1
Vraag
2
Reacties
Leo de Loo

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Router Ubee EVW 321b

Goedemorgen,

Ik gebruik al jaren de router Ubee EVW312b van Ziggo. De internetverbinding valt regelmatig uit.

Onlangs heb ik dankzij de probleemoplosser van Windows 10 ontdekt wat de oorzaak is van het uitvallen. Het schijnt aan de router te liggen. Op Ziggo Community las ik dat de router verouderd is en er geen upgrade van de firmware beschikbaar is. Hij moet waarschijnljk vervangen worden. Klopt dit?

 

Met vriendelijke groet.

33 Reacties 33
Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

De verbinding is prima. Ben heel tevreden tot nu toe. Kijken of het zo blijft. Als er toch haperingen optreden dan kom ik weer online.

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Onze modem vertoont hetzelfde gedrag. De internetsnelheid is vaker slecht dan stabiel en snel. Dit geldt zowel voor wifi als bedraad. 

Zowel de wifi als bedraad valt heel vaak uit.

Of het toewijzen van een IP adres lukt maar niet. De laptop en tv blijven maar controleren op status. Soms helpt het om de netwerkkabel los te nemen en opnieuw in te steken. 

Resetten van de router is lang niet altijd de oplossing. 

Kunnen wij ook een nieuwe betrouwbare router krijgen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Veldhuis Een moderator (Ziggo-medewerker) kan kosteloos een nieuw (SmartWifi) modem toesturen.

 

Om na te gaan in hoeverre de installatie en het signaal resp. geschikt zijn en voldoen voor een nieuw modem:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19112Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

Goedemiddag @Veldhuis  en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je verbinding de laatste tijd met grote regelmaat wegvalt! Het modem (Ubee EVW321B) wat je hebt is al een ouder type modem en ik kan dit modem kosteloos voor je vervangen door een SmartWifi modem. De vraag is alleen of het wisselen van het modem alleen voldoende is om het probleem op te lossen. Als ik nu een blik werp op het signaal zie ik enige ruis op zowel de down- als upstream. Kun je zoals gevraagd door expert @tobiastheebe foto's willen plaatsen van o.a. het AOP (hoofdaaansluiting in meterkast of woonkamer) en de verdere installatie (kabels, splitters signaalversterker etc.)? Aan de hand daarvan kunnen we verder analyseren. Als blijkt dat de aansluiting bijvoorbeeld verouderd is, dan kan ik beter een monteur inplannen die het modem en AOP vervangt. 

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de foto van de hoofdaansluiting toegevoegd. Voor de rest de foto hoe ik de netwerkkabels op de router aangesloten heb. 1 netwerk kabel gaat naar de televisie, en de andere naar een TP-Link wifi over powerline systeem. 

 

Stuur zo de up- en downstreamgegevens op.

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de Docsis tabel

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Veldhuis De (actuele) downstream- en upstream-waarden zijn prima.

 

De splitter (SQ601) is verouderd en dient te worden vervangen door een POA-01-B met nieuwe IEC/F-kabel voor het modem. Ook de TV-kabel is verouderd en moet worden vervangen, wat is hiervan de lengte? Een IEC/IEC-kabel van 1,5/3/5 meter kan kosteloos worden toegestuurd, voor 7,5/10 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht. Tenslotte is het AOP (DIO-01 of TRAS-1000) verouderd, maar dit voldoet nog voor een niet-DOCSIS 3.1-modem.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19112Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7235Likes

@Veldhuis Hartelijk dank voor het delen van de foto's waarop de installatie te zien is. Ik heb in de eerste plaats kosteloos een nieuwe set aansluitmaterialen (POA1-B en coaxkabel 1.5 IEC/F voor het modem) toegestuurd. Daarnaast krijg binnen 2 tot 3 werkdagen  kosteloos een nieuw SmartWifi modem geleverd met de pakketdienst van Post NL. Mijn advies is om het modem aan te sluiten met de nieuwe aaansluitmaterialen. Mocht het allemaal nog niet lekker werken dan kan ik alsnog een monteur inplannen om gratis het aansluitpunt te komen vervangen. 
 

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Paul we gaan het proberen. Dankjewel tot zover met de hulp. 

Vreemd dat de TV kabel aangeeft verouderd te zijn. Die is van Hirschman en nog splinternieuw (recent gekocht) omdat het signaal naar de tv telkens stoorde, een 5 meter kabel in een stuk van de shielded versie. En dus geen goedkope van de action.

Wanneer het binnen is, en het aansluiten me gelukt, kan ik wederom hier de Docsis tabel wel plaatsen. 

Eventueel heb ik nog een Hirschman Coax versterker liggen welke ik kan aansluiten, en door Ziggo geprezen werd, toen we in onze vorige woning woonden.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Veldhuis Het zag er niet als een hedendaagse, meervoudig afgeschermde kabel uit. Zie Ziggo Randapparatuur voor voorbeelden van kabels zoals deze momenteel worden geleverd door Ziggo. Als het een recent gekochte Hirschmann-kabel is, dan zou deze goed moeten zijn. Een versterker is niet nodig als er één TV op deze kabel aangesloten is.

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Moet ik de AOP nog checken op merk en type? En is het nieuwe modem geschikt voor de bestaande AOP?

Gezien je schrijft over het nu hebben van een niet-Docsis 3.1 modem. 

En moet de AOP dan mogelijk ook nog vervangen?

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik denk dat ik dan er alsnog een nieuwe op moet gaan zetten. En dan kijken of het dan goed wordt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Veldhuis Je ontvangt een SmartWifi modem, dat is nog steeds een EuroDOCSIS 3.0-modem waarvoor het huidige AOP (TRAS-1000 of DIO-01) voldoet. Als je uiteindelijk overstapt op een DOCSIS 3.1-modem zoals het SmartWifi modem Giga, dan dient wel het AOP vervangen te worden door een monteur, dit is kosteloos.

Veldhuis

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het internet is na het aansluiten van de nieuwe modem echt aanzienlijk sneller, 

Zelfs de beeldscherpte van Netflix en Disney is ontzettend toegenomen. 

En dit via de netwerkkabel naar de TV

Tot nog toe geen signaal uitval weer gehad. Ik ben er echt van onder de indruk.

We houden het de komende weken in de gaten.

Morgen nog even de TV kabel vervangen en dan een analyse doen op het aansluitpunt en de kabels.

Docsis tabel volgt na de tv kabel vervanging.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic