1
Vraag
2
Reageer en help mee
Architect_Kev

Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Router werkt niet met Ubee 1318 in bridge

Hey

ik heb recent van jullie de Ubee 1318 in ontvangst mogen nemen ter vervanging van de TC7210 maar kom nu tot de conclusie dat mijn router niet wilt functioneren met het modem.
de router betreft een archer AX10.

ik heb al een paar dingen geprobeerd:

1 - netwerkkabel vervangen.
2 - router en modem in diverse volgordes aan en uit zetten.
3- DNS server verranderd. 
4 - Mac Adress van de router gewijzigd naar het mac adress van mijn laptop 
5 - Laptop rechtsreeks aangesloten op het modem
6 - default gateway veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.178.1
7 - laptop met kabel aangesloten op de router

van de bovenstaande dingen werkte enkel 5 en 7 en alleen maar op mijn laptop

ik zou het zelf nu niet meer weten heb mijn modem voor de 2e keer terug laten zetten naar router mode omdat ik anders geen internet meer had.

mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik ze graag

alvast bedankt

Uitgelicht
Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Reacties
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

ben ik weer,

ik heb hem vandaag nogmaals een keer in bridge laten zetten en op de een of andere werkte het deze keer.
ik kan gewoon alle sites bereiken en ervaar geen problemen meer

@robinjoo19 @Bert @DennyW alsnog bedankt voor de hulp.

30 Reacties 30
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56610Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13582Likes

Als bekabeld wel werkt op je laptop, wat werkt er dan niet?

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

de link naar buiten via Wifi en voor alle andere bekabelde devices.
(hoogstwaarschijnlijk omdat de router het mac adress van mijn laptop heeft overgenomen.)

want ik kan op de voorkant van de Next zien dat hij wel een bekabelde verbinding heeft maar geen tunnel naar buiten.

en ik kon voordat ik het mac adress overnam op mijn router ook een speedtest uitvoeren met een nog in de cache staande server en kreeg daar ook gewoon een resultaat uit. wel met constante meldingen dat er geen connectie was.

ik ben zelf een beetje door alle mogelijke dingen heen gegaan die ik kon bedenken.

DennyW
Expert
Expert
  • 2920Posts
  • 244Oplossingen
  • 774Likes

@Architect_Kev  schreef:

ik heb al een paar dingen geprobeerd:

3- DNS server verranderd. 

6 - default gateway veranderd van 192.168.0.1 naar 192.168.178.1

van de bovenstaande dingen werkte enkel 5 en 7 en alleen maar op mijn laptop

ik zou het zelf nu niet meer weten heb mijn modem voor de 2e keer terug laten zetten naar router mode omdat ik anders geen internet meer had.

mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik ze graag

alvast bedankt

Als Ziggo modem in bridge modus staat, dan werk alleen Automatisch IP-adres verkrijgen / DHCP; gateway op een statisch IP-adres instellen (zoals 192.168.0.1 naar 192.168.178.1) kan dan nooit werken.

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Nee dat begrijp maar ik verander op het losse TP-Link router de gateway naar 192.168.178.1.

Ik ben mij er van bewust dat als het modem in bridge staat dit enkel een doorgeefluik is.

Het gaat mij erom dat ik met mijn router geen verbinding kan maken met het internet hij krijgt alle externe info door en zegt dat er een link is alleen ik kan geen enkele site bereiken.

Ik heb geen flauw idee waardoor dit komt.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56610Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13582Likes

@Architect_Kev "Nee dat begrijp maar ik verander op het losse TP-Link router de gateway naar 192.168.178.1."

Er is geen gateway op een modem in bridge beschikbaar.

Je TP-Link router zijn eigen IP adres is de gateway voor de rest van je apparatuur, als het modem in bridge staat.

Dus moet je TP-Link router een extern IP adres krijgen en verder routeren en dat kan alleen als je TP-Link router een extern IP adres aan kan nemen en verwerken en dat gaat alleen met de instelling Automatisch IP-adres verkrijgen / DHCP ingesteld op je TP-Link router.

Ik vermoed dat het op de TP-Link Dynamisch IP heet in de Internet instellingen.

192.168.178.1 bestaat niet als gateway op het Ziggo netwerk waarvandaan je een extern IP adres moet krijgen van de DHCP server van Ziggo.

Bert_0-1645278769558.png

DennyW
Expert
Expert
  • 2920Posts
  • 244Oplossingen
  • 774Likes

@Architect_Kev 

Had je de de TP-Link Archer AX10 ook al toen je de nog een TC7210 van Ziggo had? En zo ja, was de TC7210 ook door Ziggo in bridge modus gezet? Of is de TP-link nu net nieuw?

Het moet niet uitmaken of de UBee nu wel of niet in bridge- of router-modus staat. Als je de WAN van de TP-link instelt op Automatisch een IP-adres verkrijgen instelt alsmede ook het DNS en gateway automatisch laat toekennen, dan moet internet in beide gevallen bereikbaar zijn.

Probeer niet de WAN van de TP-Link in te stellen op ander verbindingstypen dan Automatisch verbindingsgevens verkrijgen in te stellen zoal als bv. PPTP / iets waar je vaste adressen of wachtwoorden in moet geven enz..

**EDIT**

Stel dan ook de laptop in zodat deze IP-adressen / DNS-server-adres en gateway automatisch verkrijgt.

Start alles één voor één opnieuw op. Eest Zigoo-modem. Dan de TP-Link en daarna de laptop.

Zorg eerst dat er internet verbinding is. Daarna kan je zo veel wijzigingen aanbrengen als je dankt dat nodig is.

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik heb de Archer AX10 net nieuw met de overgang van de TC7210 naar de Ubee 1318
ik heb bovenstaade gedaan zoals beschreven. op mijn telefoon zegt hij beperkt internet. services zoals google en youtube kan ik wel bereiken. 

Architect_Kev_0-1645290095401.png

Hier de gervaagde waardes van de router.
en met gateway bedoel ik de instelpagina. deze zou ik zonder probleme op 192.168.178.1 moeten kunnen zetten

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56610Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13582Likes

@Architect_Kev "en met gateway bedoel ik de instelpagina. deze zou ik zonder probleme op 192.168.178.1 moeten kunnen zetten"

192.168.178.1 is zinloos, want dat IP adres bestaat niet in je netwerk, want je gateway is nu je eigen router en die heeft het IP adres 192.168.0.1 en dat IP adres is nu je gateway.

Je krijgt via Ziggo een uniek extern IP adres en je eigen router is je gateway en die heeft 192.168.0.1 als IP adres.

De gateway = poort, is de poort naar het internet, dus het apparaat wat het extern IP adres krijgt, daarvan is het eigen IP adres de gateway = poort naar het internet.

Zou je modem niet in bridge staan, maar in router modus, dan heeft het modem het extern IP adres 84.XXX.XXX.XXX en je router waarschijnlijk iets als 192.168.178.25 als IP adres en dan is 192.168.178.1 de gateway voor je eigen router.

=========================================================================

"en met gateway bedoel ik de instelpagina. deze zou ik zonder probleme op 192.168.178.1 moeten kunnen zetten"

Of bedoel je dat je 192.168.0.1 wilt veranderen in 192.168.178.1?

Dat is een heel andere instellingen, dan moet je je DHCP server op dit IP adres instellen.

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

De DHCP instelling inderdaad want mijn router staat in router modus en krijgt een extern 84.xx adres.

Alle gegevens krijgt hij binnen maar op de een of andere manier is de link slecht

Beapaalde sites zoals Google en YouTube kan ik wel benaderen en ik kan ook zoeken op google alleen op de een of andere manier kom ik niet verder dan dat.

Ik zal hierna nog een post doen met wat extra foto's

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

WAN.PNG

IPv6 WAN.PNG

Operating mode.PNG

   zoals je ziet is alles eigenlijk goed vandaar dat ik me afvroeg waar het mis ging.
en overigens een korte vraag hoe zet ik mijn modem in bridge mode buiten de klantenservice uren. is dit mogelijk met het formulier op de site of is moet ik voor 2200 een berichtje sturen hey kan ie weer terug in router modus

Bridge-modus aanzetten | Ziggo | Klantenservice

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56610Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13582Likes

Van de TP-Link Archer AX10 wee ik verder te weinig.

Hopelijk kan iemand anders je verder op weg helepen.

@DennyW ???

DennyW
Expert
Expert
  • 2920Posts
  • 244Oplossingen
  • 774Likes

@Bert 

Ik ken de "ins en outs" van deze router (en evenmin andere LP-Link routers) ook niet; om bij TP een handleiding te downloaden moet je "door nog al wat hoepels springen".  Misschien heeft zo'n router wel een optie (op zoeken in gebruiksaanwijzing) om zelf ingesteld te worden in een soort bridge modus (, waarbij de voorliggende router in router mode blijft). Geen idee.

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

het probleem is dat ik echt een externe router nodig heb aangezien de Ubee niet 2 poorten naar 1 IP adres op TCP kan forwarden enkel 1 op TCP en 1 op UDP.

Ik zal maandag eens contact opnemen met de TP-Link klantenservice kijken of die mij kunnen helpen.

