sandervdorsten

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Router herstart zichzelf meerere malen per dag

Beste,

 

Ik ben sinds 2 maanden woonzaam op dit adres en klant bij Ziggo. Sinds een maand ervaar ik tussen de 0 en 5x per dag problemen: de modem herstart zichzelf waardoor er zo'n 5-10 minuten geen verbinding mogelijk is. Erg vervelend en ik zoek hier graag hulp voor. Ik heb vergelijkbare threads gevonden op het forum, echter wist ik nog geen passende oplossing te vinden omdat ik het lastig vind te identificeren waar het probleem precies zit. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

 

Topologie & Configuratie:

Arris Connectbox modem is direct op de hoofdaansluiting verbonden met de bijgeleverd ziggo coaxkabel groen -> rood, zie 2 fotos. Verder is er via 1 v.d. wanpoorten een TPLink Deco M4 verbonden (de standaard Ziggo Smart Wifi Mesh routers), die draadloos het signaal verstuurd naar 2 andere M4 decos in huis. De Connectbox staat in bridge modus ingesteld als geinstrueerd bij het aansluiten van de decos.

 

Wat is er reeds gedaan:

Op moment van intrekken is er een nieuwe AOP geplaatst door een ziggo monteur omdat we geen ontvangst hadden. 

 

Error logs + fotos: 

Bijgevoegd alle fotos die anderen ook uploaden wanneer ze over dit probleem praatten op het forum.  De router is zo'n 6 uur voor het maken van de fotos weer uit zichzelf herstart. 

 

- Zien jullie hier iets ongewoons/ongewenst in?

- Het viel mij op dat in Downstream 2.png voor kanaal 20 er veel 'Fouten voor/na RS' zijn. Wat zegt dit? Is het het probleem/onderdeel van het probleem?

 

Alvast bedankt!

photo_2021-03-14_16-39-34.jpgphoto_2021-03-14_16-39-32.jpg

 

Router configuratie.pngRouter upstream.pngRouter Downstream 2.pngRouter Downstream 1.pngRouter Status.png

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi @Paul, dank voor je berichtje. Er is een monteur geweest die de router heeft vervangen. Dit heeft vooralsnog geholpen. Ik zal dit antwoord markeren als oplossing en het topic sluiten in de hoop dat er niks meer optreed 😉

korte opsomming van genomen stappen afgelopen jaar jaar in volgorde:

- AOP vervangen (jan 2021)

- splitter geplaatst tussen AOP en modem om het signaal te dempen. (jan 2021)

- aansluiting vervangen in de wijkkast oid (feb 2021)

- Router vervangen (dec 2021)

Bekijk in context

22 Reacties 22
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

Kanaal 20 in de downstream vertoont behoorlijke ruis door instraling van 5G. Dat is redelijk bijzonder aangezien het modem direct op het AOP is aangesloten en AOP en modemkabel verder helemaal up-to-date zijn. In de log komen snel achtereenvolgens RCS partial service en MDD timeout errors voor, welke aangeven dat het modem behoorlijk last van ruis heeft, in dusdanige mate dat het kanaaluitval veroorzaakt, vermoedelijk gaat het hier ook om kanaal 20. Op kanaal 15/16 lijkt er ook wat ruis van Digitenne te zijn. Mogelijk is het AOP niet goed afgemonteerd op de CAI-kabel of komt er ruis binnen bij buren met een verouderde coaxinstallatie. Ik stel voor om een moderator te laten meekijken.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

 

P.S.: Weet je toevallig waar onderstaande kabel (rode pijl) naar toe gaat?

 

20210314-01.jpg

bburgg

Gedreven Raadgever
  • 772Posts
  • 85Oplossingen
  • 156Likes

Downstream dBmv is vrij hoog, maar nog net binnen spec’s, denk ik.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

@bburgg Inderdaad, hoog maar nog acceptabel. Ook wel logisch zonder 4 dB demping van splitter. Hier 8~9 dBmV na POA.

sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor jullie reacties!

 

 


P.S.: Weet je toevallig waar onderstaande kabel (rode pijl) naar toe gaat?

Ik woon in een portiekflat met 4 verdiepingen, ik woon op de 3e. Ik vermoed dus dat dit de hoofdaansluiting is voor het appartement op 4e verdieping.

 


Kanaal 20 in de downstream vertoont behoorlijke ruis door instraling van 5G. Dat is redelijk bijzonder aangezien het modem direct op het AOP is aangesloten en AOP en modemkabel verder helemaal up-to-date zijn.

 

Opmerkelijk. Kan ik hier hiets aan doen denk je?

 


In de log komen snel achtereenvolgens RCS partial service en MDD timeout errors voor, welke aangeven dat het modem behoorlijk last van ruis heeft, in dusdanige mate dat het kanaaluitval veroorzaakt, vermoedelijk gaat het hier ook om kanaal 20. Op kanaal 15/16 lijkt er ook wat ruis van Digitenne te zijn. Mogelijk is het AOP niet goed afgemonteerd op de CAI-kabel of komt er ruis binnen bij buren met een verouderde coaxinstallatie. 

Gezien het antwoord op vraag 1:

- Is het aannemelijk dat de ruis komt door een verouderde installatie bij de buren? 

- zoja:

  - Wat moet er eventueel vervangen worden bij de buren om hier geen last van te hebben?

  - Wat kan ik er aan doen om hier geen/minder last van te hebben?

  - Wat is de geschatte impact van ruis op kanaal 15/16 voor mijn internetbeleving? Voor zover ik weet 'zit ik op wifi kanaal 1', of haal ik nu twee definities van kanalen door elkaar?

 

 


Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

 

Fijn, dankjewel! Ik heb mijn adresgegevens ingevuld

 


Downstream dBmv is vrij hoog, maar nog net binnen spec’s, denk ik.


@bburgg Inderdaad, hoog maar nog acceptabel. Ook wel logisch zonder 4 dB demping van splitter. Hier 8~9 dBmV na POA.

Wat heeft de vrij hoge downstream dBmV voor impact voor mij? Ik heb na installatie van de ziggo monteur twee maanden geleden een POA-01-B splitter gekregen. Raden jullie aan om deze aan te sluiten om de dBmV te verlagen, ondanks dat ik er slechts de router op aansluit?
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

Een moderator kan kijken of alleen jouw modem last heeft van deze ruis of dat andere modems op dezelfde EV (eindversterker = straatkast) ook problemen vertonen. Aan de hand daarvan kan bepaald worden welke actie ondernomen moet worden.

 

Ik zou de bekabeling laten zoals het is, dit is prima zo. Een splitter dien je alleen te gebruiken als je daadwerkelijk beide uitgangen nodig hebt. Anders wordt de installatie erg ruisgevoelig door de open aansluiting.

 

Tenslotte spreken we hier over kanalen in de downstream/upstream, deze staan volledig los van de WiFi-kanalen.

sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nogmaals dank!

 

net is nog een keer de wifi weggevallen en de modem herstart. ik heb de logs weer opgeslagen

 

Tijd Prioriteit Omschrijving
15/03/2021 22:35:7 notice LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 22:28:42 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:39:50 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:32:48 Fout Service Change Response rejected - Invalid transaction ID;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:32:2 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:27:14 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:18:8 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:17:51 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:17:28 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:16:44 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:16:43 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:10:24 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:06:38 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:03:8 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 21:02:46 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 20:51:6 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 20:44:12 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 20:44:2 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 20:38:31 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15/03/2021 20:38:27 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:06:82:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:79:50:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

De log geeft nog steeds duidelijk (kanaal)uitval aan in de downstream. Bij de Connect Box wordt WiFi automatisch uitgeschakeld bij uitval van de internetverbinding . Dit om telefoons over te schakelen naar 4G/5G. Naar verwachting komt morgen een moderator langs om mee te kijken.

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 1767Posts
  • 254Oplossingen
  • 344Likes

Dag @sandervdorsten! Allereerst een warm welkom hier op de Ziggo Community. Top dat je ons hier hebt weten te vinden voor het probleem dat je ervaart. Je hebt alles mooi en duidelijk uitgeschreven, dank daarvoor! 🙂

Je hoofdaansluiting inclusief de aangesloten coaxkabel ziet er op de foto's prima uit. Daarom is het ook vreemd dat je deze problemen ervaart. Begrijp ik het goed dat je in de eerste periode van je abonnement bij ons geen instabiliteit had? Het werkte dus eerder wel goed en sinds ongeveer een maand ervaar je deze problemen?

 

Ik heb je modem uitgelezen in het systeem en het signaal lijkt allesbehalve optimaal te zijn. Ik zie nogal wat CER en DS SNR ruis en zeer waarschijnlijk ervaar je hierdoor deze instabiliteit. De aansluiting bij jou in huis ziet er zoals eerder aangegeven prima uit, dus er is een grote kans dat dit elders (lees: in ons netwerk) fout gaat.

 

Het lijkt mij verstandig om te kiezen voor een nieuwe monteursafspraak als het probleem blijft. Als je hiervoor openstaat hoor ik dat graag. Op deze pagina lees je meer over de monteur inclusief enkele Corona-maatregelen. Het bezoek is natuurlijk kosteloos als het probleem in ons netwerk zit of onze apparatuur 😉

We horen graag van je!

sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Erik, 

 

Begrijp ik het goed dat je in de eerste periode van je abonnement bij ons geen instabiliteit had? Het werkte dus eerder wel goed en sinds ongeveer een maand ervaar je deze problemen?

-> Het zou goed kunnen dat dit de eerste maand ook al was. Echter hadden we toen een andere setup; nl. een Arris Connectbox + Ziggo WifiExtender via het stroomnetwerken. Dit werkte eigenlijk zo slecht dat bovenstaand probleem mogelijk niet opviel t.o.v. het zwakke signaal wat wij toen ontvingen.

 

Bovenstaande informatie geeft mij voldoende vertrouwen dat ik alles in mijn macht heb gedaan om vanaf mijn kant zelf oplossingen te vinden voor het probleem, wat mogelijk ergens in jullie netwerk ligt. Graag zou ik daarom dus een monteur vragen langs te komen. @Erik S 

 

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 1767Posts
  • 254Oplossingen
  • 344Likes

Helder, @sandervdorsten! We gaan een monteur regelen 🙂

Ik heb een afspraak ingepland voor komende vrijdagochtend 26 maart tussen 8.00 en 13.00 uur. Hopelijk past dit en kun je dan zonder instabiliteit het weekend tegemoet zien! Lukt het niet, dan wijzig/annuleer je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9708Posts
  • 833Oplossingen
  • 2320Likes

Goedemiddag @sandervdorsten

 

Inmiddels is de monteur bij jou langs geweest. Wat zijn jouw bevindingen m.b.t. de diensten sinds het monteursbezoek? Werkt alles inmiddels naar wens?

sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Hi Paul,

 

De monteur is inderdaad geweest en heeft na het doormeten van het signaal mijn aansluiting beneden in de centrale ruimte v.d. portiekwoning opnieuw aangesloten omdat hij daar een abnormale hoeveelheid ruis meette.

 

Daarnaast heeft hij wel geadviseerd om de splitter op de AOP te zetten om het signaal wat te dempen. De ruis nam hij voor lief t.o.v. de lagere dB. 

 

Ik wacht nog even een week om te kijken of alles weer in orde is. Tzt zal ik de thread als opgelost markeren!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

Dat klinkt goed, fijn om te lezen! Dit is een betere optie voor een kleine demping van het (iets) te sterke signaal: een attenuator (3 dB). Zou verwachten dat een monteur deze wel bij zich heeft.

Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16655Posts
  • 1312Oplossingen
  • 2941Likes

Wat mij opvalt is, dat u zegt dat de connectbox in bridge staat. Dan zou toch alleen ethernet poort 1 actief moeten zijn? Ik zie de kabel naar uw booster in  poort 2 zitten.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 5700Posts
  • 319Oplossingen
  • 1892Likes

@Jan F. Dat is inderdaad interessant. De config file (bac*) bevestigt dat het modem inderdaad in bridge mode staat. Misschien is het nu mogelijk om een willekeurige poort te gebruiken? Ik weet alleen dat in fZiggo, één MAC-adres geregistreerd kan worden (twee CPE's in totaal, naast het modem), in fUPC, twee MAC-adressen en drie CPE's totaal. Echter Ziggo wil van fZiggo de standaard maken.

sandervdorsten
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

hmm, interessant. zou ik dus in bridge modus volgens jullie GEEN ethernet poorten kunnen gebruiken NAAST de wifi booster?

 

Stel dat ik enkele kabels wil trekken; zou ik dat dan moeten doen vanaf de wifi booster? moet ik dan nog een switch erbij plaatsen?

 

dus 

 

Modem -> wifi booster -> Switch -> Kabel 1.2.3..... -> vast apparaat 1.2.3....

 

of kan het ook zo

 

Modem -> wifi booster

               -> vast apparaat 1

               -> vast apparaat 2

               .....

Jan F.
Super Expert
Super Expert
  • 16655Posts
  • 1312Oplossingen
  • 2941Likes

Dat klopt inderdaad. Als de Connectbox in bridge staat, dient de met een utp- kabel verbonden booster als router te worden geconfigureerd. Alle bekabelde verbindingen gaan daar, evt via een switch, verder.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 9708Posts
  • 833Oplossingen
  • 2320Likes

Goedemorgen @sandervdorsten

Ontzettend fijn dat jouw eerste bevindingen sinds het monteursbezoek positief zijn. Het is goed dat je de verbinding eerst nog een paar dagen wilt testen om te concluderen of het probleem volledig is opgelost. Laat met een paar dagen anders weten of de bevindingen nog positief zijn. Indien nodig kunnen wij de draad hier weer met je oppakken. Ik zie dat onze experts @Jan F. @tobiastheebe jou daarnaast al van goed advies hebben voorzien voor wat betreft de configuaratie van het thuisnetwerk. 

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 4576Posts
  • 459Oplossingen
  • 1437Likes

Hey @sandervdorsten 🙂 

Ik begreep vanuit je nieuwe topic dat het probleem nog niet is opgelost dus bij deze staat je oude topic weer open. Deel gerust wat je ervaring is zodat we met je mee kunnen denken in de oplossing. 

Uitgelicht topic