Joedyd

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Router weg doen nu ik pods heb?

Om mijn hele huis te voorzien van goedwerkend internet heb ik 5 jaar geleden een router gekocht de ASUS RT AC5300 Tri-band Gigabit Router (icm het Ziggo witte modem natuurlijk)

 

Ik heb/had overal goed internet maar met allemaal verschillende netwerknamen. Nu heb ik 2 pods ontvangen en heb ik op plaatsen heel goede ontvangst (184 mbps) en op sommige iets minder (ca. 50 mbps). Wel heel fijn dat het allemaal met maar 1 netwerknaam is dus daar ben ik heel blij mee (geen handmatig geswitch meer).

 

Mijn vraag kan ik beter de router wegdoen (en eventueel nog 1 of 2 pods bijplaatsen?)

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je er nog 1 of 2 pods erbij neemt, dan heb je een prima dekking in je huis en de wifi van de pods vind ik uitermate stabiel.

Als je er 1 of meerdere via een UTP kabel kan aansluiten, dan is de snelheid nog hoger.

Hier 1 pod waar ik 600+ op haal en de 2e die ver van het modem af staat en de bedrade pod haal ik nog 300+ en met een kabel in de pod naar mijn laptop 450+.

De pods hebben een aantal dagen nodig om de wifi apparaten die verbinding willen hebben te verdelen onder het modem en de pods, de stabiliteit staat voorop en dan pas de snelheid.

En dat is te merken urenlange Teams en andere groepsoverleggen zonder 1 hapering via wifi.

Bekijk in context

34 Reacties 34
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je er nog 1 of 2 pods erbij neemt, dan heb je een prima dekking in je huis en de wifi van de pods vind ik uitermate stabiel.

Als je er 1 of meerdere via een UTP kabel kan aansluiten, dan is de snelheid nog hoger.

Hier 1 pod waar ik 600+ op haal en de 2e die ver van het modem af staat en de bedrade pod haal ik nog 300+ en met een kabel in de pod naar mijn laptop 450+.

De pods hebben een aantal dagen nodig om de wifi apparaten die verbinding willen hebben te verdelen onder het modem en de pods, de stabiliteit staat voorop en dan pas de snelheid.

En dat is te merken urenlange Teams en andere groepsoverleggen zonder 1 hapering via wifi.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die verschillende netwerknamen met de Asus en de Connectbox is dan mogelijk een eigen keuze geweest.

Ik heb hier drie wifi punten van twee verschillende merken naast de Connectbox waarvan de wifi uit staat met 1 ssid, en dat werkt prima.

Werk je volledig via wifi is er geen apparaat op de Asus bedraad aangesloten dat zal je vraag beantwoorden. Zoals al aangegeven kan 1 of 2 exemplaren erbij de dekking beter maken, hoe kleiner de afstand tussen 2 pods des te beter het is, zeker als deze niet worden bedraad.

 

@Pasi noemt inderdaad een goed punt teveel pods of beter gezegd wifipunten in het algemeen kan juist en thuis en bij de buren de boel ontregelen.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Zal ik dan ook nog een aanvulling geven ?

De pods maken gezamenlijk één wifi netwerk en de Asus ook. Dus eigenlijk hebt u nu 2 wifi netwerken. Soms geeft dat wat problemen, b.v. met het automatisch overschakelen van een smartphone, als men van het ene wifi-netwerk naar het andere wifi-netwerk loopt.
Tevens, als er een onnodig wifi-station actief is, levert dat ook onnodige drukte op de wifi frequenties op, waardoor de pods slechter zouden kunnen gaan werken.

Als u verder tevreden bent met de pods en die geven u de data-snelheid die u wilt, dan kan u de Asus inderdaad beter uitzetten.

Maar de Asus beslist niet zomaar weg doen of weggooien. Ik verwacht dat er genoeg mensen zijn die een aardig bedrag voor een AC5300 willen neerleggen.

Joedyd
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank voor je antwoord RoWi, 2 verschillende namen is inderdaad een bewuste keuze geweest omdat ik merkte dat apparaten niet altijd de optimale snelheid bereikten. Ze bleven dan hangen op het modem, terwijl als ze zouden overstappen naar de router, ze vele snellere wifi zouden hebben. Nu kies ik dus af en toe handmatig voor het andere netwerk.  Heb jij daar geen last van dan?

Joedyd
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank Pasi. Ik zal eens experimenteren. Tot nog toe haal ik in mijn woonkamer de beste snelheden met de ASUS (zo'n 300 mbps). Dat lukt met de pods nog niet. Staan ze dan toch te ver uit elkaar of van het modem af?

Joedyd
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank! Dat zijn supersnelheden die je haalt. Die haal ik alleen op mijn (bedraade) PC!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Veel wifizenders op een hoop gaven vroeger zeker problemen, maar als ik nu kijk met nog veel meer wifizenders op een hoop, dan merk ik geen enkel probleem meer.

ik vermoed dat er een manier is gevonden om een berg wifizenders te kunnen hebben met veel minder verstoring van elkaar.

 

Bert_0-1637751210549.png

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Joedyd  schreef:

Dank Pasi. Ik zal eens experimenteren. Tot nog toe haal ik in mijn woonkamer de beste snelheden met de ASUS (zo'n 300 mbps). Dat lukt met de pods nog niet. Staan ze dan toch te ver uit elkaar of van het modem af?


Ik zelf gebruik Deco M4's en heb dus geen ervaring met de pods, daarvoor moet u bij anderen zijn.

Maar staar u vooral niet blind op hoge en/of maximaal haalbare waarden. Algemeen gesproken, is voor mailen/browsen en een HD internetfilm bekijken een 100Mb internet/verbinding voldoende. Het verschil tussen een 100Mb en een 300Mb ( of nog hoger ) verbinding is dan nauwelijks merkbaar ( behalve als u grote bestanden moet up/down-loaden ).
Vanaf dat standpunt bekeken, is een supersnel wifi netwerk niet echt nodig. Soms heeft het zelfs geheel geen nut, omdat vaak de internet aansluiting toch langzamer is.

Beter ( en vooral makkelijker ) is gewoon te bekijken of nu alles via uw wifi verbinding, voor u voldoende snel is. Is dat het geval, dan gewoon alle cijfertjes vergeten en alle reclame ( voor snelheidsduivels ) wegklikken.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nee maar de afstand is groot genoeg en de folie laag onder het laminaat op een betonvloer helpt ook. Ik heb per woonlaag 1 wifipunt dat geeft voldoende dekking.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Iedereen zal nu op  1,6 en 11 zitten dat laat jouw afbeelding goed zien. Dus per kanaal meer apparaten maar minder overlappende dat scheelt een boel.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Joedyd Je bent helemaal op de juiste plek met je vraag! Ik zie dat je al goede tips hebt ontvangen. Heb je al wat kunnen experimenteren? We zijn erg benieuwd naar de uitkomsten. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Iedereen zal nu op  1,6 en 11 zitten dat laat jouw afbeelding goed zien. Dus per kanaal meer apparaten maar minder overlappende dat scheelt een boel.


Minder overlappend?

"...Iedereen zal nu op  1,6 en 11 zitten..." dus meer overlappende wifi stations.

Maar gelukkig, zoals @Bert schrijft heeft men blijkbaar "...een manier is gevonden om een berg wifizenders te kunnen hebben met veel minder verstoring van elkaar..."


P.s. met minder overlappend, zal je per kanaal bedoelen 😉😉.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Klopt @Pasi @ geen of minder apparaten op de tussenliggende kanalen. Nu alles op de aanbevolen kanalen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Overlappende kanalen geven zover ik weer meer interferrentie dan meerdere apparaten op hetzelfde kanaal. Zeker als alles op het maximale staat ingesteld dus 20/40 of 20/40/80 .

 

Met overlappend bedoel ik in dit geval kanaal 4 of 9 die snoepen links en rechts ook een kanaal weg. En laten we niet vergeten het gaat niet zozeer om de wifi toegangspunten  maar alle apparatuur die daar gebruik van maakt.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi even mijn laatste bijdragen toelichten het adaptive systeem waarvan de Pods en de Plume gebruikmaken is wat ik ervan begrijp een manier die extern regelt wat overeenkomt met wanneer je voor automatisch kanaal kiest.

Screenshot_20211127-145443~2.png

Iets wat vaak werdt afgeraden.

Voor elk apparaat wordt extern bepaald wat de optimale verbinding is. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

...het adaptive systeem waarvan de Pods en de Plume gebruikmaken is wat ik ervan begrijp een manier die extern regelt wat overeenkomt met wanneer je voor automatisch kanaal kiest.

Iets wat vaak werdt afgeraden.

Voor elk apparaat wordt extern bepaald wat de optimale verbinding is. 


Waarom dat door iedereen werd/wordt afgeraden, dat snap ik niet. Ik heb juist altijd automatisch aanstaan. Zo kan het systeem zelf het beste/rustigste kanaal kiezen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi  schreef:

@RoWi.  schreef:

...het adaptive systeem waarvan de Pods en de Plume gebruikmaken is wat ik ervan begrijp een manier die extern regelt wat overeenkomt met wanneer je voor automatisch kanaal kiest.

Iets wat vaak werdt afgeraden.

Voor elk apparaat wordt extern bepaald wat de optimale verbinding is. 


Waarom dat door iedereen werd/wordt afgeraden, dat snap ik niet. Ik heb juist altijd automatisch aanstaan. Zo kan het systeem zelf het beste/rustigste kanaal kiezen.


Hier ook, en het lijkt er op dat het adaptive wifi wat het hart van het hele smartwifi/plume gebeuren is hier ook gebruik van maakt.

Joedyd
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het heeft effe geduurd omdat ik dacht alles werkt dus afblijven maar de 3 verschillende netwerknamen in mijn huis bleef irriteren. Nu toch de knoop doorgehakt en de ASUS eruit gedaan en ik werk alleen met 2 bedrade pods en het werk perfect allemaal. Alleen in de kelder nog niet. Eens kijken hoe we dat gaan oplossen…

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Joedyd Dank voor je update, dat kan anderen ook weer op weg helpen.

Ik ben benieuwd hoe je het in de kelder op gaat lossen.

Uitgelicht topic