Kan het overigens wellicht ook zijn dat er wellicht bepaalde waardes in het modem niet goed zijn. Ik ga hier niet vanuit maar je weet het nooit.

Begreep van een ex Ziggo monteur dat er een bepaalde waarde te hoog kan zijn of dat de AOP niet goed aangesloten kan zijn ongeacht dat deze recentelijk vervangen is.

Wellicht dat dat iets kan verklaren

robinjoo19
Expert
Expert
  • 2117Posts
  • 27Oplossingen
  • 618Likes

welke poorten wil je forwarden dan ?

en hoe bedoel je niet 2 poorten op 1 ip

robinjoo19_0-1645370226378.png

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56610Posts
  • 3737Oplossingen
  • 13582Likes

"Begreep van een ex Ziggo monteur dat er een bepaalde waarde te hoog kan zijn of dat de AOP niet goed aangesloten kan zijn ongeacht dat deze recentelijk vervangen is."

Dat zou te zien moeten zijn in de downstream en upstream waarden.

Kun je die hier plaatsen met een schermafbeelding?

DennyW
Expert
Expert
  • 2920Posts
  • 244Oplossingen
  • 774Likes

@Architect_Kev  schreef:

.... aangezien de Ubee niet 2 poorten naar 1 IP adres op TCP kan forwarden enkel 1 op TCP en 1 op UDP.

@Architect_Kev 

Bij de UBC1318ZG kan je bij een portfoward-regel kiezen tussen TCP, UDP en de combinatie TCP/UDP. (Klik op pijltje bij protocol.)

Dat mag een enkelvoudige (Start Port = End Port) of een reeks aangesloten poorten in één regel verwerken.

Zie afbeelding:

portforward test.png

Het is bij portforwarden wel altijd mogelijk om meerdere (verschillende) poorten / of poortreeksen, met gebruikmaking van meerder regels, naar één en hetzelfde device te verwijzen.

Het is nooit mogelijk een en dezelfde poort naar verschillende devices door te verwijzen.

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

1. 

startup.PNG

2.

downstream.PNG

3.

upstream.PNG

4.

Forwarding nieuw.PNG

5.

Forwarding old.PNG

6.

forwarding mislukt.PNG

7.

8123.jpg

8.

443.jpg

@DennyW  @robinjoo19 . ik moet de 2 poorten op TCP hebben en niet 1 op UDP en 1 op TCP. Sterker nog als ik voor de 2e poort TCP wil pakken wordt het menu rood en laat hij jet mij niet aanpassen naar TCP. zoals je kan zien staat port 8123 ook niet open ongeacht dat hij geforward zou moeten zijn.

@Bert volgensmij zijn de modemwaardes vrij normaal wellicht dat de SNR te hoog is maar daar durf ik niks over te zeggen. de errors op alle channels vallen ook mee dus daar zou het ook niet aan moeten liggen

mijn focus begint gewoon steeds meer te liggen op de router en of deze wellicht foutief is.

even voor jullie info ik heb hem tussendoor terug laten veranderen naar router mode aangezien ik anders geen toegang tot internet had. dit zou de waardes niet moeten veranderen

Architect_Kev
topicstarter
Raadgever
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

@DennyW @robinjoo19 zie Forwarding nieuw en forwarding old om te zien wat ik bedoel. ik wil 8123 en 443 met TCP naar 192.168.178.26. (ip adres is gewijzigd tussendoor) enkel staat de ubee 1x een TCP en 1x een UDP toe en waardoor er maar 1 van de 2 poorten beschikbaar is (zie 8123 en 443). op beide zetten lost ook niks op aangezien hij mij automatisch terugstuurd naar UDP. in forwarding old is te zien hoe het op de TC7210 stond. 

@Bert voor jou zijn de bestanden startup upstream en downstream. ik zie zelf niks afwijkends. wellicht dat de SNR te hoog is maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen de power is onder de 10 en boven de -5 dus dat zou ook gewoon goed moeten zijn. ik had overigens wel met de TC7210 lagere power levels met levels er tussen van 4.

hopelijk kunnen jullie hier iets mee

*EDIT*
of jullie moeten mij kunnen vertellen hoe ik beide poorten open krijg dan hoef ik helemaal geen bridge mode te gebruiken

robinjoo19
Expert
Expert
  • 2117Posts
  • 27Oplossingen
  • 618Likes

@tobiastheebe 

jij bent meer een expert dan mij hierin 

ik doe alles via UPNP en de google home app waarbij de besturing automatisch gaat voor zowel binnen als buitenhuis waarbij ik niks hoef in te stellen

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic