1
Vraag
2
Reacties
Haay

Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

SMA omvormer verbonden met wlan - geen connectie extern

Ik heb een SMA Tripower 5.0 omvormer en die krijgt verbinding met de TP link Deco booster maar het lukt niet om extern verbinding te maken met de omvormer waardoor ik dus niet het systeem kan monitoren. Hoe krijg ik connectie naar buiten? Heb al geprobeerd iets met poort forwarden te doen maar dat werkt niet. Heel erg dank voor tips en advies 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

hoe hebt u de Deco set ingesteld, als Router of als AccessPoint?


Veel 'goedkope' en/of qua ruimte beperkte en/of wat oudere apparaten, hebben vaak problemen met moderne wifi technieken zoals b.v. Mesh. Vaak komt dat doordat de gebruikte software en/of hardware in die 'goedkope' apparaten met minimale eisen worden gemaakt. Daardoor voldoen ze vaak niet geheel ( of geheel niet ) aan de huidige standaarden of ze zijn niet met het oog op de toekomst ontworpen en hebben zo geen ‘kennis’ van de nieuwe aankomende technieken. Daardoor functioneren deze apparaten slecht ( of niet ) met moderne apparatuur, die wel die nieuwe functies/technieken hebben. Door het b.v. uitschakelen van bepaalde Mesh functies, kan u vaak deze apparatuur toch verbinden.

Probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet/reset de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

Bekijk in context

Haay
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor alle toelichting. Ik had toevallig de dag ervoor de instelling op automatisch gezet en een gastennetwerk gemaakt. Lijkt erop dat het systeem van Deco tijd nodig heeft, want het werkt nu goed. Dank! 

Bekijk in context

10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Haay
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

hi steefb, nee hier staat geen oplossing. Ik heb ook al een reset gedaan. Ik werk via wlan en niet ethernet. Wlan netwerk wordt gevonden maar de installatiewizard van de externe site (sunny portal) geeft aan dat er geen verbinding te maken is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

hoe hebt u de Deco set ingesteld, als Router of als AccessPoint?


Veel 'goedkope' en/of qua ruimte beperkte en/of wat oudere apparaten, hebben vaak problemen met moderne wifi technieken zoals b.v. Mesh. Vaak komt dat doordat de gebruikte software en/of hardware in die 'goedkope' apparaten met minimale eisen worden gemaakt. Daardoor voldoen ze vaak niet geheel ( of geheel niet ) aan de huidige standaarden of ze zijn niet met het oog op de toekomst ontworpen en hebben zo geen ‘kennis’ van de nieuwe aankomende technieken. Daardoor functioneren deze apparaten slecht ( of niet ) met moderne apparatuur, die wel die nieuwe functies/technieken hebben. Door het b.v. uitschakelen van bepaalde Mesh functies, kan u vaak deze apparatuur toch verbinden.

Probeert u eens één ( of een mix ) van de onderstaande opties :

Controleer of de Deco set de laatst firmware heeft:
-Start de Deco app op uw smartphone
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Voer een update uit voor Deco”

Voor op het apparaat zelf:
-Verwijder/vergeet/reset de oude wifi verbindingen/instellingen.
-Herstart apparaat
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Alleen voor het betreffende apparaat:
-Zet het apparaat aan
-Start de Deco app op uw smartphone
-Staat het apparaat in de lijst ? Zo nee, stop dan met deze optie.
-Selecteer het apparaat
-Klik op tandwieltje bovenin
-”Mesh Technologie” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.

Voor het gehele systeem:
-Tijdelijk de 5 Ghz band uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Zet 5 GHz wifi weer aan, blijft wifi verbinding werken?

Voor het gehele systeem:
-Start Deco app
-Kies “Meer” ( vierkantje van 9 puntjes rechts onderin )
-Kies “Geavanceerd”
-“Snelle roaming” > uitzetten
-Nu proberen in te loggen op wifi.
-Daarna “Snelle roaming” weer aanzetten, blijft wifi verbinding werken? Zo niet, dan deze optie gewoon uitlaten.

Voor het gehele systeem:
-Het gastnetwerk aanzetten
- Nu proberen in te loggen op het gast wifi netwerk


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staat daar nog wat in, wat u niet weet.

Haay
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Pasi,

 

Dank! Ik vergat ook te zeggen dat bij de WiFi pods de omvormer ook het netwerk vond maar ook geen externe verbinding maakte. Wellicht is het ip adres dat wordt toegewezen niet eentje die past voor extern contact via wifi?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

Hoe hebt u de Deco set ingesteld, als Router of als AccessPoint?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Haay  schreef:

...Ik vergat ook te zeggen dat bij de WiFi pods de omvormer ook het netwerk vond maar ook geen externe verbinding maakte. Wellicht is het ip adres dat wordt toegewezen niet eentje die past voor extern contact via wifi?


Als in de SMA omvormer geen vast IP nummer is ingesteld, dan is het goed. Welke instelling het dan wel moet zijn, dat heeft bij ieder merk/type een ander benaming, maar het zal zoiets als "Automatisch" of "DHCP" zijn. Waarbij de omvormer een IP nummer krijgt toegewezen door DHCP-functie van de Ziggo router.

Hoe hebt u de Deco set ingesteld, als Router of als AccessPoint?

Haay
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Pasi dank! De Deco staat nu als accespoint en idd heeft de omvormer een vast ip…..87. Mogelijk een ip dat ook niet wordt erkend door SMA? Ik heb een gastennetwerk aangemaakt voor de SMA en heb intern het op automatisch gezet. Misschien moet ik hierna alles (router, deco en omvormer) nog eens resetten? 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Haay  schreef:

@Pasi dank! De Deco staat nu als accespoint en idd heeft de omvormer een vast ip…..87. Mogelijk een ip dat ook niet wordt erkend door SMA? Ik heb een gastennetwerk aangemaakt voor de SMA en heb intern het op automatisch gezet. Misschien moet ik hierna alles (router, deco en omvormer) nog eens resetten? 


Als de Deco set in AccessPoint mode staat, dat verandert er niets aan de IP-reeks en blijft de Ziggo Modem/Router de 'IP-beheerder'.

Waar heeft u het IP nummer van de omvormer vastgezet? Heeft u dat nummer in de omvormer ingesteld op of de ZMR? In het eerste geval kunnen er problemen ontstaan, de 2de is namelijk de juist. Maar .... in principe hoeft u voor de omvormer helemaal geen vast IP nummer in te stellen en laat u dit gewoon door de ZMR afhandelen. Want hoe minder instelling, hoe minder configuratie problemen.

Hebt u al één ( of een mix ) van de onderstaande opties geprobeerd ?

Boris de Kat

Level 16
  • 1295Posts
  • 34Oplossingen
  • 295Likes

@Haay  Bij deze problemen wil het nog wel eens helpen om de 5GHz band uit te zetten en dan het apparaat opnieuw te laten connecten.

Bij printers werkt dit meestal in één keer, daarna kan je de 5GHz weer aanzetten.

Haay
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor alle toelichting. Ik had toevallig de dag ervoor de instelling op automatisch gezet en een gastennetwerk gemaakt. Lijkt erop dat het systeem van Deco tijd nodig heeft, want het werkt nu goed. Dank! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic