CommunityStudio
Community Moderator
Community Moderator

Review Smart Wifibooster set: TP-link Deco M4 mesh wifi (3-pack)

Hoe bevalt de Smart Wifibooster TP-link Deco M4 mesh wifi (3-pack) eigenlijk? Wat zijn de plus- en minpunten? In deze review wordt ingegaan op de volgende onderwerpen:

1. Gebruikersgemak
  2. Functionaliteit
  3. Wifi-bereik
  4. Eindoordeel

Hoe beoordeel jij deze vier punten? Laat het weten in een reactie! 

Nooit meer een video missen?

< Abonneer je hier >

e-mail meldingen
Aan Uit
49 Reacties 49
janvv
Level 5

Ik twijfel erg bij het lezen van de reacties hier.

Ik heb nu van die TPLink powerline adapters als extra wifi APs op de verschillende verdiepingen. Maar het resultaat daarvan is teleurstellend. Als ik naar zolder loop heb ik nauwelijks bereik meer op mijn telefoon, omdat de verbinding naar de AP beneden wordt vastgehouden. Ik moet dan op de telefoon even de Wifi uit en aanzetten, dan pakt hij het AP op zolder. Alles heb ik dezelfde SSID en wachtwoord gegeven, maar dat is blijkbaar niet voldoende om de verbinding automatisch over te nemen.

Dat zou dus met zo'n mesh systeem opgelost kunnen worden, begrijp ik. Maar ja, als je het kanaal niet kunt instellen is dat wel jammer. Dat kan ik nu wel.

Ik zie dat de firmware van dit apparaat tot aan september vorig jaar maandelijks werd geupdate, maar daarna niet meer. Dat geeft weinig hoop dat die mogelijkheid om kanalen te configureren er nog komt.

Heeft iemand ervaring met de Deco M5? 

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@janvv 

Als de Wifi bereik niet goed is dan zullen de TP-Links te ver van elkaar af staan en dat zal dan met de M5 niet worden opgelost.

Beste is ze 3 tot 6 meter uit elkaar en van elkaar en desnoods een bekabeling er tussen voor optimaal functioneren. Hoe heb je de bedrijfsmodus functie staan, Router of AP, AP is dan het beste.

IMG_2248.jpgDave-_0-1613530655023.png

0 Kudos
janvv
Level 5

Wat ik zei is dat ik nu PowerLine APs heb: TL-WPA4220 AV600. Die zitten dus bedraad (via stopcontact) in het netwerk. Waar ik last van heb is dat de roaming niet vanzelf gaat.  

0 Kudos
Dave
Level 20
T.E.A.M.

@janvv 

Dan is het belangrijk de wifi ssid goed staat ingesteld, ik weet te weinig van deze af, ga de pagina wel even door kijken.

0 Kudos
FBFATA1020
Level 3

Op het Tweakers.net Forum heb ik een overzicht geplaatst van de mogelijkheden, die ik zie voor een mesh WiFi-netwerk. Graag daarop commentaar!
Bij powerlines is het altijd de vraag of de signaaloverdracht door de elektriciteitsbekabeling goed is (ihb bij stopcontacten op verschillende groepen). Als met de afzonderlijke TP-Link powerlines een goede, snelle WiFi-verbinding tot stand komt, zou bij @janvv een set Devolo powerlines met mesh-functionaliteit een oplossing kunnen zijn.

Pasi
Level 19

@FBFATA1020Hebt u dit al eens gelezen :Leidraad voor TP Link DECO ?

janvv
Level 5

@Pasi Oh wow, super artikel !!

In mijn geval staat mijn ZMR al in bridged mode, omdat ik er een FritzBox wifi-router achter heb zitten.

Daarvan moet ik dus bij gebruik van het mesh-netwerk de wifi uitschakelen, als ik het goed begrijp.

Ik kan er niet omheen om op de twee verdiepingen een powerline te gebruiken als ik de slaves bedraad wil aansluiten, ik heb nu eenmaal destijds geen utp kabels laten leggen. Maar dat is nog altijd beter dan alleen de wifi te gebruiken voor de backhaul, neem ik aan.

Zo zwaar wordt het netwerk op de bovenverdiepingen ook weer niet gebruikt. Een chromecast in de slaapkamer, en verder alleen de mobiele telefoons of een tablet.

Het voornaamste probleem dat ik wil oplossen is dat de mobieltjes en de tablet uit alle macht proberen de verbinding te houden met het AP in de huiskamer, in plaats dat ze vanzelf overstappen op de APs die ik boven heb.

0 Kudos
FBFATA1020
Level 3

@PasiInderdaad prachtig overzicht van de mogelijkheden van de Deco set.
Op het feit dat voor de installatie een TP-Link account nodig is, ga je niet in. Dat lijkt me een veiligheidsrisico. Het is niet mogelijk de Deco sets te installeren via een webinterface (zonder zo'n account te maken).

Dat is bij bv de Netgear Orbi SRK60 Pro (andere prijsklasse!) wel mogelijk.

Vind je ook dat installatie mbv een TP-Link account een veiligheidsrisico vormt? Je kunt met de aanmeldgegevens van het account toch vanaf buitenshuis het WiFi-netwerk binnenshuis bereiken?

0 Kudos
Abid82
Level 1

Heeft iemand ervaring met zowel de Wifibooster set: TP-link Deco M4 als de nieuwe Ziggo Wifi Pods?

Ik kan nergens een vergelijking online vinden en wij hebben de keuze bij een nieuwe abbo tussen 3x Wifibooster(Deco M4) of 2x WifiPods.

Help 🙂

Dave
Level 20
T.E.A.M.

@Abid82  ik heb zowel de Smart Wifi Pods en de Deco M4 set deze kunnen niet te samen maar de Smart Wifi Pods 1 aan modem en dan kunnen ze tussen de 4 en 7 meter van elkaar af en bekabeld is de wifi en snelheid het beste, zonder kabel neemt het iets af, nadat ik de Smart Wifi Pods heb ingeleverd omdat ik wegens omstandigheden niet steeds kon verleggen heb ik me eigen Deco M4 set weer neergezet en dat werkt gewoon als een speer, en als je ze bekabeld zoals ik heb je optimaal wifi snelheid, zonder bekabeling tussen de 3 en 6 meter per unit dan is het ook goed. Voordeel van de Smart Wifi Pods zijn dat deze de Wifbooster bekabeld ziet, de witte en het modem kan aansturen, de Deco's moet je via de App aansturen wat ik op zicht prettiger vind. De Deco's nemen weinig ruimte in het stopcontact, de Wifi Pods zijn echt 6 hoekig en ja dat wordt even puzzelen maar ze passen wel in een stekkerdoos ze hoeven niet geaard stopcontact. Als je maar net als de Deco's 1 hoofd aansluiting hebt via het modem en de wifi op modem uitzetten met de Deco's en met de Smart Wifi Pods juist niet. Hier lees je alles over de Smart Wifi Pods 

Hier over de TP-Link Deco M4 

0 Kudos