Vanaf 1 juli 2022 is het in alle Nederlandse woningen verplicht om optische rookmelders te installeren. Deze zorgen voor veiligheid en waarschuwen je wanneer er rookontwikkelingen zijn of brand via een app, ook als je niet thuis bent. Mocht je deze niet hebben geplaatst dan bestaat er een kans dat je straks niet goed verzekerd bent. Je moet per 1 juli 2022 voldoende rookmelders in huis hebben, alle bouwlagen van een woningen dienen te zijn voorzien van een rookmelder en het liefst ook besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt.
Wat staat er in de wet over deze nieuwe regeling?
Waar moet ik op letten als ik er eentje koop?
Wat als ik niet voldoe aan deze nieuwe wet, krijg ik een boete?
Wie geeft die rookmelders als het verplicht gaat worden?
Rookmelders redden levens campagne
Mijn slotwoord
Vorige keer heb ik het al gehad over slimme verlichting en nu toch maar een topic over slimme rookmelders omdat deze straks waarschijnlijk in ieder huis hangt. Voor de veiligheid van een ander, en die van jezelf! Deze zorgen voor veiligheid en waarschuwen je wanneer er rookontwikkelingen zijn of brand. Er zijn "normale" rookmelders, die alleen binnen in huis een melding geven (heel hard gaan piepen). Maar er zijn ook "slimme" rookmelders en die waarschuwen je ook wanneer je niet thuis bent, via een app op je telefoon.
Het maakt niet uit welke je koopt, als je maar goed op de keurmerken let!
Heb jij slimme rookmelders en wat is je ervaring hiermee? Heb jij ze aangesloten via een systeem zoals Google, Alexa, Apple of woning app? Help andere mensen een keuze maken. Bedankt!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Mooi artikel @EnergieBoy goed omschreven en ja toppie. Hier in de bouw sinds oplevering van onze wijl 2013/2014 onze woning zijn ze al verplicht, die van ons zitten in de hal bij de Meterkast, trappengat en 1 op de overloop 1ste verdieping, maar ook zijn ze in de huurhuizen van Woningbouw Langedijk op het Elektranet gezet, en als die uitvalt, neemt de batterij het over, wij zijn er al enorm blij mee en ze zijn al paar keer spontaan door het koken afgegaan, ga je Gourmetten, of grillen bakken zorg dan voor ventilatie voor de electrische rookmelders, ze gaan daar ook op af, en als je douche op de overloop hebt, sluit deur van de douche, ook warmte en stoom vinden ze leuk. Paar kleine tips. En als de eerste rookmelder afgaat, dan gaat de tweede na een paar seconde er achter aan, ze zitten geschakeld aan elkaar. Hoor je naar verluid als je rookmelder op stroomnet gaat een piepje en na dagen worden de piepjes meer, vervang dan je Blok 9volt batterij als ie leeg is, dan gaan om de 10 minuten de rookmelders af, tot er een batterij in zit. Beveilig van het apparaat, en investeer een Duracell 9 volt blok batterij dan weet je zekers dat ie lang mee gaat, andere batterijen kan ook, maar aangeraden wordt Duracell 9 volt blok batterij.
Tips het ik even zwart gemaakt voor als men dit gaat doen 1 juli.
Brandweer zal niet handhaven werd in Hart van Nederland vermeld zie deze video link.
https://www.kijk.nl/video/mZUpleZeykwloW
Ik lees op de site van de brandweer niks over het stukje 'slimme' hier zijn recent de rookmelders die aan het stroomnet zitten vervangen door losse melders op batterijen of eigenlijk niet vervangen erbij geplaatst, deze zijn bijna zeker niet slim.
Dus of een foutje van de woning corporatie of het stukje 'slim' is niet verplicht.
Nog wat zoekwerk gedaan de verplichting betreft enkel rookmelders op elke woonlaag. Slimme/optische is een eigen keuze geen verplichting!!
De titel in de community update: "Slimme rookmelders: verplicht per 1 juli 2022" is misleidend. Slimme rookmelders zijn namelijk helemaal niet verplicht per 1 juli 2022. En ook niet in de toekomst. Zelfs in de nieuwbouw zijn gekoppelde rookmelders niet verplicht maar wel sterk aanbevolen. Daarom wordt er vaak een aparte groep met koppeldraden aangelegd speciaal voor de rookmelders.
Wat wel verplicht is 1 Juli 2022 is een rookmelder op elke woonlaag. En ik vraag me dus af of iedereen daar wel aan voldoet, want bij menigeen hangt geen rookmelder op zolder, maar zijn wel elektrische apparaten als de CV ketel geinstalleerd welke een potentieel brandrisico vormen net als alle andere elektrische apparaten. Als je dus naar de Action gaat en zo'n triple-pack op 9 Volt batterijen koopt en op elke woonlaag één tegen het plafond plakt, dan voldoe je aan de regels.
Ik ben dus wel benieuwd wie het nou weer zo verschrikkelijk nodig vond om alles en iedereen te misleiden met dat ene woordje.
Er zijn namelijk talloze goede redenen waarom je geen slimme rookmelder(s) wilt:
- Ze zijn duurder
- Weer een apparaat dat onnodig aan het internet hangt en dus te hacken is!
- Als je stralingsarm wilt leven zijn er vaak geen goede keuzes want ze werken bijna allemaal met WiFi, bluetooth of 868 MHz. En ze zenden niet alleen als er een brand is.
Als mijn verhuurder al die rookmelders bedraad gaat koppelen, dan vind ik dat prima. Maar dat zullen ze waarschijnlijk in dit 60 jaar oude huis niet doen omdat dit teveel extra werk is.
En ja ik ben me bewust van het feit dat er overal elektromagnetische straling is. Net als het feit dat overal luchtvervuiling is. Maar net als dat ik ervoor wil kunnen kiezen om mijn auto niet onnodig stationair te hoeven laten draaien of lampen uit wil kunnen doen in ruimtes waar ik niet ben, wil ik ervoor kunnen kiezen om zo min mogelijk draadloze $h1t in mijn huis aan te hebben.
Enige wat ik kan zeggen hier op Lees topic's op Google door
(Slimme) rookmelders verplicht in 2022 en meer.
Het staat zelfs in mijn Huurcontract dat deze verplicht zijn in Nieuwbouw woningen vanaf 2012 op de begane grond en de 1ste verdieping. Alle Woningbouwcorporaties waarvan de Aannemer van dit huis Smits Bouw Bedrijf als de Opzichter van woningbouw zeiden dat dit een verplichte eis is en in Den Haag is besloten, wegens vele branden die veroorzaken door opladers, of mensen die frituurpannen vergeten etc als voorbeeld. Als men dit niet gelooft dan kunnen we maar beter stoppen met de kennisbank. Dit Artikel van @EnergieBoy is 100% kloppend en met waarheid en duidelijk onderzoek geschreven.
En hier laat ik het bij en ga ook geen discussie aan. Mocht je dat willen, ga dan Offtopic met verwijzing naar deze link verder en niet hier.
@robinhey "wil ik ervoor kunnen kiezen om zo min mogelijk draadloze $h1t in mijn huis aan te hebben."
Je weet toch hopelijk wel dat alle 'straling' door muren heen gaat en lak heeft aan woongrenzen?
Net nog even gezocht, maar er staat niets over verplicht rookmelders installeren in de voorwaarden van mijn verzekering (ik heb ze wel...). De vraag ook gedeponeerd bij mijn tussenpersoon. De verzekeringmaatschappij gaat het niet verplichten. Antwoord is: "Controle en handhaving is niet te reguleren" (A.S.R.)
@CreativeSJa dat weet ik, maar de meeste muren dempen minstens een factor 100-1000. Wat de meeste mensen niet beseffen is dat meestal (dus niet altijd) het grootste aandeel elektromagnetische straling van draadloze apparatuur in huis komt. Daarna van de buren en als laatste pas van zendmasten. Er zijn uitzonderingen bijvoorbeeld als je direct zicht hebt op een antenne en je in de zendbundel zit, maar dit geldt maar voor 5-10% van de bevolking.
Maar daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat is dat er gesuggereert wordt dat "slimme" rookmelders verplicht zouden zijn. Dat is gewoon niet zo. Hoewel het woord "slimme" niet meer genoemd wordt in bovenstaande artikel, wordt er nog wel over waarschuwingen via Apps gesproken wat de suggestie nog steeds wekt.
@DaveWaar staat dan expliciet dat het om "slimme" rookmelders moet gaan? En dan geen artikel van een andere website maar een norm. Welke norm zegt dat? Of dat er een mogelijkheid moet zijn om via een App gewaarschuwd te worden? Ik kan het namelijk nergens vinden behalve dan hier en op enkele websites die waarschijnlijk allemaal hun info uit dezelfde creatief interpreterende bron haalt die blijkbaar fan is van slimme apparatuur en er zomaar ineens bijverzint dat het om dan "slimme" rookmelders zou moeten gaan.
@R o b schreef:...De vraag ook gedeponeerd bij mijn tussenpersoon. De verzekeringmaatschappij gaat het niet verplichten. Antwoord is: "Controle en handhaving is niet te reguleren" (A.S.R.)
Ik denk dat het vooral gezeik wordt als een lullig chinees adaptertje je hele huis in de as legt en de verzekering er vervolgens achter komt dat je geen rookmelders had.
Maar nee ik denk niet dat er een mannetje in pak met klembordje en een snor alle huizen in Nederland afgaat om te controleren of je wel het minimale aantal verplichte rookmelders hebt en langs de gehele vluchtroute.
Rookmelders ja, slimme rookmelders nee, dat staat niet in de regelgeving van de rijksoverheid.
Het artikel is op zichzelf goed wat niet goed gaat is de community update vanuit Ziggo. Optische rookmelders zijn een eigen keuze geen wettelijke verplichting. De slimme melders worden alleen genoemd op de websites die deze verkopen.
@robinhey @RoWi
Jullie hebben helemaal gelijk. Zoals de eerste zin van het artikel van @EnergieBoy al aangeeft is het zo dat per 1 juli een rookmelder verplicht wordt. Het klopt dat het niet uitmaakt of dit nou een optische of een slimme rookmelder is, zolang de rookmelder maar werkt.
In de Community Update van afgelopen donderdag staat de titel: "Slimme rookmelders: verplicht per 1 juli 2022". Zoals @robinhey al schreef is dit feitelijk onjuist. En dit is dan ook een persoonlijke fout van mij want ik heb deze titel in de Community Update er tussendoor laten glippen.
Bedankt voor jullie scherpe en kritische blikken!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.