1
Vraag
2
Reacties
Arn0

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

SMA omvormer zonnepanelen kan geen internetverbinding maken

Hoi,

 

Ik krijg de SMA Omvormer niet online. Het betreft een Sunnyboy 2.5.

 

Via de Sunnyweb helpdesk heb ik alle mogelijke opties al geprobeerd, behalve DMZ toepassen. Deze optie kan ik niet vinden binnen mijn modem (DOCSIS 3.0 Hardware versie : 5.01).

 

De omvormer is bekabeld rechtstreeks aangesloten en ik zie hem in mijn modem ook staan tussen de verbonden apparaten. (Het lampje brand ook op de omvormer.)

 

Ik heb ook een MAC reservering toegevoegd en de IPv6 poorten staan allemaal open.

 

In voorgaande topics is gesproken over een programma "sma-connection-assist", deze lijkt niet meer beschikbaar te zijn bij het SMA Sunnyportal.

 

Zouden jullie mij wellicht verder kunnen helpen?

 

Alvast hartelijk dank!

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi iedereen,

 

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik las dat ik het modem moest resetten en daar moest ik even de tijd voor nemen.

 

Inmiddels heb ik de omvormer en de modem volledig gereset en dit blijkt dus geholpen te hebben!

 

Iedereen super bedankt voor alle aangedragen oplossingen/reacties (en het geduld).

 

Mvg Arno

Bekijk in context

21 Reacties 21
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Arn0  schreef:

Hoi,

 

Ik krijg de SMA Omvormer niet online. Het betreft een Sunnyboy 2.5.

 

Via de Sunnyweb helpdesk heb ik alle mogelijke opties al geprobeerd, behalve DMZ toepassen. Deze optie kan ik niet vinden binnen mijn modem (DOCSIS 3.0 Hardware versie : 5.01).

 

De omvormer is bekabeld rechtstreeks aangesloten en ik zie hem in mijn modem ook staan tussen de verbonden apparaten. (Het lampje brand ook op de omvormer.)

 

Ik heb ook een MAC reservering toegevoegd en de IPv6 poorten staan allemaal open.

 

In voorgaande topics is gesproken over een programma "sma-connection-assist", deze lijkt niet meer beschikbaar te zijn bij het SMA Sunnyportal.


Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Community Moderators ( die met [Z]iggo voor hun naam ) door de week meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


Vreemd dat een, via een netwerkkabel, aangesloten apparaat geen toegang heeft tot het internet. Juist het verbinden m.b.v. een netwerkkabel geeft vaak de minste problemen. Het toekennen/reserveren van een IP nummer vanuit de DHCP, is in ieder geval een goede basis. Kan u de omvormer via dat IP adres ook benaderen?

 

Is dit de juiste handleiding ? SUNNY BOY 1.5 / 2.5 


Geeft de omvormer nog een foutmelding? Voor de leds zie hoofdstuk 4.3

Ik weet niet welk Ziggo Modem/Router u hebt, maar hebt u die al eens opnieuw gestart of al eens geheel gereset.


Ps. Het lijkt mij overigens geen goed idee, om de omvormer in een DMZ te zetten, want dan is deze vanaf het internet voor iedereen zichtbaar.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

He @Arn0 is alles gelukt inmiddels? Zo niet, misschien kan @Pasi jou verder helpen na het beantwoorden van z'n vragen? 😄 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik heb voor mijn SMA omvormer helemaal geen poorten open hoeven zetten. Het betreft een uitgaande conectie naar SMA. Kan je de webinterface van de omvormer intern wel bereiken?

Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi,

 

Om antwoord te geven op de vragen, heb ik ook wat screenshots bijgevoegd.

 

Ik heb een MAC filterregel toegepast op het adres van de SMA die ik kan zien in de modem. Zijn er verder nog mogelijkheden om toegang te verlenen?

 

In de omvormer zelf heb ik een IP adres van de DNS server gewijzigd met een service medewerker van SMA, zie ook in de bijlage.

 

-Die handleiding heb ik in inderdaad ook gebruikt.

-De omvormer geeft geen foutmelding, hij knippert ook netjes blauw en groen wat hij moet doen. (volgens de portal is apparaatstatus ook "ok".

-modem is al eens ge-herstart en ik heb al een andere poort geprobeerd.

 

Zoals aangegeven kan ik wel in de omvormer door deze bekabeld te koppelen aan de laptop, ik kan dus evt. wijzigingen hierin doorvoeren.

 

Bedankt voor de hulp!

 

Mvg Arno

 

 

Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi efok,

 

Ik heb de omvormer bekabeld aangesloten op de modem, wanneer ik deze kabel uit de modem haal en in de laptop doe kan ik de webinterface inderdaad benaderen. Wellicht dien ik hier nog wat aanpassingen te doen?

 

In mijn vorige reactie heb ik wat bijlages ter verduidelijking meegestuurd.

 

Bedankt!

 

Arno

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Arn0  schreef:

...Zoals aangegeven kan ik wel in de omvormer door deze bekabeld te koppelen aan de laptop, ik kan dus evt. wijzigingen hierin doorvoeren.


Hmm..., dit blijft een vreemd probleem.

Eigenlijk zou er geen enkele poort opengezet moeten worden en is de 'oplossing' van de betreffende helpdesk, namelijk in DMZ zetten, zelfs belachelijk.

Maar, waarom moet u de laptop aan de omvormer koppelen? Als de laptop op uw wifi netwerk is ingelogd en de omvormen aangesloten op dat netwerk, dan moet de laptop toch gewoon de omvormer kunnen bereiken?

Of hebt u misschien meer routers in uw netwerk? Want router achter router, geeft soms vreemde dingen.

 

Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi,

 

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat ik hem alleen op deze manier kon benaderen, maar dat kan inderdaad ook gewoon via mijn wifi op de laptop.

 

Het gekke alleen is dat ik hem bekabeld moest benaderen op: 169.254.12.3, via de wifi kan ik hem dan niet meer benaderen.

In mijn modem echter staat het IP adres: 192.168.178.157 aangegeven aan de SMA zoals ook te zien op de screenshot. Via dit nummer kan ik hem dan ook benaderen op mijn laptop via de WIFI.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Arn0  schreef:

Hoi,

 

Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat ik hem alleen op deze manier kon benaderen, maar dat kan inderdaad ook gewoon via mijn wifi op de laptop.

 

Het gekke alleen is dat ik hem bekabeld moest benaderen op: 169.254.12.3, via de wifi kan ik hem dan niet meer benaderen.

In mijn modem echter staat het IP adres: 192.168.178.157 aangegeven aan de SMA zoals ook te zien op de screenshot. Via dit nummer kan ik hem dan ook benaderen op mijn laptop via de WIFI.



De 169.254.x.x is de APIPA range. Als een apparaat geen DHCP kan vinden op de betreffende verbinding/netwerkadapter, dan genereert het systeem zelf een IP nummer ( aan de hand van de aanwezige hardware ).
Dus als u de netwerkkabel rechtstreeks van de SMA op de laptop aansluit, dan is er op dat stuk netwerk geen DHCP en wordt zelf een IP nummer gegenereerd.
De wifi adapter heeft verbinding via wifi en op dat netwerk zit wel een actieve DHCP, dus die krijgt nu een IP nummer in de 192.168.178... range.

192.168.178.xxx en 169.254.x.x netwerken kunnen natuurlijk niet met elkaar communiceren.


Maar daarmee heeft uw omvormer nog geen verbinding. Heb u de Ziggo modem/router al eens opnieuw gestart en/of volledig gereset ?

Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Moet ik dan niet bij de Speedwire instellingen van de omvormer het IP adres meegeven wat op het modem wordt weergeven? (Ik kan het IP-adres en het IP-adres van gateway daar wijzigen.)

 

Ik heb zojuist de Ziggo modem 30 sec uitgeschakeld en weer herstart. Ik kan hem nog steeds niet bereiken via het Sunnyportal.

Harrynak63

Level 4
  • 22Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Van je IP configuratie klopt niet veel. Alles in je omvormer moet je op automatisch laten staan.

Waarom zou je handmatig de DNS server van Google meegeven? De DNS server wordt automatisch verschaft door de DHCP van je connectbox.

