1
Vraag
2
Reageer en help mee
rms1

Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Sagemcom F3896LG Signaalwaarden

Beste forumleden,

Bij het netwerkoverzicht zie ik veel "critical'' hits staan. Is er iemand zo vriendelijk deze en de overige signaalwaarden te beoordelen op juiste waarden?

Heel erg bedankt alvast!

20 Reacties 20
rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
 
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zou je ook een foto kunnen maken van het punt waarop het modem is aangesloten/ cq de groene kabel van ziggo binennkomt

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt@MR_CHIP  ,  oude aop in de meterkast is na ontvangst Sagemcom modem door Ziggomonteur vervangen voor een Ziggo TRISZ-DG300. 

 

 

 

 

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Fotoos van meterkast en wcd in woonkamer (daar staat het modem aangesloten).

AOP (Ziggo TRISZ-DG300) is niet geaard in de meterkast, zou dat wel moeten?

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het modem moet eigenlijk volgens ziggo standaard zo dicht mogelijk aangesloten worden op het aop dus in de meterkast

 

 

misschien kan @tobiastheebe zijn blik erop werpen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De huidige aansluitwijze is inderdaad niet standaard, maar op zich is er niets mis mee. De waarden zijn goed tot zeer goed in zowel DS als US. De TRISZ-DG300 is een dubbel galvanisch gescheiden AOP en had inderdaad wel geaard moeten worden.

 

De critical events van 3-12 zijn voorgekomen tijdens het opstarten van het modem na een power cycle reset en kunnen genegeerd worden. De events van 1-12 roepen wel vragen op. Heb je een idee wat er speelde tussen/op 15:01 en 16:00-16:03? Het lijken signaalonderbrekingen te zijn geweest.

 

De OFDMA-configuratie is nog niet aangepast op het CMTS, gezien de US profile assignment change events. Het CMTS biedt 24 SC-QAM-kanalen aan i.p.v. de gebruikelijke 31/32.

 

Ervaar je problemen?

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Dank@tobiastheebe ,

 

Fijn dat de waarden oke zijn!  Op 1-12 had ik de modemkabel losgehaald van de wcd, dat zal vast tusssen 1500 en 16.30 uur geweest zijn, toen was het nog licht.

Ik ervaar hier de laatse week wifi verbindingen die wegvallen, de smartphones geven dan een paar kruisjes om daarna weer wifi verbinding te hebben, irritant is dat.

 

Daarnaast is het tv kijken via de bekabelde next-mini toch weer wisselend geworden qua beeld; beeld is niet scherp en korrelig (alsof het motregent).

 

Is het niet aarden van het AOP evt een probleem in deze?  Kan ik dat zelf aarden of dat een Ziggo monteur dit alsnog in orde komt maken?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In dat geval kunnen ook de events van 1-12 verklaard worden en is eigenlijk alleen het wisselen tussen OFDMA IUC's een aandachtspunt.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Verder kun je de DHCPv6-server instellen op stateful. Mogelijk leveren deze instellingen verbetering op.

 

Het aarden van het AOP kun je eventueel eenvoudig zelf doen.

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Firewall instellingen heb ik aangepast zojuist. DHCP stond al op Stateful. Hopelijk verbeterd het zo.

Als ik weet hoe het moet zou ik het evt zelf kunnen doen, maar liever een professionele Ziggo monteur die het afmaakt waar de vorige monteur dit niet heeft gedaan.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

gaat ziggo hiervoor een monteur sturen  ? ik betwijfel het er was hier ooit een ziggo monteur en die zei dat dat aardig niks uitmaakt kijken naar mijn situatie/appartement

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Geen aarding van het AOP zou hoogstens voelbare mantelstroom kunnen veroorzaken. Je hoeft alleen beide uiteinden van de aardkabel aan te strippen, het ene uiteinde aan te sluiten op het aardblokje in de meterkast en het andere uiteinde in het daarvoor bestemde oogje in de behuizing van het AOP (de plastic behuizing moet je eerst verwijderen).

 

Indien mogelijk kun je nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten, maar ik verwacht niet dat dat verbetering oplevert.

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Wat houdt dat wisselen tussen OFDMA IUC's in? Ik leer hier ook van 😀

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Sorry voor het jargon, het gaat om onderstaande events op het OFDMA-kanaal. Normaliter worden de actuele waarden van dit kanaal getoond op het tabblad Upstream, maar bij de F3896 is dat nog niet het geval, daar wordt nog aan gewerkt.

 

20221203-01.PNG

 

De IUC's (Interval Usage Codes) bepalen o.a. de modulatie die het OFDMA-kanaal gebruikt. Hoe hoger de IUC, hoe lager de modulatie. Er wordt op dit moment stapsgewijs een configuratiewijziging uitgevoerd op de CMTS's die ervoor zorgt dat 10 en 11 niet meer beschikbaar zijn, wat meestal een stabiliteitsverbetering oplevert. Deze events moeten na de wijziging (nagenoeg) niet meer voorkomen.

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

@tobiastheebedank je wel voor de tips.  Duidelijk, waar sluit ik de aardedraad aan? Ik zie (zie foto) geen aardblok?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Mogelijk achter het deksel met HOLEC erop, daar zou ik niet aankomen, want de hoofdkabel voor elektra komt binnen in deze behuizing. Is er iets zichtbaar direct boven de vloer?

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Nee niets op de vloer. Vanuit Holec loopt aardkabel(?) via gele pvc buis naar de groepenkast en van daaruit naar de badkamer boven vermoed ik?  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Dat is ook mijn vermoeden, ik zou hier niets mee doen, er is blijkbaar geen rekening gehouden met een geaard AOP.

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Geen verstand van verder, maar de ziggo monteur zal het met reden niet geaard hebben denk ik.

rms1
Topicstarter
Level 5
  • 54Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Hartelijk dank voor de hulp 👍 @tobiastheebe @MR_CHIP 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic