1
Vraag
2
Reacties
Prippie

Level 7
  • 175Posts
  • 5Oplossingen
  • 45Likes

Router status

Vraagje aan de geleerden, waarom heb ik 1 kanaal bij Upstream van DOCSIS 3.1 ingeleverd en er bij EuroDOCSIS 3.0 eentje bijgekregen.?

Ik had altijd bij EuroDOCSIS 3.0...... 3 upstream kanalen en bij DOCSIS 3.1 had ik er 2

5 Reacties 5
Meldingen
Aan Uit
Pasi

Level 19
  • 10643Posts
  • 509Oplossingen
  • 5899Likes

@Prippie  schreef:

Vraagje aan de geleerden, waarom heb ik 1 kanaal bij Upstream van DOCSIS 3.1 ingeleverd en er bij EuroDOCSIS 3.0 eentje bijgekregen.?

Ik had altijd bij EuroDOCSIS 3.0...... 3 upstream kanalen en bij DOCSIS 3.1 had ik er 2

Nu wil ik niet beweren dat ik op dat vlak een geleerde ben, maar ondanks dat er waarschijnlijk heel veel over gezegd en schreven kan worden, waarbij een hele technische onderbouwen kan worden opgesteld, komt een antwoord als "...alleen Ziggo kan u vertellen waarom ze die keus hebben gemaakt..." m.i. erg dichtbij het antwoord !

Ziggo gebruikt alleen dát wat het nodig heeft van de Docsis technologie. B.v. met de huidige Docsis 3.1 zou Ziggo een veel hogere upstream kunnen leveren, maar dat doet Ziggo niet en daarom is de upstream configuratie daar ook op ingericht. Waarom een hogere upload instellen en reserveren, als Ziggo die upload toch beperkt tot een veel lager niveau, wat blijkbaar met een minimalere instelling ook mogelijk is ?

Docsis-tijdlijn-1.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

De huidige/nieuwe configuratie (32×4 SC-QAM/ED3.0 + 1×1 OFDM(A)/D3.1) is momenteel de standaardconfiguratie. Er kan storing zijn vastgesteld op het tweede OFDMA-kanaal, waarna dit (tijdelijk) uitgeschakeld is. Op ED3.0 is niets veranderd t.o.v. je vorige topics. Als je 3 i.p.v. 4 ATDMA-kanalen ziet, dan is sprake van een signaalprobleem.

caesar

Level 17
  • 4392Posts
  • 78Oplossingen
  • 1478Likes

@tobiastheebe 

Bij mij is het toch heus anders:

• 1 x DOCSIS 3.1 download
  • 23 x DOCSIS 3.0 download
  • 2 x DOCSIS 3.1 upload
  • 4 x DOCSIS 3.0 upload

Cisco CMTS.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

@caesar  schreef:

@tobiastheebe 

Bij mij is het toch heus anders:

• 1 x DOCSIS 3.1 download
  • 23 x DOCSIS 3.0 download
  • 2 x DOCSIS 3.1 upload
  • 4 x DOCSIS 3.0 upload

Cisco CMTS.

Dat is inderdaad niet de gebruikelijke configuratie. De Sagemcom F3896 van een familielid van mij (tevens achter Cisco CMTS, MAC 70:01:b5) laat ook 32×4 SC-QAM/ED3.0 + 1×1 OFDM(A)/D3.1 zien. 23/24 i.p.v. 31/32 SC-QAM (bij een Cadant/Arris/CommScope CMTS gebruikelijk 1 SC-QAM minder) duidt op 'channel masking', meestal n.a.v. door Ziggo geconstateerde instraling.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 431Likes

Hey @Prippie Je hebt in de tussentijd al wat reacties ontvangen, heb je nog de tijd gehad om het door te lezen? We horen graag nog van je!