1
Vraag
2
Reageer en help mee
Quin TeknoLife

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

[SAGEMCOM GIGA] NAT-hairpinning?

Hoi luitjes,

 

 

Ik heb onlangs bij kennissen van mij hun modem vervangen met de Sagemcom giganet modem, en het meeste werkt gelukkig naar behoren.

Een euvel waar we tegenaan lopen is dat NAT hairpinning schijnbaar niet kan op deze modems, waardoor op het interne netwerk de domeinnamen die we hebben dus niet werken (local IPs werken wel gewoon, alsmede het benaderen van de domeinnamen vanaf buiten het netwerk).

 

 

Nu zag ik dat een mogelijke oplossing is om de boel in bridge te laten zetten en een externe dedicated router te gebruiken, maar omdat we meerdere fysieke servers draaiend hebben kunnen we de boel niet weer zomaar vervangen of anderzijds neer laten gaan voor related onderhoud. Het liefst zouden we ons server grid helemaal niet down willen laten gaan en als het dan echt moet is het een last resort)

 

Zijn er wellicht nog andere (softwaremarige) oplossingen waar we nog niet aan gedacht hebben?

9 Reacties 9
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik denk dat @tobiastheebe je hier misschien wel mee kan helpen ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Hairpin/loopback NAT wordt op meer modems niet ondersteund, waaronder de CH7465 en UBC1318. De eRouter van het modem is alleen voor basaal gebruik ontworpen. Een eigen router gebruiken die deze functie wel ondersteunt is de workaround die het meest voor de hand ligt, anders zou je lokaal de hosts file moeten aanpassen, zodat de domeinnamen verwijzen naar de interne IP-adressen of IPv6 gebruiken, zodat er geen NAT meer is.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Je kan intern natuurlijk een eigen DNS laten lopen, waarop je de domeinen naar interne IPs laat verwijzen. Aan de andere kant, als het mogelijk was om de modems te wisselen, is het toch ook wel mogelijk er een eigen router tussen te zetten? Qua downtime?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

alleen kan je die eigen dns niet invoeren op het nieuwste sagemcom modem

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Echt niet? Geen DHCP range wijzigen? Geen DNS server wijzigen? Foute MTU size. Bridge mode werkt pas na een reset. Hoe is die door de testen geraakt?🙄

 

Maar serieus: je kan toch wel de hele DHCP uitzetten en een Pi-hole draaien? Let me guess: via IPv6 komen alsnog de Ziggo DNS servers mee. 
Bridge modus dus en een fatsoenlijke router.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan idd geen lokaal dns server instellen

als in binnen eigen lan

zelf externe dns is wel mogelijk voorbeeld :

robinjoo19_0-1670789578276.png

 

 

foute mtu size is alleen een bepaalde bug die soms voorkomt

 

 

veel fouten zijn in latere test firmware opgelost gelukkig ziggo werkt er dus wel echt aan

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@tobiastheebe"waaronder de CH7465". Hebben we het volgens mij eens eerder over gehad, of was dat met iemand anders?

Dat is toch de gewone Compal Connectbox toch? Die hebben sinds enkele jaren na een firmware upgrade wel nat-loopback.

Dat maakt dus dat het giga ding zowat de enige is die dat niet heeft. Is het niet eens een goed plan dat als super expert aan te kaarten bij Ziggo zodat die ondersteuning ook in die nieuwe Giga modems komt?

Want is het toch wel een vrij standaard functie tegenwoordig. En een gemis als je het niet hebt.

Zou voor mij al voldoende reden zijn geen gigabit te nemen bij Ziggo of dat te adviseren bij m'n klanten die o.a. camera's hebben.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik kan het proberen aan te kaarten bij het test gedeelte 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Je hebt gelijk, ik had het een paar maanden geleden nog eens getest bij familie en het werkte, waar dat eerder niet het geval was, schiet mij nu weer te binnen. Ik weet niet precies hoe het zit bij de TG2492 en TG3492.

 

Ik denk dat hairpin/loopback NAT door LG gezien wordt als een functie waar relatief weinig gebruik van gemaakt wordt. Op de F3896 zou het inderdaad wel beschikbaar moeten zijn, als nieuwste type modem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic