Hallo,
Op de begane grond bevindt zich mijn in bridge-mode ingestelde Connectbox met daarachter en daarbij een router (Netgear AC1750). Daarachter (op 2e etage) een Access Point met switch. Die moet worden vervangen.
Advies van Ziggo Klantenservice: Zet de Connectbox terug in router-mode en de Netgear router op de 2e etage in als AP.
Door andere expert van de klantenservice werd dit afgeraden: "2 routers achter elkaar geven problemen".
Een technicus van mijn hardware leverancier gaf beide gelijk, maar adviseerde wel om er een monteur van Ziggo bij te halen. Is dit een goed advies, of kan ik beter een nieuw AP kopen?
Bijzonder detail: Als de Connectbox in de bridgemode staat is alleen ethernetpoort 1 actief.
Toch is op mijn Connectbox op ethernetpoort 4 de draadloze communicatie van mijn PVA-converter aangesloten.
Deze werkt goed.
Ik zie jullie advies graag tegemoet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je kunt de meeste routers met een speciale instelling in Access Point-modus zetten. Dan kun je de wan-poort en de 4 lan-poorten hetzelfde gebruiken: het zijn dan 5 lan-poorten.
Heeft je router die stand niet, dan kan het ook gewoon: zet in dat geval de dhcp-server uit op je Netgear en gebruik de wan-poort dan niet. Stel een vast lan ip-adres in in de Ziggo-Connectbox-Range (192.168.178.x) welke buiten de dhcp-range van je Connectbox ligt. Zou je dit laatste niet goed doen, dan nog werkt alles zoals je verwacht, maar kun je alleen niet meer bij de webinterface komen om eventueel je wifi-wachtwoord later aan te passen.
Je hóeft dus in elk geval niet per se een AP te kopen, je kunt er eenvoudig eentje ‘maken’.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Een monteur laten komen voor je eigen netwerk, kost je € 50,00.
Een nieuw Access Point zal niet veel duurder zijn.
Ik zou een nieuw Access Point kopen.
@JABO1, welkom op de Ziggo Community. Terecht dat je dit even vraagt! Ik snap je punt, het is altijd even afwegen en soms sleutelen.
Zoals @Bert al aangeeft zijn dat inderdaad de kosten voor een monteur in die omstandigheden. Wat je óók kan overwegen is een wifibooster via ons aan te schaffen, als koopvariant of huurvariant. Meer informatie daarover vind je hier.
Vragen? Stel ze gerust!
Dank @ap pje en @Jacob voor jullie reacties
Een nieuw AC is in de toekomst overzichtelijker dan een technisch hoogstandje (voor mij dan) van een monteur.
De bekabelde WifiBooster is een goed alternatief maar niet meer leverbaar en de SmartBooster is "overkill"in mijn situatie.
Bovendien is er een prijsverschil € 2,50 i.p.v. € 1,--/maand
Groet.
Je kunt de meeste routers met een speciale instelling in Access Point-modus zetten. Dan kun je de wan-poort en de 4 lan-poorten hetzelfde gebruiken: het zijn dan 5 lan-poorten.
Heeft je router die stand niet, dan kan het ook gewoon: zet in dat geval de dhcp-server uit op je Netgear en gebruik de wan-poort dan niet. Stel een vast lan ip-adres in in de Ziggo-Connectbox-Range (192.168.178.x) welke buiten de dhcp-range van je Connectbox ligt. Zou je dit laatste niet goed doen, dan nog werkt alles zoals je verwacht, maar kun je alleen niet meer bij de webinterface komen om eventueel je wifi-wachtwoord later aan te passen.
Je hóeft dus in elk geval niet per se een AP te kopen, je kunt er eenvoudig eentje ‘maken’.
Bedankt voor deze heldere uitleg. Ben daardoor op het internet op zoek gegaan naar de "echte" handleiding. Blijkt toch ook te bestaan, 180 pag. i.p.v. de summiere 20 pag. die ik al had. Idd is een AP-instelling mogelijk.
Dit is voor deze leek toch een hele onderneming, maar zeker het proberen waard. Die monteur kan altijd nog 😁 en dan begrijp ik intussen meer van deze materie.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.