jansentwan

Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Snelheid (Internet Giga) wordt niet gehaald via Sagemcom modem

Heb sinds gisteren een internet Giga abbo en een Sagem modem ontvangen, alles al geprobeerd maar kom niet hoger dan down 496 Mbps en up50,5 Mbps.

Met Netgear GS108 switch, zonder rechtstreeks op het modem maar hoger kom ik niet.

AOP bekeken is een Tras 1000/B, te oud ?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Doordat ik heb ontdekt dat de lage download-snelheid aan Firefox ligt, nog 10 andere (linux) browsers getest, er zit toch aanmerkelijk veel verschil in de  behaalde snelheden van de verschillende browsers.

Snelle browsers voor Linux SRware iron browser,Brave, Vivaldi, Falkon, sommigen ook voor Windows te downloaden.

Dus doe uw voordeel ermee als je snelheids- beperkingen hebt, het probleem is voor mij opgelost, allen dank voor de respons. 

Bekijk in context

49 Reacties 49
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De TRAS-1000 is verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Via deze pagina kun je een monteursafspraak aanvragen voor het vervangen van het AOP, dit is kosteloos.

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Dank je thobiastheebe, heb een afspraak gemaakt a.s.woensdag, daarna zal ik het resultaat posten.


 

 
jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Ik word momenteel echt niet blij met mijn pas geïnstalleerd Giga Smart modem met een giga abbo, herhaaldelijk valt alles uit , wifi,telefoon en kabel aangesloten apparaten.

Morgen komt er een monteur ben benieuwd of het dan word verholpen, maar als ik hier lees komt het de laatste tijd wel erg vaak voor.

Voorheen bij nooit ergens last van altijd stabiele verbindingen, internet en telefoon.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

het is niet zo gek als het modem moeite heeft met het signaal als je verouderde aansluitpunt ik gebruik hebt 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De monteur vervangt kosteloos het AOP en kan de stabiliteitsproblemen verder onderzoeken, voor zover deze na het vervangen van het AOP nog aanwezig zijn.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemiddag @jansentwan,

Super dat je via dit topic even aan de bel trekt. En goed dat je al een monteursafspraak geregeld hebt. We zijn benieuwd hoe het monteursbezoek verlopen is en wat jouw bevindingen op dit moment zijn.

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Monteur is geweest en heeft het AOP vervangen, echter snelheid is ondanks diverse manieren van bekabeld aansluiten niet hoger dan 367.3Mbps dus nog lager dan met het Arris modem en up 50.4Mbps dus die is wel goed.

Maar download dus nog minder dan met mijn vorige abbo, vlg's de monteur werkt hier Docsis 3.1 niet.

Hij zou er melding van maken, dus wacht ik nog even af wat er nu gaat gebeuren, helaas.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik denk dat 'DOCSIS 3.1 werkt niet' wat kort door de bocht is, maar de oorzaak kan inderdaad bij het OFDM-kanaal liggen.

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Hier een screenshot van de download.shot-2023-04-05_15-55-23.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De downstream laat te wensen over qua vermogen, op kanaal 32 is dit te laag (< -8 dBmV). Mogelijk valt het OFDM-kanaal hierdoor terug op een lagere profile ID/modulatie. Helaas worden geen actuele waarden van OFDM + OFDMA getoond in de webinterface + SmartWifi web met de huidige firmware, dit is in de nieuwe firmware 5.7.26-2210.4 opgelost, welke momenteel nog wordt getest.

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je info tobiastheebe 👍

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

IK had stille hoop dat problemen zouden zijn opgelost vandaag omdat Ziggo hier vanmorgen van 07:00 tot 10:00 uur in de wijkkast heeft gewerkt.

Helaas na een 15 minuten stroomvrij van modem en switch de volgende resultaten bij verschillende testsites

Download  Mbps                         Upload Mbps                         Ping Ms

374,13                                            50,04                                       7

409,04                                            51,05                                       18

503.00                                            52,7                                         112

360,8                                              50,2                                         13

Dus we wachten op volgende actie van Ziggo, wanneer ?    

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jansentwan Ontzettend balen dat de snelheid nog wat te wensen overlaat! Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding en het valt mij op dat jouw modem online staat met een signaalwaarden van 56 dBmv. (TX). Het modem staat dus op maximaal vermogen te zenden. Heb je jouw modem op dit moment wel rechtstreeks op maximaal 1.5 meter (en niet verder) op het aansluitpunt aangesloten? Want de signaalwaarden die ik nu op je modem uitlees zijn buiten de drempelwaarden. Andere modems op dezelfde Eindversterker hebben zo te zien wel goede signaalwaarden. Daarnaast ben ik er benieuwd hoe je de laatste speedtests hebt uitgevoerd. Was dit bekabeld en rechtstreeks op het modem, of had je nog een eigen router/hub of switch er tussen zitten?  

Aanvullend: klanten met een Sagemcom modem kunnen op dit moment wel problemen ervaren met de internetsnelheid op het moment dat het modem in bridged modus gebruikt wordt. Dit is nu bij ons in onderzoek en hiervan ontvang ons onderzoeksteam nog graag nieuwe voorbeelden. Ik zie allen dat jouw modem op dit moment in router modus staat, en in deze modus speelt dit probleem dus niet. 

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Hallo Paul, eerst bedankt voor je reactie, 

het Sagemcom modem staat op 30 cm van het AOP en rechtstreeks daarop aangesloten. Vervolgens mijn pc rechtstreeks met cat 6 kabel op het modem en met deze pc de testen uitgevoerd, op een andere poort de TP Link Deco M4, en op een andere poort een Netgear GS 108 8 poorts Gigabit Switch met daarop aangesloten een internet radio, de Media Nextbox en nog twee pc's alles met cat6 kabels.

Dus de testen zijn bekabeld en rechtstreeks op het modem aangesloten uitgevoerd bij diverse testsites en modem staat in de router modus. de router die ik voorheen gebruikte  een Netgear R7000 heb ik niet meer aangesloten en gaat ook niet meer aangesloten worden.

Dus ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@jansentwan Dankjewel voor het nalopen van de installatie en jouw terugkoppeling! In de nauwkeurige signaalmeting zie ik nog steeds dat jouw modem met een te hoge CM Tx waarde online staat. Daarnaast zie ik ruis terug op zowel het SC-QAM als OFDM(A) signaal. Bij de minste of geringste schommeling op het netwerk zal jouw modem op dit moment problemen hebben met de verbinding. Aangezien je het modem nu al rechtstreeks op het aansluitpunt hebt aangesloten en het modem alsnog met deze waarden online staat, lijk het mij verstandig dat hier een monteur langskomt. Want het signaal lijkt hier nog niet in orde. Ik heb een afspraak ingepland met een storingsmonteur om het signaalprobleem (ruis op SC-QAM en OFDMA) op te lossen. De afspraak is ingepland op vrijdag 14 april 2023 tussen 8 en 13 uur. Mocht het op deze datum niet schikken dan kun je de afspraak wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je aan ons weten hoe het bezoek verlopen is? 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@jansentwan  Je zou ook nog even het modem zonder splitter rechtstreeks op het AOP aan te sluiten, dit om uit te sluiten dat de ruis/problemen veroorzaakt worden door je huisinstallatie/versterker.

Ook dan even het modem opnieuw opstarten en na een uur of 2 weer even de modemwaardes hier posten en natuurlijk een paar keer een speedtest doen.

 

jansentwan
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 4Oplossingen
  • 7Likes

Boris, heb je advies uitgevoerd download bleef hetzelfde rond de 380-400 Mbps maar upload 74 -80 Mbps die was dus wel ongeveer 25Mbps hoger.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dat heeft niks met het advies te maken

 

de ziggo snelheidsverhoging is ingegaan

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

Nu kunnen we wel uitsluiten dat het probleem in de huisinstallatie zit, hopelijk vind de monteur het probleem.

Uitgelicht topic