in de meterkast of binnen in huis en dat bleek zonder veel en grote problemen te kunnen.

 

Nu wordt er standaard binnen een enkel aangesloten en in de meterkast een dubbel.

wewanl

Level 16
  • 2306Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Dan kan toch in woonkamer een wandcontactdoos volstaan of zie ik dat verkeerd? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wewanl Een wandcontactdoos is een 1 op 1 verbonden doorgifte van het signaal.

 

Als de wandcontactdoos in de woonkamer ook het AOP is, moet dat op z'n minst een enkel galvanisch gescheiden wandcontactdoos zijn, waar geen aardedraad aansluiting aan zit, omdat de aarde niet galvanisch gescheiden is.

De wandcontactdoos in de Ziggo webshop heeft geen galvanische scheiding, die door de scheiding van de coaxkabelkern, allerlei stroom en storingen tegenhoudt, zowel van buiten naar binnen, als van binnen naar buiten.

 

Galvanische scheiding - Wikipedia

 

Galvanische scheiding is het vermijden van elke mogelijke stroomdoorgang tussen functionele delen van elektrische systemen waartussen vermogen of signalen overgedragen moeten worden; er is geen directe geleidingsweg mogelijk. [1] Wel kan energie of informatie uitgewisseld worden op andere manieren, zoals capacitief, via inductie of elektromagnetische golven, of door optische, akoestische of mechanische middelen.

Uitgelicht topic