1
Vraag
2
Reageer en help mee
Ni3k

Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Ruis? 4G? Advies nodig

Goedenavond,

 

Na up en downs te hebben gehad met mijn verbinding, leek het de goede kant op te gaan. Ook mede door @Alex die goed geholpen heeft.

 

Nu het volgende, op donderdag 22 juli had ik in de ochtend geen verbinding meer, vreemd, gezien er niks veranderd of gebeurd was, maar wat bleek, de kern van de groene coax kabel was afgebroken in het AOP en daardoor hadden wij helemaal geen verbinding.

 

Als volgt contact gezocht met Ziggo en een monteur gepland, volgende dag kwam hij langs en heeft hij goed geholpen. Dikke pluspunten naar deze vriendelijke monteur, dit is er een die je vaker over de vloer wil hebben.

 

Het volgende is door hem uitgevoerd:

 

Lees meer

- Nieuwe AOP

- Groene grond coax kabel verlengd met koppeling (een stuk coax was broos toen hij de kabel opnieuw wou strippen)

- Gemeten

- Wijkkast bekeken

Alleen nu lijkt er toch weer wat aan de hand te zijn, maar kan ik niet achterhalen wat. 4G? Ruis? Ik snap het niet meer gezien alles vervangen is en alles is nagelopen door de monteur. Er is specifiek op twee kanalen binnen het modem waarop de uncorrectables na ongeveer 20 uur uptime gaan oplopen, maar sinds vandaag lopen ze aardig op. De rest van de kanalen blijven op 0 en lopen de correctables niet snel op (schommelen per dag, maar worden gecorrigeerd).

 

Opstelling:

 

Lees meer
AOP > Braun splitter (zonder kapje) > Out 1 (Modem in Bridge) / Out 2 (Mediabox XL)
Kabels zijn Technetix van 1.5 meter en 10 meter (nieuw)

Fotos hieronder zijn vandaag genomen met uptime van ongeveer 1 dag en 20 uur en tussen de opnames kan je zien dat de correctables en uncorrectables oplopen specifiek op kanalen 834000000 Hz en 842000000 Hz, maar alles zit netjes aangesloten zoals het hoort. Het is wel eens vaker voorgekomen, maar nu lijkt het toch telkens terug te komen, ook na een reboot of reset.

 

Foto opname (20:47)

Lees meer
Screenshot 2021-08-03 at 20-46-39 Ziggo UBC1318ZG.png

 

Foto opname (21:30)

Lees meer
Screenshot 2021-08-03 at 21-30-08 Ziggo UBC1318ZG.png

 

Hopelijk kan iemand mij meer wijs maken waarom dit nu gebeurd, terwijl eigenlijk alles is aangepakt. Ook gezien wij meerder monteurs hebben gehad over afgelopen jaar en dingen heen en weer zijn aangepast.

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Die frequenties zijn van T-Mobile/Tele2.

 

Dan je signaal, dat valt allemaal nog binnen de lijntjes, maar ik vind je binnenkomend signaal aan de lage kant en je upstream aan de hoge kant.

Ergens lijkt er toch iets nog niet helemaal lekker te zitten, maar dat kan overal zijn, ook in de straatkast of in de wijkkast.

 

Maar @Alex kan veel dieper kijken en nodige actie ondernemen.

 

Ervaar je problemen met internet of de verbinding?

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @Bert!

 

Dank voor je reactie. Inderdaad is het signaal op de downstream aan de lage kant, monteur gaf dit ook aan (grondkabel vanuit wijkkast naar mijn huis is ongeveer +/- 105 meter) en de upstream is wat aan de hoge kant. Het signaal schommelt over de dag, zie foto onder het bericht. Je kan zien dat de upstream nu weer lager ligt dan de vorige opnames. Ook is nu ook weer even rustig met de uncorrectables op beide kanalen.

 

Lees meer
Screenshot 2021-08-03 at 23-29-11 Ziggo UBC1318ZG.png

 

Gezien de frequenties, nu ik weet dat het T-Mobile/Tele2 is, kan het zijn dat er toch instraling op mijn verbinding van buiten af is? Of kan het vanaf de slimme meter komen die wij hebben (Liander, GPRS) ondanks dat onze AOP niet gelijk in de buurt zit? Wel gek anders, gezien alles binnen goed aangesloten is.

 

Wat ook misschien het geval kan zijn is dat de buren naast ons een T-Mobile verbinding hebben (ik weet het namelijk omdat ik daar wel eens over de vloer kwam, maar nu geen contact meer mee heb) en ook na mijn weten zij de grondkabel open en bloot in de WCD hebben liggen en nu niet weet of zij ook afgesloten zijn in de wijkkast. Heeft dit invloed op die van ons?

 

''Ervaar je problemen met internet of de verbinding?''

 

Het schommelt over de dag, het werkt en de snelheid wordt behaald, maar toch merk je dat er af en toe hikjes zijn (bijvoorbeeld tijdens het browsen of het afspelen van een video die blijft hangen) terwijl het internet niet belast wordt.

 

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de kolom uncorrectables 0 moet blijven gezien dit anders duid op eventuele problemen en de kolom correctables niet zo spannend is, want de pakketjes worden gecorrigeerd door het modem en lopen niet al te gauw op.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je een foto van het aop maken

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @anoniemforum

 

Met het AOP is niks aan de hand, zoals gezegd is het allemaal vervangen op de juiste manier door de monteur de laatste keer. Er is een nieuw stukje coax het huis binnen gekomen en de oude grondkabel is aangesloten buiten met een koppeling.

 

Het is gewoon zoals het hoort, grondkabel die in een Braun WCD zit en op het WCD zit een Braun twee weg splitter zonder kapje met daarop op Out 1 het modem en op Out 2 de Mediabox XL.

 

Splitter is overigens ook nieuw.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

een moderator komt binnen 1 a 2 werkdagen langs het topic 

zij kunnen nakijken of de ruis vanuit de straatkast komt

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Ni3k We kijken graag met je mee naar het signaal. Hiervoor heb ik je postcode en huisnummer nodig. Wil je deze toevoegen aan je Community profiel? Dan kan ik het in gang zetten. 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Dank @anoniemforum

 

Hi @Lotte,

 

Dat is mooi, maar zijn deze gegevens niet in te zien? Gezien ik deze al sinds dat de nieuwe community actief is heb genoteerd binnen mijn profiel.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Ni3k Ik kan er inmiddels bij, excuses. 

 

Wij gaan de meting starten. Na 24 uur kunnen wij je hier meer informatie over geven. 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

@Lotte Dat is mooi en geen probleem hoor, kan gebeuren 🙂 Ben benieuwd of er iets te zien is.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Bedankt voor je begrip en geduld @Ni3k. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen is er gister zelfs een nauwkeurige meting van een week gestart. We kunnen de resultaten hiervan naast je eigen ervaringen leggen. Kun je aangeven hoe het de afgelopen uren zijn gegaan? 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @Erik P 

 

Dank voor de terugkoppeling 🙂

 

Mooi dat er nog een nauwkeurige meting is gestart tot volgende week, zijn er nog resultaten van de 24 urige meting? Betreft de verbinding is het eigenlijk hetzelfde gebleven, snelheid wordt behaalt, het signaal is nog altijd aan de lage kant op de Downstream en de Upstream is altijd nog wat aan de hoge kant.

 

Wel moet ik aangeven dat nu beide kanalen geen vertoning hebben van uncorrectables (fingers crossed) na een reboot met uptime van 2 days 15h:28m:29s.00. De correctables zijn niet zo zeer spannend, maar vind toch dat ze nog vrij vlot oplopen op een dag. Wel geinig dat de uncorrectables nu 0 blijven, gezien ik nu aanvraag doe bij Ziggo om mee te kijken. 😅

 

Verder heb ik toch een vermoeden dat er buitenaf nog niet iets lekker gaat, gezien binnenhuis alles, maar ook alles opnieuw aangesloten is en er een monteur is geweest. Dus kan een straatkast zijn, een woning niet goed aangesloten is of net zoals ik eerder aangaf, misschien het geval dat de buren naast ons die gebruik maken van een T-Mobile verbinding en geen Ziggo klant zijn (ik weet dit namelijk, omdat ik daar wel over de vloer kwam, nu niet meer) niet afgesloten zijn, want na mijn weten hebben zij de grondkabel open en bloot in de WCD liggen. Zou dit instraling kunnen geven op ons coax segment?

 

Nieuwe opname om 16:49 (Signaalwaardes zijn nu weer wat lager, gezien het weer avond wordt)

Lees meer
Screenshot 2021-08-06 at 16-49-43 Ziggo UBC1318ZG.png

 

 

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Even een update, vandaag gekeken in het modem en er zijn weer uncorrectables genoteerd op beide kanalen, alleen weet ik niet wanneer. Signaal is nog altijd aan de lage kant op de Downstream en de Upstream is nog altijd aan de hoge kant. Het modem heeft een uptime van 7 dagen 13 uur momenteel.

 

Opname 15:17

 

Lees meer
Screenshot 2021-08-11 at 15-15-36 Ziggo UBC1318ZG.png

 

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Ni3k

 

Ik heb de voicesessie gecontroleerd en kan daarin toch wat signaal ruis ontdekken.
Verstandige wijs gaan we daar gericht een monteur voor inplannen. Ik heb daarbij vermeld wat er eerder door monteurs al is gedaan zodat we gericht gaan zoeken.

De afspraak staat ingepland op ma 16-08-2021 12:00-18:00 uur. Zorg je ervoor dat je thuis bent?

Mocht de afspraak je niet uitkomen, kun je via Mijn Ziggo de afspraak wijzigen.

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Goedemorgen @Jamyla,

 

Dank voor je bericht.

 

Even over de voicesessie, is dat de nauwkeurige meting die sinds afgelopen week loopt? Tag jouw ook even @Erik P.

 

Betreft de monteur, ik neem aan dat dit een netwerkmonteur is? Want een storingsmonteur heeft binnenhuis net ongeveer twee weken alles al nagelopen en opnieuw uitgevoerd. De monteur had goed geholpen en zijn ding gedaan. Is het niet beter om iemand te sturen voor in de wijk? Want ik wil niet dat hij voor niks komt, ondanks de benoemde punten eerder in het topic.

 

Zelf denk ik dat het echt ergens buitenhuis is dat ruis veroorzaakt en hij niet perse binnenhuis hoeft te komen voor een afspraak.

 

Graag hoor ik van jouw 🙂

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Hai @Ni3k

 

Het wordt sowieso een expert monteur gezien de eerdere werkzaamheden van de monteur. Deze monteur loopt binnenhuis alles na en zal vervolgens het buiten netwerk in duiken. Ruis kan op vele fronten ontstaan, maar ik vermoed zelf ook buitenhuis 🙂

Daarom is de afspraak wel zo verstandig, dan kunnen we het allemaal nalopen.

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Hi @Jamyla,

 

Dank voor je terugkoppeling, ik snap dat ruis op verschillende fronten kan ontstaan, maar om opnieuw alles binnenhuis na te lopen dat al een keer door een monteur gedaan is, lijkt met wat gek, want dan lijkt het net of de laatste monteur voor niks is geweest.

 

Ook jij denkt dat het buitenhuis is, is het dan echt niet verstandiger om de afspraak thuis af te zeggen en dat de monteur gelijk het netwerk buiten in duikt? 

 

Wil gewoon even overleggen 🙂

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Terecht hoor @Ni3k

Maar onze monteur gaat niet alle werkzaamheden van de vorige monteur nalopen. Hij zal voornamelijk in het buiten netwerk duiken. Maar daarvoor is het nog steeds belangrijk om thuis te zijn. Als jij niet thuis bent, kan hij ook niet meten hoe het signaal naar je woning wordt toegestuurd, en wat er binnenhuis binnen komt. 

 

Dus dat moet helemaal goed gaan komen als jij er bent 🙂

Ni3k
Topicstarter
Level 8
  • 191Posts
  • 3Oplossingen
  • 66Likes

Even een update @Jamyla @Erik P @Lotte 

 

Vandaag goed geholpen door de monteur, was mooi op tijd.

 

Heeft het volgende uitgevoerd:

 

  • Coax grondkabel opnieuw gestript met koppelstuk.
  • Metingen gedaan, het schommelde nogal op een aantal frequenties.
  • Wijkkast gecontroleerd.
  • Versterker weer aangesloten, modem wordt met 4dB versterkt, zijn voorkeur omdat de grondkabel aardig lang is.
  • Nieuwe kabel tussen modem en versterker.

Nu wordt het aankijken hoe de verbinding zich gaat houden over de aankomende dagen.

 

Dank voor de hulp, de metingen en het toesturen van de monteur. Ik meld mij over een week weer, is alles nog zoals het hoort, kan het topic gesloten worden. 🙂

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

Dankjewel voor de terugkoppeling. Super om te lezen wat er allemaal gedaan is door de monteur @Ni3k We horen graag of de verbinding stabiel blijft. Namens mijn collega's heel graag gedaan!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic