CommunityStudio
Community Moderator
Community Moderator

Review Smart Wifibooster set: TP-link Deco M4 mesh wifi (3-pack)

Hoe bevalt de Smart Wifibooster TP-link Deco M4 mesh wifi (3-pack) eigenlijk? Wat zijn de plus- en minpunten? In deze review wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

  1. Gebruikersgemak
  2. Functionaliteit
  3. Wifi-bereik
  4. Eindoordeel

Hoe beoordeel jij deze vier punten? Laat het weten in een reactie! 

 


Nooit meer een video missen?

< Abonneer je hier >

e-mail meldingen
Aan Uit
49 Reacties 49
Pasi
Level 19

Leuk filmpje en ik ben het bijna volledig eens met de inhoud, maar ….. bij 2:33 wordt er gezegd: “...er zijn grote verschillen tussen de router en de Access Point functies en ik had liever gezien dat deze niet zo groot waren...”.

Ehh ….. dat verschil ( tussen router en Access Point ) hoort je zo groot te zijn. De AP functie zorgt er namelijk voor dat de DECO alleen de wifi functie krijgt, geheel geen netwerk/beheer taken mag uitvoeren en alles zonder wijzigingen, 100% transparant moet doorgeven.


Leuk filmpje, maar helaas een storende fout in de eindconclusie.



Ik heb de DECO M4 sinds februari in gebruik en ben zeer tevreden. Zeker gezien de prijs van dit setje, zijn de prestaties zeer goed, dus krijgt de set van mij 5 sterren.

Nikkela76
Level 5
  1. Gebruikersgemak:
    Het is hartstikke gebruiksvriendelijk te installeren via de app. Ik zou bijna zeggen: Het kan niet mis gaan.
    Het enige dat het kan zorgen dat de gebruikers niet helemaal tevreden zijn, is als je de Deco’s onbedraad op bv de 2e of 3e etage hebt staan, en als die afstand tot de 1e (bedrade) Deco te groot is. Want doordat het niet bekabeld is, en door de grotere afstand, halveren je Wifi snelheden.
    Hoeveel Mb je precies gaat halen is afhankelijk van je pakket. Bij 250Mbps moet er nog genoeg overblijven voor het gebruik van smartphone of tablet.
    Maar bij een abbonement van 50Mbps kan het natuurlijk hard achteruit gaan, en kom je op zolder op een schamele 10Mbps. Of dat voldoende is, is voor elke gebruiker apart te beoordelen. En daar kan Ziggo zelf weinig aan doen …..
  2. Functionaliteit
    In de AP mode, (Acces Point), het alleen doorgeven van het Wifi signaal zit precies genoeg functionaliteit voor 90% van de gebruikers.
    In de Router modus kun je van alles meer, maar op dit moment heb ik die functie zelf (nog) niet in gebruik, en kan ik er dus nog weinig over zeggen.
    Maar: Voor alleen betere Wifi volstaat de AP mode meer dan voldoende.
  3. Wifi-bereik
    Zoals gezegd: Onbekabeld halveren de snelheden blijkbaar.
    Dat kan nog wel eens tot teleurstellingen leiden, maar dat is huis-afhankelijk.
    Hoe groot is je huis, hoe goed geisolerd, en wat zijn de afstanden tussen de diverse Deco’s.
    (ik heb ze zelf bedraad aangesloten, verschillen van 190Mbps tot 250Mbps = TOP)
  4. Eindoordeel
    Voor “geen geld”, een kleine €100 koop je een hele mooie oplossing om op diverse plekken in huis extra/meer Wifi bereik te halen.
    Ikzelf ga nog een 4e Deco bijplaatsen, dat is net voldoende voor een extra plekje waarmee je overal het juiste bereik overal in huis en tuin haalt …..

    Een aanrader dus …..
eFfeM
Level 9

Wat achtergrond vooraf: ik ben een techneut die ook 2.5 jaar gewerkt heeft aan software ontwikkeling voor draadloze glasvezelmodems, en ook daarvoor aan connected producten gewerkt heeft.

 

Ik heb vandaag mijn Deco M4 setje ontvangen en twee van de punten geinstalleerd.

 

Gebruikersgemak

Installatie is redelijk recht toe recht aan. Ik kreeg in het begin een vraag over hoe ik wilde aansluiten (wel of niet op modem). Het was niet helemaal duidelijk wat ik moest doen en ik denk dat ik het verkeerde antwoord gegeven heb, want hij werd geinstalleerd in router mode. Dat was via de app gemakkelijk te veranderen.

De tweede Deco aansluiten ging ook zonder problemen.

Op het leaflet van Ziggo wat erbij zat zou het handig zijn als het antwoord op die eerste vraag gegeven wordt. Ook zou ik de suggestie vermelden om de firmware te upgraden.

Wat ik wel een minpuntje vind is dat alles via een app moet. Als je geen smartphone hebt of die toevallig niet bij de hand hebt heb je een probleem.
Iedere node heeft wel een eigen IP adres met een paar web pagina’s.
Iets waar ik overigens zelf achter moest komen. Ik heb dit niet in de documentatie kon vinden. Daarnaast is er voor de app een cloud account nodig en de Deco’s zelf sturen ook data naar TP-Link. Daar hou ik niet van. je kunt prima een mesh oplossing maken zonder cloud.

Minpuntje van de hardware is dat er geen mogelijkheid is om de Deco op te hangen.

Er zou ook een koppeling met Alexa mogelijk zijn, maar daar is nauwelijks iets over te vinden. In de app staat “Vrienden van Deco” en daaronder kun je kan IFTTT, Alexa en Google Assistant instellen. IFTTT werkt niet meer.
En eigenlijk had ik dus verwacht dat er een microfoontje in zat waardoor ik Alexa commando’s via de Deco kan geven, maar dat is dus niet zo.

 

Functionaliteit

Tja. hij doet wat ie moet doen, maar de configuratie mogelijkheden zijn wel erg mager. Ik had een nieuw netwerk gemaakt zodat ik het netwerk van mijn Compal connect box niet hoefde uit te schakelen. De Deco besloot dat voor 2.4 Ghz kanaal 9 gebruikt zou worden en voor 5.0 Ghz kanaal 36.

En dat is een beetje jammer. Voor 2.4 Ghz is kanaal 9 niet zo’n goede keuze in verband met channel overlap. Beter is het om een van de kanalen 1, 6 of 11 te gebruiken. En kanaal 36 voor 5 Ghz is ook jammer want laat dat nou net het enige kanaal zijn in de lage 5 Ghz band wat al in gebruik was (nl door de connect box). Ik had verwacht dat de software slimmer was.

Hiermee liep ik ook meteen tegen de eerste beperking aan. Het is niet mogelijk om zelf het gebruikte WiFi kanaal te kiezen. Niet in de app en niet in de web GUI.
Jammer.

 

Wifi-bereik

Zoals hiervoor door de @Nikkela76 aangegeven halveert de bandbreedte als je ze draadloos gebruikt. Dit komt omdat er maar een radio per frekwentieband in zit.
Wil je dit beter oplossen dan moet je b.v. op kanaal 1 luisteren en op kanaal 6 uitsturen. Maar dat kost meer hardware en is dus duurder. Nu is het dus zo dat ie (in het ideale geval) de helft van de tijd aan het luisteren is (naar de eerste Deco) en de helft van de tijd aan het zenden.

Vandaar het advies om, indien mogelijk bedraad aan te sluiten. Aanbeveling is wel om dan een ketting te maken of een externe switch te gebruiken en niet twee Deco’s rechtstreeks op je modem aan te sluiten. Ik weet niet precies wat de achtergrond daarvan is, het enige wat ik kan bedenken is dat de master Deco (die  aan de router hangt) ook het verkeer ziet wat van de satellieten  afkomt.

Via WiFi analyzer op mijn telefoon heb ik gekeken naar de signaalsterkte. Ik had eerst alleen de master Deco aangesloten. Die stond op de grond in de meterkast, ongeveer een meter onder de connect box.
Als ik kijk naar signaal sterkte dan wint de Connect box op zowel 2.4 als 5.0 Ghz.
Een van de redenen dat de Deco een zwakker signaal heeft zou kunnen zijn omdat er dynamic power management gebeurd. Toen ik de tuin in liep viel zowel het Deco als het Connect Box signaal op ongeveer dezelfde plek weg.

Daarna heb ik een tweede Deco aangesloten. Die heb ik voor het raam van de  studeerkamer op de eerste verdieping gezet. Aansluiten en koppelen gaat gemakkelijk. Daarna weer de tuin in. Nu heb ik wel bereik, maar de bandbreedte voor download houdt niet over. Tussen de 5 en 10 Mbit/sec (via speedtest.nl)
Dit terwijl ik de bovenkant van de Deco kon zien. Afstand was tussen de 10 en 15 meter. Ik had een betere snelheid verwacht.
 

Eindoordeel

Aardig setje.Doet wat het moet doen.
Als je ze goed plaatst is het voldoende om wifi door je hele huis te hebben. Configureerbaarheid is te beperkt.