Ik draai zelf ook met een SMA omvormer. Laatst overgeschakeld naar Ziggo. Een connectbox gekregen met een afwijkende IP range van wat ik gebruikte met het modem van mijn vorige ISP.

Geen enkel probleem. De netwerkkabel van de omvormer een keertje losgetrokken en weer terug gestopt. In de connectbox gekeken welk IP adres de Sunnyboy kreeg. Dat IP adres kan ik pingen en ook op de webinterface inloggen.

Het apparaat krijgt alle benodigde gegevens van DHCP en babbelt vrolijk met de SMA servers.

 

Harrynak63

Level 4
  • 22Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

En wat bedoel je trouwens met "benaderen via Sunny portal"?

De omvormer maakt verbinding met de SMA servers, de SMA servers niet met de omvormer en jij ook niet via Sunnyportal.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

In je speedwire.png wordt een ip adres gebruikt in het 192.168.0 subnet ?

Verder wordt in je LAN 192.168.178 subnet gebruikt. 

Zou dat het probleem kunnen zijn?

 

Harrynak63

Level 4
  • 22Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Dat dus. Dat klopt niet. Het zou inderdaad een 192.168.178 adres moeten zijn met de 192.168.178.1 als gateway en als DNS server. Pas dan kan die omvormer zijn pakketjes aan SMA kwijt.

 

Arn0
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi iedereen,

 

Bedankt voor de vele reacties en het meedenken.

 

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest in het feit dat ik hier geen verstand van heb en dus al die termen mij helemaal niks zeggen.

Ik zal dus ook niet altijd de juisten termen gebruiken. 

 

Ik heb nu in de instellingen van de SMA omvormer de volgende IP adressen meegegeven (zie bijlage). Is dit dan juist? ( Mijn modem geeft nog steeds hetzelfde: "192.168.178.157/24" adres weer aan de omvormer.)

 

Een half uur na het wijzigen van deze instellingen heb ik weer geprobeerd om de omvormer online te registeren via Sunnyweb wat nog steeds niet lukt.

 

Mvg Arno

Harrynak63

Level 4
  • 22Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Dat ziet er een stuk logischer uit.

Ik begrijp alleen niet wat je wilt registreren. Is het een nieuwe installatie? SMA kennende werken die alleen maar met installateurs.

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Wat is de reden om expliciet MAC filtering toe te passen? toegang beperken? Maakt het jezelf alleen maar lastig(er).

 

Wat is de reden om alle poorten voor IPv6 open te zetten? Nu is de toegang wijd open.  Wis deze regel.

 

Stel voor om je connectbox via Beheer -> Opnieuw opstarten -> herstel standaard instellingen terug te zetten. De standaard instellingen zouden moeten voldoen om de verbinding voor de omvormer op te kunnen zetten.

Als het dan lukt kan je alsnog diverse gebruikers in DHCP reservering vaste IP adressen toekennen. 

 

BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes

@Arn0  goedendag,

 

Heb je deze tips & trucs al gezien?

 

De grootste verwarring zit in de omvormer, die lijkt een eigen ipadres uit te geven op de kabel naar je laptop.

Reset je modem en stel de Wifi in zoals die hoort te zijn voor jouw situatie.

Reset dan ook je SMA en stel deze in op DHCP en jouw Wifi.

 

Grote kans dat het dan wel gaat werken.

 

Succes,

 

Bam

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Arn0 Er zijn al een boel tips en trucs gegeven door de hier aanwezige experts. Is het nog gelukt aan de hand v.d. dusver gegeven tips het probleem op te lossen?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Even helder maken voor mij hoor. Is het Speedwire protocol relevant voor de communicatie met de Sunnyportal? Of is dit bedoeld voor onderlinge communicatie tussen SMA apparaten. Ik denk het laatste, omdat je SMA ook gewoon een *.178.x adres uit je modem kreeg.

 

MAC filtering is juist een apparaat met een bepaald MAC adres de toegang tot je netwerk ontzeggen. Zet dit dus uit. Je verwart het met reservering, maar dat is iets anders.

 

Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Poorten openzetten is niet nodig, het apparaat hoort gewon via DHCP een IP-adres te krijgen en zijn werk te doen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic