Hoe bevalt de Smart Wifibooster TP-link Deco M4 mesh wifi (3-pack) eigenlijk? Wat zijn de plus- en minpunten? In deze review wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:
Hoe beoordeel jij deze vier punten? Laat het weten in een reactie!
Nooit meer een video missen?
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ook hier is de set nu een tijdje zonder enig probleem in gebruik, 2 stuks als ap aangesloten op mijn switches, de 3e draadloos voor het raam achter in de woning. Overal een goede dekking en tot op heden geen enkel probleem gehad met de set.
Ik vind het niet correct dat klanten 'zeuren’ over een slecht wifi signaal en misschien ook niet handig dat ziggo een wifi signaal aanbied. De netwerkbeheerder (ziggo in dit geval) behoord een goed werkend signaal aan te leveren op de coax en het modem. Wifi is zo woning specifiek dat dit eigenlijk bij de klant in eigen beheer zou moeten liggen.
In mijn tijd als monteur was het zaak om een goed signaal op het modem af te leveren, ook werd er in die tijd nog wel eens een netwerkkaart geplaatst in de pc of utp kabel verzorgd naar de pc toe, maar het signaal op het modem zou eigenlijk de scheiding moeten zijn. Een modem met router en wifi functie is ‘extra service’ welke ook meteen veel gedoe op kan leveren.
De aanbieding van 99 euro voor een basic mesh setje van een goed merk is een goed gebaar van ziggo en werkt in de meeste gevallen gewoon goed, mits goed aangesloten en niet te veel wensen. Wil je een uitgebreidere set waar je meer op in kan stellen en evt met een backhaule dan ben je vrij om deze aan te kopen.
Zelf had ik dure asus wifi routers in huis die redelijk verouderd waren. Als ik dan de vergelijking trek tussen dure routers van honderden euro's per stuk en dit tp link mesh setje, dan mag ik niet klagen. Had ik meer in willen stellen of alle 3 de punten draadloos aan had willen sluiten dan was ik waarschijnlijk voor een uitgebreidere versie van tp link gegaan met backhaule.
Eindconclusie, voor 99 euro is dit een prima basic set die voldoende dekking geeft mits goed aangesloten.
Het hele verschil tussen access point en router mode wordt m.i. toch niet helemaal goed uitgelegd. Als je bovenop je bestaande netwerk de router modus aanzet krijg je dubbel NAT, op de website van TP-Link wordt hiervoor gewaarschuwd. Ik denk dat router modus alleen geschikt is als je je modem/coonectbox in bridge modus zet, dan de deco tp link erachter en het bedrade gedeelte daarna dan aansluit op de primaire deco die dan de NAT doet. Ik vind die extra opties van router mode overigens niet echt interessant, ik denk dat de meeste mensen gewoon hun bestaande connectbox willen behouden en een of meer access points willen, dan blijf je in hetzelfde thuisnetwerk zitten namelijk met bedrade apperatuur en onbedrade apperatuur. Puntje van aandacht wat niet genoemd wordt is het aansluiten van bekabeling van en naar de deco node's
vraagje ik heb bendend een connectbox alle kabel opties bezet maar boven de ziggo extra wifibooster bedraad (aangepaste tp link archer c7 dacht ik die zwarte) nu is mijn vraag kan ik deze set ook aansluiten via die wifibooster boven ? iemand dit getest of ervaring mee ?
Hoi @schelie-nelie
Goede vraag voordat je over gaat op aanschaf/huren! Wat is de voornaamste reden dat je de Smart Wifibooster set zou willen gebruiken i.c.m. je huidige booster? Heb je ook overwogen om alleen de Smart Wifibooster te gebruiken, in plaats van de huidige booster?
gewoon de twee torentjes bij ons in slaapkamers te zetten en nog sterkere en snellere verbinding via wifi
Je wilt overal in huis wifi natuurlijk, dat snap ik 🙂 Ik heb zelf geen ervaring met jouw voorgestelde set-up, ik hoop dat er snel iemand langskomt met wat info hierover!
ja klopt vandaar dat ik het hier ook post had klantenservice gevraagt en die weet het ook niet maar bood me aan er een set te huren en eventueel terug te sturen binnen 14 dagen indien het niet werkt maar om daar helemaal een set voor aan te schaffen vond ik een beetje teveel van het goede wou het wel testen maar misschien dat iemand het al gedaan had hier vandaar dat ik eerst even zo de info verschaf
Het blijft erg stil hier, @schelie-nelie Dan is het misschien toch de moeite waard om het zelf te proberen. Als ik je kan helpen bij een bestelling, laat dit dan weten.
ik weet niet of het wel de moeite waard is ik blijf nog wel wachten op antwoord vind het een beetje zonde om het te proberen
Hi @schelie-nelie! Ik zie dat er nog steeds geen antwoord is op je vraag, helaas..
@Pasi, hopelijk mag ik jouw expertise raadplegen. Weet jij of de onderstaande setup die @schelie-nelie voor ogen heeft gaat werken? Voor zover ik weet moet de hoofd unit van de Deco set in ieder geval aangesloten worden op het modem, toch?
"vraagje ik heb bendend een connectbox alle kabel opties bezet maar boven de ziggo extra wifibooster bedraad (aangepaste tp link archer c7 dacht ik die zwarte) nu is mijn vraag kan ik deze set ook aansluiten via die wifibooster boven ? iemand dit getest of ervaring mee ?"
Helaas nog geen ondersteuning @schelie-nelie
Ik ga eens vragen of dit in het straatje ligt van @Francois83
Zou jij hier jouw expertise op los kunnen laten?
@schelie-nelie
Blijkbaar een 'belletje' gemist, wilt u nog antwoord op uw vraag?
Een Deco station heeft 2 netwerkpoorten. U zou een Deco station dus 'in serie' kunnen plaatsen. Dus gewoon een Deco station er tussen zetten.
Het zou ook mogelijk moeten zijn dat u een Deco aansluit achter de C7. Dan wel de Deco set ( na installatie ) in AccessPoint mode zetten.
Als de Deco set huurt ( à €2,50 per maand ) en deze bevalt u niet ( of het werkt niet zoals u verwacht ) dan kan u de zet altijd na 1 maand terug sturen.
Dankjewel @Pasi! Kun je met deze informatie verder @schelie-nelie?
ik zie het net pas ik denk het wel
Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dit natuurlijk graag @schelie-nelie
heb ze toch maar besteld en beiden opties gedaan CB in bridge mode en toen install gedaan geen problemen opgeleverd wel heb ik de kabel wifibooster (die zwarte C7) er tussenuit gehaald en vervangen door een switch geen problemen maar heb nu vanochtend de CB terug gezet in router mode en wifi uitgeschakeld en install die ziggo aanraad gedaan als AP en tot nu toe ook geen probleem .
toch leek de router optie me meer veiliger en handiger met de deco dan de AP mode install maar vond het ook wel weer zonde van de CB mischien een optie voor ziggo om ook weer terug te gaan naar modem zonder wifi zoals vroeger ?
maar ik heb ze pas dus ben ook een beetje aan het vogelen en kijken wat ik het fijnste vind
maar om bij het onderwerp terug te komen de kabel wifi booster (die zwarte C7 ) er tussen met ook wifi uitgeschakeld via switch op de achterkant van het kastje was geen optie merkte meteen dat het netwerk veel langzamer was dus eventueel een switch ertussen is wel aan te raden maar niet de zwarte wifibooster
dus heb nu deze switch er tussen gedaan en werkt perfect tp-link TL-SG105
@eFfeM schreef al weer enige tijd geleden "Daarnaast is er voor de app een cloud account nodig en de Deco’s zelf sturen ook data naar TP-Link. Daar hou ik niet van. je kunt prima een mesh oplossing maken zonder cloud."
Ik ben het helemaal met hem eens dat je door je WiFi mesh te verbinden met de TP-Link cloud een achterdeur in je thuisnetwerk zet, waarvan het slot niet beter is dan het wachtwoord dat je hebt gebruikt voor het TP-Link account. Om dan nog maar niet te denken aan een gehackt TP-Link (met in het achterhoofd het gehackte Microsoft's Exchange).
Ik zou graag van hem horen welke mesh oplossing zonder cloud hem voor ogen staat.
Denkt hij dan aan de mesh oplossingen van bv Devolo met powerlines
(https://www.devolo.nl/technologieen/mesh) of heeft hij andere oplossingen in gedachte?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar Ubiquiti heeft een goede reputatie
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.