Waar ik niet zo blij mee was is dat je een TP-Link account moet aanmaken en er ook data naar de cloud gestuurd wordt.

Verder zag ik bij het scannen met WiFi Analyzer dat er ook een aantal hidden networks bijgekomen zijn. Geen idee waar die voor nodig zijn (want de Deco’s zijn bedraad met elkaar verbonden) en wat voor data er over gestuurd wordt.

Eindoordeel: zesje.

eFfeM
Level 9

Een aanvulling op mijn review:

Na een dag of 3 operationeel geweest zijn doet de slave het niet meer.
Hij zendt nog wel een beacon uit maar als ik connect krijg ik geen IP adres.
Ook de PC die downstream op de slave aangesloten is raakte zijn verbinding kwijt.
Verder is de slave niet meer te bereiken via het IP adres wat ie via DHCP gekregen had.

Ik was al niet zo enthousiast vanwege het gebrek aan configureerbaardheid, maar dit is niet acceptabel. Setje gaat dus terug, en mijn eindoordeel wordt: 1

 

(overigens voor de goede orde: slave was bedraad aangesloten, en er gebeurde verder niets spannends op slave of netwerk)

 

Hieronder nog de log die ik uit de Deco master gepluk heb:

Mon Oct 26 08:11:49 2020 daemon.err client_mgmt: client(7A-E9-74-5B-8D-84) disassocaite by if(ath1).

Mon Oct 26 10:12:32 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: Timeout connecting to 192.168.123.102

Mon Oct 26 10:12:32 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:12:33 2020 user.err syslog: Error: ssh_userauth_publickey_auto:

Mon Oct 26 10:12:33 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:12:36 2020 authpriv.notice dropbear[17506]: Pubkey auth succeeded for 'root' with key md5 99:86:8b:fc:8b:2b:c285:f4:96:d5:4b:2f:86:86 from 192.168.123.100:46481

Mon Oct 26 10:12:36 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: Timeout connecting to 192.168.123.102

Mon Oct 26 10:12:36 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:13:06 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:13:06 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:13:19 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:13:19 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:13:22 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:13:22 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:13:40 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:13:40 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:13:59 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:13:59 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:14:18 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:14:18 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:14:18 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:14:18 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:14:37 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:14:37 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:14:55 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:14:55 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:15:14 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:15:14 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:15:17 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:15:17 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:15:33 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:15:33 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:15:52 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:15:52 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:16:10 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:16:10 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:16:19 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:16:19 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:16:29 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:16:29 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:16:48 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:16:48 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:17:07 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:17:07 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:17:19 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:17:19 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:17:26 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:17:26 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:17:44 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:17:44 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:18:03 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:18:03 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:18:19 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:18:19 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:18:19 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:18:19 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:18:38 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:18:38 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:18:56 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:18:56 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:19:14 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:19:14 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:19:17 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:19:17 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:19:32 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:19:32 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:19:50 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:19:50 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:20:09 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:20:09 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:20:20 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:20:20 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:20:27 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:20:27 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:20:45 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:20:45 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:21:03 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:21:03 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:21:20 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:21:20 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:21:20 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:21:20 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:21:38 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:21:38 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:21:56 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:21:56 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:22:14 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:22:14 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:22:17 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:22:17 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:22:28 2020 user.emerg syslog: tp215,22[23467]:

Mon Oct 26 10:22:29 2020 daemon.err uhttpd[4978]: ath22 no frequency information.

Mon Oct 26 10:22:29 2020 daemon.err uhttpd[4978]:

Mon Oct 26 10:22:33 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:22:33 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:22:36 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

Mon Oct 26 10:22:36 2020 user.err syslog: Error: connect

Mon Oct 26 10:22:37 2020 daemon.err uhttpd[4978]: ath22 no frequency information.

Mon Oct 26 10:22:37 2020 daemon.err uhttpd[4978]:

Mon Oct 26 10:22:52 2020 user.err syslog: Error: ssh_connect: No route to host

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Hi @eFfeM,

Jammer om te lezen dat het nog minder is geworden. Mocht je het toch nog een kans willen geven, dan kun je ook contact zoeken met TP-link hierover. Mogelijk hebben zij nog een oplossing/tips hiervoor.

Neem voor vragen over het installeren, instellen en gebruiken contact op met de TP-Link klantenservice (030-6038735, maandag t/m vrijdag 09:00 - 12:00 uur, 13:00 – 17:00 uur). Of lees meer over de Deco M4 op www.tp-link.com/nl/support/download/deco-m4.

Egalien
Level 8

vraag over de deco en wifibooster van ziggo,

 

ik wil dat mijn wifibooster zelfde naam neemt als de deco en zo dus extra punt in huis heb , kan dit gewoon met de wps van de deco en daarna wps van de bedraade booster.

 

voor de rest is de deco een aanwinst in ons huis geen gezeik meer over ik heb geen wifi.  heerlijk rustgevend

 

0 Kudos
ArthurH
Level 4

Wellicht beetje off topic maar ik lees iets over ophangen. Op Ali Express kan je voor een paar euro prachtige ophangbeugels specifiek voor de M4 kopen. 
 

voor de rest. Werkt gewoon goed. Aanrader. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator

Fijn om te horen dat het goed werkt, @Egalien ! Wat betreft je vraag durf ik niet met zekerheid te zeggen of hij via WPS direct de juiste naam/instellingen overneemt, gezien het geen mesh-AP is. Je kunt ook altijd handmatig de instellingen van de booster aanpassen via deze stappen of contact zoeken met TP-link voor tips hierover.

j.steinmetz
Level 1

Hoi,

ik heb de Deco M4 ook geïnstalleerd en alles werkt prima. Alleen als ik een netwerkscan doe zie ik bij alles wat op de Deco's is aangesloten de toevoeging: domain_not_set.invalid.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt,

Groet,

J.

 

0 Kudos
Goldwingrider
Level 1

In eerste instantie zeer tevreden, echter na een tijdje bleek mijn op 2,4 Ghz werkende Toon thermostaat regelmatig de verbinding met het Service Center van Eneco  te verliezen.

Na heel veel gezoek en resetten uiteindelijk een monteur thuis gehad van Eneco, die kwam tot de conclusie dat mijn 2,4Ghz kanaal voor de Toon niet goed stond, die moet nl op Kanaal 6 of 11 staan om storingsvrij te kunnen werken.

Helaas is dit in de DecoM4 niet in te stellen. Dus contact gezocht met TP Link via de mail, en ze gevraagd hoe en waar ik dit toch kan instellen, helaas is dit zoals al gedacht niet mogelijk. Na de nodige heen en weer mailtjes , heb ik ze gevraagd waarom er geen firmware update kan worden uitgevoerd waardoor de vrije kanaalkeuze wordt toegevoegd.

Ze hebben mij nu verteld dat ze hieraan gaan werken en dat deze optie waarschijnlijk niet in de nabije toekomst maar in pas het 4e kwartaal van ?   zal worden toegevoegd. Omdat het niet in de nabije toekomst is, zullen ze wel 2021 bedoelen?
Helaas heb ik op die vraag geen antwoord meer gekregen.

ik zal dus nog minimal een jaar met een niet juist werkende Toon thermostat blijven zitten helaas.

0 Kudos
eFfeM
Level 9

De niet vrije kanaalkeuze was inderdaad een van de redenen voor mij om het setje te retourneren.

 

Het verhaal van Eneco over kanaal 6 of 11 klinkt mij erg vreemd en incorrect in de oren.

Dan zou de Toon hardware storing op andere kanalen geven.

Overigens: Voor wifi wordt in 2.4 Ghz typisch een bandbreedte van 20 Mhz gebruikt.
Echter een kanaal is maar 5 Mhz breed. 
Dus als je kanaal 6 instelt gebruik je eigenlijk kanalen 5, 6, 7 en een gedeelte van kanalen 4 en 8. 

Bij kanaal 11 gebruik je kanalen 10, 11, 12 en een gedeelte van 9 en 13

Deze kanaal overlap is ook de reden dat er vaak geadviseerd wordt om alleen kanalen 1, 6 en 11 te gebruiken.

 

Dus ik zou verwachten dat als het op kanaal 11 werkt dat het ook op b.v. kanaal 9 werkt.

0 Kudos
Pasi
Level 19
Goldwingrider wrote:

...uiteindelijk een monteur thuis gehad van Eneco, die kwam tot de conclusie dat mijn 2,4Ghz kanaal voor de Toon niet goed stond, die moet nl op Kanaal 6 of 11 staan om storingsvrij te kunnen werken…

...ik zal dus nog minimal een jaar met een niet juist werkende Toon thermostat blijven zitten helaas.


Dan zou je kunnen zeggen dat de Toon alleen werkt op kanaal 6 of 11 en dit dus eigenlijk een beperking van de Toon is !!

Goed om te onthouden !!

Pasi
Level 19
j.steinmetz wrote:

Hoi,

ik heb de Deco M4 ook geïnstalleerd en alles werkt prima. Alleen als ik een netwerkscan doe zie ik bij alles wat op de Deco's is aangesloten de toevoeging: domain_not_set.invalid.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt,

Groet,

J.

 

 

Hebt u al eens alles een herstart gegeven?

Ziggo modem/router herstarten, wachten totdat deze up & running is en daarna de Deco's herstarten.
 

0 Kudos
eFfeM
Level 9
j.steinmetz wrote:

Hoi,

ik heb de Deco M4 ook geïnstalleerd en alles werkt prima. Alleen als ik een netwerkscan doe zie ik bij alles wat op de Deco's is aangesloten de toevoeging: domain_not_set.invalid.

Kan iemand mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt,

Groet,

J.

 

Klaaarblijkelijk kan de deco M4 geen domain suffix vinden. Ik heb dit bij mij niet gezien.

Heb je ge-update naar de laatste firmware?

Overigens is dit niet echt een probleem en kun je dit verder negeren. Kan geen kwaad, zegt alleen iets over de kwaliteit van de M4 firmware.

0 Kudos
Vincde
Level 6

vind wel leuk dat er over wifi bereik veel wordt gesproken...maar vind wifi snelheid een veel intressantere meeting.,

 

Als ze draadloos werken dan ben ik dus al de halve bandbreedte kwijt dat is nogal flink.

De review gezien en de berichten gelezen te hebben ga ik deze maar niet aanschaffen en houd ik het bij de huidige setup waar bij ik 2 extra AP's heb geplaatst in mijn huis (die allemaal wel de zelfde namen hebben en wachtwoorden maar andere kanalen)

 

 

0 Kudos
BJansen
Level 2

Paar maanden in bezit, werkt superfijn en simpel! Eindelijk overal normale wifi, ook op zolder en in de tuin met 3 Deco’s! Alleen als het stroom eraf gaat moet je alles weer opnieuw instellen, ook als je alles bedraad hebt aangesloten zoals ik heb gedaan. Contact gehad met Tp-link die geven aan dat Ziggo hier iets aan kan doen! 
 

Wel gek dat je als consument moet investeren, Ziggo zou eigenlijk moeten zorgen voor goede WiFi! We betalen immers maandelijks fors! 

EnergieBoy
Level 19
BJansen wrote:

Wel gek dat je als consument moet investeren, Ziggo zou eigenlijk moeten zorgen voor goede WiFi! We betalen immers maandelijks fors! 

Ziggo zorgt dat je Internet hebt in huis, je krijgt een Wifi modem in bruikleen en daarmee kan je op internet via Wifi en met een computer (UTP kabel). Als jij op zolder, in de tuin of waarin huis nog meer bereik wenst, is dit de verantwoordelijkheid van de klant. Dat Ziggo er alles aan doet om de klanten te helpen aan een beter bereik, dat siert ze (wat overigens alle andere providers ook doen). Maar officieel hoeft Ziggo dit natuurlijk niet te doen. Dit is natuurlijk mijn mening, daar mag een ieder anders over denken 

jvanenteren
Level 1

Hallo allemaal,

Gisteren de tplink deco m4 geïnstalleerd mijn wifi op de connectbox uitgeschakeld en alles via de app geïnstalleerd eerst in router status en later in accesspoint,en ja kan niet anders zeggen prima wifi signaal,echt door het hele huis eindelijk goede jawel zeer goede wifi hij pakt meteen de sterkste 5ghz voor al mijn apparaten.

Dus Ziggo dit is eindelijk een prima oplossing voor in het hele huis een prima wifi mesh signaaloverdracht,wat betreft 99 euro investering prima, de deco m4 3 pack op internet kosten toch al gauw 150 euro.

EnergieBoy
Level 19
jvanenteren wrote:

Hallo allemaal,

Gisteren de tplink deco m4 geïnstalleerd mijn wifi op de connectbox uitgeschakeld en alles via de app geïnstalleerd eerst in router status en later in accesspoint,en ja kan niet anders zeggen prima wifi signaal,echt door het hele huis eindelijk goede jawel zeer goede wifi hij pakt meteen de sterkste 5ghz voor al mijn apparaten.

Dus Ziggo dit is eindelijk een prima oplossing voor in het hele huis een prima wifi mesh signaaloverdracht,wat betreft 99 euro investering prima, de deco m4 3 pack op internet kosten toch al gauw 150 euro.

Super bedankt voor deze info!
Veel plezier gewenst met je nieuwe TP-Link Deco M4

0 Kudos