1
Vraag
2
Reacties
Leo de Loo

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Router Ubee EVW 321b

Goedemorgen,

Ik gebruik al jaren de router Ubee EVW312b van Ziggo. De internetverbinding valt regelmatig uit.

Onlangs heb ik dankzij de probleemoplosser van Windows 10 ontdekt wat de oorzaak is van het uitvallen. Het schijnt aan de router te liggen. Op Ziggo Community las ik dat de router verouderd is en er geen upgrade van de firmware beschikbaar is. Hij moet waarschijnljk vervangen worden. Klopt dit?

 

Met vriendelijke groet.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Volledig eens met @Verwijderd account.

 

In de downstream is een zeer hoge CER (RS errors) aanwezig door instraling van 4G, dit wordt veroorzaakt door het verouderde aansluitmateriaal en zal ook op diens beurt de regelmatige uitval van de internetverbinding veroorzaken.

 

Een IEC/IEC-kabel t.b.v. TV van 1,5/3/5 meter wordt kosteloos toegestuurd, voor 7,5/10 meter kun je terecht bij Ziggo Randapparatuur.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19113Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7236Likes

@Veldhuis Hartelijk dank voor het delen van de foto's waarop de installatie te zien is. Ik heb in de eerste plaats kosteloos een nieuwe set aansluitmaterialen (POA1-B en coaxkabel 1.5 IEC/F voor het modem) toegestuurd. Daarnaast krijg binnen 2 tot 3 werkdagen  kosteloos een nieuw SmartWifi modem geleverd met de pakketdienst van Post NL. Mijn advies is om het modem aan te sluiten met de nieuwe aaansluitmaterialen. Mocht het allemaal nog niet lekker werken dan kan ik alsnog een monteur inplannen om gratis het aansluitpunt te komen vervangen. 
 

Bekijk in context

33 Reacties 33
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Het is mogelijk om de EVW3210 kosteloos door een SmartWifi modem te vervangen, echter ligt de oorzaak van dit soort problemen vaak niet bij het modem zelf:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Beste Thobiastheebe,

Dank voor je reactie. In de bijlage stuur ik je de gevraagde foto's toe. Ook afbeelding van mijn abonnement.

Zoals je kunt zien is de downloadsnelheid (gemeten met Speedtest) te laag in vergelijking met het abonnement.

De desktop computer is via het stroomnet (Devolo) met het internet verbonden. Op de laptop, tablet en smartphone heb ik geen problemen. Ik heb verder geen splitters of signaalversterkers e.d.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Hoi @Leo de Loo ,

De Ubee EVW321B is een erg goed modem door de broadcom chipset,ipv6 mogelijkheid, en dat hij 2.4 en 5ghz tegelijk kan uitzenden en kan de 100mb prima aan.Ik raad zeer aan die te houden.

De splitter, modemkabel en tv kabel zullen allemaal vervangen moeten worden, ook is het AOP eigenlijk aan vervanging toe.

Hoelang moet de kabel naar de tv zijn?

Benodigdheden moderator:

TV kabel

Modem kabel groen rood.

Splitter POA-01-B

Eigenlijk ook een monteur voor het vervangen van het AOP voor een Braun BTV-01-SET

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

Volledig eens met @Verwijderd account.

 

In de downstream is een zeer hoge CER (RS errors) aanwezig door instraling van 4G, dit wordt veroorzaakt door het verouderde aansluitmateriaal en zal ook op diens beurt de regelmatige uitval van de internetverbinding veroorzaken.

 

Een IEC/IEC-kabel t.b.v. TV van 1,5/3/5 meter wordt kosteloos toegestuurd, voor 7,5/10 meter kun je terecht bij Ziggo Randapparatuur.

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Beste Visser_,

 

Dank voor je reactie. Ben blij te horen dat de Ubee-router nog prima in orde is.

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Dank je voor je reactie en bevindingen. De bekabeling in de muur tot aan de AOP is inderdaad erg oud.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Graag gedaan!

Maar de moderator moet wel weten hoelang de kabel voor de tv moet zijn, zou je dat hier willen laten weten?

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

De kabel moet 3 meter zijn.

Verwijderd account
Niet van toepassing

Prima,  die zal de moderator wel kunnen opsturen!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 681Oplossingen
  • 2387Likes

Goedemiddag @Leo de Loo

 

Ik heb inmiddels 3 meter kabel besteld en verzonden. Deze zal deze  week bij je worden bezorgd 🙂

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Top! Ben benieuwd of dat gaat helpen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

@Jamyla Naast de IEC/IEC-kabel (TV) zijn ook nog een POA-01-B en IEC/F-kabel (modem) nodig.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5734Posts
  • 681Oplossingen
  • 2387Likes

Scherp van je @tobiastheebe

Die heb ik nu apart besteld en zullen in een volgende levering nog worden nagestuurd. 

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Super. Twee weten meer dan één.

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Bij wijze van experiment heb ik de Devolo-verbinding vervangen door de oude en beschadigde internetkabel van 10 meter. Wat blijkt? De internetsnelheid schiet naar ruim 95 Mbit. Nu afwachten of de onderbrekingen zich blijven voordoen.

Hoe kan ik zien of mij Fujitsu-desktop wi-fi heeft? Misschien is dat een optie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 30767Posts
  • 2150Oplossingen
  • 15382Likes

De powerline-adapters kunnen ook bijgedragen hebben aan de instabiliteit.

 

Uiteraard verdient ethernet de voorkeur boven Wi-Fi, ik zou de kabel dus proberen te repareren, waarschijnlijk staat de linksnelheid nu op 100 Mbps, terwijl dat 1 Gbps zou moeten zijn.

 

Je kunt controleren wat de linksnelheid van de ethernet-adapter is en of er een Wi-Fi-adapter aanwezig is, als volgt controleren: kies Start, typ ncpa.cpl en druk op ENTER.

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Ik heb ncpa.cpl gestart en geconstateerd dat ik geen wi-fi adapter op de desktop heb. Alleen Bluetooth en Ethernet.

Dank.

Leo de Loo
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Alle kabels en de Braun BTV set zijn ontvangen. Hartelijk dank voor jullie hulp. 

Verwijderd account
Niet van toepassing

Top en graag gedaan, laat je weten of het nu goed blijft werken?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic