Ing1810

Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

SMTP

Wat houdt het in als "SMTP" staat bij "toegangstype" in Gmail?

44 Reacties 44
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

SMTP is de verzendende server van je provider die je in moet stellen met de nodige instellingen.

 

Gmail SMTP: Gmail controleren via andere e-mailplatforms - Gmail Help (google.com)

 

Server voor uitgaande berichten (SMTP)

smtp.gmail.com

SSL vereist: ja

TLS vereist: ja (indien beschikbaar)

Verificatie vereist: ja

Poort voor SSL: 465

Poort voor TLS/STARTTLS: 587

Volledige naam of weergavenaam Je naam
Accountnaam, gebruikersnaam of e-mailadres Je volledige e-mailadres
Wachtwoord Je wachtwoord voor Gmail
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Geef eens aan welk probleem je ervaart.

 

Simple Mail Transfer Protocol is de de-facto-standaard voor het versturen van e-mail over het internet. SMTP is een relatief simpel, tekstgebaseerd protocol: eerst wordt de afzender van het bericht gespecificeerd, daarna een of meerdere ontvangers en vervolgens de verzendgegevens en inhoud van het bericht. Wikipedia

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

@Bert, normaliter staat bij die info met welk toegangstype er is ingelogd op de mail (als ik het goed interpreteer tenminste..)

 

Hieronder een screenshot..

 

20210510_104352.jpg

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Bij mij stond er op een gegeven moment ineens SMTP tussen.. en aangezien er door mij alleen wordt ingelogd via mobiel, volg ik het niet helemaal 🤔

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

@Steefb, zie hierboven ☝

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Iemand die het antwoord weet?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Wat is SMTP? Simple Mail Transfer Protocol - Wikipedia

 

"normaliter staat bij die info met welk toegangstype er is ingelogd op de mail (als ik het goed interpreteer tenminste..)"

Nee hoor, meestal niet zelfs.

Normaliter bestaat niet in de ICT wereld, stel een vraag altijd met informatie over welk apparaat het gaat met merk en model, welke systeemsoftware erop draait en welke versie en welk email programma je gebruikt en welke versie, er zijn honderden varianten hardware, tig systeemsoftware met verschillende versies en tig mailprogramma's met verschillende versies met allemaal elk hun eigen gebruiksaanwijzing, dus duizenden combinaties.

 

"Bij mij stond er op een gegeven moment ineens SMTP tussen.. en aangezien er door mij alleen wordt ingelogd via mobiel, volg ik het niet helemaal"

Bij alle email programma's wordt SMTP gebruikt of je nu POP of IMAP gebruikt, verzenden doe je altijd met SMTP.

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

@Bert, heb je het screenshot goed bekeken en gelezen wat ik heb geschreven? Dit gaat om toegangstypes! Heeft dus NIKS te maken met verzenden.

 

Wij gebruiken alleen mobiel cq een mobiele browser om in te loggen. Imap is ook niet ingeschakeld. 

 

Correct me if I'm wrong, maar als er SMTP staat, betekent het dat er is ingelogd vanaf een SMTP-server. En dat doen wij dus niet!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Niemand kan inloggen via een SMTP server.

 

Laatste accountactiviteit - Gmail Help (google.com)

 

In de sectie 'Toegangstype' vind je de browser, het apparaat of de e-mailserver (zoals POP of IMAP) die je hebt gebruikt om toegang te krijgen tot Gmail.

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

@Bert, dus als ik het goed begrijp, zou het niet mogelijk moeten zijn dat daar SMTP staat? 🤔

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als er bij email instellingen ergens SMTP staat, is dit niet vreemd, via SMTP verzend je altijd je email.

Hoe en waarop en waarmee jou Gmail werkt zoals hij werkt en dingen laat zien en op de manier zoals jij Gmail gebruikt, weet ik niet, dus ik kan het niet reproduceren.

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Iemand die een kloppend antwoord heeft?

 

Gelieve eerst al mijn reacties goed te lezen alvorens te reageren!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

via mobiel log je dan in via webmail of via een e-mail cliënt op de mobiel ?

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Hoi @anoniemforum, wat fijn dat je reageert en doorvraagt.

 

Er wordt ingelogd via een mobiele browser.

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Maar even los van hoe en waarmee wij inloggen, wanneer kan er SMTP komen te staan? 

Als ik een antwoord heb op die vraag, dan lukt het mij wel om in te schatten of die situatie op ons van toepassing is.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

als je via imap of pop3 inlog in een e-mail cliënt of outlook op bijvoorbeeld je mobiel of laptop of als je een slim apparaat of nas etc instel dat die meldingen naar de e-mail stuurt

 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/serverinstellingen

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Een email client gebruiken wij niet. Imap en pop3 zijn uitgeschakeld. 

Slim apparaat? Nas? (Duidelijk hopelijk waarom ik de "?" erachter zet 😉)

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

@anoniemforum, ik heb even wat opgezocht via Google. 

Zoals ik het lees, zou het kunnen dat onze mailadressen zijn gekoppeld aan een externe mailserver? Via een andere domeinnaam?En dat dit de mogelijke oorzaak is van de melding SMTP? 

Ing1810
Topicstarter
Level 11
  • 541Posts
  • 24Oplossingen
  • 80Likes

Daarnaast heb ik gezien dat er ipv4 is gebruikt, in plaats van ipv6. Dat vind ik raar, aangezien internetverbinding via het modem een ipv6 zou moeten genereren? En nee, het modem staat niet in bridge stand en wij gebruiken enkel het standaard modem van Ziggo. Dit gebeurt ook zonder gebruik van VPN!

Uitgelicht topic